Gå til innhold

Å bli vegitarianer....

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg er nok enig med Frosk her. Jeg har oppriktig problemer med å forstå mennesker som sier at de er virkelig glade i dyr, som får klump i halsen av synet av en kattunge og som blir rasende om de hører om dyr som blir mishandlet - men som glatt spiser konvensjonelle egg eller konvensjonelt kyllingkjøtt etter at de har blitt klar over forholdene kyllinger lever under, og heller ikke har planer om verken å slutte eller å trappe ned.

Dette er mer en kommentar til Frosk, selv om jeg siterer deg:

Det finnes massevis av vegetarianere som spiser egg fra burhøns, og det finnes ganske mange kjøttetere som bare spiser økologiske egg. Dette dreier seg dermed ikke nødvendigvis om vegetarianisme vs. kjøttspising.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt, Zia, jeg er helt enig.

Gjest Veggis
Skrevet
Gjentok bare dine ytringer i håp om en nærmere forklaring på hvordan det er etisk forkastelig å spise et dyr. Hvorfor er det galt å drepe for å spise?

Nekter ikke for at enkelte dyr har det grusomt, men det er ikke representativt.

Jeg får nesten lyst til å være usaklig her, men skal holde meg for god for det og avslutter derfor debatten, blir nemlig ganske så provosert selv :)

Jeg synes jeg har vært veldig tydelig og svart på alle spørsmålene dine allerede, og du finner svarene hvis du leser gjennom hele diskusjonstråden her. Hvis du fremdeles ikke skjønner det etter det, så... jaja, whatever. Jeg sier ikke at du trenger å like det eller å være enig i det, men å logisk sett skjønne det??? Det burde ikke være så vanskelig.

Skrevet

Til gjest som sier at "Nekter ikke for at enkelte dyr har det grusomt, men det er ikke representativt". Når det gjelder burhøns og kyllingoppdrett så er det dessverre representativt.

Gjest Veggis
Skrevet

Til alle dere som tviler på at dyr lider i kjøtt-og dyreindustrien, går det et program på NRK2 nå om dyrevern...

Skrevet (endret)
Har begynt å leke med ideen om å bli vegitarianer. Syns måten matdyr blir behandlet på er tragisk, og så er det jo ellers maaaange helsemessige fordeler med å la være å pakke i seg kjøtt av døde dyr, som ligger å råtner i tarmsystemet mitt!

Nå lurer jeg på om her er noen som vegitarianere, hvordan fungerer det i det daglige? Er det vanskelig, men tanke på at maaaange matvarer innehoder kjøtt? Noe jeg bør tenke på?

Jeg har nettop blitt vegetarianer selv, og må si at det har vist seg å være lettere enn forventet. Har ikke noe problem med å finne god mat. Jeg har lest på forskjellige nettsider som www.vegetar.com og kjøpt meg noen veggiskokebøker.

At du trenger kosttilskudd er ikke sant, så lenge man spiser variert (gjelder i hvert fall lakto-ovo-vegetarianere, veganere kan mangle B12). Faktum er at fleste vegetarianere har mye færre kostholdsrelaterte helseproblemer.

Hvis du er interessert i å kjøpe ost uten animalsk løpe (kalvemage) er det en ost som heter Nordbo som Tine lager som ikke inneholder dette.

Jeg synes det er litt rart at en tråd som startes av en som vil ha råd om å starte opp å bli vegetarianer utvikler seg til å bli en pro-kontratråd om vegetarisme :klø:

Jeg føler ikke at jeg utsetter meg selv for en form for selvutslettelse. Faktisk synes jeg det er deillig å slippe å spise kjøttet. Det føles ikke som et stort offer siden det er så mye annet godt å spise. Jeg har det bedre med meg selv siden jeg lever i tråd med det jeg synes er etisk riktig. Har følt meg i mange tilfeller litt dobbeltmoralsk før jeg sluttet å spise kjøtt.

Endret av Caya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...