AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4221 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man vite sikkert at disse er ekte? Anonymkode: 8570b...3b8 Legelisten gjør kontroll hvis du rapporterer mistenkelige anmeldelser. Hvis de er borte etter 2 uker er de trolig falsk. Jeg tror Chiu sine anmeldelser er ekte. Har snakket med flere ekte og fornøyde pasienter fra han. Det finnes noen leger som skriver falske anmeldelser. Enkelte klinikker deler ut penger mot kontrakt der pasienten ikke har lov til å skrive anmeldelser på internett hvis operasjon var mislykket. Anonymkode: aa3b6...27c 1
anonym436732 Skrevet 16. juni 2023 #4222 Skrevet 16. juni 2023 (endret) n Endret 16. juni 2023 av anonym436732
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4223 Skrevet 16. juni 2023 Hei! Jeg har lest gjennom mange kommentarer i dette forumet. Ønsker selv å gjøre neseryggen smalere og smalere nesetipp generelt. Har en typisk bulbos (?) nese. Tenker Kenneth Chiu. Noen med erfaringer innenfor en slik type neseoperasjon? Eller andre anbefalinger? Anonymkode: 825dd...258
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4224 Skrevet 17. juni 2023 Jeg var på konsultasjon hos Chiu, fikk et godt inntrykk men fikk ikke sett så mange før/etter bilder av menn. Av damer hadde han massevis av. Forklaringen jeg fikk var at mange menn ikke gir samtykke til å dele bildene, noe jeg har forståelse for. Er det mulig om noen menn kunne ha delt før/etter bilder ? De han hadde av menn var gjerne mer kompliserte operasjoner, jeg ønsker å se "normale" før etter bilder, gjerne hvor nesen har en naturlig og maskulin endring. Har noen av dere vært hos Håvar Løseth? ser det er negative tilbakemeldinger her om løseth, men på legelisten er det kun positivt. Gjerne del informasjon, er virkelig redd for å velge feil kirurg. Håvar jobber også på offentlig sykehus, er dette positivt eller negativt? Anonymkode: 94f0b...5da
Gjest camilla91 Skrevet 17. juni 2023 #4225 Skrevet 17. juni 2023 Jeg vil anbefale deg å ha godt med is i magen, og heller dra til utlandet for sekundær operasjon. Sekundær er mye mer komplisert enn primær. Selv om det finnes et par kirurger i Norge som har kompetanse, finner du de flinkeste i utlandet. Det er bedre å vente, enn å gå gjennom flere mislykkede operasjoner. Det finnes flere støttegrupper for revisjonspasienter, både på WhatsApp, Facebook og Messenger. Som nevnt over finnes det også en norsk gruppe for folk som har gjennomgått mislykkede operasjoner i Norge. Jeg var medlem i denne en periode, men meldte meg ut i januar/februar om jeg ikke husker feil. Opplevde som forfatteren av innlegget over at et par fremtredende personligheter der (som har vært sykemeldt etter operasjoner og som har slitt psykisk etter det de har opplevd) kan si en del uheldige ting før de tenker seg ordentlig om. Dette representerer ikke flertallet i gruppa, og jeg tror ikke de mener det vondt eller opplever selv at de mobber andres neser. Jeg synes gruppa er veldig viktig da den har bidratt til å synliggjøre industrien i Norge, og hvor kynisk og dårlig denne faktisk er. Så jeg vil heller oppfordre så mange som mulig å melde seg inn i den norske støttegruppa, enn å styre unna den. Åpenhet er bra, det kan bidra til økt kvalitet. Personlig har jeg etter mine erfaringer blitt veldig opptatt av hvordan det ofte skrives varmt i media om at helsetilbud (da også plastisk kirurgi), er tryggere i Norge enn i andre land. Når det gjelder neseplastikk er det for det meste bare tull, men det nasjonale eposet om «fredsnasjonen» som opprettholder en viss kollektiv forståelse av Norge som moralens høyborg gjør det enkelt for kyniske kirurger å spille på folks naivitet. Jeg ble utsatt for etnisk diskriminering av min kirurg, som også ødela nesa mi. Det var veldig vanskelig å stå i, fordi klinikken i et forsøk på å redde eget omdømme fikk meg til å signere på en forliksavtale hvor jeg forpliktet meg til ikke å nevne klinikken eller dens behandlere negativt i offentligheten eller til andre utenfor nærmeste familie. Denne måtte jeg signere for å få pengene for operasjonen tilbake, noe jeg krevde å få. Hadde det ikke vært for den norske støttegruppa og andres historier om samme kirurg, ville jeg nok aldri fått pengene tilbake. Antakelig ville jeg nok også klandret meg selv i større grad, men på grunn av støttegruppa skjønte jeg at jeg ikke var alene om å ha negative erfaringer med kirurgen. Det var få negative tilbakemeldinger om ham da jeg googlet ham i forkant av operasjonen. Jeg valgte derfor å overse min dårlige magefølelse operasjonsdagen. Kirurgen som opererte meg flyttet til utlandet, så ingen risikerer å havne på hans operasjonsbord i Norge. Likevel greit å tenke over historien bak kosmetisk nesekirurgi, og at den har røtter i antisemittisme og rasisme. Skulle ønske det var større fokus på akkurat det. Selv om de fleste nesekirurger ikke er sånn (få man håpe), så finnes det fortsatt kirurger som bærer et menneskesyn som kan få store konsekvenser for deg som pasient ifm. neseplastikk. Det er heller ikke sikkert at disse verdiene flagges åpent, men at de likevel ligger til grunn for kirurgens forståelse av deg som person. Kirurgens bakgrunn er derfor ikke helt irrelevant, så denne kan være greit å grave litt i før man stoler på markedsføringen og kommunikasjonsstrategier, og da er støttegrupper gull verdt. Derfor er det også viktig å stole på magefølelsen, ikke gi penger til en kirurg som ikke tar deg seriøst eller som du ikke opplever lytter til dine ønsker. Legelisten og KG er heller ikke helt til å stole på, så vi får se om denne kommentaren får stå. Flere i den norske støttegruppa har opplevd at negative kommentarer har blitt slettet. Dette kan du sikkert få mer informasjon om av de i gruppa, men det er også viktig å være klar over når du gjør research. Kirurger har også mulighet til å kjøpe seg Google reviews og positiv omtale, og man vet aldri hvem som står bak de positive (eller negative) omtalene. Det er fortsatt mye stigma rundt plastisk kirurgi i Norge, og befolkningstallet er lavt sammenlignet med f.eks. Tyrkia. Dette resulterer i at kirurger som bor og opererer i Norge har mye mindre erfaring enn kirurger i utlandet, selv om du som pasient har et visst sikkerhetsnett gjennom helsetilsynet og NPE. Men det er heller ikke sikkert du får erstatning derfra om noe skulle gå galt. Ofte helgarderer klinikkene seg mot dette gjennom kontrakten du som pasient signerer i forkant av operasjonen, som i praksis gir dem rom til å operere og feile fritt uten at det får juridiske konsekvenser for dem og klinikken. Masse lykke til, håper du finner riktig kirurg for deg, og at du blir fornøyd med nesa di etter neste operasjon dersom du velger å operere på nytt!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4226 Skrevet 17. juni 2023 camilla91 skrev (24 minutter siden): Jeg vil anbefale deg å ha godt med is i magen, og heller dra til utlandet for sekundær operasjon. Sekundær er mye mer komplisert enn primær. Selv om det finnes et par kirurger i Norge som har kompetanse, finner du de flinkeste i utlandet. Det er bedre å vente, enn å gå gjennom flere mislykkede operasjoner. Det finnes flere støttegrupper for revisjonspasienter, både på WhatsApp, Facebook og Messenger. Som nevnt over finnes det også en norsk gruppe for folk som har gjennomgått mislykkede operasjoner i Norge. Jeg var medlem i denne en periode, men meldte meg ut i januar/februar om jeg ikke husker feil. Opplevde som forfatteren av innlegget over at et par fremtredende personligheter der (som har vært sykemeldt etter operasjoner og som har slitt psykisk etter det de har opplevd) kan si en del uheldige ting før de tenker seg ordentlig om. Dette representerer ikke flertallet i gruppa, og jeg tror ikke de mener det vondt eller opplever selv at de mobber andres neser. Jeg synes gruppa er veldig viktig da den har bidratt til å synliggjøre industrien i Norge, og hvor kynisk og dårlig denne faktisk er. Så jeg vil heller oppfordre så mange som mulig å melde seg inn i den norske støttegruppa, enn å styre unna den. Åpenhet er bra, det kan bidra til økt kvalitet. Personlig har jeg etter mine erfaringer blitt veldig opptatt av hvordan det ofte skrives varmt i media om at helsetilbud (da også plastisk kirurgi), er tryggere i Norge enn i andre land. Når det gjelder neseplastikk er det for det meste bare tull, men det nasjonale eposet om «fredsnasjonen» som opprettholder en viss kollektiv forståelse av Norge som moralens høyborg gjør det enkelt for kyniske kirurger å spille på folks naivitet. Jeg ble utsatt for etnisk diskriminering av min kirurg, som også ødela nesa mi. Det var veldig vanskelig å stå i, fordi klinikken i et forsøk på å redde eget omdømme fikk meg til å signere på en forliksavtale hvor jeg forpliktet meg til ikke å nevne klinikken eller dens behandlere negativt i offentligheten eller til andre utenfor nærmeste familie. Denne måtte jeg signere for å få pengene for operasjonen tilbake, noe jeg krevde å få. Hadde det ikke vært for den norske støttegruppa og andres historier om samme kirurg, ville jeg nok aldri fått pengene tilbake. Antakelig ville jeg nok også klandret meg selv i større grad, men på grunn av støttegruppa skjønte jeg at jeg ikke var alene om å ha negative erfaringer med kirurgen. Det var få negative tilbakemeldinger om ham da jeg googlet ham i forkant av operasjonen. Jeg valgte derfor å overse min dårlige magefølelse operasjonsdagen. Kirurgen som opererte meg flyttet til utlandet, så ingen risikerer å havne på hans operasjonsbord i Norge. Likevel greit å tenke over historien bak kosmetisk nesekirurgi, og at den har røtter i antisemittisme og rasisme. Skulle ønske det var større fokus på akkurat det. Selv om de fleste nesekirurger ikke er sånn (få man håpe), så finnes det fortsatt kirurger som bærer et menneskesyn som kan få store konsekvenser for deg som pasient ifm. neseplastikk. Det er heller ikke sikkert at disse verdiene flagges åpent, men at de likevel ligger til grunn for kirurgens forståelse av deg som person. Kirurgens bakgrunn er derfor ikke helt irrelevant, så denne kan være greit å grave litt i før man stoler på markedsføringen og kommunikasjonsstrategier, og da er støttegrupper gull verdt. Derfor er det også viktig å stole på magefølelsen, ikke gi penger til en kirurg som ikke tar deg seriøst eller som du ikke opplever lytter til dine ønsker. Legelisten og KG er heller ikke helt til å stole på, så vi får se om denne kommentaren får stå. Flere i den norske støttegruppa har opplevd at negative kommentarer har blitt slettet. Dette kan du sikkert få mer informasjon om av de i gruppa, men det er også viktig å være klar over når du gjør research. Kirurger har også mulighet til å kjøpe seg Google reviews og positiv omtale, og man vet aldri hvem som står bak de positive (eller negative) omtalene. Det er fortsatt mye stigma rundt plastisk kirurgi i Norge, og befolkningstallet er lavt sammenlignet med f.eks. Tyrkia. Dette resulterer i at kirurger som bor og opererer i Norge har mye mindre erfaring enn kirurger i utlandet, selv om du som pasient har et visst sikkerhetsnett gjennom helsetilsynet og NPE. Men det er heller ikke sikkert du får erstatning derfra om noe skulle gå galt. Ofte helgarderer klinikkene seg mot dette gjennom kontrakten du som pasient signerer i forkant av operasjonen, som i praksis gir dem rom til å operere og feile fritt uten at det får juridiske konsekvenser for dem og klinikken. Masse lykke til, håper du finner riktig kirurg for deg, og at du blir fornøyd med nesa di etter neste operasjon dersom du velger å operere på nytt! Takk for at du deler! Utrolig trist å høre om det du har opplevd❤️ Viktig at dette kommer ut så andre kan ta informerte valg! Jeg ønsker å bli medlem av Facebook-gruppen, men kan ikke finne den. Må man bli invitert for å bli medlem? Anonymkode: 8570b...3b8
Gjest camilla91 Skrevet 17. juni 2023 #4227 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for at du deler! Utrolig trist å høre om det du har opplevd❤️ Viktig at dette kommer ut så andre kan ta informerte valg! Jeg ønsker å bli medlem av Facebook-gruppen, men kan ikke finne den. Må man bli invitert for å bli medlem? Anonymkode: 8570b...3b8 https://m.facebook.com/groups/2291872087623558/?ref=share https://chat.whatsapp.com/FmJEfzsBVM96p0u6nkoU6y Jeg har ikke mulighet til å melde deg inn i den norske støttegruppa, men du får sikkert en melding her på KG når admin har sett kommentaren.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4228 Skrevet 17. juni 2023 camilla91 skrev (3 minutter siden): https://m.facebook.com/groups/2291872087623558/?ref=share https://chat.whatsapp.com/FmJEfzsBVM96p0u6nkoU6y Jeg har ikke mulighet til å melde deg inn i den norske støttegruppa, men du får sikkert en melding her på KG når admin har sett kommentaren. Tusen takk❤️ Håper det går bra med deg nå!❤️ Anonymkode: 8570b...3b8
anonym 998 Skrevet 17. juni 2023 #4229 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Jeg har lest gjennom mange kommentarer i dette forumet. Ønsker selv å gjøre neseryggen smalere og smalere nesetipp generelt. Har en typisk bulbos (?) nese. Tenker Kenneth Chiu. Noen med erfaringer innenfor en slik type neseoperasjon? Eller andre anbefalinger? Anonymkode: 825dd...258 Har gjort alt det du beskriver, inkludert fjernet hump. Hadde en bred nese og tipp, alt er blitt smalere nå.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4230 Skrevet 17. juni 2023 camilla91 skrev (2 timer siden): Jeg vil anbefale deg å ha godt med is i magen, og heller dra til utlandet for sekundær operasjon. Sekundær er mye mer komplisert enn primær. Selv om det finnes et par kirurger i Norge som har kompetanse, finner du de flinkeste i utlandet. Det er bedre å vente, enn å gå gjennom flere mislykkede operasjoner. Det finnes flere støttegrupper for revisjonspasienter, både på WhatsApp, Facebook og Messenger. Som nevnt over finnes det også en norsk gruppe for folk som har gjennomgått mislykkede operasjoner i Norge. Jeg var medlem i denne en periode, men meldte meg ut i januar/februar om jeg ikke husker feil. Opplevde som forfatteren av innlegget over at et par fremtredende personligheter der (som har vært sykemeldt etter operasjoner og som har slitt psykisk etter det de har opplevd) kan si en del uheldige ting før de tenker seg ordentlig om. Dette representerer ikke flertallet i gruppa, og jeg tror ikke de mener det vondt eller opplever selv at de mobber andres neser. Jeg synes gruppa er veldig viktig da den har bidratt til å synliggjøre industrien i Norge, og hvor kynisk og dårlig denne faktisk er. Så jeg vil heller oppfordre så mange som mulig å melde seg inn i den norske støttegruppa, enn å styre unna den. Åpenhet er bra, det kan bidra til økt kvalitet. Personlig har jeg etter mine erfaringer blitt veldig opptatt av hvordan det ofte skrives varmt i media om at helsetilbud (da også plastisk kirurgi), er tryggere i Norge enn i andre land. Når det gjelder neseplastikk er det for det meste bare tull, men det nasjonale eposet om «fredsnasjonen» som opprettholder en viss kollektiv forståelse av Norge som moralens høyborg gjør det enkelt for kyniske kirurger å spille på folks naivitet. Jeg ble utsatt for etnisk diskriminering av min kirurg, som også ødela nesa mi. Det var veldig vanskelig å stå i, fordi klinikken i et forsøk på å redde eget omdømme fikk meg til å signere på en forliksavtale hvor jeg forpliktet meg til ikke å nevne klinikken eller dens behandlere negativt i offentligheten eller til andre utenfor nærmeste familie. Denne måtte jeg signere for å få pengene for operasjonen tilbake, noe jeg krevde å få. Hadde det ikke vært for den norske støttegruppa og andres historier om samme kirurg, ville jeg nok aldri fått pengene tilbake. Antakelig ville jeg nok også klandret meg selv i større grad, men på grunn av støttegruppa skjønte jeg at jeg ikke var alene om å ha negative erfaringer med kirurgen. Det var få negative tilbakemeldinger om ham da jeg googlet ham i forkant av operasjonen. Jeg valgte derfor å overse min dårlige magefølelse operasjonsdagen. Kirurgen som opererte meg flyttet til utlandet, så ingen risikerer å havne på hans operasjonsbord i Norge. Likevel greit å tenke over historien bak kosmetisk nesekirurgi, og at den har røtter i antisemittisme og rasisme. Skulle ønske det var større fokus på akkurat det. Selv om de fleste nesekirurger ikke er sånn (få man håpe), så finnes det fortsatt kirurger som bærer et menneskesyn som kan få store konsekvenser for deg som pasient ifm. neseplastikk. Det er heller ikke sikkert at disse verdiene flagges åpent, men at de likevel ligger til grunn for kirurgens forståelse av deg som person. Kirurgens bakgrunn er derfor ikke helt irrelevant, så denne kan være greit å grave litt i før man stoler på markedsføringen og kommunikasjonsstrategier, og da er støttegrupper gull verdt. Derfor er det også viktig å stole på magefølelsen, ikke gi penger til en kirurg som ikke tar deg seriøst eller som du ikke opplever lytter til dine ønsker. Legelisten og KG er heller ikke helt til å stole på, så vi får se om denne kommentaren får stå. Flere i den norske støttegruppa har opplevd at negative kommentarer har blitt slettet. Dette kan du sikkert få mer informasjon om av de i gruppa, men det er også viktig å være klar over når du gjør research. Kirurger har også mulighet til å kjøpe seg Google reviews og positiv omtale, og man vet aldri hvem som står bak de positive (eller negative) omtalene. Det er fortsatt mye stigma rundt plastisk kirurgi i Norge, og befolkningstallet er lavt sammenlignet med f.eks. Tyrkia. Dette resulterer i at kirurger som bor og opererer i Norge har mye mindre erfaring enn kirurger i utlandet, selv om du som pasient har et visst sikkerhetsnett gjennom helsetilsynet og NPE. Men det er heller ikke sikkert du får erstatning derfra om noe skulle gå galt. Ofte helgarderer klinikkene seg mot dette gjennom kontrakten du som pasient signerer i forkant av operasjonen, som i praksis gir dem rom til å operere og feile fritt uten at det får juridiske konsekvenser for dem og klinikken. Masse lykke til, håper du finner riktig kirurg for deg, og at du blir fornøyd med nesa di etter neste operasjon dersom du velger å operere på nytt! Jeg er enig i det du skriver, valgte selv å forlate den gruppen ganske tidlig. Dessverre tar enkelte for mye plass, har til og med lest ting som er på kanten. Som et medmenneske har jeg forståelse for situasjonen enkelte er i, men det unnskylder ikke negative kommentarer rettet mot andres utseende. Ble litt sjokkert når et gruppemedlem delte bilde av nesen sin etter operasjon og det eneste folk fokuserte på var ting som kunne ha vært bedre. En nese kan alltid forbedres, men pirking og perfeksjonisme av små detaljer er usunt og urealistisk. Anonymkode: 94f0b...5da 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4231 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er enig i det du skriver, valgte selv å forlate den gruppen ganske tidlig. Dessverre tar enkelte for mye plass, har til og med lest ting som er på kanten. Som et medmenneske har jeg forståelse for situasjonen enkelte er i, men det unnskylder ikke negative kommentarer rettet mot andres utseende. Ble litt sjokkert når et gruppemedlem delte bilde av nesen sin etter operasjon og det eneste folk fokuserte på var ting som kunne ha vært bedre. En nese kan alltid forbedres, men pirking og perfeksjonisme av små detaljer er usunt og urealistisk. Anonymkode: 94f0b...5da Alle i gruppen gir hverandre skryt, veileder og løfter hverandre opp. Problemer/deformities blir kun påpekt hvis det ekte deformeringer eller realistiske problemer som kan hjelpe personen i prosessen videre. Alle i gruppen er realistiske og støttende mennesker. Det du sier er feil. Anonymkode: aa3b6...27c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4232 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle i gruppen gir hverandre skryt, veileder og løfter hverandre opp. Problemer/deformities blir kun påpekt hvis det ekte deformeringer eller realistiske problemer som kan hjelpe personen i prosessen videre. Alle i gruppen er realistiske og støttende mennesker. Det du sier er feil. Anonymkode: aa3b6...27c Det stemmer ikke og dessverre deler vi ikke samme erfaring. Jeg var selv vitne til hvordan enkelte påpeke flere feil ved en persons nese selv om vedkommende ikke hadde spurt om det. Et annet eksempel er å henge ut personer på sosiale medier som har operert hos kirurger med få/lite tilbakemeldinger. De det gjelder har gjerne nylig operert og resultatet er ikke synlig før om 1 år, her blir de hengt ut og kommentarer som " nesen ser lik ut, hun har pollybeak osv" er en gjenganger. Dere burde tenke grundig igjennom hvordan dere kommenterer andre personers uteseende. Mange av dere har gjennomgått flere operasjoner og tar i tillegg kosmetiske behandlinger, det er åpenbart store komplekser blant medlemmene. Gruppen bidrar etter min mening til usunne idealer og forventninger til kosmetiske og kirurgiske behandlinger. Gruppen har et fint formål men enkelte av medlemmene tar for mye plass og er altfor kritiske til andres utseende. At du som gruppe leder ikke evner å ta til deg kritikk eller forstå problemet sier mye om deg. Anonymkode: 94f0b...5da 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4233 Skrevet 17. juni 2023 anonym 998 skrev (1 time siden): Har gjort alt det du beskriver, inkludert fjernet hump. Hadde en bred nese og tipp, alt er blitt smalere nå. Hvem opererte du hos? Mulig du har nevnt det, men mange kommentarer og profiler og holde styrr på 😅 Anonymkode: 825dd...258
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4234 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer ikke og dessverre deler vi ikke samme erfaring. Jeg var selv vitne til hvordan enkelte påpeke flere feil ved en persons nese selv om vedkommende ikke hadde spurt om det. Et annet eksempel er å henge ut personer på sosiale medier som har operert hos kirurger med få/lite tilbakemeldinger. De det gjelder har gjerne nylig operert og resultatet er ikke synlig før om 1 år, her blir de hengt ut og kommentarer som " nesen ser lik ut, hun har pollybeak osv" er en gjenganger. Dere burde tenke grundig igjennom hvordan dere kommenterer andre personers uteseende. Mange av dere har gjennomgått flere operasjoner og tar i tillegg kosmetiske behandlinger, det er åpenbart store komplekser blant medlemmene. Gruppen bidrar etter min mening til usunne idealer og forventninger til kosmetiske og kirurgiske behandlinger. Gruppen har et fint formål men enkelte av medlemmene tar for mye plass og er altfor kritiske til andres utseende. At du som gruppe leder ikke evner å ta til deg kritikk eller forstå problemet sier mye om deg. Anonymkode: 94f0b...5da Først vil jeg påpeke at jeg ser at det er samme anonymkode som skriver disse innleggene. Jeg er selv medlem av denne gruppen og har vært et medlem fra første dag. Jeg kan si at jeg opplever gruppen som veldig støttende. Min opplevelse er at medlemmer er flinke med å gi hverandre ros, støtte og løfte hverandre opp. Hvis noen deler et bildet av seg selv, så er det veldig mye positive tilbakemeldinger og jeg har ikke sett at noen har skrevet noe stygt om noen andre sine neser hele den perioden jeg har vært medlem. Jeg opplever det helt motsatt. Det er selvfølgelig sikkert alltid ting man kan bli bedre på, og det vet jeg også har blitt tatt opp plenum i gruppen og vi har snakket om etikk, tatt opp hva som er greit og dele og ikke. Fordi mobbing selvfølgelig ikke er hverken ønskelig eller akseptert i gruppen. Har det vært noen uenigheter, har dette blitt tatt opp i plenum og ordnet opp i. Gruppen hjelper hverandre å gjøre research og finner informasjon som ikke ligger så lett tilgjengelig på nett. På den måten har jeg klart å velge en kirurg jeg ønsker å ta revision hos. Jeg hadde nok aldri klart det uten støttegruppen. Det er så mange å velge mellom når man drar til utlandet og det har vært en så fin støtte og hjelp å høre andre sine erfaringer og kunnskap. Jeg har heller ikke opplevd at noen mener de er såkalt "eksperter". Jeg vil også bare tilføye at jeg tror både gruppeansvarlig og medlemmer hadde satt pris på og fått slik tilbakemelding direkte og kommet med eksempler. Slik at man eventuelt får mulighet til å forbedre seg hvis det er noe, i stedet for at man blir hengt ut på et offentlig forum som dette. Så lenge man kan snakke sammen, kan man ordne opp i det meste. Og jeg er helt sikker på at alle medlemmene i gruppen ønsker det beste for alle. Anonymkode: 3ceb1...19b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4235 Skrevet 17. juni 2023 camilla91 skrev (4 timer siden): Jeg vil anbefale deg å ha godt med is i magen, og heller dra til utlandet for sekundær operasjon. Sekundær er mye mer komplisert enn primær. Selv om det finnes et par kirurger i Norge som har kompetanse, finner du de flinkeste i utlandet. Det er bedre å vente, enn å gå gjennom flere mislykkede operasjoner. Det finnes flere støttegrupper for revisjonspasienter, både på WhatsApp, Facebook og Messenger. Som nevnt over finnes det også en norsk gruppe for folk som har gjennomgått mislykkede operasjoner i Norge. Jeg var medlem i denne en periode, men meldte meg ut i januar/februar om jeg ikke husker feil. Opplevde som forfatteren av innlegget over at et par fremtredende personligheter der (som har vært sykemeldt etter operasjoner og som har slitt psykisk etter det de har opplevd) kan si en del uheldige ting før de tenker seg ordentlig om. Dette representerer ikke flertallet i gruppa, og jeg tror ikke de mener det vondt eller opplever selv at de mobber andres neser. Jeg synes gruppa er veldig viktig da den har bidratt til å synliggjøre industrien i Norge, og hvor kynisk og dårlig denne faktisk er. Så jeg vil heller oppfordre så mange som mulig å melde seg inn i den norske støttegruppa, enn å styre unna den. Åpenhet er bra, det kan bidra til økt kvalitet. Personlig har jeg etter mine erfaringer blitt veldig opptatt av hvordan det ofte skrives varmt i media om at helsetilbud (da også plastisk kirurgi), er tryggere i Norge enn i andre land. Når det gjelder neseplastikk er det for det meste bare tull, men det nasjonale eposet om «fredsnasjonen» som opprettholder en viss kollektiv forståelse av Norge som moralens høyborg gjør det enkelt for kyniske kirurger å spille på folks naivitet. Jeg ble utsatt for etnisk diskriminering av min kirurg, som også ødela nesa mi. Det var veldig vanskelig å stå i, fordi klinikken i et forsøk på å redde eget omdømme fikk meg til å signere på en forliksavtale hvor jeg forpliktet meg til ikke å nevne klinikken eller dens behandlere negativt i offentligheten eller til andre utenfor nærmeste familie. Denne måtte jeg signere for å få pengene for operasjonen tilbake, noe jeg krevde å få. Hadde det ikke vært for den norske støttegruppa og andres historier om samme kirurg, ville jeg nok aldri fått pengene tilbake. Antakelig ville jeg nok også klandret meg selv i større grad, men på grunn av støttegruppa skjønte jeg at jeg ikke var alene om å ha negative erfaringer med kirurgen. Det var få negative tilbakemeldinger om ham da jeg googlet ham i forkant av operasjonen. Jeg valgte derfor å overse min dårlige magefølelse operasjonsdagen. Kirurgen som opererte meg flyttet til utlandet, så ingen risikerer å havne på hans operasjonsbord i Norge. Likevel greit å tenke over historien bak kosmetisk nesekirurgi, og at den har røtter i antisemittisme og rasisme. Skulle ønske det var større fokus på akkurat det. Selv om de fleste nesekirurger ikke er sånn (få man håpe), så finnes det fortsatt kirurger som bærer et menneskesyn som kan få store konsekvenser for deg som pasient ifm. neseplastikk. Det er heller ikke sikkert at disse verdiene flagges åpent, men at de likevel ligger til grunn for kirurgens forståelse av deg som person. Kirurgens bakgrunn er derfor ikke helt irrelevant, så denne kan være greit å grave litt i før man stoler på markedsføringen og kommunikasjonsstrategier, og da er støttegrupper gull verdt. Derfor er det også viktig å stole på magefølelsen, ikke gi penger til en kirurg som ikke tar deg seriøst eller som du ikke opplever lytter til dine ønsker. Legelisten og KG er heller ikke helt til å stole på, så vi får se om denne kommentaren får stå. Flere i den norske støttegruppa har opplevd at negative kommentarer har blitt slettet. Dette kan du sikkert få mer informasjon om av de i gruppa, men det er også viktig å være klar over når du gjør research. Kirurger har også mulighet til å kjøpe seg Google reviews og positiv omtale, og man vet aldri hvem som står bak de positive (eller negative) omtalene. Det er fortsatt mye stigma rundt plastisk kirurgi i Norge, og befolkningstallet er lavt sammenlignet med f.eks. Tyrkia. Dette resulterer i at kirurger som bor og opererer i Norge har mye mindre erfaring enn kirurger i utlandet, selv om du som pasient har et visst sikkerhetsnett gjennom helsetilsynet og NPE. Men det er heller ikke sikkert du får erstatning derfra om noe skulle gå galt. Ofte helgarderer klinikkene seg mot dette gjennom kontrakten du som pasient signerer i forkant av operasjonen, som i praksis gir dem rom til å operere og feile fritt uten at det får juridiske konsekvenser for dem og klinikken. Masse lykke til, håper du finner riktig kirurg for deg, og at du blir fornøyd med nesa di etter neste operasjon dersom du velger å operere på nytt! Du nevner at du har en kontrakt med klinikken men samtidig så deler du om erfaringen din på et åpent forum? Prøver ikke å være frekk men synes det er rart, det er ikke mange kirurger som operer neser i Norge, heller ikke mange som har flyttet ut av Norge. Ganske enkelt å sette sammen puslespillet.. Anonymkode: 65650...967
Gjest camilla91 Skrevet 17. juni 2023 #4236 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du nevner at du har en kontrakt med klinikken men samtidig så deler du om erfaringen din på et åpent forum? Prøver ikke å være frekk men synes det er rart, det er ikke mange kirurger som operer neser i Norge, heller ikke mange som har flyttet ut av Norge. Ganske enkelt å sette sammen puslespillet.. Anonymkode: 65650...967 Hei! Opplever deg ikke som frekk, helt greit at du spør. Og, Ja. Om andre som leser dette er i stand til å legge to og to sammen, så får det bare være. Jeg tror ikke folk flest bruker mye tid på å bry seg om hvem som jobber som nesekirurg i Norge. Jeg bryter heller ikke kontrakten ved å dele om erfaringen, ettersom jeg verken nevner navn på klinikk eller kirurg. For meg er det viktigere at slike saker belyses, slik at andre kan være advart om hva som kan skje ifm. neseoperasjon, også i Norge. Vi lever tros alt i et nokså demokratisk land, hvor menneskerettigheter og ytringsfrihet er nedfelt i grunnloven, og hvor rasisme er forbudt. Jeg tenker det er gode prinsipper å følge, ikke alle er enige i det. Men med utgangspunkt i det tenker jeg at det var lite strategisk av klinikken å forlange at jeg skulle skrive under på forliksavtalen i utgangspunktet. Kirurger har i utgangspunktet mye makt, og det er så mange som ikke tør å ta et oppgjør med de kosmetiske kirurgene eller klinikkene i frykt for konsekvensene. Folk flest sitter ikke på samme kunnskap om helserett og lovgiving som klinikkene og kirurgene, som også har egne advokater. Mange av de som opererer er også veldig unge. Og hvis du som pasient må bruke alle pengene dine på advokat fordi kirurgen saksøker deg, så har du jo enda mindre penger til å fikse en ødelagt nese. Kanskje må du spare i flere år. Revisjon er veldig mye dyrere enn primær operasjon. Sånn presses dessverre veldig mange til stillhet, også i Norge. Internasjonalt finnes det historier om familier som har blitt saksøkt fordi de har snakket offentlig om kirurger som har drept familiemedlemmene deres😅 Industrien er forferdelig kynisk sånn sett. Det har tatt noen måneder for meg å fordøye alt kaoset med klinikken og forliksavtalen, og det har også har gått ut over arbeidslivet og studiene mine. Jeg var sykemeldt i en måned i desember da det pågikk. Jeg fullførte studiene nå i vår, men det har absolutt vært en belastning å holde hodet kaldt og fokuset på riktig sted, og jeg skulle ønske noen hadde advart meg slik at jeg kunne utsatt eventuell operasjon til jeg var ferdig å studere hvertfall. Tror ellers det er litt viktig å se alt dette i et historisk perspektiv, og at man som pasient/klient uavhengig av kontrakter og lovverk tør å ta et oppgjør med klinikker, kirurger og byråkrati om man opplever dårlige holdninger. Jeg tenker derfor at det i utgangspunktet er helt uproblematisk at jeg krevde å få pengene tilbake, og at jeg snakker om erfaringen min selv om jeg måtte signere på forliksavtalen for å få pengene tilbake. Mine refleksjoner etter gruppemedlemskapet i støttegruppa er at det er veldig mange som har blitt påført store helseplager, og som har hatt det veldig vanskelig i ettertid fordi det foreløpig ikke finnes et ordentlig støttenettverk rundt denne «pasientgruppen». Jeg tror derfor det er viktig at disse historiene kommer frem i lyset. Det er tros alt ingen som tvinger noen til å bli kosmetisk kirurg, så om man likevel velger å bli det, bør man som et minimum evne å sette andre foran seg selv og brenne for å gi folk de resultatene de ønsker. Selvfølgelig er ingen født verdensmester, men da må man heller være ærlig om hva man kan tilby, og det er det dessverre flere kirurger i Norge som ikke er.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4237 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for at du deler! Utrolig trist å høre om det du har opplevd❤️ Viktig at dette kommer ut så andre kan ta informerte valg! Jeg ønsker å bli medlem av Facebook-gruppen, men kan ikke finne den. Må man bli invitert for å bli medlem? Anonymkode: 8570b...3b8 Hvis du skriver en kommentar med brukernavnet ditt(ikke anonymbruker) kan jeg sende deg en privat melding på innboks for å legge deg til i den norske gruppen. Mobbing er selvfølgelig ikke hverken ønskelig eller akseptert i gruppen. Alle i gruppen er støttende. Poenget er at vi skal hjelpe hverandre med å få informasjon, kunnskap, støtte og veiledning. Vi deler erfaringer etter konsultasjoner, operasjoner, advarer mot feilinformasjon og hjelper hverandre i prosessen. Anonymkode: aa3b6...27c
Linda91 Skrevet 18. juni 2023 #4238 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du skriver en kommentar med brukernavnet ditt(ikke anonymbruker) kan jeg sende deg en privat melding på innboks for å legge deg til i den norske gruppen. Mobbing er selvfølgelig ikke hverken ønskelig eller akseptert i gruppen. Alle i gruppen er støttende. Poenget er at vi skal hjelpe hverandre med å få informasjon, kunnskap, støtte og veiledning. Vi deler erfaringer etter konsultasjoner, operasjoner, advarer mot feilinformasjon og hjelper hverandre i prosessen. Anonymkode: aa3b6...27c Takk!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4239 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 19.53): Først vil jeg påpeke at jeg ser at det er samme anonymkode som skriver disse innleggene. Jeg er selv medlem av denne gruppen og har vært et medlem fra første dag. Jeg kan si at jeg opplever gruppen som veldig støttende. Min opplevelse er at medlemmer er flinke med å gi hverandre ros, støtte og løfte hverandre opp. Hvis noen deler et bildet av seg selv, så er det veldig mye positive tilbakemeldinger og jeg har ikke sett at noen har skrevet noe stygt om noen andre sine neser hele den perioden jeg har vært medlem. Jeg opplever det helt motsatt. Det er selvfølgelig sikkert alltid ting man kan bli bedre på, og det vet jeg også har blitt tatt opp plenum i gruppen og vi har snakket om etikk, tatt opp hva som er greit og dele og ikke. Fordi mobbing selvfølgelig ikke er hverken ønskelig eller akseptert i gruppen. Har det vært noen uenigheter, har dette blitt tatt opp i plenum og ordnet opp i. Gruppen hjelper hverandre å gjøre research og finner informasjon som ikke ligger så lett tilgjengelig på nett. På den måten har jeg klart å velge en kirurg jeg ønsker å ta revision hos. Jeg hadde nok aldri klart det uten støttegruppen. Det er så mange å velge mellom når man drar til utlandet og det har vært en så fin støtte og hjelp å høre andre sine erfaringer og kunnskap. Jeg har heller ikke opplevd at noen mener de er såkalt "eksperter". Jeg vil også bare tilføye at jeg tror både gruppeansvarlig og medlemmer hadde satt pris på og fått slik tilbakemelding direkte og kommet med eksempler. Slik at man eventuelt får mulighet til å forbedre seg hvis det er noe, i stedet for at man blir hengt ut på et offentlig forum som dette. Så lenge man kan snakke sammen, kan man ordne opp i det meste. Og jeg er helt sikker på at alle medlemmene i gruppen ønsker det beste for alle. Anonymkode: 3ceb1...19b Jeg har lest litt på den FB-siden. Jeg syns folker støttende. Mange skryter av de nesene folk har, og ber dem om å ikke operere seg. Noe som har slått meg av de som viser før og etterbilde, er at flertallet har finere nese før enn etter! Jeg fatter ikke hvorfor så mange operer seg til oppstoppernese som ikke passer til fjeset. Likevel er de fornøyde. Det er trist å se hvordan pene neser som gir ansiktet karakter opereres til for korte oppstoppere. Flere ser etter operasjonen ut som ungjenter. Før operasjonen så de ut som kvinner. Det er et merkelig neseideal der. Innimellom er det noen med en nese der jeg kan skjønne at de ønsker en forandring. Men det er bare ca 1 av 20. Anonymkode: 58281...876 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #4240 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har lest litt på den FB-siden. Jeg syns folker støttende. Mange skryter av de nesene folk har, og ber dem om å ikke operere seg. Noe som har slått meg av de som viser før og etterbilde, er at flertallet har finere nese før enn etter! Jeg fatter ikke hvorfor så mange operer seg til oppstoppernese som ikke passer til fjeset. Likevel er de fornøyde. Det er trist å se hvordan pene neser som gir ansiktet karakter opereres til for korte oppstoppere. Flere ser etter operasjonen ut som ungjenter. Før operasjonen så de ut som kvinner. Det er et merkelig neseideal der. Innimellom er det noen med en nese der jeg kan skjønne at de ønsker en forandring. Men det er bare ca 1 av 20. Anonymkode: 58281...876 Jeg tror det er misforståelse her 🙂 For den kontoen jeg snakker om er i en lukket gruppe på messenger. Jeg mener ikke den åpne gruppen på Facebook. Anonymkode: 3ceb1...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå