Gå til innhold

Model for legalisering av narkotika


Yogamann

Anbefalte innlegg

Nei, det synes jeg da virkelig ikke. Det er ulovlig å bruke narkotika, blandt annet fordi bruken av narkotika går utover så mange andre enn deg selv. Dette synes jeg bør gjenspeiles i måten politiet jobber på.

Tror du de som begynner å ta narkotika synes det er en straff? Tror du alle som prøver narkotika synes det er fælt og ille? Hvis narkotikabruk var straffet litt hardere så slapp kanskje sp mange å bli tungt narkomane.

Dette blir like dumt som å mene at den dårlige samvittigheten bør være straff nok for mordere.

I USA har du ekstremt mye strengere straffer for bruk av narkotika enn norge uten at det hjelper noe som helst. På grunn av "three strikes you`r out" regelen så kan det å bli tatt for bruk av mariuana lett lede til opp til 25 års fengsel. Samtidig er bruken av mariuhana over dobbelt så høy der som her. Det samme gjelder en rekke andre land med langt høyere straffer enn i Norge. Resonementet ditt stemmer altså ikke med virkeligheten. Dessuten så vil et fengselsopphold på grunn av narkotikabruk med all sannsynlighet øke sjansen for at vedkommende i fremtiden bruker narkotika. Dels på grunn av den psykologiske belastningen, dels på grunn av det sosiale fallet et fengselsopphold representerer og dels på grunn av miljøene man kommer inn i og at fengslene flommer over av narkotika. Din tanke om hardere straffer vil faktisk ha den motsatte effekten.

Siden resonementet ditt for hvorfor narkotika bør være forbudt er at man skader seg selv og andre så burde jo definitivt alkohol være forbudt. Alkohol er klart et farligere rusmiddel en hasj og mariuhana. Skadevirkningene for den enkelte er som regel langt mindre, spesielt ved tung bruk, og alkohol leder svært ofte til vold, mens mariuhana ikke gjør det. Blant annet en rapport fra Helseministeren i New Zealand konkluderte med at alkohol var langt skadeligere. Jeg håper du er avholdsmenneske ellers er posisjonen din totalt inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg da virkelig ikke. Det er ulovlig å bruke narkotika, blandt annet fordi bruken av narkotika går utover så mange andre enn deg selv. Dette synes jeg bør gjenspeiles i måten politiet jobber på.

Tror du de som begynner å ta narkotika synes det er en straff? Tror du alle som prøver narkotika synes det er fælt og ille? Hvis narkotikabruk var straffet litt hardere så slapp kanskje sp mange å bli tungt narkomane.

Dette blir like dumt som å mene at den dårlige samvittigheten bør være straff nok for mordere.

I og med at minst 25% av dagens ungdom har brukt narkotika så mener du altså at 25% av dagens ungdom burde fått strenge fengselsstraffer. Ser du ikke hvor absurd det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg ikke kjenner noen som bruker narkotika, og at jeg dermed kanskje er 'ukvalifsert' til å delta i denne debatten, men jeg prøver nå alikevell.

Waco mente at det å bruke narkotika var en straff i seg selv, og det er en påstand jeg stiller meg helt uforstående til. Jeg klarer bare ikke å se hvordan noen kan mene det, all den tid folk velger frivilig å bruke narkotika.

Narkotika er ulovlig, og det mener jeg at den fortsatt burde være. Dermed bør også bruk av narkotika straffes. Jeg er enig i at fengselstraff nok ikke er det mest effektive dersom man ønsker å hjelpe folk til å slutte. Derfor ser jeg gjerne at straffen består av opphold på avrusningsklinikker for tunge brukere, og en blanding av kurs og sammfunnstjeneste for rekreasjonsbrukerene. Det viktigste er å vise at man ikke godtar narkotika i vårt samfunn.

I en slik debatt så er det alltid noen som nevner at hvis narkotika skulle vært forbudt så burde alkohol også være det. Problemet er at alkohol er en såpass intigrert del av vårt samfunn at folk ville ikke godtatt at det ble forbud mot det. Jeg er enig i at en som tar seg et glass vin til maten gjør like lite skade som en som røyker litt hasj på en og annen fest. Problemet kommer ved den tunge bruken. Også her mener jeg at kriminalitet som blir begått grunnet alkohol bør idømmes anti-alkoholiker kurs og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å idømmes behandling, kan nok ha noe for seg i noen tilfelle. Det har faktisk vist seg bl.a. i USA at de som tvinges til behandling har ganske god prognose for å bli rusfrie de også, men som du sier, da bør man kunne tvangsbehandles for alkoholisme også.

Ellers viser det seg som sagt at de landene hvor andre metoder er tatt i bruk, ved at de tunge brukerne får sin medisin hos lege, fungerer veldig bra, og at mange av dem kan gå tilbake til normale fungerende liv, samtidig som nyrekrutteringen ikke øker, men tvert i mot avtar.

Politikken her i landet kreerer økning slik som vi holder på, og vi har det største heroinproblemet i verden, til tross for at vi er et lite land, og at Oslo by bare er for en landsby å regne i folketall. VI har flest sprøytenarkomane, til tross for vårt forbud, bøtelegging og våre moralske-forargete holdninger.

Når noen blir rusavhengige, så er det ikke så enkelt som at man bare kan si: Ja, hun har valgt det selv.

Sier du det om alkoholikere også? De også begynte med en øl som fjortenåring antakelig. Lite kunnskap om psykologi, psykiatri, avhengighet og rusmiddelproblematikk. Den verdenen er ikke sort/hvit, der er det mange grånyanser og alle menneskene har sine historier.

Mange prøver narkotika, de fleste slutter igjen, men noen blir avhengige, og de har ikke valgt avhengigheten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget kloke ord mysan, av og til så skjønner jeg at du er mer intelligent enn det man først kan tro av folk på nettet kan være..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til deg Kara W. Det å måtte injeksonere heroin for eksempel tror jeg er alt annet enn gøy.

en person som har smerter og bruker heroin som smertelindring kan man ikke bare "behandle bort heroinbruken" dersom denne personen fremdeles har smerter som ikke lar seg løse med vanlig morfinsulfat-oppløsning.

Trodde folk forsto noe så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen interessant informasjon til kara w er jo det at de aller færreste som prøver heroin vil gjøre det igjen. Kvalmen og den elendige formen de aller fleste får på heroin gjør at dersom hundre mennesker forsøker heroin er det færre enn ti som gjør det igjen.

Narkotika var ikke forbudt i norge inntil 1976 og samme dag som forbudet kom så kom narkotikaproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget kloke ord mysan, av og til så skjønner jeg at du er mer intelligent enn det man først kan tro av folk på nettet kan være..!

Det har muligens mer med livserfaring å gjøre enn intelligens, kjære du. Intelligens alene kan ikke brukes til noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønenr at det er aldersens visdom som gjør at man ikke er like naiv lengere til lettvinte løsninger.

Det er jo veldig lett å si "forby det", men så lenge forbudet skaper værre komplikasjoner enn det man kunne forestilt seg, for eksempel at rusmisbrukere er underernærte og det igjen fører til at de ser sykelige ut, og det faktum at narkotikaforbudet gjør at heroinen blir "utvannet" med farligere stoffer og urensheter som føler til betennelser og infeksjoner.

At folk ikke klarer å si til seg selv at narkotikaproblematikken henger sammen med narkotikaforbudet er jo det samme som å si at regjeringen tar feil, - og slikt sett forstår jeg jo at det er vanskelig å overbevise seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at folk er så låst i sine egne oppfatninger at de rett og slett ikke VIL høre om andre og godt prøvde metoder som faktisk virker, eller bare rett og slett nekter å tro på det som blir fortalt fordi det strider i mot deres egen oppfatning/moral/what ever. Det er liksom ikke snakk om å prøve og sette seg inn i nye tanker en gang. Man låser bare døren og slår av lyset og ferdig med det.

Er det kanskje sånn at man har "tapt" hvis man endrer standpunkt i en sak? I såfall har jeg tapt mange ganger for jeg endrer stadig standpunkt når jeg får servert argumenter som tar knekken på de jeg sitter med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg ikke kjenner noen som bruker narkotika, og at jeg dermed kanskje er 'ukvalifsert' til å delta i denne debatten, men jeg prøver nå alikevell.

Waco mente at det å bruke narkotika var en straff i seg selv, og det er en påstand jeg stiller meg helt uforstående til. Jeg klarer bare ikke å se hvordan noen kan mene det, all den tid folk velger frivilig å bruke narkotika.

Narkotika er ulovlig, og det mener jeg at den fortsatt burde være. Dermed bør også bruk av narkotika straffes. Jeg er enig i at fengselstraff nok ikke er det mest effektive dersom man ønsker å hjelpe folk til å slutte. Derfor ser jeg gjerne at straffen består av opphold på avrusningsklinikker for tunge brukere, og en blanding av kurs og sammfunnstjeneste for rekreasjonsbrukerene. Det viktigste er å vise at man ikke godtar narkotika i vårt samfunn.

I en slik debatt så er det alltid noen som nevner at hvis narkotika skulle vært forbudt så burde alkohol også være det. Problemet er at alkohol er en såpass intigrert del av vårt samfunn at folk ville ikke godtatt at det ble forbud mot det. Jeg er enig i at en som tar seg et glass vin til maten gjør like lite skade som en som røyker litt hasj på en og annen fest. Problemet kommer ved den tunge bruken. Også her mener jeg at kriminalitet som blir begått grunnet alkohol bør idømmes anti-alkoholiker kurs og lignende.

At bruk er straff nok i seg selv har jeg lett for å forstå. Riktignok så får man en behagelig rus i begynnelsen, men etter hvert som det blir en skikkelig avhengighet er det lite rusglede og mere snakk om å tilfredstille et avhengighetssug og å holde grusomme abstinenser på avstand. Selv opplevelsen skifter stort sett til å være jævelig mesteparten av tiden. Dessuten så har avhengigheten som regel som følge at ens liv forøvrig går svært dårlig. I sum er dette klart en straff i seg selv. Spesielt hvis man også må finansiere rusen med kriminalitet, tigging eller prostituasjon.

Forøvrig har de fleste tunge misbrukere hatt så grusomme liv at deres første bruk nok hadde mere karakter av desperat behov for å dempe psykiske smerter heller enn uansvarlig forsæøk på nytelse. Slik sett er det rimeligere å se det som at man straffer folk for konsekvensene av psykiske problemer de er blitt påført gjennom sin oppvekst. Det synes jeg blir lite rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik sett er det rimeligere å se det som at man straffer folk for konsekvensene av psykiske problemer de er blitt påført gjennom sin oppvekst. Det synes jeg blir lite rimelig.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...