Lise_ Skrevet 31. juli 2008 #61 Skrevet 31. juli 2008 Nysgjerrig? Det er det mange som er! Man får en del snodige kommentarer og spørsmål... Skrev en bloggpost for en stund siden (etter å ha fått i overkant mange kommentarer om at veggismat måtte være ensidig / kjedelig / usunt!), den kan du lese her: http://norwayveggie.blogspot.com/2008/07/m...iser-du-da.html - hvis du blar litt i bloggen (eller bruker margen på høyre side) finner du litt oppskrifter etc Jo har sett takk Men spiser dere kjøtt da???
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #62 Skrevet 31. juli 2008 Du mener vel ikke at alle vegeterianere er av samme oppfatning? Jeg har flere vegeterianere i min perifere omgangskrets, og noen av dem mener at de "ofrer" seg for dyrenes rettigheter og videre setter egne behov i bakgrunnen. At de tar mer hensyn til dyrene, og lar lysten på kjøttmåltider være mindre viktig. Hva mener du en vegeterianer gjør? Synes du det er et stort offer å reise deg på bussen for gamle mennesker? Synes du det er et offer å gi litt penger til en hjelpeaksjon? Synes du det er et offer å la være å tenne på et hus? Synes du det er et offer å la være å slå folk du møter på gata? Det handler ikke om selvoppofrelse, men å utvise fornuft og etisk skjønn som de tenkende menneskene vi er. Det handler om å leve respektfullt og i harmoni med omgivelsene.
Gjest Frosk Skrevet 31. juli 2008 #63 Skrevet 31. juli 2008 Jo har sett takk Men spiser dere kjøtt da??? Kjøtt??? Nei! :D
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #64 Skrevet 31. juli 2008 Nysgjerrig? Det er det mange som er! Man får en del snodige kommentarer og spørsmål... Skrev en bloggpost for en stund siden (etter å ha fått i overkant mange kommentarer om at veggismat måtte være ensidig / kjedelig / usunt!), den kan du lese her: http://norwayveggie.blogspot.com/2008/07/m...iser-du-da.html - hvis du blar litt i bloggen (eller bruker margen på høyre side) finner du litt oppskrifter etc Wow! Imponerende blogg! Kjempeflott!
Gjest Frosk Skrevet 31. juli 2008 #65 Skrevet 31. juli 2008 Wow! Imponerende blogg! Kjempeflott! Hei! - Og takk!
Gjest Zia Skrevet 31. juli 2008 #66 Skrevet 31. juli 2008 Det handler ikke om selvoppofrelse, men å utvise fornuft og etisk skjønn som de tenkende menneskene vi er. Det handler om å leve respektfullt og i harmoni med omgivelsene. Hvis jeg hadde vært av den oppfatning at det er galt å drepe for føden, ville jeg aldri i livet klart å spise kjøtt. For meg ville det da mer vært et spørsmål om å leve i pakt med meg selv og min egen samvittighet, enn det å leve i harmoni med omgivelsene. Jeg kjøper ikke kjøtt eller egg fra burhøns. Årsaken til det er at jeg faktisk ikke er i stand til å bruke av mine penger for å støtte en industri jeg er motstander av. Om jeg får det servert av andre derimot, spiser jeg det gjerne. Det er altså ikke det å spise kjøttet eller eggene som plager meg, men det å støtte bransjen økonomisk. Igjen altså et samvittighetsspørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #67 Skrevet 31. juli 2008 Synes du det er et stort offer å reise deg på bussen for gamle mennesker? Synes du det er et offer å gi litt penger til en hjelpeaksjon? Synes du det er et offer å la være å tenne på et hus? Synes du det er et offer å la være å slå folk du møter på gata? Det handler ikke om selvoppofrelse, men å utvise fornuft og etisk skjønn som de tenkende menneskene vi er. Det handler om å leve respektfullt og i harmoni med omgivelsene. Hva med å svare på spørsmålet? Vegeterianere har ofte et romatisk bilde av sitt valg, det du tegner opp her med fornuft , etisk skjønn, respekt og harmoni. Men det er ikke forbeholdt vegeterianere. Jeg som kjøttspiser kan hevde de samme egenskapene og motiver, men jeg gir ikke tap på mitt ønske om å spise kjøtt av den grunn. Uforenelig og umoralsk? neppe.
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #68 Skrevet 31. juli 2008 Hva med å svare på spørsmålet? Vegeterianere har ofte et romatisk bilde av sitt valg, det du tegner opp her med fornuft , etisk skjønn, respekt og harmoni. Men det er ikke forbeholdt vegeterianere. Jeg som kjøttspiser kan hevde de samme egenskapene og motiver, men jeg gir ikke tap på mitt ønske om å spise kjøtt av den grunn. Uforenelig og umoralsk? neppe. Det kommer an på hvordan man ser på det. Du mener du lever et respektfullt liv, mens det synes ikke jeg. Derfor lever jeg på en annen måte. Kan du ikke bare respektere det????
Tabris Skrevet 31. juli 2008 #69 Skrevet 31. juli 2008 Bellatrix: Tanken bak det å spise rå mat (mat som ikke er varmet over 45 grader) er at det er da maten beholder det meste av næringsstoffene, og at det er det mest naturlige for menneskekroppen å spise. (Jeg sier ikke at jeg er enig i en slik filosofi, jeg bare forklarer den slik jeg har forstått den ).
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #70 Skrevet 31. juli 2008 Det kommer an på hvordan man ser på det. Du mener du lever et respektfullt liv, mens det synes ikke jeg. Derfor lever jeg på en annen måte. Kan du ikke bare respektere det???? Er det respektløst å stille spørsmål?
Lise_ Skrevet 31. juli 2008 #71 Skrevet 31. juli 2008 Kjøtt??? Nei! :D Mente jeg så noe om kjøtt på den siden, men må innrømme at jeg ikke leste alt. For kjøtt er liksom det jeg tenker en vegetarianer IKKE spiser
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #72 Skrevet 31. juli 2008 Er det respektløst å stille spørsmål? Jeg reagerer på at du er på kanten respektløs i måten du skriver på. Du spurte om ikke alle vegetarianere er selvoppofrende, og jeg svarte tilbake at det ikke er det det er snakk om, men å leve på en respektfull måte. Du svarte tilbake at vegetarianere har et "romantisk" syn på måten de lever på. Det er faktisk ganske nedsettende å si noe sånt. Som jeg påpekte tidligere, så har du og jeg tidligere forskjellige grenser for hva vi oppfatter som etisk livsførsel og ikke, og hvis du vil spise kjøtt, så vær så god. Men det er helt unødvendig å gå i forsvarsposisjon og si at du også oppfatter deg som etisk og respektfull selv om du spiser kjøtt. Alle mener at det de selv gjør er etisk, ellers ville de ikke gjort det de gjør.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. juli 2008 #73 Skrevet 31. juli 2008 Bellatrix: Tanken bak det å spise rå mat (mat som ikke er varmet over 45 grader) er at det er da maten beholder det meste av næringsstoffene, og at det er det mest naturlige for menneskekroppen å spise. (Jeg sier ikke at jeg er enig i en slik filosofi, jeg bare forklarer den slik jeg har forstått den ). Jeg trodde det måtte være noe sånt, ja.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #74 Skrevet 31. juli 2008 Jeg reagerer på at du er på kanten respektløs i måten du skriver på. Du spurte om ikke alle vegetarianere er selvoppofrende, og jeg svarte tilbake at det ikke er det det er snakk om, men å leve på en respektfull måte. Du svarte tilbake at vegetarianere har et "romantisk" syn på måten de lever på. Det er faktisk ganske nedsettende å si noe sånt. Som jeg påpekte tidligere, så har du og jeg tidligere forskjellige grenser for hva vi oppfatter som etisk livsførsel og ikke, og hvis du vil spise kjøtt, så vær så god. Men det er helt unødvendig å gå i forsvarsposisjon og si at du også oppfatter deg som etisk og respektfull selv om du spiser kjøtt. Alle mener at det de selv gjør er etisk, ellers ville de ikke gjort det de gjør. Beklager et noe sent svar, var opptatt med å tilberede en deilig kjøttrett. Først må jeg visst korrigere deg litt, jeg skrev at det virker litt selvutslettnde å leve som vegeterianer , nærmere bestemt at man må gi slipp på et gode, omstille matvalget og livsstilen for å leve som vegeterianer. Det ser du på som en selvfølge, begrunnet ut fra ønske om å boikotte og protestere mot kjøttindustrien i sin helhet og konsekvensene av den. Har forstått deg riktig, mener du det også er uetisk å drepe og spise et dyr. Rett meg gjerne om det er galt oppfattet. Jeg kaller det en form for selvutslettelse , du tenker det er en naturlig reaksjon på hva du ikke kan godta, å holde dyr som en del av matproduksjon. Her har vi ulik oppfatning av samme situasjon, og det er helt naturlig. Når jeg synes vegeterianere har et romantisk bilde av sin aversjonen mot kjøtt, ligger det mere bak, kanskje det er derfor du reagerer og kaller det nedsettende? Det er et idealistisk syn på hvordan verden kan bli et bedre sted om bare flest mulig kutter ut kjøttbruken. Det vil jeg også merke som naivt. For hvor ligger egentlig "problemet" , er det hos produsentene eller forbrukerne? Har vi en reell påvirkningskraft til å styre beslutninger basert på kommersielle interesser, vil noe forandre seg i en annen retning, og isåfall hvilken. Lider virkelig dyrene under retningslinjene som allerede er på plass i næringen? Driver bøndene med mord og dyremishandling ? Det vil jeg aldri tro. Til det siste avsnittet vil jeg utheve at jeg på ingen måte går i forsvarsposisjon ved å kalle meg like moralsk korrekt og hensynsfull som en hvilken som helst vegeterianer. Som du skriver har vi alle våre moralske prinsipper og funderinger i bunn, og da er det ikke noe mer etisk rikitg å være plantespiser, sett fra mitt syn. Det å spise kjøtt samsvarer med mine valg og behøver ingen nærmere begrunnelse enn som så. Begge standpunktene er gyldige. Respekten for hvilke valg vi tar går i begge retninger, ikke sant?
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #75 Skrevet 31. juli 2008 Har forstått deg riktig, mener du det også er uetisk å drepe og spise et dyr. Rett meg gjerne om det er galt oppfattet. Lider virkelig dyrene under retningslinjene som allerede er på plass i næringen? Driver bøndene med mord og dyremishandling ? Det vil jeg aldri tro. Respekten for hvilke valg vi tar går i begge retninger, ikke sant? Som avslutning vil jeg bare kommentere de få tingene jeg har sitert her. Hallo??? Ja, jeg mener det er uetisk å drepe og spise et dyr. Det er jo det vi snakker om her, ikke sant? Les gjennom tråden, så er det ganske åpenbart... Lider dyrene??? Igjen må jeg si jeg stiller meg ganske overrasket over at du kan si noe sånn. Først dyremishandling: stikkord "burhøns". Og vi snakker ikke om bare norske retningslinjer her, men den forferdelige kjøttindustrien verden over. Det er bare å ta et kjapt google-søk, så finner du tusenvis av sider som illustrerer hvor grusomt dyr har det. Deretter mord: Vi dreper dyr. Derav er det mord. Så lett er det. Ja, respekten går begge veier. Desverre er det oftest vegetarianere som blir utsatt for mobbing og provoserende bedrevitende holdninger. Og man blir så innmari lei...
Gjest Zia Skrevet 31. juli 2008 #76 Skrevet 31. juli 2008 Hallo??? Ja, jeg mener det er uetisk å drepe og spise et dyr. Det er jo det vi snakker om her, ikke sant? Les gjennom tråden, så er det ganske åpenbart... Denne tråden dreier seg ikke om at det er uetisk å drepe dyr. Det finnes dessuten veldig mange vegetarianere som ikke deler din oppfatning når det gjelder dette. Lider dyrene??? Igjen må jeg si jeg stiller meg ganske overrasket over at du kan si noe sånn. Først dyremishandling: stikkord "burhøns". Og vi snakker ikke om bare norske retningslinjer her, men den forferdelige kjøttindustrien verden over. Det er bare å ta et kjapt google-søk, så finner du tusenvis av sider som illustrerer hvor grusomt dyr har det. Ja, burhøns lider. Det finnes dog også oppdrettsmåter som tar hensyn til dyrenes behov. Det blir derfor i mine øyne feil å si at det å spise kjøtt nødvendigvis kan sidestilles med det å støtte burhønsdrift. Ja, respekten går begge veier. Desverre er det oftest vegetarianere som blir utsatt for mobbing og provoserende bedrevitende holdninger. Og man blir så innmari lei... Jeg blir også av og til sjokkert over holdningene vegetarianere møter. Jeg synes det er uoppdragent og uhøflig å forsøke å stille vegetarianere til veggs - særlig i og med at deres valg ikke er til ulempe for noen.
Gjest Frosk Skrevet 31. juli 2008 #77 Skrevet 31. juli 2008 (endret) .... Respekten for hvilke valg vi tar går i begge retninger, ikke sant? Bare en liten kommentar til dette om respekt: Nei, jeg kan faktisk ikke respektere at folk som vet hvordan burhøns (eller såkalt "frittgående" høns) lever likevel velger å kjøpe egg og kjøtt produsert på denne måten. Økologiske egg er i det minste produsert under noe mer dyrevennlige forhold - og koster kanskje en krone mer per stykk. Skal jeg respektere at folk likevel velger egg fra konvensjonell drift? Må akseptere det - men respekt? Nei. Endret 31. juli 2008 av Frosk
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #78 Skrevet 31. juli 2008 Som avslutning vil jeg bare kommentere de få tingene jeg har sitert her. Hallo??? Ja, jeg mener det er uetisk å drepe og spise et dyr. Det er jo det vi snakker om her, ikke sant? Les gjennom tråden, så er det ganske åpenbart... Lider dyrene??? Igjen må jeg si jeg stiller meg ganske overrasket over at du kan si noe sånn. Først dyremishandling: stikkord "burhøns". Og vi snakker ikke om bare norske retningslinjer her, men den forferdelige kjøttindustrien verden over. Det er bare å ta et kjapt google-søk, så finner du tusenvis av sider som illustrerer hvor grusomt dyr har det. Deretter mord: Vi dreper dyr. Derav er det mord. Så lett er det. Ja, respekten går begge veier. Desverre er det oftest vegetarianere som blir utsatt for mobbing og provoserende bedrevitende holdninger. Og man blir så innmari lei... Gjentok bare dine ytringer i håp om en nærmere forklaring på hvordan det er etisk forkastelig å spise et dyr. Hvorfor er det galt å drepe for å spise? Nekter ikke for at enkelte dyr har det grusomt, men det er ikke representativt. Jeg får nesten lyst til å være usaklig her, men skal holde meg for god for det og avslutter derfor debatten, blir nemlig ganske så provosert selv
Gjest Zia Skrevet 31. juli 2008 #79 Skrevet 31. juli 2008 Nei, jeg kan faktisk ikke respektere at folk som vet hvordan burhøns (eller såkalt "frittgående" høns) lever likevel velger å kjøpe egg og kjøtt produsert på denne måten. Økologiske egg er i det minste produsert under noe mer dyrevennlige forhold - og koster kanskje en krone mer per stykk. Ved å velge å spise egg, aksepterer du økologisk kyllingdrift. Du vil imdlertid tilsynelatende ikke akseptere økologisk kjøttoppdrett. Jeg ser ikke forskjellen her (selvsagt med mindre du er vegetarianer fordi du mener at det er galt å drepe dyr for føden).
Tabris Skrevet 31. juli 2008 #80 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Bare en liten kommentar til dette om respekt: Nei, jeg kan faktisk ikke respektere at folk som vet hvordan burhøns (eller såkalt "frittgående" høns) lever likevel velger å kjøpe egg og kjøtt produsert på denne måten. Økologiske egg er i det minste produsert under noe mer dyrevennlige forhold - og koster kanskje en krone mer per stykk. Skal jeg respektere at folk likevel velger egg fra konvensjonell drift? Må akseptere det - men respekt? Nei. Jeg er nok enig med Frosk her. Jeg har oppriktig problemer med å forstå mennesker som sier at de er virkelig glade i dyr, som får klump i halsen av synet av en kattunge og som blir rasende om de hører om dyr som blir mishandlet - men som glatt spiser konvensjonelle egg eller konvensjonelt kyllingkjøtt etter at de har blitt klar over forholdene kyllinger lever under, og heller ikke har planer om verken å slutte eller å trappe ned. Endret 31. juli 2008 av Tabris
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå