Gjest gabriela Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Jeg har skjønt det slik at det er flere veier å gå om man vil bli lærer, ikke kun lærerskolen. Noen som vil fortelle litt om det? Tenker helst vgslærer eller ungskole.
Mamma1 Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Da kan du bli faglærer. Dvs at du tar fag på høyskolen f.eks. Engelsk og norsk (to år til sammen) Så må du ha eit mellomfag (6mnd) Så må du ha PPU som tar ett år. Da er du kvalifisert til å jobbe fra 4.klasse på barneskolen og hele vgs.
Gjest gabriela Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Blir det det samme som adjukt det da, eller? Hva med lektor? Er det mulig å bli det på samme måten? Hva er PPU?
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Lærarskulen er den bæste Ei koseleg og triveleg utdannign!
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Blir det det samme som adjukt det da, eller? Hva med lektor? Er det mulig å bli det på samme måten? Hva er PPU? Praktisk Pedagogisk Utdanning - tek eit år - frykteleg keisamt!
Gjest Roxie Hart Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Du kan også velge integrert lekrotutdanning på universitetet. Denne går over fem år, og inkluderer master, PPU og ett årsstudium, noe du kan lese om i linken Wadjet la ut. Denne utdanningen tilbys også ved andre universiteter. Med denne utdanninga kan du undervise fra fjerde klasse til videregående. Ulempen med dette studieløpet er at det er nokså fastsatt når du skal ta de forskjellige emnene, så det kan være vanskelig å mikse og trikse slik du selv ønsker.
Lilleba Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Eller bachelor + PPU, da blir du adjunkt Eller master (ikke den integrerte lærermasteren) + PPU, da blir du lektor med tillegg Tariffmessig har vi disse fem kategoriene med lærere: lærer: 3-årig utdanning adjunkt: fireårig (f.eks. dagens lærerhøgskole) adjunkt med tillegg: 5 år lektor: 5 år, men må ha master eller hovedfag lektor med tillegg: minst 6 år, f.eks. master + PPU eller hovedfag + PPU Yrkesfaglærerne har enda flere veier til målet, men alle må uansett ha PPU og yrkesteori, og avhengig av utdanningen blir de tariffmessig plassert i en av kategoriene over.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Hva i all verden er forskjell på adjunkt og lektor?! Begge har jo 5 års utdanning står det å lese her...men lektorene har passet på å få de 5 årene kalt for en Master, og det har ikke adjunktene? For et tungrådd system dere lærarar har...og det tåpeligste navnet noensinne må vel være "adjunkt med opprykk". -Hva er du da? - Adjunkt med opprykk Det høres åndssvakt ut.
Duracella Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 (endret) Hva i all verden er forskjell på adjunkt og lektor?! Begge har jo 5 års utdanning står det å lese her...men lektorene har passet på å få de 5 årene kalt for en Master, og det har ikke adjunktene? For et tungrådd system dere lærarar har...og det tåpeligste navnet noensinne må vel være "adjunkt med opprykk". -Hva er du da? - Adjunkt med opprykk Det høres åndssvakt ut. Litt vel barnslig å begynne å snakke om tåpelig og åndssvakt?? Men la gå, er sikkert andre som lurer og bryr seg mer, som fx. trådstarteren. Adjunkt et hakket under lektor. Den høyeste graden en adjunkt har er bachelor, mens en lektor har master/hovudfag i et eller flere fag. Altså, master i et fag er graden OVER bachelor. Adjunkt med opprykk er når du har gått 5 år skole, og har 300 studiepoeng. En "vanlig" adjunkt har gått 4 år, altså 240 stp. Og begge disse gradene er inkl. PPU'en. Og ja-man tjener mer med opprykk. Endret 4. september 2008 av Duracella
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Adjunkt med tilleggsutdanning (ikke opprykk) heter det i dag. Bare sånn apropos..
Lilleba Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 Dessuten, "gamle" adjunkter med tillegg kan være cand. mager, som er en lengre utdanning enn bachelor. Bachelor er jo bare tre år. Til den nest siste: Det er nå en gang slik at for å bli master må man ha en spesiell eksamen. Adjunkter tar "småfag" på bare ett år i tillegg og blir derfor ikke master, selv om de totalt har fem års utdanning, slik som mastere. Men man blir jo ikke master bare ved å ta masse studiepoeng. Det må jo være en spesiell eksamen. Slik har det alltid vært. Før måtte du ta hovedfag for å bli lektor, og selv om du tok mange fag, ble du aldri lektor hvis du ikke tok hovedfag. Det er ikke lærerne som bestemmer dette, men systemet på universitetene.
Rosalie Skrevet 5. september 2008 #13 Skrevet 5. september 2008 Lilleba: Det spiller ingen rolle hvordan studiepoengene man har tatt ser ut, bare antall av de.
Frey Skrevet 5. september 2008 #14 Skrevet 5. september 2008 Lilleba: Det spiller ingen rolle hvordan studiepoengene man har tatt ser ut, bare antall av de. Det er feil. For å bli lektor må man ha master. Selv har jeg 5 års høyere utdanning + PPU, men med mindre jeg tar en master vil jeg aldri klatre høyere enn adjunkt med tilleggsutdanning på lønnsstigen.
Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #15 Skrevet 5. september 2008 Jeg har to gammeldagse opprykk i tillegg til adjunktutdannelsen. Nå tar jeg mastergrad, men jeg blir vel ikke lektor av den grunn?
Frey Skrevet 5. september 2008 #16 Skrevet 5. september 2008 Jeg har to gammeldagse opprykk i tillegg til adjunktutdannelsen. Nå tar jeg mastergrad, men jeg blir vel ikke lektor av den grunn? Jo, har du ped så blir du lektor med en master. Har du 7 års høyere utdanning eller mer blir du i tillegg lektor med tilleggsutdanning.
Lilleba Skrevet 5. september 2008 #17 Skrevet 5. september 2008 Til Wadjet: Du har nok misforstått. For å bli lektor, må du ta master. Det spiller ingen rolle hvor mange studiepoeng du har. Hvis du ikke tar mastereksamen, får du ikke lektorstatus. Derfor finnes det mange adjunkter med tillegg som har mange flere studiepoeng enn en lektor, men rykker aldri opp til lektor uten master eller hovedfagseksamen! Til Frey: Lektor med tillegg blir du med seks års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) hvis du har master/hovedfag + PPU. Det trenger m.a.o. ikke være 7 år! Til Mim: Hvis du er adjunkt (240 studiepoeng/80 vekttall) + to "gammeldagse" opprykk (120 studiepoeng/40 vekttall) og nå tar master, da blir du faktisk lektor med tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #18 Skrevet 6. september 2008 Adjunkt med tilleggsutdanning (ikke opprykk) heter det i dag. Bare sånn apropos.. For et klønete og tungrådd system dere lærere har! Herregud...
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #19 Skrevet 6. september 2008 Neida, det er enkelt og greit, og alle vet hva man får som minstelønn! Men selvsagt, for utenforstående kan det fortone seg vanskelig, men det er faktisk meget enkelt!
Sekretæren Skrevet 6. september 2008 #20 Skrevet 6. september 2008 Er det ikke noe som heter universitetslektor og? Hva må man ha da? Master + et eller annet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå