Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til valget?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Silkeape

Jeg kommer antakeligvis til å stemme AP, men har ikke helt bestemt meg enda. Det blir uansett til venstre for midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke FRP.

Er generelt veldig skeptisk til å privatisere noe som helst. For hva er hensikten med disse store internasjonale selskapene som tar over sektorer som er drevet av staten? Jo, det er å tjene penger! Bare se på hvordan legemiddelindustrien er i USA, det er satt på spissen ja, men treffende. Selv om det FRP foreslår ikke er på langt nær så ekstremt som det er i USA, men det er et skritt i feil rettning, og skal vi være så uheldige at FRP kommer til makten skal vi ikke se bortifra at med tiden at Norge blir som USA.

For ikke å snakke FRPs helt ansvarsløse finanspolitikk. En ting er det at ved å bruke mer penger fra oljefondet skader den norkse markedet, men en annen ting er det at vi må forvalte oljefondet slik at det gir mest mulig avkasting. For snart når eldrebølgen kommer utgiftene til pensjon til å overskride inntektene som man får av oljen, og da er best om vi har gjort om oljefondet til en permanent inntekt på lik linje som skatt og ikke bare ha det som en haug med penger som ligger slengedes som brukes litt her og der.

Liker selv ikke mentaliteten til FRP, den virker veldig kortsiktig og populistisk. Jeg tror de vinner endel stemmer på fremmedfrykt, det er jo sånn at de aller fleste har fordommer og spessielt fordommer mot folk fra andre land der man er mørk i huden, det er en del gammle folk som og generelt mange andre folk for den del som har slike forestillinger og stemmer derfor på FRP.

Men det er nå sånn verden egentlig er, er det demokrati så er det demokrati, selv om det er ikke den beste løsningen som kommer ut av det.

Winston Churchill sa:"The best argument against democracy is a 5 minute conversation with the average voter".

Men det er sånn mentaliteten til folket har blitt, det er alltid; skal ha mer, vil har mer, må få det bedre. Når vi lever i en orgie av forbruk og vi en liten prosent av verdensbefolkning lever på 80% äv jordens ressurser mens, kanskje 80% av jordens befolkning lever på 20% av ressursene, også sitter vi her og klager over at vi ikke bruker mer penger av oljefondet. Og vil støtte et parti som vil kutte ned på U-hjelpen fordi de mener at det ikke hjelper. Ble en "liten" digresjon det her. :P Men jeg kunne ikke dy meg.

IKKE STEM FRP

Jeg vet selv ikke hva jeg skal stemme, vet bare at det ikke blir FRP. Men med tanke på at jeg er bondesønn så blir det vel SP. :)

Og at vi stadig vil ha mmer som du sier og ha det bedre et faktiskt AP og LO sin skyld. De har bygd opp landet siden krigen omtrent og har lagt føringer hele tiden, vi er alle et bilde på det sammfunnet som er bygd opp ved jelp av politikere og rådgivere som aldri har vært ute i ordinære jobber etter utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne velge - Venstre.

Sevlfølgelig kan du velge hvis du er norsk statsborger, hvis du ikke er det er ikke noe poeng atr du blander deg inn i debatten heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svaier mest mot høyresiden og frp. Synes det er MYE tull i landet med de som regjerer nå.

Norge har godt av litt egoisme. De som jobber hardt fortjener lønn for strevet. Jeg gidder ikke jobbe ræva av meg for at alle andre skal få det bra. Livet er ikke rettferdig, alt kan ikke deles likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svaier mest mot høyresiden og frp. Synes det er MYE tull i landet med de som regjerer nå.

Norge har godt av litt egoisme. De som jobber hardt fortjener lønn for strevet. Jeg gidder ikke jobbe ræva av meg for at alle andre skal få det bra. Livet er ikke rettferdig, alt kan ikke deles likt.

:5: Bravoooo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Livet er ikke rettferdig, alt kan ikke deles likt.

Det sier de fleste inntil urettferdigheten rammer dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier de fleste inntil urettferdigheten rammer dem selv.

Da skal du komme og leve mitt liv, så skal du få oppleve urettferdighet :P Jeg har opplevd det meste, så det er et dårlig argument mot meg.

Problemet med urettferdighet er at folk klager og klager over det, istedenfor å gjøre noe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frp, håper egentlig på frp/høyre samarbeid ser ikke egentlig at de kan gjøre no meir skade enn soriamoriasulamitten!! så mye vennetjenester som sitter i denne regjeringen er jo imponerende! tror aldri d har vært så mye utskiftninger av statsråder før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

frp, håper egentlig på frp/høyre samarbeid ser ikke egentlig at de kan gjøre no meir skade enn soriamoriasulamitten!! så mye vennetjenester som sitter i denne regjeringen er jo imponerende! tror aldri d har vært så mye utskiftninger av statsråder før!

Interessant! Hvor mange vennetjenester er det som sitter i regjeringen? Og hvem er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svaier mest mot høyresiden og frp. Synes det er MYE tull i landet med de som regjerer nå.

Norge har godt av litt egoisme. De som jobber hardt fortjener lønn for strevet. Jeg gidder ikke jobbe ræva av meg for at alle andre skal få det bra. Livet er ikke rettferdig, alt kan ikke deles likt.

Her var det jo absolutt ingen begrunnelser. Hvorfor fortjener de som jobber hardt enda høyere lønn, når ens evne til å jobbe hardt eller smart er noe man selv har svært begrenset kontroll over? Hvorfor skal ikke ting være så rettferdig som mulig da?

De fleste som gnåler over at de jobber rææva av seg sitter uansett på et kontor og sitter på Facebook halvparten av arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo absolutt ingen begrunnelser. Hvorfor fortjener de som jobber hardt enda høyere lønn, når ens evne til å jobbe hardt eller smart er noe man selv har svært begrenset kontroll over? Hvorfor skal ikke ting være så rettferdig som mulig da?

De fleste som gnåler over at de jobber rææva av seg sitter uansett på et kontor og sitter på Facebook halvparten av arbeidstiden.

Er du helt på jordet eller? Du kan for svarte bli hva f.... du vil hvis du bare står på. Svigersøstra mi er et stjerneeksempel på akkurat det. Hun lå langt etter på ungdomsskolen, men ble så drit lei av det at hun bestemte seg for at hun skulle bli best og det ble hun. Nå har hun en super utdannelse som krever ekstremt mye, så det handler stort sett om viljestyrke.

Du velger selv hva du vil jobbe med, så hvis du vil bli rik, så får du velge en jobb hvor du tjener godt. Vil du bare ha nok til livets opphold og trives med det, så får du velge jobb deretter.

Så du mener egentlig at de som er flinke og står på skal likestilles med de mindre flinke bare fordi det er rettferdig for dem? Da blir det urettferdig for de som er flinke, så som jeg sier: Verden er ikke rettferdig uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt på jordet eller? Du kan for svarte bli hva f.... du vil hvis du bare står på. Svigersøstra mi er et stjerneeksempel på akkurat det. Hun lå langt etter på ungdomsskolen, men ble så drit lei av det at hun bestemte seg for at hun skulle bli best og det ble hun. Nå har hun en super utdannelse som krever ekstremt mye, så det handler stort sett om viljestyrke.

Hvorfor sier dette noe om kontroll over egen situasjon da? Jeg vil hevde at det ikke gjør det i det hele tatt. Det at man er lat på ungdomsskolen behøver jo ikke si noe om ens evner. Hvis en er smart nok går det greit å skjerpe seg på videregående. Er man derimot dum, har atferdsvansker eller visse sykdommer har man ikke det valget å skjerpe seg til videregående.

Viljestyrke er heller ikke noe man nødvendigvis har kontroll over selv. Ser man på hunder, så er jo viljestyrke noe som i stor grad er avgjort av arv. Hvorfor skal det ikke da være slik at ens gener styrer hvor stor grad av viljestyrke mennesker også har?

Du velger selv hva du vil jobbe med, så hvis du vil bli rik, så får du velge en jobb hvor du tjener godt. Vil du bare ha nok til livets opphold og trives med det, så får du velge jobb deretter.

Nei, man velger ikke hva man skal jobbe med. For at man skal kunne få en jobb, så må også noen være villige til å ansette en. Det er et begrenset antall plasser på legestudiet og det er i praksis en begrenset andel middelklassejobber i samfunnet. Alle kan ikke bli best, fordi en enkelt person kan være best på en enkelt ting.

Så du mener egentlig at de som er flinke og står på skal likestilles med de mindre flinke bare fordi det er rettferdig for dem? Da blir det urettferdig for de som er flinke, så som jeg sier: Verden er ikke rettferdig uansett hva man gjør.

Store forskjeller er ikke rettferdig for noen, da man har begrenset kontroll over eget liv. Du har ikke argumentert for at man har kontroll over eget liv på noen god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...