Tabris Skrevet 30. juli 2008 #41 Skrevet 30. juli 2008 Her er en "Ti myter om veganere"-oversikt som kan være interessant å lese: http://vegansiden.com/mt/2006/12/ti_myter_om_veganere.html
Gjest Yoghurt Skrevet 30. juli 2008 #42 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Beklager at jeg proveserer deg, men det heter faktisk pesco-vegetarianer om man spiser fisk, men ikke kjøtt. Det er samme for meg hva man kaller det, altså, men jeg synes det er enklest å si at jeg er vegetarianer når jeg f.eks er på besøk, så slipper jeg å gå gjennom alt jeg spiser og ikke spiser. Og jeg er jo en type vegetarianer, om enn ikke bra nok for dere som ikke spiser fisk... Sånn sett er jo ALLE vegetarianere, for det er da vireklig svært få mennesker nå til dags som IKKE spiser vegetarkost, i tillegg til alt det andre. Så for meg ville det da blitt riktigere å si at man er delvis vegetarianer.. Personlig syns jeg det vanskeligste med å bli vegetarianer (lacto-ovo) var å få forståelse blant de rundt meg, og det er nok et vanlig problem, men har man først bestemt seg er det jo bare å fortsette å stå for det man mener. Det jeg merka var vanskeligst helt kostholdsmessig og som jeg så vidt jeg har oppfattet er hva vegetarianere burde være påpasselig med så er det å få i seg jern, omega tre og fullverdig protein. Jern har jeg ikke satt meg ordentlig inn i enda da legen min sa at jerntilskudd de første dagene av mensen var nok til at jeg ble balansert. Omega tre løste seg greit da jeg gjenoppdaga min barndomskjærlighet - valnøtter. Fullverdig protein er ikke en vanskelig sak heller, det handler bare om å få i seg en kombinasjon av belgfrukter og kornprodukter. Siden belgfrukter ikke akkurat er typisk norskkost kan det kanskje føles litt vankselig ut å komme på kreative måter å servere det på, men litt blaing i kokebøker og søking på internett hjelper deg mer enn nok. Anbefaler å låne en par vegetarkokebøker på biblioteket ditt, de har svært ofte en liten ernæringsguide i begynnelsen av boka. Det er bare å tenke og planlegge måltidene bittelitt, men det burde da alle gjøre. Endret 30. juli 2008 av Yoghurt
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 30. juli 2008 #43 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har ikke lest boken " Hvordan skremme seg selv til å bli vegeterianer", " Dette tenker og føler dyrene" eller " Dyr spiser mennesker- endelig rettferdighet" av M.ot Alt Godt, burde jeg ha dårlig samvittighet ? "Diet for a new America" er ikke en "Hvordan skremme seg selv til å bli vegetarianer"-bok. Det er faktisk ei veldokumentert bok med forskningsresultater og tester som kilder. Den tar for seg kropp, helse og kosthold. Veldig grundig i mange temaer. Anbefaler denne boka til de som allerede er vegetarianere, for der står mye nyttig informasjon. Hovedproblemet med boka er at den er på engelsk. Har ikke kommet over noen norsk utgave av den... Syns også at de som er ANTI-vegetarianere bør lese den, før de eventuelt uttaler seg negativt om de som velger å ikke spise kjøtt..
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #44 Skrevet 30. juli 2008 "Diet for a new America" er ikke en "Hvordan skremme seg selv til å bli vegetarianer"-bok. Det er faktisk ei veldokumentert bok med forskningsresultater og tester som kilder. Den tar for seg kropp, helse og kosthold. Veldig grundig i mange temaer. Anbefaler denne boka til de som allerede er vegetarianere, for der står mye nyttig informasjon. Hovedproblemet med boka er at den er på engelsk. Har ikke kommet over noen norsk utgave av den... Syns også at de som er ANTI-vegetarianere bør lese den, før de eventuelt uttaler seg negativt om de som velger å ikke spise kjøtt.. Jeg tror sikkert at dette er en veldig god og veldokumentert bok. Jeg er imidlertid veldig lei av vegetarianisme-propaganda som hviler på tvilsomme og ubalanserte fakta. Kjøttspising - i likhet med vegetarianisme - er ikke én ting. Selv om man spiser kjøtt, er det for eksempel slett ikke sikkert at man spiser tre av ukens syv middagsmåltider på McDonald's. Ei heller er det sikkert at man ukritisk kjøper burkylling eller oppdrettsgris. Jeg savner med andre ord litt nyanser.
Gjest Veggis Skrevet 30. juli 2008 #45 Skrevet 30. juli 2008 Det vet jeg veldig godt. Jeg klarer allikevel ikke å synes at det er galt av mennesker å drepe for føden. Det er vel det som gjør at noen blir vegetarianere, og noen ikke. Vi har ulikt syn på respekt for liv.
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #46 Skrevet 30. juli 2008 Det er vel det som gjør at noen blir vegetarianere, og noen ikke. Vi har ulikt syn på respekt for liv. Selvfølgelig, om det er dét som er bakgrunn for vegetarianismen. Men for andre er det kanskje dyrevelferd eller jordklodens ressurssituasjon som er utslagsgivende. Eller ganske enkelt det at man synes at kjøtt er ekkelt, eller at man mener at et vegetarisk kosthold er sunnere enn et kosthold med kjøtt. Eller at det er trendy å være vegetarianer i venninneflokken.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #47 Skrevet 31. juli 2008 Jeg er ikke vegetarianer, for jeg spiser fisk. Har også innført noe kylling i form av pålegg. Jeg spiser ikke kjøtt (okse, svin, lam etc.) fordi jeg ikke liker det. Og liker ikke den tunge følelsen jeg får etter å ha spist det heller. Har ikke spist kjøtt på 10 år, ei heller kylling før nå. Jeg trengte mer proteiner i kosten, og den enkleste måten å gjøre dette på var å innføre litt kyllingpålegg og kyllingposteier etc. For å få variasjon i pålegget. Om noe så skulle jeg holdt meg unna egg om årsaken til dette var dyrevern. Jobbet en kort stund på en kyllingfarm for Prior, eller... snarere eggfarm. Sanket egg. Og de forholdene disse kyllingene levde under var horrible. Spiste ikke egg lang tid etterpå og gikk over til frittgående. Men for meg handler det om at jeg ikke liker smaken. Og at magen min ikke tåler det. Jeg spiser mye grønnsaker, bønner, linser, korn og andre ting, og har aldri hatt mangler på vitaminer og mineraler. Er normalvektig. Det er ikke vanskelig å holde seg unna kjøtt. Ei heller kylling og fisk som sådan. Men jeg velger å spise både meiriprodukter, fisk og egg fordi det er godt.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. juli 2008 #48 Skrevet 31. juli 2008 Lacto, pesco, veganer osc. Hvor mange varianter finnes det av vegetarisme? Jeg er bare nysgjerrig og er hverken vegetarianer eller anti-vegetarianer (annet enn at jeg synes noen argumenter er en smule snåle).
Tabris Skrevet 31. juli 2008 #49 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Vel, de vanligste grupperingene jeg har sett er: lacto-ovo = spiser melk og egg lacto = spiser melk og melkeprodukter ovo = spiser egg Pesco = spiser fisk (dette er nå ikke en vegetarianer slik jeg ser det) veganer = spiser ingenting animalsk raw veganer = spiser ingenting animalsk og ikke mat varmet over 45 grader Jeg forstår ikke helt denne inndelingen siden jeg ikke klarer å se forskjellen på en "lacto-ovo vegetarianer" en "vegetarianer" og en "veganer" med disse definisjonene. Hvis en "lacto-ovo vegetarianer" spiser egg og melk, men ikke kjøtt - hva er da forskjellen på en "vegetarianer" og en "veganer"? Endret 31. juli 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #50 Skrevet 31. juli 2008 Slik jeg ser det, er veganer en absolutt betegnelse på en person som ikke spiser noe fra dyreriket. En vegetarianer er en som ikke spiser noe fra dyreriket som må dø først. Hvor denne grensen går, er litt mer flytende, så vegetarianer en en slags forkortet betegnelse på enten en ovo-lacto-vegetarianer eller en lacto-vegetarianer.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. juli 2008 #51 Skrevet 31. juli 2008 Vel, de vanligste grupperingene jeg har sett er: lacto-ovo = spiser melk og egg lacto = spiser melk og melkeprodukter ovo = spiser egg Pesco = spiser fisk (dette er nå ikke en vegetarianer slik jeg ser det) veganer = spiser ingenting animalsk raw veganer = spiser ingenting animalsk og ikke mat varmet over 45 grader Jeg forstår ikke helt denne inndelingen siden jeg ikke klarer å se forskjellen på en "lacto-ovo vegetarianer" en "vegetarianer" og en "veganer" med disse definisjonene. Hvis en "lacto-ovo vegetarianer" spiser egg og melk, men ikke kjøtt - hva er da forskjellen på en "vegetarianer" og en "veganer"? Ja, det er litt forvirrende. Men; ikke mat varmet over 45 grader? Hva begrunnes det med? Sånt hatr jeg aldri hørt om.
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #52 Skrevet 31. juli 2008 Har også hørt om noe som skal hete "fruktianer", hvor det eneste man spiser er nedfallsfrukt! Tror tanken bak er at dette er den minst lite voldelige måten av alle å få seg føde på. Men da tror jeg man sliter!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #53 Skrevet 31. juli 2008 Det virker litt selvutslettende å være vegeterianer.
Gjest Veggis Skrevet 31. juli 2008 #54 Skrevet 31. juli 2008 Det virker litt selvutslettende å være vegeterianer. Da har du ikke møtt en vegetarianer... Har hørt om noen biblioteker hvor man kan "låne" en homofil/innvandrer/funksjonshemmet osv. osv. for å bli kjent med en person i ulike grupper. For at barn ikke skal fortsette å ha feiloppfatninger og stigmaer mot visse typer mennesker. Kanskje det hadde vært en god idé å låne ut vegetarianere også, så mange forestillinger som verserer om oss!
primadonna Skrevet 31. juli 2008 #55 Skrevet 31. juli 2008 Det eneste jeg bekymrer meg litt over er når jeg blir gravid. Har hørt at noen vegetarianere får streng beskjed av doktoren at de må begynne å spise kjøtt. Er det sant??? Da får jeg i hvert fall et lite dilemma... ei på forrige side skrev det jeg å lurer på de. kansje det er lurt så barnet venner seg til kjøtt stoffet. fordi når barnet blir eldre og reiser plasser med dårlig hygene så kan barnet bli veldig syk
Lise_ Skrevet 31. juli 2008 #56 Skrevet 31. juli 2008 (endret) Jeg må bare få si til alle dere som har valgt å bli vegetarianere at det er rett og slett beundringsverdig! Nå vet ikke jeg om dere liker kjøtt og disse andre produktene dere da ikke spiser, og hvorfor alle grunner osv, men jeg kunne ALDRI levd uten!!!! Kunne aldri blitt vegetarianer, jeg hadde mistet en del av meg selv Men er litt nyskjerrig på hva dere lager til middag og spiser til frokost og sånn... :klø: Endret 31. juli 2008 av Lise_
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #57 Skrevet 31. juli 2008 Da har du ikke møtt en vegetarianer... Du mener vel ikke at alle vegeterianere er av samme oppfatning? Jeg har flere vegeterianere i min perifere omgangskrets, og noen av dem mener at de "ofrer" seg for dyrenes rettigheter og videre setter egne behov i bakgrunnen. At de tar mer hensyn til dyrene, og lar lysten på kjøttmåltider være mindre viktig. Hva mener du en vegeterianer gjør?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #58 Skrevet 31. juli 2008 Men er litt nyskjerrig på hva dere lager til middag og spiser til frokost og sånn... :klø: Ta deg en tur inn på Mat & Drikke, så finner du mange vegetaroppskrifter. Det fins også en tråd bare for vegetarmiddager.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #59 Skrevet 31. juli 2008 Gravide vegetarianere skal gjøre akkurat slik som gravide omnivore: ta tilskudd av folat og ellers leve så sunt som mulig.
Gjest Frosk Skrevet 31. juli 2008 #60 Skrevet 31. juli 2008 Jeg må bare få si til alle dere som har valgt å bli vegetarianere at det er rett og slett beundringsverdig! Nå vet ikke jeg om dere liker kjøtt og disse andre produktene dere da ikke spiser, og hvorfor alle grunner osv, men jeg kunne ALDRI levd uten!!!! Kunne aldri blitt vegetarianer, jeg hadde mistet en del av meg selv Men er litt nyskjerrig på hva dere lager til middag og spiser til frokost og sånn... :klø: Nysgjerrig? Det er det mange som er! Man får en del snodige kommentarer og spørsmål... Skrev en bloggpost for en stund siden (etter å ha fått i overkant mange kommentarer om at veggismat måtte være ensidig / kjedelig / usunt!), den kan du lese her: http://norwayveggie.blogspot.com/2008/07/m...iser-du-da.html - hvis du blar litt i bloggen (eller bruker margen på høyre side) finner du litt oppskrifter etc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå