Gå til innhold

Lillemor og pondus

pondusa

Anbefalte innlegg

Hei hei Pondus!!!

Ja nå har jeg endelig logget meg på etter å ha lest dagboken din i "smug" :P

Det er nå en flott dagbok du har!!

Klem fra Måsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt nydelig bryllupsside Arkatus!! :)

Håper dere har det fint, og at 2-åringen er full fart i.

(må bare beklage at jeg glemte å sende bursdagsmld, men hadde fullt opp med besøk og ting..)

Hei Murmel!

Ja, jeg trodde jo at kontrollen skulle være noe senere, for det fikk jeg jo høre i Bodø.....

Men det passer fint nå. Fikk høre at de skulle ta en enkel språktest, og med den skravlebøtta jeg har her, blir nok det ingen problemer... :ler:

Måsen!!!

Se der ja, så greide jeg å få lurt deg inn på KG også! :klem: Ble så utrolig glad da jeg så hvem som hadde registrert seg, tok at det var "deg" med en gang...

Håper du trives her inne, og at du med tid og stunder kanskje har lyst til å opprette en dagbok av et eller annet slag... :wink:

Fikk en nydelig pakke i posten i dag. Vi har en gavering på SnartMamma i terminklubben for juli, og der har vi sendt en pakke til en dame som vi har fått "tildelt".

I dag fikk jeg min og inni pakken lå:

# 1 hvit body med beige/hvite striper på armene og søtt motiv på magen, str 62

# 1 hvit lue, type sommer/høst, str 62

# 1 bukse med beige/hvite striper på bena, str 62

# 1 hvit jakke med hette m/ører, og beige/hvite striper inni hetten, str 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei på du :vinke:

Takk for hilsen på sida vår. Den kommer seg etter hvert, og vil nok snart prydes(?) av et bilde med meg.

Vel, får da se om vi får til.

Så hyggelig at dere sender pakker da! Det hadde jeg blitt med på hvis jeg var gravid..

Vel, får kose dere da, ikke sååå lenge igjen nå til du er 2barns mor din heldigfis. :tunge1: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært et skikkelig ufyselig vær på mark. Begynte med kraftig regn i morges, som holdt seg stort sett hele dagen. Vind opp mot storm styrke som fikk sjøen til å gå helt hvit. I ettermiddag ble det kaldere, og nå har han jommen lagt et tynt lag med snø/hagl! :o

Jeg og lillemor kjørte til mamma i formiddag på besøk, fikk formiddagskaffe og kake fra bursdagen til lillebror. Litt senere spiste vi middag sammen med henne. Laks i form m/fløte og rømmesaus over, gulrøtter, brokkoli og poteter. Nydelig!

I ettermiddag har vi baket brød, satt på vaskemaskin og snart skal det henges opp klær.

Lillemor snakker fryktelig mye om at hun snart blir 2 år. Holder opp vekselvis 2 og 3 fingre, mens hun gliser å sier: 2 ål!!!! Ellers vet hun at det blir pakker når man har bursdag, og at man pleier å si "Gratulerer med dagen". :ler:

Det skal bli morsomt her når dagen endelig kommer! :)

16+5 uker.

I morgen er det duket for ordinær ultralyd, og kroppen er nok litt mer oppgiret enn jeg skulle tro. Har nemlig hatt litt eksplosiv løs mage i dag jeg..... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei du!

Du dytta meg utfor et tak i dag! Vil du la være med sånt! Fikk skikkelig fnatt i drømmen min jo. Og den som var så fin fra før av :sjarmor:

Så kommer du å bare dytter! hmpf..

Anyways. Ha en fiiin dag! og gi magen en klapp fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hjemme etter legebesøk og resultatet er som følger:

1 stk sprell levende krabat som sto på hodet i mammas mage. :hjerter:

Siden jeg bare var 16+6, var krabaten litt for liten for mål enda. Hodemål var bare 39 mm enda, så jeg har fått ny time om 14 dager. Og da er sambo kommet hjem og kan være med på ul. Blit mye tjuvtitting dette.

Legen så ikke så nøye etter, kunne bare konstatere at den lille har 2 føtter og 2 armer, hjerte, magesekk og urinblære....

Da blir det minst 3 ul på meg, for i uke 31 pleier de å sjekke morkaka. Den lå nå langt nede til høyre, men trekker seg jo litt lengre opp etterhvert.

Ellers av med.info:

Uke 16+6:

Hb:13,8

Vekt: 72,8 kg (3,8 totalt)

Urin: Neg

Sf-mål: Ikke målt

Bt: Ikke målt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord om graviditet/det å få barn:

"A Different Child"

A different child.

People notice there's a special glow around you.

You grow surrounded by love, never doubting you are wanted;

Only look at the pride and joy in your mother and father's eyes.

And if sometimes between the smiles there's a trace of tears, one day you'll understand.

You'll understand there was once another child, a different child, who was in their hopes and dreams.

That child will never outgrow the baby clothes.

That child will never keep them up at night.

In fact, that child will never be any trouble at all.

Except sometimes, in a silent moment, when mother and father miss so much that different child.

May hope and love wrap you warmly

and may you learn the lesson forever how infinitely precious, how infinitely fragile is this life on earth.

One day, as a young man or woman, you may see another mother's tears, another father's silent grief.

Then you, and only you, will understand and offer the greatest comfort.

When all hope seems lost, you will tell them, with great compassion,

"I know how you feel. I'm only here because my parents tried again."

NÅ LEVER DEN AV SEG SELV-

Jeg gjorde det med vilje

Men jeg kanke helt forstå det

At det virkelig er min skyld

At magen din er stor

-

For jeg var nesten sikker på

At noe var i stykker

Slik at jeg nok ikke

Kunne gjøre magen din stor

-

Det dreier seg jo bare ikke

Om noen vanlig mage

For nå lever den av seg selv

Og bestemmer sine egne sprell

-

I min egen mage

Er det mange rare følelser

Som er veldig nervøse

Nå som magen din er stor

-

Forstår jo ingenting

Hakke kjøpt noen giftering

Nå sitter du ved siden av meg

Med en mage som er stor

-

Og jeg føler meg stolt

Og jeg føler meg rar

Når jeg ser på deg

Og den magen du har

For der er det en som vil gi et svar

På hvordan det vil bli å bli far

-

Det ekke rart at man føler seg dum

Når man er mann

For det som jeg har gjort med deg

det går ikke an

-

Det fins mange folk som lager

Ingen søte store mager

Dette er så store plager

Det fins hjerter som blør

-

Og jeg håper hele tiden

At alt skal gå så bra

For jeg orker ikke hate

Denne sangen til jeg dør

(DeLillos)

Reise

-

Reise

reise

reise med en liten passsasjer

følge tegn som ingen andre ser

være egen båt

frakte både jubel

og gråt.

Reise

reise

reise lenger enn du hadde trodd

kjenne liv der ingen før har bodd

være en lugar

seile med et spørsmål

uten svar.

Reise

reise

reise langsmed dag og utover natt

reisen er den lengste du har tatt

være eget fyr

blinke for et gammelt

eventyr.

Reise

reise

reise med en passasjer ombord

nynne på en sang av hav og jord

være solvarm strand

når en liten sjømann

går i land .

(Kari Bremnes)

Det begynte med kjærlighet

en historie som ikke ville ende

skrevet i sten

og beseglet med lyst

Det fortsatte med kjærlighet

bundet med gull

knyttet med bånd

og bårt på tillit

Nå har kjærligheten

avlet en knopp

som blomstrer inni meg

sakte, forsiktig..

Kronblad dannes

prosessen er i gang

to skal bli tre

jeg elsker deg

Så liten og fersk

ny og uskyldig

sparker du meg hver dag

mens pappan din ler

Solen går opp og ned

jeg venter

vi venter

handler og pynter, kommer du snart?

Enn så lenge

ta din tid

vi er her når du kommer ut

for å elske deg..

(ukjent)

I dag da jeg pusset tennene på lillemor før leggetid, ble plutselig tannbørsten full av blod. En kjapp sjekk i munnen kunne bekrefte at 2-års jekselen oppe til høyre var brutt gjennom.

På 1 mnd ca har hun altså fått 2 hjørnetenner, 2 jeksler og en jeksel som snart bryter gjennom. Godt at de fleste er kommet nå, slik at hun blir i litt bedre humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 uker

Fra 17 uker og 0 dager til 17 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 180 g

CRL: 12 cm

Full lengde: 17 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 15 uker gammelt. Den utrolige veksten fortsetter samtidig som stadig mer av brusken i skjelettet omdannes til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av dem smelter sammen, slik at vi som voksne har 206.

Ørene er på riktig plass og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge vil det også kunne høre, så prat og syng gjerne for fosteret!

Lanugohårene begynner å dekke noe av huden. Disse hårene har ikke pigmenter og er derfor helt lyse. Noen barn har fremdeles rester av disse hårene etter fødselen, særlig i hudfolder. Man er ikke helt sikre på funksjonen til disse hårene, men vi antar at de hjelper å holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på huden til barnet.

Nå er det snart tid for ultralyd om du velger å benytte deg av tilbudet. Kanskje får du se barnet ditt bevege seg, og kanskje ser du også ryggraden – den ser ut som perlebånd! Dere har gjerne bestemt dere for å få vite barnets kjønn, men det er ikke alltid man kan se det like tydelig, noen fostre er mer sjenerte enn andre.

TIL MOR

"Jeg tror det ikke før jeg får se det"

Snart tid for ultralyd (for de som velger det). Mange kvinner forteller at de både gleder og gruer seg til ultralydundersøkelsen. Har du/dere tenkt over hva dere ønsker? Takker dere ja eller nei til tilbudet?

Ikke glem at kvinner i tusenvis av år har levd uten ultralyd. Her har kroppen brukt uke etter uke på å fortelle kvinner og deres partner om livets store hemmelighet, og så er det først etter ultralydundersøkelsen at mange forteller: "Først nå ble det virkelig for meg". Eller: "Jeg måtte faktisk se det for å tro det". Har vi ikke tid - eller prioriterer vi ikke å gi rom for undring og fantasi? Eller handler det kanskje ikke om tid i det hele tatt?

For menn er dette kanskje det første møte med barnet – hans barn. Han har jo ikke følt alle disse fysiske forandringene. Eller er det nettopp det han har? Har du spurt ham? Kanskje kan dette "ultralyd-møtet" føre dere nærmere hverandre og nærmere barnet? La det stimulere dere til å synge litt, noen vuggesanger for eksempel. Det kan komme til god nytte senere.

TIL FAR

Humørsvingningene hos gravide begynner vanligvis å avta nå. Samtidig skjer det ufattelige undere i fosterets utvikling. Du får garantert en mer interessant tid dersom du setter deg litt inn i de biologiske detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige hilsner i dagboka mi! :klem2:

Ikke lenge før du er halvveis nå :wink:

Forstår jeg det rett at dere ønsker å vite kjønnet ved neste UL?

Kos deg videre du! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nei Murmel.

Vi vil bevare spenningen helt til slutt.

Synes det er sjarmen med å gå gravid, at man ikke vet noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært verdens beste dag!!

Fikk tlf fra den bhg hvor jeg pleier å være mye vikar, og som jeg trives utrolig godt i, og samtalen lød ca som dette:

Hei dette er styreren. Du, vi kan tilby lillemor barnehageplass fra og med 1.mars!! :)

Var nesten så jeg tok til tårene i bilen, der jeg og lillemor var på tur hjem fra dagmammaen.

Ble bare så kjempeglad. Da får hun 60% plass (som jeg søkte om) på en storavd, og hun får tremenningen sin som er 6 mnd eldre på samme avd!

Blir så mye enklere til sommeren. Da kan jeg ha henne noen dager i bhg, samtidig som jeg får slappet av litt hjemme med babyen. Blir godt de mnd sambo er ute på jobb.

Apropo sambo ja. Det er meningen at han skulle bytte og komme hjem nå til helgen, men det er ikke sikkert det blir før over helgen. Den andre maskinisten som han skulle bytte med, befant seg visstnok på kvinnfolkjakt i Litauen....

Håper bare at sambo kunne kommet hjem til mandagen, for da fyller jo hans lille prinsesse 2 år. Men går det ikke, så går det ikke.

Jeg lager alikevell til kaffe og kaker, men det blir bare familieselskap i år.

17+1.

Pondus har gitt fra seg noen smådunk i kveld, mulig det skjedde etter jeg hadde spist litt søtt snop.

Ellers imponerer jeg meg selv, har gått inn for å drikke minst 2 liter vann hver dag. Og så jeg som ikke liker vann... :oops: Jaja, med en dæsj sitron oppi, glir det ned.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med deg selv om du ikke ser meg så ofte :-) Du har jo bare så fin tid foran deg nå. Kos deg med dultene og sparkene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med barnehageplass! :blomst:

Det vil du nok helt sikkert ha godt av når babyen kommer. Det kan jo hende det blir en våkennatt eller to :wink:

Får håpe pappaen til 2-års jubilanten kommer seg hjem i tide. Kvinnfolkjakt i Litauen :o Himmel og hav, mye rart man skal oppleve :ler:

Murmelklem! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::hoppe::hoppe:

Sambo kom hjem i går ettermidag!!

Så nå rekker han snuppas bursdag, neste ultralyd og tilvenningsdagene til lillemor i bhg! :)

Blir hjemme til 1.uka i mars tenker jeg.

Lillemor kom trett og varm hjem fra dagmamman i dag, og etter en kjapp temp viste den 39,6*C

Så hun har for det meste ligget på sofaen i kveld, ble bedre etter en stikkpille, såpass at vi fikk i henne litt mat og masse drikke. I 21.30 tiden fikk jeg henne i seng, og håper hun kanskje sover av seg det verste nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...