Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når han først kom i gang igjen gjorde han det skikkelig altså? :ler:

Må spørre deg om det samme som jeg spurte Umuriel om. Hvilke tøybleier er det du har testa til Harald så langt, og hva synes du om de forskjellige? Regner med det blir tøybleier hos oss også, og det er jo så mye å velge i at jeg blir totalforvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har testet brettebleier, med ullbukse og med PUL-bukse, lagsydde/prefolds, formsydd (totbots) og lommebleier (bumgenious og fuzzibunz) og all-in-one (thirties)

Erfaringer (skrevet med en hånd mens jeg ammer)

Brettebleier: veldig greit. lett å tilpasse, men vanskelig å unngå bæsj på sperrelag ved "eksplosjoner".

Ullbukse: bare en som passer, litt lite brukt pga at den må håndvaskes ved bæsjelekkasjer... delvis til å unngå ved bruk av brillebukse.

PUL-trekk: veldig greit, og mye brukt. Best passform av de vi har er thirties, imsevimse synes jeg ikke sitter like greit på vår gutt.

Lagsydde/prefolds: Dissetrodde jeg at jeg ville elske, men etter et par uker innså jeg at brettebleier i konvolutt/prefold-brett er lettere å tilpasse, like lett å bruke og har bedre passform, og nettere resultat.... brukes derfor mest som gulpeunderlag og puppelekkasjeunderlag i våre respektive senger. Mulig bedre til jenter, siden de da anbefales brettet andre veien, som gjør dem tykkest midt under, og bleien blir kortere og bredere. Det er nemlig det at de er litt smale, og litt lange (skal være det da, men det blir så klumpete og ekkelt å feste) som gjær at jeg ikke liker dem så gost, brettebleiene lager jeg i passe lengde og bredde. Da jeg begynte å lage dem kortere enn de lagsydde, begynte jeg å foretrekke dem.

Lommebleier (bumgenious) pappa's og mormors favoritt (omdøpt til "tjukkaser" av sistnevnte, da de er litt tykke forran, siden det er onesize (de er altså brettet opp dobbelt i front nå som de er kneppet små...) Like lett å bruke som papirbleier for den som setter dem på. Også min foretrukne ved helsestasjonsbesøk, den jeg har med på tur, og andre ønsker om lettvindt bleieskift. Brukes også som nattbleie med ekstra innlegg, fordi innsiden slipper fukt lett gjennom og holder stumpen tørr selv ved lang tids bruk.

fuzzibunz: vi har bare en, i liten størrelse. Lakk ved første gangs bruk, innlegget er ALTFOR lite. Funket ok med ekstra innlegg, men ble fort for liten.

thirties all-in-one (med lomme til ekstra innlegg): lakk ved første gangs bruk, for liten oppsugingsevne. Men med innlegget til FB-bleien inni i tillegg er den veldig grei! (har bare en av disse også, kjøpt for test)

formsydd: har en av disse også. for test. veldig grei, men lite brukt, våre sperrelag har ikke optimal passform og da er det lett å ta en annen bleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for utfyllende svar :)

Vi (spesielt mannen :ler:) heller mot alt-i-ett typen, men regner med at vi også kommer til å prøve litt av hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommebleier og alt-i-ett er jo like lette å ta på, forskjellen er at på lommebleier drar man innlegget litt ut av bleien før man kaster den til vask, også må man putte det inn igjen etter tørk da.

Men lommebleier tørker somregel raskere enn alt-i-ett, ettersom innlegget kan tas ut.

Her i huset er det ryddeaksjon i dag (men jeg sniker meg til ei liiita KG-pause.) Kameraten som var mannens forlover kommer på besøk i helga. Han kommer en eller annen gang på "ettermiddagen" i dag, hvilket sånnsett er nårsomhelst det, klokka er over 12, det er etter middag, men regner med han mener litt senere på ettermiddagen, han har et stykke å kjøre, og i går var han på fest, så jeg regner ikke med han sto opp klokka åtte.

DET gjorde forresten ikke vi heller da, vi sov til halv ti her i huset! Deilig luksus!

Jaja, jeg får brette bleier og annen klesvask, få bytta den slekkete duken på dette bordet, og så er det vel på tide med litt mat igjen tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk avlyst. Ikke bare var han på fest i går, han sto også en time i drosjekø for å komme seg hjem. I dette været... mao, han er syk.

Hmm, hva skal vi da finne på i helga, tro?

(Da orker jeg ikke stresse med å rydde i alle fall, men klesvasken må likevel brettes da, og vi må spise. Og handle....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er vi alene hjemme, Harald og jeg.

Ja, det er vi jo hver dag da, men jeg mener.. i natt også. Mannen dro til Stavanger i dag tidelig, og med mindre de blir enige tidligere enn antatt (lønnsforhandlinger) så er opplegget slik at han ikke rekker siste flyet hjem, så han skal overnatte og etter planen komme hjem i morgen.

Men vi klarer oss nok, vi to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå skal jeg bare spise ferdig, bytte bleie på Harald, kle på ham yttertøy, og så kjører vi avsted til flyplassen :)

Kjekt det, jeg var forberedt på å være alene hjemme i kveld, men dette er mer kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten er godt over 2 måneder, det er på tide å få orden på rutinene mine igjen. Ja, ikke at jeg stiller store krav til meg selv, men sånn LITT må jeg få struktur på. Her lager jeg en liten liste av "stanardrutiner" som danner utgangspunkt for mine "dagens gjøremål" fremover.

Sette på vaskemaskina

Spise frokost

Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser

Henge opp klesvask

Dåpsforberedelser kommer inn som en nødvendighet rett og slett siden det er ca 3 uker til dåpen, og INGENTING er ordnet enda, invitasjoner er ikke i orden (for vi vet ikke helt hvor vi skal ha det...), vi har ikke bedt noen om å være fadder enda, skjemaet om innmelding til dåp med oppgitt faddere skal være levert kirka før dåpsforberedende møte som er neste uke, dersom vi ender opp med å måtte ha det hjemme har vi egentlig ikke helt plass selv om vi må ommøblere og "kaste ut" noen møbler midlertidig, må skaffe et bord og noen stoler (ikea tenker jeg), det går vel, men vi har ikke middagsservise til mer enn 12 (det er jo vanlig det da vel?) men trenger litt til da... ja, i det hele tatt, det bør nok stå et punkt på mine daglige rutiner om å gjøre ETT ELLER ANNET dåpsforberedende...

To maskiner med klesvask for dagen blir nok litt mye etterhvert, men ettersom jeg for tiden vasker bleier stort sett hver dag (tror nok jeg kan kutte ned til annehver, har bare blitt en vane å sette igang bleievask på morgenen, og putte med håndkleene han har tisset på, alle klutene vi har tørket gulp med (Mini har blitt en gulpegutt de siste dagene :( ) og våre hånklær og kluter og sånn, og ettersom han altså har blitt en gulpegutt og endte opp med å bruke TRE bodyer i går (en gjennomvåt av gulp når vi skulle ut og gå tur i snøen, og en med avføring på etter en liten eksplosjon nede i bleia) ja så genererer det en del klesvask å ha en liten gutt...

Men dette burde vel være gjennomførbart? (I tillegg kommer selvsagt middagen og evt kveldsmat da, men de trenger jeg ikke føre opp, det tar mannen seg av å minne meg på å gjennomføre, dette er mer ei liste over hva jeg skal komme gjennom av praktiske ting, pluss de måltidene jeg har en tendens til å glemme ut...)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gjøremål, onsdag 29. okt.

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

:Nikke: Henge opp klesvask

:Nikke: Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser

Henge opp klesvask

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror sannelig dagens trilletur må bli en bytur jeg...

Gikk gjennom klærene til Harald nettopp, og fant et par pysjer vi fikk i posten i forrige uke. Den ene er for liten (han har vokst ut av størelse 56 nemlig) og den andre passer nok akkurat nå. Så i alle fall den minste må byttes. Og siste byttedag er... I DAG!

Og dette er name it-klær, og jeg vet bare om en plass sånn som jeg kommer på i farta som selger det, og det er på bystasjonen. Med mindre jeg finner en annen plass ved litt nettsøking, så må det bli bytur i dag. (Hadde vært greit om jeg fant en plass i Åsane som har det, for vi skal til Åsane når mannen kommer hjem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gjøremål, onsdag 29. okt.

Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

:Nikke: Spise lunsj

:Nikke: Gå trilletur - ble bytur

:Nikke: Hente posten

:Nikke: Dåpsforbredelser - tok bilder i alle fall

:Nikke: Henge opp klesvask - mannen gjorde det

Kom ikke helt i mål... prøver igjen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gjøremålsliste, torsdag 30. oktober.

Rydde litt

Legge sammen klær - tatt det jeg skulle tatt i går i alle fall da

Legge bort klær - det jeg skulle tatt i går så

:Nikke: Gå trilletur

Dåpsforbredelser

Henge opp klesvask

Satte som vanlig ut vogna for at han skulle sove, men han bare gråt, så jeg tok den inn igjen og skulle gjøre meg klar for å trille tur, men DA sovna han i gangen (kan det ha vært litt kaldt ute? For all del, ullundertøy, ulldress og voksipose nedi vogna, men lufta inn i lungene er jo likevel kald når det er et par minusgrader ute (men ikke så kaldt inne i vogna ifølge temperaturmåleren på babycallen da...)

Tenker jeg setter den ut igjen nå, og ser om jeg får gjort noe rydding og sånn nå før vi går tur.

Nyyyyydelig vær i dag. Iskaldt, men klart og sol, så i sola er det nok ikke like kaldt da.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gjøremålsliste, torsdag 30. oktober.

:Nikke:Rydde litt

:Nikke:Legge sammen klær

:Nikke:Legge bort klær

:Nikke: Gå trilletur

Dåpsforbredelser

:Nikke: Henge opp klesvask - mannen gjorde det.

Det var dåpen som ikke ble gjort noe med i går. Planen var å bli enige om faddere og fylle ut det skjemaet, men så kom mannen hjem fra jobb akkurat tidsnok til å putte i seg pippelitt mat, og løpe på et møte (han er jo i miljøutvalget i borettslaget...) for deretter å komme hjem og jobbe til etter jeg og Harald hadde lagt oss...

Så, da får vi prøve igjen på det i dag. Vi MÅ sende inn det skjemaet snart, de skal ha det før dåpsforberedende samtale, som er torsdag neste uke... Så ja, vi skal ordne det i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...