Gjest Veggis Skrevet 29. juli 2008 #21 Skrevet 29. juli 2008 Aha, så alle rovdyr er egentlig vegetarianere siden de stort sett spiser motvillig bytte (med unntak av ådseletere), de har bare ikke skjønt det enda? Gud, så lei jeg er av det argumentet der. Rovdyr spiser det fordi det er det de biologisk sett behøver. Mennesker kan leve helt fint uten å drepe. Er en grunn til at veggiser er så sunne og sliter mindre med overvekt og livsstilssykdommer enn andre... Spesielt vi i vestlige land som ikke sulter og trenger å drepe den ene kua vi har for å overleve, kan fint klare seg på alt annet som finnes i butikken. Kjøttindustrien er syk, syk, syk. Og miljøfiendtlig også, forresten.
Gjest Zia Skrevet 29. juli 2008 #22 Skrevet 29. juli 2008 (endret) Kjøttindustrien er syk, syk, syk. Og miljøfiendtlig også, forresten. Jeg er enig i at kjøttindustrien tildels er syk. Og jeg er også enig i at den er miljøfiendtlig. Det er derimot ikke noe argument for at alle bør kutte ut kjøtt fra kostholdet sitt. Det går fint an å kjøpe vilt, samt kjøtt fra små produsenter som bryr seg om dyrevelferd. Og dersom man er bevisst på å ha et lavt kjøttforbruk, vil miljøbelastningen ikke bli så veldig stor heller. Jeg forsøker med dette ikke å argumentere mot vegetarianisme, men snarere å argumentere for at man fint kan spise kjøtt uten å bidra til dyreplageri eller til store miljøødeleggelser. Jeg føler for min del at kjøtt er en naturlig del av menneskers kosthold, og jeg har intet ønske om å kutte det ut. Det betyr imidlertid ikke at jeg er helt hodeløs mht kjøttforbruket mitt eller til hvilke kjøttprodukter jeg kjøper. Endret 29. juli 2008 av Zia
Gjest Veggis Skrevet 29. juli 2008 #23 Skrevet 29. juli 2008 Jeg er enig i at kjøttindustrien tildels er syk. Og jeg er også enig i at den er miljøfiendtlig. Det er derimot ikke noe argument for at alle bør kutte ut kjøtt fra kostholdet sitt. Det går fint an å kjøpe vilt, samt kjøtt fra små produsenter som bryr seg om dyrevelferd. Og dersom man er bevisst på å ha et lavt kjøttforbruk, vil miljøbelastningen ikke bli så veldig stor heller. Jeg forsøker med dette ikke å argumentere mot vegetarianisme, men snarere å argumentere for at man fint kan spise kjøtt uten å bidra til dyreplageri eller til store miljøødeleggelser. Jeg føler for min del at kjøtt er en naturlig del av menneskers kosthold, og jeg har intet ønske om å kutte det ut. Det betyr imidlertid ikke at jeg er helt hodeløs mht kjøttforbruket mitt eller til hvilke kjøttprodukter jeg kjøper. Når man snakker om vegetarianisme kan man ikke bare fokusere enten på miljøsiden av det, eller helseaspektet ved det. Man må også huske på at det å spise kjøtt innebærer å drepe et levende, følende vesen for å tilfredsstille helt unødvendige lyster. Synes man det er greit, så vær så god. Men for all del, det er i det minste viktig å være klar over hva man gjør. Det er alt for mange som ikke orker å tenke på det, og dermed stikker hodet i sanden av ren unnlatenhet fordi de vil fortsette å spise kjøtt. Det er feigt!
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 29. juli 2008 #24 Skrevet 29. juli 2008 Har nå holdt meg unna kjøtt i 3 dager, og det går bare greit! Det som er så genialt er at man får øynene opp for så mye annet godt! Har grilla i dag; grønnsaker, sopp og maiskolber. Hadde også frisk salat med ris og maaaasse salatkrydder i! Nam nam, snadder! Hva miljøet angår så leste jeg nylig at det går med 16 eller 17 ganger mer mark for å produser 1 kg kjøtt sammenlignet med 1 kg korn. Det syns jeg er ganske ekstremt! Jepp, jepp, det er utvilsomt maaaaaange fordeler med å kutte ut kjøtt!
Gjest Zia Skrevet 29. juli 2008 #25 Skrevet 29. juli 2008 Når man snakker om vegetarianisme kan man ikke bare fokusere enten på miljøsiden av det, eller helseaspektet ved det. Man må også huske på at det å spise kjøtt innebærer å drepe et levende, følende vesen for å tilfredsstille helt unødvendige lyster. Synes man det er greit, så vær så god. Men for all del, det er i det minste viktig å være klar over hva man gjør. Det er alt for mange som ikke orker å tenke på det, og dermed stikker hodet i sanden av ren unnlatenhet fordi de vil fortsette å spise kjøtt. Det er feigt! Joda, men jeg svarte deg ut fra dyrevelferdsaspektet, samt miljøaspektet, da det var det du fokuserte på i innlegget ditt. Jeg har ingen problemer overhodet med at levende og følende vesener blir drept for at jeg skal kunne spise kjøtt. Faktisk har jeg en matfilosofi (unnskyld; jeg ser jo at det høres i overkant pretensiøst ut, men anyway) som går ut på at jo nærmere naturen, dess bedre. Ideelt sett kunne jeg ønske at jeg dro på jakt, og/eller at jeg hadde et lite gårdsbruk hvor jeg drettet opp kjøttet mitt selv. Det er imidlertid dessverre uforenlig med at jeg også ønsker å bo urbant, ha muligheten til å gå på konserter og kino, og dessuten spare miljøet ved å bo tett, noe som jo fører til en veldig mye mer effektiv infrastruktur. Jeg liker imidlertid å fiske, men jeg gjør det altfor sjeldent. Hvorfor er du motstander av at dyr blir drept for å bli mat, forresten? :klø: Merk for øvrig at jeg ikke spør hvorfor du synes at mye av dyreoppdrettet er forkastelig, eller hvilken dårlig effekt det har på miljøet).
Gjest Zia Skrevet 29. juli 2008 #26 Skrevet 29. juli 2008 (endret) Har nå holdt meg unna kjøtt i 3 dager, og det går bare greit! Det som er så genialt er at man får øynene opp for så mye annet godt! Har grilla i dag; grønnsaker, sopp og maiskolber. Hadde også frisk salat med ris og maaaasse salatkrydder i! Nam nam, snadder! Jeg vil bare utbasunere at jeg frem til i går kveld, hvor vi hadde hamburgere til middag, ikke hadde spist kjøtt på minst fjorten dager. Ja, det finnes veldig mye annet godt, og nei, det er ikke spesielt vanskelig å la være å spise kjøtt. Jeg har allikevel ikke noe ønske om å bli vegetarianer, da jeg ikke ser vitsen, og at jeg dessuten liker kjøtt. Endret 29. juli 2008 av Zia
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 29. juli 2008 #27 Skrevet 29. juli 2008 Jeg vil bare utbasunere at jeg frem til i går kveld, hvor vi hadde hamburgere til middag, ikke hadde spist kjøtt på minst fjorten dager. Ja, det finnes veldig mye annet godt, og nei, det er ikke spesielt vanskelig å la være å spise kjøtt. Jeg har allikevel ikke noe ønske om å bli vegetarianer, da jeg ikke ser vitsen, og at jeg dessuten liker kjøtt. Da utfordrer jeg deg til å lese boka "Diet for a new America" av John Robbins. Hvis du har lyst på kjøtt etter å ha lest den, da må du være temmelig død i følelseslivet!
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #28 Skrevet 29. juli 2008 Jeg har ikke lest boken " Hvordan skremme seg selv til å bli vegeterianer", " Dette tenker og føler dyrene" eller " Dyr spiser mennesker- endelig rettferdighet" av M.ot Alt Godt, burde jeg ha dårlig samvittighet ?
Gjest Zia Skrevet 29. juli 2008 #29 Skrevet 29. juli 2008 Da utfordrer jeg deg til å lese boka "Diet for a new America" av John Robbins. Hvis du har lyst på kjøtt etter å ha lest den, da må du være temmelig død i følelseslivet! Er ikke han en veganer-forkjemper? Jeg har ingenting mot veganisme, bare så det er sagt, men jeg ser på det som en ganske så unaturlig ting. Hvorfor ville det ellers vært slik at veganere må ta kosttilskudd? For meg er det slik at sånt er fullstendig unødvendig dersom man har et sunt og naturlig kosthold. Og ja - et ikke-vegansk (og også et ikke-vegetariansk) kosthold innebærer å drepe dyr. Men det har jeg ikke noen problemer med overhodet.
Gjest Frosk Skrevet 30. juli 2008 #30 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Beklager at jeg proveserer deg, men det heter faktisk pesco-vegetarianer om man spiser fisk, men ikke kjøtt. Det er samme for meg hva man kaller det, altså, men jeg synes det er enklest å si at jeg er vegetarianer når jeg f.eks er på besøk, så slipper jeg å gå gjennom alt jeg spiser og ikke spiser. Og jeg er jo en type vegetarianer, om enn ikke bra nok for dere som ikke spiser fisk... Pescetarianer - ikke pesco-vegetarianer. Fisk er også en type kjøtt, og en vegetarianer spiser som kjent ikke kjøtt. Fra Norsk Vegetarforening sine nettsider: "Hva med pescetarianerne (de som spiser fisk)? Betegnelsen pescetarianer brukes om dem som konsekvent ikke spiser kjøtt, men som spiser fisk. Vegetarianere flest er selvsagt svært glade for at flest mulig ikke spiser kjøtt, selv om det å spise fisk faller utenfor betegnelsen vegetarianer. "Pescetarianisme" er altså ikke en av formene for vegetarisme, noe som fremgår av definisjoner i ordbøker og oppslagsverk. En slik definisjon er både Norsk Vegetarforening, The International Vegetarian Union og andre linkende organisasjoner enige om." At folk kaller seg vegetarianere når de spiser fisk, er en smule provoserende / irriterende av den enkle grunn at det skaper (enda flere) misforståelser om hva en vegetarianer egentlig spiser: det er ikke særlig artig å støtt og stadig bli tilbudt "vegetarmat" som inneholder fisk. Og det er da vel ikke så fryktelig vanskelig å si at man ikke spiser rødt kjøtt og kylling? Endret 30. juli 2008 av Frosk
Gjest Bolledeig Skrevet 30. juli 2008 #31 Skrevet 30. juli 2008 Gud, så lei jeg er av det argumentet der. Rovdyr spiser det fordi det er det de biologisk sett behøver. Mennesker kan leve helt fint uten å drepe. Er en grunn til at veggiser er så sunne og sliter mindre med overvekt og livsstilssykdommer enn andre... Spesielt vi i vestlige land som ikke sulter og trenger å drepe den ene kua vi har for å overleve, kan fint klare seg på alt annet som finnes i butikken. Kjøttindustrien er syk, syk, syk. Og miljøfiendtlig også, forresten. Rett skal være rett. Det var ikke et argument mot å være vegetarianer, det var et svar til logikken om at dersom det var meningen at vi skulle spise kjøtt, ville ikke byttet gjøre motstand Og jeg ser en del Animal Planet, og har til dags dato ikke sett en sebra løpe inn i munnen på en løve, men jeg tror ikke det er et argument for at den egentlig skulle spist gulerøtter likevel. Jeg er forøvrig tilhenger av det å spise mer grønnsaker og liknende fra et ressursmessig perspektiv, fordi det gir mindre tap av energi enn å bruke arealer til å dyrke dyrefór.
Gjest Veggis Skrevet 30. juli 2008 #32 Skrevet 30. juli 2008 Joda, men jeg svarte deg ut fra dyrevelferdsaspektet, samt miljøaspektet, da det var det du fokuserte på i innlegget ditt. Hvorfor er du motstander av at dyr blir drept for å bli mat, forresten? :klø: Merk for øvrig at jeg ikke spør hvorfor du synes at mye av dyreoppdrettet er forkastelig, eller hvilken dårlig effekt det har på miljøet). Jeg er motstander av alt drap, uansett om det er menneske eller dyr. Jeg ser ikke på dyr som underordnet mennesker, på en skala hvor mennesker er Guds ypperste skaperverk og kan herje med naturen som de vil. Jeg vet at dyr har sjel, følelser og tanker. Derfor er det galt å drepe for å spise noe man ikke trenger. Dessuten, angående kjøttindustrien, fører det til vanvittig mye smerte og forkastelig behandling av dyr. Dyr blir sett på som "kjøtt", ikke levende vesener, og blir behandlet som ting. Likevel er jeg ikke akkurat en tilhenger av jakt fremfor kjøttindustri. Drap er drap uansett, selv om det medfører litt mindre lidelse.
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #33 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er motstander av alt drap, uansett om det er menneske eller dyr. Jeg ser ikke på dyr som underordnet mennesker, på en skala hvor mennesker er Guds ypperste skaperverk og kan herje med naturen som de vil. Jeg vet at dyr har sjel, følelser og tanker. Derfor er det galt å drepe for å spise noe man ikke trenger. Det er greit nok, og det respekterer jeg. Jeg synes imidlertid ikke at det er noe verre at mennesker dreper dyr for føden enn at dyr gjør det.
Milly:) Skrevet 30. juli 2008 #34 Skrevet 30. juli 2008 At folk kaller seg vegetarianere når de spiser fisk, er en smule provoserende / irriterende av den enkle grunn at det skaper (enda flere) misforståelser om hva en vegetarianer egentlig spiser: det er ikke særlig artig å støtt og stadig bli tilbudt "vegetarmat" som inneholder fisk. Og det er da vel ikke så fryktelig vanskelig å si at man ikke spiser rødt kjøtt og kylling? Jeg har til dags dato aldri blitt servert fisk hvis jeg har bedt om vegetarmat. De fleste ber meg utdype hva jeg kan spise og ikke. Man må jo som vegetarianer og pesco-vegetarianer/pescetarianer (det blir kalt begge deler) alltid utdype hva man spiser og ikke, så det ser jeg ikke på som et problem. Noen spiser egg, andre ikke, osv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. juli 2008 #35 Skrevet 30. juli 2008 Ajaj, enda en vegetartråd. La oss ikke la en anledning til å kjefte på de som er henholdsvis "følelseskalde forkjempere for død" eller "naive tullinger" som tror de kan redde verden, unnslippe. Jeg må bare passe meg, så jeg ikke omtaler meg som vegetarianer her, for det er jeg for Guds skyld ikke, skjønner jeg. Jeg begynte nemlig å spise fisk for noen få år siden, da jeg hadde en veldig hektisk periode og hvor jeg var i tvil om jeg fikk næringsbehovet mitt dekket. Dessuten er det betydelig enklere å dra på besøk til folk. Jeg kaller meg imidlertid aldri vegetarianer - det er det andre som gjør. En gang var det faktisk en som kjeftet på meg, fordi han mente at jeg ikke var ordentlig vegetarianer siden han kunne se at jeg spiste fisk. Merkelig. Vel, jeg har ikke spist kjøtt på 14 år, og jeg savner det ikke i det hele tatt. Jeg husker jeg hadde en kort periode i begynnelsen hvor jeg smugspiste roastbiff , men ellers har det gått veldig greit. Da jeg ble vegetarianer (som jeg var da), var jeg veldig aktivt opptatt av dyrs rettigheter på flere måter og syns det var naturlig å bli vegetarianer. Så ble det like mye en vanesak, og noe jeg har trivdes veldig godt med. Så nå handler det også om mitt personlige velbehag. Om jeg i dag hadde vært en kjøttspiser som ville gjøre en innsats for dyrevelferd, ville jeg heller boikottet kjøttprodusenter jeg anså for uetiske og heller spist lite kjøtt, men da kjøpt av noen som har en annen oppdrettsfilosofi enn den som er mest rådende. Så jeg har vurdert å begynne å spise kjøtt igjen, men da sjelden og på en mer etisk forsvarlig måte, men jeg har rett og slett ikke behovet. Men jeg tror altså ikke løsningen er at alle skal slutte med kjøttspising, men at folk flest heller burde tenke på å redusere kjøttforbruket sitt. Jeg har ingen problemer i seg selv med at man dreper et dyr på en forsvarlig måte og spiser det. Når det gjelder helsemessige fordeler, så hører man jo at det skal være bra for kroppen. Men jeg er usikker på om det er fraværet av kjøtt som eventuelt gjør det. Jeg oppfatter mange vegetarianere som veldig kostholdsbevisste, og jeg tror heller at det er nettopp det som gjør det. At man har et generelt fokus på å få i seg sunn mat.
Gjest Veggis Skrevet 30. juli 2008 #36 Skrevet 30. juli 2008 Det er greit nok, og det respekterer jeg. Jeg synes imidlertid ikke at det er noe verre at mennesker dreper dyr for føden enn at dyr gjør det. Som jeg har sagt tidligere: det er verre fordi mennesker ikke behøver det. Vi klarer oss helt fint uten kjøtt, ernæringsmessig sett.
Gjest Veggis Skrevet 30. juli 2008 #37 Skrevet 30. juli 2008 Det eneste jeg bekymrer meg litt over er når jeg blir gravid. Har hørt at noen vegetarianere får streng beskjed av doktoren at de må begynne å spise kjøtt. Er det sant??? Da får jeg i hvert fall et lite dilemma...
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #38 Skrevet 30. juli 2008 Som jeg har sagt tidligere: det er verre fordi mennesker ikke behøver det. Vi klarer oss helt fint uten kjøtt, ernæringsmessig sett. Da håper jeg du følger logikken og bruker den på andre områder av livet også , alt det du i teorien skal klare deg uten, må derfor være bannlyst. Eller gjelder det bare kjøtt og sånt?
Gjest Veggis Skrevet 30. juli 2008 #39 Skrevet 30. juli 2008 Da håper jeg du følger logikken og bruker den på andre områder av livet også , alt det du i teorien skal klare deg uten, må derfor være bannlyst. Eller gjelder det bare kjøtt og sånt? Det gjelder ting som går utover andre. Lev og la leve, oppfør deg mot andre som du vil at andre skal oppføre deg mot andre, respekt for liv og det rundt seg, osv. osv. Jeg skjønner ikke at logikken bak det å være vegetarianer dette skal være så himla vanskelig å skjønne...
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #40 Skrevet 30. juli 2008 Som jeg har sagt tidligere: det er verre fordi mennesker ikke behøver det. Vi klarer oss helt fint uten kjøtt, ernæringsmessig sett. Det vet jeg veldig godt. Jeg klarer allikevel ikke å synes at det er galt av mennesker å drepe for føden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå