Gå til innhold

Tankevekkende MTV-snutt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Slike forklaringer tror jeg du skal se langt etter. Innvandringstilhengerne begrunner ikke sitt syn med argumenter. De begrunner det med at de representerer det gode. Og dermed at alle som ikke er enig med dem representerer det onde. Bare se hvordan de mer enn insinuerer at jeg er ond, og siden du legger deg mer opp til mitt syn enn deres må også du være ond.

Og slike manglende begrunnelser, gjør debattene utrolig kjedelige etterhvert. :Gjesp:

Jeg legger stadig merke til at motstandere er flinkere til å finne linker og artikler som støtter deres syn, mens den andre siden ikke har annen begrunnelse enn at det er synd på de som trenger hjelp, og de som synes at alle skal komme hit, er snille, mens vi andre er onde, som du sier.

Gnisningene kommer først og fremst fra den minoriteten nordmenn som er opptatt av rase og 'flerkulturelle motsetninger', slik som den gang.

Really? :Gjesp:

Jeg syns ikke det ser så aller verst ut, jeg, dersom vi tar hensyn til at mange av dem kommer med ganske mye vanskelig bagasje, og at det faktisk diskrimineres aktivt mot dem, f.eks ved vurdering av jobbsøknader og lignende. Mange innvandrere har gått til det skritt å bytte navn for å i det hele tatt komme så langt at de får et intervju. Forøvrig ser man på universitetene at innvandrerungdom i større og større grad tar høyere utdanning, og at de klarer seg riktig så bra.

Ikke så aller verst?

Ja, hange av dem kommer med vanskelig bagasje, og det jeg mener er at dersom man skal ta i mot mange mennesker med vanskelig bagasje, så må man også sørge for at man har et mottak som kan håndtere det. Disse menneskene trenger mer enn tak over hodet og skål med suppe, og det er der det skorter, og det er da det går galt.

Jeg har aldri sagt at vi ikke skal hjelpe, men jeg sier at vi får ta den kostnaden det faktisk utgjør å ta inn alle disse menneskene, slik at flest mulig av dem kommer seg ut i en produktiv hverdag, både for egen og andres del. Slik som det er i dag, så er det altfor mange som rett og slett kjøres inn i trygdesystemet og blir der. Jada, vi har mange trygde(mis)brukere blant våre egne også, men gjør det saken bedre eller verre?

Fått støtte fra 'sentralen'? :ler:

Det var narkomane her før innvandrene kom, så hvor perfekte var vi egentlig da?

Hvor perfekt er det egentlig et mål å være, som samfunn?

Det er lett å sitte på nett og lire av seg halvrasistiske innlegg, like lett som å brande en minoritet som den store stygge ulven. Nøyaktig de samme argumentene ble brukt på nitti-tallet og åtti-tallet av rabide innvandringsmotstandere, og de stemte ikke da. Og de stemmer ikke nå heller. Å hyperfokusere på alle negative egenskaper for det som nyttig nok sammenfattes av et så løst begrep som 'innvandrene' er et gammelt triks.

Du lever i en imperfekt verden som er skapt av den ideologien vi følger, våre kriger og vår trang til dominans. I stedet for å bli ei bitter gammel dame som ikke har noe positivt å komme med, hva med å se litt på deg selv?

Hva har du gjort for at innvandringen til Norge skal lykkes? Er du virkelig så perfekt at du kan kritisere andre mennesker uten omsvøp slik du alltid gjør?

Beskyldninger om rasisme er du rask med, men gode argumenter for dine egne meninger har du ikke?

Du har fremdeles ikke begrunnet din påstand om at Norge er et land hvor innvandringen har vært vellykket. Hoppet glatt over den, akkurat som dine meningsfeller har en tendens til å gjøre i en hver debatt.

Dere tar en hver kritikk av innvandringspolitikken (ja, nå samler jeg alt under den ene paraplyen) som et personlig angrep på dere selv og en hver ikke-vestlig person dere personlig kjenner.

Guess what? Jeg kjenner velfungerende ikke-vestlige jeg også - det har ikke noe med saken å gjøre. Det er ikke DET debatten handler om...

Jeg vil ha svar på dette: Hvilke mennesker er det jeg kritiserer uten omsvøp?

Det er POLITIKKEN jeg klager på, det er den som er problemet. Ikke innvandrerne. Du får lese hva man skriver før du begynner å lire av deg tull.

Herremin... at jeg gidder :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fått støtte fra 'sentralen'? :ler:

Det var narkomane her før innvandrene kom, så hvor perfekte var vi egentlig da?

Hvor perfekt er det egentlig et mål å være, som samfunn?

Det er lett å sitte på nett og lire av seg halvrasistiske innlegg, like lett som å brande en minoritet som den store stygge ulven. Nøyaktig de samme argumentene ble brukt på nitti-tallet og åtti-tallet av rabide innvandringsmotstandere, og de stemte ikke da. Og de stemmer ikke nå heller. Å hyperfokusere på alle negative egenskaper for det som nyttig nok sammenfattes av et så løst begrep som 'innvandrene' er et gammelt triks.

Du lever i en imperfekt verden som er skapt av den ideologien vi følger, våre kriger og vår trang til dominans. I stedet for å bli ei bitter gammel dame som ikke har noe positivt å komme med, hva med å se litt på deg selv?

Hva har du gjort for at innvandringen til Norge skal lykkes? Er du virkelig så perfekt at du kan kritisere andre mennesker uten omsvøp slik du alltid gjør?

JA det var narkomane her før innvandrerne kom. Les den biten av innlegget mitt én gang til, så kanskje du skjønner hva som står der.

Jeg legger merke til at du ikke svarer på spørsmål, men jeg har et til:

Hvor har jeg liret av meg rasistiske innlegg? Hvis du faktisk LESER det jeg skriver, så vil du se at det er innvandringspolitikken jeg er kritisk til, ikke innvandrere som personer.

Det er denne politikken som er skyld i at tilstandene blir som de blir. Man tar inn folk, stuer dem bort i et hjørne og antar at ting ordner seg. (Satt på spissen, i tilfelle du ikke skjønte det heller).

Har DU gjort noe for at innvandringen og integreringen til landet skal lykkes?

Jeg personlig har ingen innflytelse på akkurat den biten.

Og hvem er det jeg kritiserer uten omsvøp, slik jeg alltid gjør? Vennligst finn frem eksempler for dine påstander.... Ånei, det glemte jeg - du overser jo bare spørsmål hvor du bes bekrefte det du sier.

Jeez :roll:

Ellers vil jeg bare gjenta det jeg skrev litt lenger oppe, og i andre tråder; slike debatter ender alltid opp med manglende bakgrunnsmateriale fra de innbitte innvandringstilhengerne, de føler seg personlig angrepet og anser oss som er kritiske som onde. Sånt blir det fruktbare diskusjoner av. Jajamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DU gjort noe for at innvandringen og integreringen til landet skal lykkes?

Jeg personlig har ingen innflytelse på akkurat den biten.

De aller fleste har i Norge i dag en viss innflytelse på denne biten da det i etter hvert bor en del innvandrere rundt i dette landet.

At enkelte konsekvent ikke gir folk med feil navn jobb, eller ikke selger/leier ut til utlendinger er ikke med å hjelpe på intergreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen leiligheter å leie ut, og ingen jobber jeg kan ansette folk i.

Jeg solgte min forrige leilighet til et innvandrerpar, det er det nærmeste jeg har kommet å ha noen innflytelse, men disse bodde i området tidligere i en leilighet som skulle rives.

Jeg har forøvrig hatt naboer fra Iran, et kjempekoselig par med en datter som gikk hele barne- og ungdomskolen i klassen til min eldste sønn. Søte mennesker som fungerer bra uten at noen har sydd puter til dem.

Jeg har en fetter med kone fra Tyrkia, som også fungerer veldig bra. Ingen puter på henne heller. Hun står på sine egne to ben, både for seg og mannen sin. Hun reagerte forøvrig da hun var ny her i landet, på andre tyrkere hun ble kjent med via norskundervisningen, og lurte på hvorfor de fikk tv og all mulig slags hjelp, mens hun og hennes norske mann ikke fikk noe som helst, men måtte skaffe seg det de trenger selv. Slik som vi alle må selvfølgelig.

Jeg hadde en kollega med iransk kone. Hun var også veldig selvgående, og satt i en god stilling i det offentlige og klarte seg uten puter under armene.

Jeg har et vennepar hvor han er norsk og hun fra Fillipinene. Hun er regnskapssjef i et stort, kjent norsk firma.

Søstrene og broren hennes er også fullstendig velfungerende og klarer seg utmerket på egen hånd, og er fullstendig integrert.

Jeg hadde god kjennskap til Wamwere-familien, da gutta der i huset også gikk på skole med mine gutter. Ingen problemer med dem heller, selv om det i ettertid har kommet frem at far sjøl visstnok har mottatt trygder fra Norge også etter at de flyttet til USA og han har hatt en godt betalt jobb der borte.

I mine barns skoleklasser har det gått noen få iranere og afrikanere, men alt i alt har de vært i stort mindretall i forhold til norske elever, og jeg tror dette har vært en god grunn til at disse har blitt godt integrert. De har simpelthen ikke vært mange nok til å "danne ghetto", for å bruke et simplifisert uttrykk som jeg håper ikke misforståes.

På stedet vi bodde hendte det til sammenligning stadig at innvandrerungdom fra Holmlia kom for å lage bråk. Holmlia er vel litt mer ghetto pga stort innvandrertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har i Norge i dag en viss innflytelse på denne biten da det i etter hvert bor en del innvandrere rundt i dette landet.

At enkelte konsekvent ikke gir folk med feil navn jobb, eller ikke selger/leier ut til utlendinger er ikke med å hjelpe på intergreringen.

Jeg er enig, men det er ikke 'enkelte' som ikke gir innvandrere jobb, det er et stort samfunnsproblem som - iom at alle slike avgjørelser foretas av en spesiell yrkesgruppe - er et resultat av høyreekstrem rekruttering i næringslivet.

At vanlige folk ikke selger leiligheter til 'utlendinger' er også et problem, men dette er medierelatert, som det meste av rasismen hos 'folk flest'.

Mediene representerer også en yrkesgruppe, så da kan man tenke seg selv hvorfor det blir slik ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva kan egentlig "hver enkelt av oss" gjøre for å gjøre integreringen av innvandrere lettere? Er det i det hele tatt noe "vi" kan gjøre?

Nå husker jeg ikke i hvilke tråder jeg har nevnt akkurat dette, men jeg nevner det her (orker ikke bla å se hva jeg har skrevet tidligere): I USA påstås det at integreringen av innvandrere går bedre enn her. Det skjer fordi derforventes det at du som innvandrer skaffer deg jobb og klarer deg selv innenfor en tidsramme på seks mdr (tror jeg det var). Dette gjør at samfunnet ellers godtar deg og tar deg inn som amerikaner, og at du selv som innvandrer føler deg som en del av det amerikanske samfunnet.

Til tross for dette, så har USA store problemer med kriminalitet i de forskjellige grupperingene av "utlendinger", så akkurat hvordan de måler denne vellykketheten vet jeg ikke.

Nå har de hatt sine afrikanske amerikanere i et par hundre år, allikevel er det fremdeles store problemer forbundet med dem. Min sorte venn der borte påstår at de sorte selv ikke "looks out for each other", men gjerne dolker hverandre i ryggen. Han påstår også at sorte menn ikke tar ansvar for sine kvinner og barn, med det resultat at mange kvinner med barn, flytter hjem og bor hos mor, fordi barnefar stikker av fra ansvaret. Han har selv en syk, gammel mor som har forsørget et par av hans søstre av den grunn.

Han er ikke nådig i sin kritikk av sine "brødre", og jeg antar at han som er på innsiden ser det tydeligere enn oss som jo er utenfor gjerdet, og titter innom gjennom et kvisthull her og der.

Det er nok ikke afroamerikanerne selv som er grunnen til at det har blitt sånn, men hvordan kan vi unngå at det samme skjer her? Det har høyst sannsynlig noe med politikk og holdninger å gjøre, og folks negative holdninger til innvandringen er basert på resultatene av politikken. Er den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har de hatt sine afrikanske amerikanere i et par hundre år, allikevel er det fremdeles store problemer forbundet med dem. Min sorte venn der borte påstår at de sorte selv ikke "looks out for each other", men gjerne dolker hverandre i ryggen. Han påstår også at sorte menn ikke tar ansvar for sine kvinner og barn, med det resultat at mange kvinner med barn, flytter hjem og bor hos mor, fordi barnefar stikker av fra ansvaret. Han har selv en syk, gammel mor som har forsørget et par av hans søstre av den grunn.

Han er ikke nådig i sin kritikk av sine "brødre", og jeg antar at han som er på innsiden ser det tydeligere enn oss som jo er utenfor gjerdet, og titter innom gjennom et kvisthull her og der.

Bare nevner at 'de sorte' ble lenket sammen og fraktet med skip til USA, der de ble solgt som slaver. Om man leser innlegget ditt skulle man tro at de dro frivillig.

Og det er kanskje en av forskjellene? ;)

Innvandrerne kommer hit frivillig, derfor er de interessert i å skape seg et nytt liv her. De aller fleste lykkes med dette, tross bastant motstand fra høyreekstremister og andre som ikke liker innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de ble lenket sammen og fraktet dit som slaver. Men ikke de som er der i dag. Og jeg tror ikke at det er det som gjør at det ikke fungerer der borte nå. Det er vel heller det at de sliter med det samme som oss andre som har et såkalt multikulturelt fellesskap. De sorte der borte har vært så til de grader diskriminert over så mange år, det er ikke så veldig lenge siden de ikke kunne ta samme buss som hvite, og de har fremdeles KKK der borte, og andre "artige" grupperinger av uintelligente mennesker som gjør det vanskelig å være sort, og dette er fakta man bare må ta med seg når det skal diskuteres hva som kan gjøres, fordi folks fordommer kommer man ikke utenom. De er reelle, og de er med på å skape problemer.

Derfor spør jeg; HVA kan man gjøre? En viss grad av rasisme og fordommer vil alltid forekomme. Man skal dermed ikke kalle all skepsis for rasisme. Skepsisen går gjerne langt utenom.

Kan man tvinge arbeidsgivere til å ta inn folk med fremmed navn og mørkere farge? Jeg mener forresten å ha lest at de aller fleste ikke-vestlige som har tatt høyere utdanning, kommer ut i relevante jobber innen rimelig tid etter endt skolegang, så jeg vet ikke hvor relevant den problemstillingen er heller.

Hva kan vi gjøre med at veldig mange av dem som kom hit på 70-tallet som arbeidsinnvandrere i dag er over på trygd, og at ca halvparten av ungdommen ikke fullfører videregående? Joda, det er mange av dem som tar høyere utdanning også, men det er like forbannet ca 49% som ikke fullfører videregående, og hva skjer med dem?

Hva med de gruppene som det påstås velger å få mange barn for å motta mest mulig i barnetrygd, og som bruker masse penger på khat fordi det ligger i kulturen at du ikke er mann om du tygger khat?

Det er så mye å ta tak i, og selv om det er et fåtall det gjelder, så utgjør de få faktisk et ganske stort problem.

Joda, vi har mange "norske hvite nordmenn fra Norge" som går urettmessig på trygd og all verdens støtteordninger også, langt flere sånn i rene tall, men det blir jo ikke akkurat noe bedre av at vi importerer ennå flere som skal ende opp med sugerør i kassa, eller hva? Og det at det finnes større problemer betyr da ikke at man skal overse de mindre problemene, eller hva?

Nå må jeg forte meg på jobb, men det var det jeg hadde på hjertet akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de ble lenket sammen og fraktet dit som slaver. Men ikke de som er der i dag. Og jeg tror ikke at det er det som gjør at det ikke fungerer der borte nå. Det er vel heller det at de sliter med det samme som oss andre som har et såkalt multikulturelt fellesskap. De sorte der borte har vært så til de grader diskriminert over så mange år, det er ikke så veldig lenge siden de ikke kunne ta samme buss som hvite, og de har fremdeles KKK der borte, og andre "artige" grupperinger av uintelligente mennesker som gjør det vanskelig å være sort, og dette er fakta man bare må ta med seg når det skal diskuteres hva som kan gjøres, fordi folks fordommer kommer man ikke utenom. De er reelle, og de er med på å skape problemer.

Derfor spør jeg; HVA kan man gjøre? En viss grad av rasisme og fordommer vil alltid forekomme. Man skal dermed ikke kalle all skepsis for rasisme. Skepsisen går gjerne langt utenom.

Kan man tvinge arbeidsgivere til å ta inn folk med fremmed navn og mørkere farge? Jeg mener forresten å ha lest at de aller fleste ikke-vestlige som har tatt høyere utdanning, kommer ut i relevante jobber innen rimelig tid etter endt skolegang, så jeg vet ikke hvor relevant den problemstillingen er heller.

Hva kan vi gjøre med at veldig mange av dem som kom hit på 70-tallet som arbeidsinnvandrere i dag er over på trygd, og at ca halvparten av ungdommen ikke fullfører videregående? Joda, det er mange av dem som tar høyere utdanning også, men det er like forbannet ca 49% som ikke fullfører videregående, og hva skjer med dem?

Hva med de gruppene som det påstås velger å få mange barn for å motta mest mulig i barnetrygd, og som bruker masse penger på khat fordi det ligger i kulturen at du ikke er mann om du tygger khat?

Det er så mye å ta tak i, og selv om det er et fåtall det gjelder, så utgjør de få faktisk et ganske stort problem.

Joda, vi har mange "norske hvite nordmenn fra Norge" som går urettmessig på trygd og all verdens støtteordninger også, langt flere sånn i rene tall, men det blir jo ikke akkurat noe bedre av at vi importerer ennå flere som skal ende opp med sugerør i kassa, eller hva? Og det at det finnes større problemer betyr da ikke at man skal overse de mindre problemene, eller hva?

Nå må jeg forte meg på jobb, men det var det jeg hadde på hjertet akkurat nå.

Korter svar fra meg: Ja, man kan tvinge arbeidsgivere til å ta inn folk med annen hudfarge. Det er faktisk forbudt å diskriminere arbeidstakere på et slikt grunnlag, like ulovlig som å diskriminere fordi en er kvinne, homo eller på annen måte skiller seg fra den snevre arbeidsstokken en arbeidsgiver kunne tenke seg å ha.

Å håndheve et slikt forbud er selvfølgelig en annen sak, da det ikke er ønskelig med for mye innblanding i en ansettelsesprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å diskriminere allerede, så jeg vet ikke hva man skal gjøre for å endre på dette. Det vil alltid være mange med samme kompetanse og hvis f.eks. språket blir et problem, så bør det være opp til arbeidsgiver å ansette en som snakker flytende, dersom det er viktig for jobben.

Skal man starte kvotering da kanskje? 1/4 av alle ansatte bør ha ikke-vestlig bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...