Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til valget?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha mindre skatt slik at jeg ser en grunn til å jobbe overtid. Jeg ønsker å kunne gå i butikken å velge andre meieriprodukter enn Tine.

Eventuelt så er det bra slik det er nå, siden det hindrer grådige folk fra å jobbe seg halvt ihjel slik at de blir enda bitrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fordi jeg vil stemme det, jeg vil ikke uttrykke min mening om det

Er ikke dette bare typisk freppere? At de ikke ønsker å gi et skikkelig forsvar for hvorfor de skal stemme på det partiet. Er det fordi du har planlagt å gifte deg med en rik gammel mann, og du ønsker den gamle mannen skal få mindre skatt så han får råd til å gi deg flere dyre gaver, samt at de fattige blir mer desperate og kan vaske hjemmet deres for en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette bare typisk freppere? At de ikke ønsker å gi et skikkelig forsvar for hvorfor de skal stemme på det partiet. Er det fordi du har planlagt å gifte deg med en rik gammel mann, og du ønsker den gamle mannen skal få mindre skatt så han får råd til å gi deg flere dyre gaver, samt at de fattige blir mer desperate og kan vaske hjemmet deres for en billig penge?

jeg vil da aldeles ikke gifte meg med en rik gammel mann, jeg har en kjæreste som er 2 år eldre enn meg...

og btw det er første gang jeg stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kristine_*

Jeg tenker på å stemme venstre. Har lest partiprogrammet og er enig med mye av det venstre står for.

Men vil noen av dere andre venstre velgere argumentere for hvorfor dere stemmer venstre? Ev motstandere argumentere mot?

Synes politikk er litt vanskelig jeg :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt venstre i et par år nå. Eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det før var at jeg ikke gadd å sette meg inn i hva de faktisk står for.

Det er også lett å bli blendet av at Sponheim kan oppføre seg som en idiot, men det er jo hav stortingsrepresentantene stemmer som bør avgjøre hvilket parti man stemmer på.

Jeg er sikker på at de fleste FrP-stemmerne egentlig er venstre-folk, bare at de ikke vet det selv. De burde sette seg litt inn i partiprogrammene.

Nøkkelprinsipper for meg er individets frihet, åpenhet om offentlige affærer, at vi kutter byråkrati for å gjøre det lettere for småbedrifter og nye foretak, at alle mennesker er likeverdige, men at man likevel skal måtte ta et ansvar for sin egen velferd og lykke.

Venstre vil skille kirke og stat, siden religion er et personlig anliggende. Kirker etc er selvfølgelig kulturminner og må bevares og vedlikeholdes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Collie

Jeg vipper litt mellom Venstre og Frp, jeg. Sånn ideologiskt sett, så er jeg sosialliberal, men på en annen side så eg eg ikkje så veldig glad i muslimer og negrer. Dette kan kanskje høres ut som en selvmotsigelse, da liberale Venstre ofte snakker så fint om toleranse og et flerkulturelt samfunn. Men jeg synes ikke det nødvendigvis ikke treng å være det. For selv om vi stenger grensa, så kan jo fortsatt selve systemet være sosialliberalt!

Imotsetning til amøbene i venstre og de mørkeblåe i Frp, så syns jeg heller ikkje at et flerkulturelt samfunn treng å føre til så veldig mye godt. Jeg mener, de beste landene som er å leve i, har da en ganske "lik" lyshudet befolkning. Skal forøvrig legge til at jeg ikkje er nå tilhenger av å kaste ut de som allerede har vært her en stund heller. Så careless er jeg jo ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Collie
Riktig, det er en menneskerettighet å søke asyl.

http://www.menneskerettigheter.no/Skole/TEMA/Asyl/index.html

Når vi ser hvordan det går når vi tar imot negere og muslimer, så er kanskje det et argument MOT slike rettigheter? Det blir iallefall et argument mot når man trenger et lignende system som i USA for å interigere dem.. Hvis vi uannsett skal ta inn innvandere, kan vi ikkje ta inn flere gulinger/asiater? De kommer jo fra fattige land, men klarer i motsetning til negere og muslimer å interegere seg i det norske samfunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir iallefall et argument mot når man trenger et lignende system som i USA for å interigere dem..

Så kan man spørre seg hvor flott integreringen i USA virkelig er. Det er jo ikke slik at flere blir integrert i samfunnet. Det er heller slik at endel innvandrere blir integrert mens mange av dem som har vært utenfor det amerikanske samfunnet i generasjoner blir værende der. Selv om de klarer å integrere innvandrere, så klarer de ikke å integrere visser grupper av fattige svarte, latinoer og også endel hvite. Den sosiale mobiliteten i USA er faktisk lavere enn den sosiale mobiliteten i Norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Collie
Så kan man spørre seg hvor flott integreringen i USA virkelig er. Det er jo ikke slik at flere blir integrert i samfunnet. Det er heller slik at endel innvandrere blir integrert mens mange av dem som har vært utenfor det amerikanske samfunnet i generasjoner blir værende der. Selv om de klarer å integrere innvandrere, så klarer de ikke å integrere visser grupper av fattige svarte, latinoer og også endel hvite. Den sosiale mobiliteten i USA er faktisk lavere enn den sosiale mobiliteten i Norden.

Jeg har alltid trodd integreringa i USA er ganske bra i forhold til Norge, jeg. Jeg mener, samtlige debatter på tabloid så har jeg hørt både folk fra Venstre og Frp snakke om hvor flott den er. Men de jukser vell kanskje litt, og bare snakker om de grupper som integrerer seg i USA og sammenligner de med de som ikke integrerer seg i Norge, mens de ungår å snakke om de grupper som USA ikke får helt til med?

Uannsett, hvor får du egentlig infoen din fra, og ikkje minst, hvor får de som mener den funker, infoen sin fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sosiale mobiliteten i USA er faktisk lavere enn den sosiale mobiliteten i Norden.

Såvidt jeg husker var det en britisk forsker som hevdet at den sosial mobiliteten (eller mer korrekt: den relative økonomiske mobiliteten) i UK og Norden var høyere enn i USA for et par år siden. Noe som selvfølgelig ble hyppig referert i norske aviser. Men jeg har ikke forståelsen av at denne enslige svalen har gjort noen sommer. Tvertimot oppfatter jeg det som at det er klar konsensus om at USA har høyere absolutt økonomisk mobilitet. Og det er langt viktigere å kunne få et bedre liv enn å bli litt bedre enn naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såvidt jeg husker var det en britisk forsker som hevdet at den sosial mobiliteten (eller mer korrekt: den relative økonomiske mobiliteten) i UK og Norden var høyere enn i USA for et par år siden. Noe som selvfølgelig ble hyppig referert i norske aviser. Men jeg har ikke forståelsen av at denne enslige svalen har gjort noen sommer. Tvertimot oppfatter jeg det som at det er klar konsensus om at USA har høyere absolutt økonomisk mobilitet. Og det er langt viktigere å kunne få et bedre liv enn å bli litt bedre enn naboen.

Det er slettes ikke bare en studie som har hevdet dette, det er flere. Det er dessuten viktigere å ha det bedre enn naboen enn å ha det absolutt bedre, OM et land fra før av er rikt. Sverige er såpass rikt at det gjør liten eller ingen forskjell på kvaliteten på ens liv om en bor i Sverige eller USA. Det at USA har høyere absolutt økonomisk mobilitet skyldes ene og alene at USA har større forskjeller. Den større mobiliteten i Norden betyr fortsatt at flere som er født fattige får tilgang til middelklassen, og får tilgang til å bli ingeniører, leger, lærere og andre yrker ens foreldre kunne se langt etter. Absolutt velstand er først og fremst viktig når landet en bor i er fattig. Når en ahr fått basisgodene og litt til dekket har ikke enda mer velstand så mye mer å si for lykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd integreringa i USA er ganske bra i forhold til Norge, jeg. Jeg mener, samtlige debatter på tabloid så har jeg hørt både folk fra Venstre og Frp snakke om hvor flott den er. Men de jukser vell kanskje litt, og bare snakker om de grupper som integrerer seg i USA og sammenligner de med de som ikke integrerer seg i Norge, mens de ungår å snakke om de grupper som USA ikke får helt til med?

Uannsett, hvor får du egentlig infoen din fra, og ikkje minst, hvor får de som mener den funker, infoen sin fra? :)

Jeg har fått infoen min fra alle mulige steder. Det er da ikke mange som slår tvil om det faktum at et stort antall svarte, latinoer og hvite er kronisk fast i fattigdom i USA, samt at sannsynligheten for at noen som er født inn i fattigdom i USA forblir i fattigdom er større enn i andre rike land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke frp

En ting som er helt sikkert er at jeg ikke skal stemme på frp. Det er det mest kristenkonservativet partiet vi har. Såg det var noen som skrev om at de så det gode i menneske????????? Skjønner ikke helt hva du mener. Planen til FRP hvis de blir valgt er bla å fjerne den nye ekteskapsloven. Det er ikke å se det gode i folk, det er diskriminering :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...