Gå til innhold

Å bli vegitarianer....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

Har begynt å leke med ideen om å bli vegitarianer. Syns måten matdyr blir behandlet på er tragisk, og så er det jo ellers maaaange helsemessige fordeler med å la være å pakke i seg kjøtt av døde dyr, som ligger å råtner i tarmsystemet mitt!

Nå lurer jeg på om her er noen som vegitarianere, hvordan fungerer det i det daglige? Er det vanskelig, men tanke på at maaaange matvarer innehoder kjøtt? Noe jeg bør tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert fint å bli vegetarianer.

Men før du tar det store skrittet, synes jeg at du bør lære å stave ordet riktig: Det heter vegEtarianer!

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet
Det er sikkert fint å bli vegetarianer.

Men før du tar det store skrittet, synes jeg at du bør lære å stave ordet riktig: Det heter vegEtarianer!

Takk, det er sikkert lettere å bli det nå som jeg vet hvordan det skrives...! :fnise:

Skrevet

Jeg kan ikke forestille meg at det er så fryktelig vanskelig å bli vegetarianer. Selvfølgelig må man holde seg unna kjøtt og kjøttprodukter, innmat (leverpostei, bl.a.) og fisk og skalldyr.

Det noen vegetarianere ser ut til å synes er vanskelig, er å holde seg unna løpe (= bortimot all fast ost laget i Norge, ie. Norvegia. Jarlsberg, osv.), samt gelatin (= det meste av gummigodteri, samt en god del kaker, geléer, osv). Campari er også noe rene vegetarianere bør holde seg unna, men det er tross alt ikke så sinnssykt vanlig. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Men den vanligste typen er vel lacto-ovo-vegetarianere, og da kan man jo spise meieriprodukter og egg?

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Du må også tenke på at når du kutter ut spesielle matvarer (som kjøtt, melkeprodukt etc) må du følge på med kosttilskudd. Mange vegetarianere har mangler på diverse ting kroppen trenger.

Skrevet (endret)

Jeg synes det gikk fint å kutte ut kjøtt. Men jeg spiser fisk, egg, melkeprodukter osv., og er ikke hysterisk når det gjelder gelatin og løpe. Når det gjelder kosttilskudd så tok jeg det i begynnelsen, men tror ikke jeg trenger det, for jeg mangler ingenting ifølge blodprøver som jeg har tatt jevnlig. Men om du ikke skal spise fisk kan den hende du bør ta noe ekstra.

Nå er det årevis siden jeg spiste kjøtt, og det har faktisk ikke vært noe problem i det hele tatt. For å få i meg nok protein spiser jeg mye egg, bønner og fisk, og så fyller jeg på med sunne grønnsaker. Soyaprodukter går også an, men jeg hører de ikke er så miljøvennlige å produsere, og da forsvinner en god del av grunnen til at jeg har kuttet ut kjøtt. Så jeg spiser lite at dette nå, men det er greit å ha av og til.

Det du kanskje vil merke er det mest plagsomme med å være vegetarianer er at du må forsvare valget ditt HELE tiden. :roll: Men det er bare å ta det med godt humør, for de fleste er bare nysgjerrige. :)

Lykke til da.

Endret av Milly:)
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veganer på ca 5 året. Før det var jeg lacto-ovo vegetar (det folk flest mener når de sier "vegetar") i en periode.

Det du bør regne med er endel spørsmål, og om du kun kutter ut, og ikke erstatter, visse matvarer så bør du bruke kosttilskudd. Personlig tar jeg kun b12 og D-vitamin fast (D-vitamin kun på vinteren), og i korte perioder jern, kalk, og magnesium.

http://vegetar.com/ er et greit sted å starte :)

Skrevet
Men den vanligste typen er vel lacto-ovo-vegetarianere, og da kan man jo spise meieriprodukter og egg?

Ja, men ost inneholder løpe som er laget av kalvemage (eller noe slikt, husker ikke helt hva akkurat nå).

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, men ost inneholder løpe som er laget av kalvemage (eller noe slikt, husker ikke helt hva akkurat nå).

Hilsen

The Kitten ::

Det finnes også microbiell løpe som kommer fra en bakteriekultur. Den er desverre ikke brukt i økologisk ost. Så det blir pest og kolera.

Hadde nok personlig valgt det økologiske alternativet, men nå er det 5-6 år siden sist jeg spiste ost, så da begynner jeg ikke på ny :)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hva er egentlig løpe? Og hvilken funksjon har det?

Jeg har ingenting imot vegetarianere, bare de som går inn for å kjefte og gi meg dårlig samvittighet fordi jeg velger kjøtt... :o)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er egentlig løpe? Og hvilken funksjon har det?

Jeg har ingenting imot vegetarianere, bare de som går inn for å kjefte og gi meg dårlig samvittighet fordi jeg velger kjøtt... :o)

Enzym fra en av kalvens mager. Brukes for å få osten til å stivne.

Skrevet

jeg blir provesert av folk som sier de er veggiser når de spiser fisk omg

jeg ble veggis som 13 åring. da syns jeg de var vanskelig å ver med venninger hjem for da spiste vi og jeg fekk middag som inneholdt kjøtt. jeg ville ikke si jeg skulle bli veggis for i tilfelde jeg ikke klarte å holde mål.

meats no treat for those you eat

Skrevet (endret)

Det jeg gjorde da jeg ble vegetarianer, var at jeg kuttet ut kjøttet hjemme først, men spiste kjøtt hos andre i begynnelsen. Som en overgang. Men det fungerte så greit å være vegetarianer at det ikke tok langt tid før jeg var veggis på heltid.

Så snart du er i gang, går det mye greiere enn man tror.

Jeg tar ikke noe tilskudd utenom jern.

Enig med Primadonna. Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk.

Endret av Yoshi
Skrevet

Beklager at jeg proveserer deg, men det heter faktisk pesco-vegetarianer om man spiser fisk, men ikke kjøtt. Det er samme for meg hva man kaller det, altså, men jeg synes det er enklest å si at jeg er vegetarianer når jeg f.eks er på besøk, så slipper jeg å gå gjennom alt jeg spiser og ikke spiser. Og jeg er jo en type vegetarianer, om enn ikke bra nok for dere som ikke spiser fisk...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner godt hvorfor vegeterianere ikke spiser fisk, de er jo trossalt innesperret og fanget i havet. Det er dyreplageri!

Ingen må tro at man kan redde fisken ved å hente den opp og frigjøre den fra lidelsen det er å svømme fengslet og trist rundt omkring.

Ikke få meg til å begynne om akvariefisker engang :gråte:

:fisk:

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

Det er mange grunner til at jeg ønsker å kutte ut kjøtt og egg. En ting er dyrenes lidelse, men hovedgrunnen er vel kanskje min egen helse.

Slik jeg ser det, hadde det vært meninga at vi skulle spise dyr, så hadde de vokst på trær og ikke gjort motstand når vi skulle drepe de!

"You put a baby in a crib with an apple and a rabbit. If it eats the rabbit and plays with the apple, I`ll buy you a new car." ( Harvey Diamond)

Mange sykdommer som f.eks diverse krefttyper, hjerte/kar sykdommer og slag hadde vært sterkt redusert om flere dadde holdt seg unna animalsk fett.

Holder for tiden på å lese boka "Diet for a new America" av John Robbins. Det er ei sterk bok som bør leses av alle som er interessert i en sunn livsstil.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Først av alt: folk som kaller seg vegetarianere og spiser fisk er kvasi-vegetarianere.

Har vært lakto-ovo vegetarianer i 9 år nå (oi som tiden flyr!). Angående ost så har Tine en ost som heter Norbo uten løpe. Den er ganske ok. Ellers så kan man bare gå inn i en Helios butikk, så finner man masse god mat. Tofu-oster og soya-pålegg er kjempegodt!

Må innrømme at jeg er verdens dårligste kokk, og det går for det meste i pasta og brødmat for meg til vanlig, men jeg går til legen cirka en gang i året og tar blodprøve for å sjekke om jeg mangler vitaminer og mineraler, og det var først i fjor (etter 8 år!) at jeg trengte å ta jern. Så jeg tror det er veldig individuelt hvor godt kroppen takler å droppe kjøtt.

Et tips når du begynner å legge om kosten og blir litt sugen på kjøtt, er å tenke på alt det forferdelige som dyr må gjennomgå for at vi skal spise kjøtt. Det gjorde jeg, og det funket hver gang. Kjøttsuget forsvant ganske fort.

Enig i at det største problemet er alle spørsmålene man får og folk som blir provoserte av at andre har valgt noe annet enn de selv.

Lykke til!

Gjest Bolledeig
Skrevet
Slik jeg ser det, hadde det vært meninga at vi skulle spise dyr, så hadde de vokst på trær og ikke gjort motstand når vi skulle drepe de!

Aha, så alle rovdyr er egentlig vegetarianere siden de stort sett spiser motvillig bytte (med unntak av ådseletere), de har bare ikke skjønt det enda?

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, jeg spiser fisk. Å kutte ut kjøtt var latterlig enkelt for meg, og jeg har ikke hatt lyst på det eller savnet det noe siden den gang. Det var litt vanskelig i starten, det er mye man ikke tenker på at inneholder kjøtt :) men det finner man fort ut av og det blir en rutine. :) Jeg sluttet ikke å spise kjøtt hovedsakelig pågrunn av dyrene, jeg har en viss forståelse for hvordan alt fungerer. Jeg sluttet fordi (spesielt rødt) kjøtt ikke er noe bra for kroppen, HJERNEN og fordøyelsen, og jeg leste så mye om det at jeg ble helt hjernevaska. Haha. :D Jeg lot meg vel gjerne hjernevaskes fordi jeg lenge har tenkt på å kutte ut kjøtt. Det er jo ikke nødvendig for oss i dag, med så mye annet å velge i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...