Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest idakaroline

Noen som har bestilt LadyCup fra utlandet? Jeg har en Mooncup som jeg kjøpte i UK for et par år siden, men den klarer jeg rett og slett ikke bruke. Tenker derfor at en LadyCup vil fungere bedre. Også er de jo så fine :D Har sett at Bleieboden (?) har et par av dem, men ikke den som jeg vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har bestilt LadyCup fra utlandet? Jeg har en Mooncup som jeg kjøpte i UK for et par år siden, men den klarer jeg rett og slett ikke bruke. Tenker derfor at en LadyCup vil fungere bedre. Også er de jo så fine :D Har sett at Bleieboden (?) har et par av dem, men ikke den som jeg vil ha

Jeg kommer til å bestille fra femininewear.co.uk(tror jeg har lagt ut link tidligere i tråden), billig, fantastisk sørvis og kjemperask shipping. ladycup er den jeg også har landet på siden den er liten og myk og problemet jeg har med mooncup er altfor stor og altfor fast.

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg kommer til å bestille fra femininewear.co.uk(tror jeg har lagt ut link tidligere i tråden), billig, fantastisk sørvis og kjemperask shipping. ladycup er den jeg også har landet på siden den er liten og myk og problemet jeg har med mooncup er altfor stor og altfor fast.

De hadde den jeg ville ha der, men den var så klart utsolgt. Har sett på denne siden ->http://menskopp.ladycup.eu/ og der har de et godt utvalg. Vet bare ikke hvordan det er å bestille fra den siden. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde den jeg ville ha der, men den var så klart utsolgt. Har sett på denne siden ->http://menskopp.ladycup.eu/ og der har de et godt utvalg. Vet bare ikke hvordan det er å bestille fra den siden. Noen som vet?

Jeg bestilte derifra, det er riktignok lenge siden, men opplevde ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg bestilte derifra, det er riktignok lenge siden, men opplevde ingen problemer.

Tror jeg skal sende en bestilling i kveld! Enda en uke igjen til mensen, så da håper jeg at jeg rekker å få den før mensen starter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Tror jeg skal sende en bestilling i kveld! Enda en uke igjen til mensen, så da håper jeg at jeg rekker å få den før mensen starter :fnise:

Da er den bestilt! Gleder meg til den kommer i posten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest gjennom en del sider av denne tråden (langtfra alle), lurer jeg på hvorfor jeg ikke ser mer skepsis uttrykt i forhold til dette produktet. Jeg synes det virker utrolig ekkelt å bruke en menskopp, og kan overhodet ikke forstå hvordan SÅ mange kan finne dette produktet attraktivt. Mensblod er veldig bakterielt, og jeg har overhodet ingen interesse av å to ganger daglig, fem dager per måned, komme i en såpass direkte kontakt med det som menskoppen krever.

Jeg kan ikke forstå hvorfor noen skulle ønske å bruke vasken på badet, som man bruker til tannpuss, vasking av ansikt osv, til å skylle ut mensblod?!? Jeg så forresten at en bruker skrev at hun skylte menskoppen i dusjen... - jeg har ikke ord.

Bare tanken på at noen skulle tømme menskoppen sin på badet mitt gjør meg uvel. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dersom en venninne av meg hadde sagt at hun brukte noe slikt, så hadde jeg ikke ønsket å ha henne på overnattingsbesøk. Jeg hadde heller ikke ønsket å besøke henne i hennes hjem, der jeg mest sannsynlig hadde måttet bruke en hel flaske antibac før jeg hadde følt meg ren igjen etter å ha besøkt toalettet.

Jeg ser poenget med at dette er svært miljøvennlig, men det får da være grenser for hvilke tiltak man skal iverksette for å spare miljøet. Jeg ville si det var omtrent det samme som å henge opp en "avføringsklut" for hvert medlem av husstanden, som man brukte etter hvert toalettbesøk, for så å vaske den i håndvasken og henge den opp på nytt. Man hadde spart miljøet for mye toalettpapir - men det virker ikke særlig hygienisk, gjør det vel?

Anonym poster: 4e2795a8790d66576a0e3caab6d0d24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være bakteriofob.. Man heller ut koppen i doen og vasker den i vasken. Ikke noe verre enn å vaske hendene om man skulle fått litt blodsøl eller avføringsøl.. Eller etter man har tatt borti offentlige dørhåndtak! Åh du skulle bare visst.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt meg en MeLuna Classic str S. Etter jeg bestilte leste jeg størrelsesguiden og så at jeg burde kjøpt M, men jeg får se om det ikke går greit likevel. Håper jeg får det til, for jeg skal til Syden om et par mnd, og det hadde vært så fint å kunne bade som normalt! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom en del sider av denne tråden (langtfra alle), lurer jeg på hvorfor jeg ikke ser mer skepsis uttrykt i forhold til dette produktet. Jeg synes det virker utrolig ekkelt å bruke en menskopp, og kan overhodet ikke forstå hvordan SÅ mange kan finne dette produktet attraktivt. Mensblod er veldig bakterielt, og jeg har overhodet ingen interesse av å to ganger daglig, fem dager per måned, komme i en såpass direkte kontakt med det som menskoppen krever.

Jeg kan ikke forstå hvorfor noen skulle ønske å bruke vasken på badet, som man bruker til tannpuss, vasking av ansikt osv, til å skylle ut mensblod?!? Jeg så forresten at en bruker skrev at hun skylte menskoppen i dusjen... - jeg har ikke ord.

Bare tanken på at noen skulle tømme menskoppen sin på badet mitt gjør meg uvel. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dersom en venninne av meg hadde sagt at hun brukte noe slikt, så hadde jeg ikke ønsket å ha henne på overnattingsbesøk. Jeg hadde heller ikke ønsket å besøke henne i hennes hjem, der jeg mest sannsynlig hadde måttet bruke en hel flaske antibac før jeg hadde følt meg ren igjen etter å ha besøkt toalettet.

Jeg ser poenget med at dette er svært miljøvennlig, men det får da være grenser for hvilke tiltak man skal iverksette for å spare miljøet. Jeg ville si det var omtrent det samme som å henge opp en "avføringsklut" for hvert medlem av husstanden, som man brukte etter hvert toalettbesøk, for så å vaske den i håndvasken og henge den opp på nytt. Man hadde spart miljøet for mye toalettpapir - men det virker ikke særlig hygienisk, gjør det vel?

altså, man tømmer den i do, skyller den i dusjen eller vasken. hvis du noen gang har dusjet eller skylt en klut du har vasket deg med når du har mensen, har dusjen og vasken din allerede vært gjennom det samme.

bakterienivået i blodet kan ikke sammenlignes med bakteriene rundt rumpa i det hele tatt, eller noen andre kroppsvesker heller for den saks skyld. på grunn av at koppen hindrer blodet i å komme kontakt med bakterier som hadde gjort blodet mer bakeriellet er jeg rimelig sikker på at den eneste vesken vi får ut av kroppen som er renere, er blodet når vi tar blodprøve.

uansett så vasker jo de fleste vasken lett etter seg når de skyller koppen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Når du skriver det på den måten, så syns jeg også at det høres litt ekkelt ut med menskopp. På en annen side syns jeg likevel at det virker mye mer hygenisk og renslig enn å styre på med bind og tamponger. Jeg hater(!) bind, det blir så forferdelig klamt og ekkelt i tillegg til at det lukter noe helt forferdelig. Tamponger liker jeg heller ikke, det blir så forferdelig tørt. Syns ikke det er veldig delikat å dra en bomullsdott med tråd ut av skjeden heller ... Nei, så fort LadyCupen kommer i posten, så skal vi nok bli bestevenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt å vaske på badet regelmessig, vaskeservant og dusj inkludert. Hva du gjør og hvem du har i ditt eget hjem er likevel din sak - ditt hus, dine regler, og det er du i din fulle rett til. Toalettbesøk og menstruasjon kan ikke sammenliknes i dette tilfellet.

Jeg har brukt menskopp i om lag fem år nå, og det fungerer fint for meg.

Endret av rockarollawoman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der blodet kommer fra er det sterilt. Man har en viss bakterieflora i vagina, men jeg tror oppblomstring av bakterier først skjer når blodet kommer i kontakt med oksygen (bind, tamponger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest idakaroline

Husker du hvor lang tid det tok før du fikk den i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvor lang tid det tok før du fikk den i posten?

Litt usikker fordi det er så lenge siden, men mener å huske at det to to-tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest idakaroline

Litt usikker fordi det er så lenge siden, men mener å huske at det to to-tre uker.

Husker du om du fikk mail da pakken var sendt? Nå har det gått en uke, og jeg har ikke hørt noe :s Syns det er litt rart egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, alle frøkner!

Jeg har brukt Mooncup i 3 år nå, og er superfornøyd. Men når jeg bruker den, må jeg oftere tisse. Den presser kanskje på blæren? Jeg har prøvd Lacycup pga. dette, mrn den lakk. Noen tips? (Koppen sitter akkurat som den skal, men kjennes kanskje litt hard ut for meg. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Fikk LadyCupen idag. Den var så fiin! Tenkte å prøve den senere i kveld. Da jeg tok den ut av pakka, syns jeg den kanskje virka litt stiv/hard. Har ikke kokt den enda, kanskje den blir mykere når jeg har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har bare kommet til side 31 ennå, men jeg vil gjerne dele noen tanker og erfaringer jeg har gjort til nå...

Jeg har kjøpt LadyCup på eBay, fra en selger i Tsjekkia. Bestilte den 11. januar, det tok akkurat to uker å få den hit, antakeligvis ble den forsinket av å bli sjekket i tollen. Jeg synes også de er fine! Ble helt blendet av alle de søte fargene og de mer eller mindre matchende posene. Men valgte likevel den originale fargeløse. :fnise: Elsker den rødprikkede posen med rødt silkebånd...

Jeg er i utgangspunktet skeptisk, for jeg liker ikke tanken på eller følelsen av mine egne fingre oppi skjeden. OB klarer jeg derfor ikke å bruke, jeg må ha med innføringshylse. Men jeg antar at dette sitter i hodet, og jeg er så lei av styret med tamponger og bind og blodsøl, så jeg ville gi det en sjanse. Dessuten er dette akkurat sånn feminist- og økologiskaktig som jeg kjenner at jeg identifiserer meg med :icon_lol: Jeg har også kjøpt en bitteliten supersøt gryte i keramikk for 49 kr på Åhlens som skal være menskoppgryta mi. Koppen er så stor som et eggeglass, jeg lurte fælt på hvordan jeg skulle få plassert den... Men jeg gjorde meg klar og brettet, skjøv og auau, dro den ut, brettet igjen og fuktet med vann, da gikk det bedre. Skjøv, au, skjøv igjen, men saktere, da var det helt greit! Vanskelig å vite hvor langt inn den skal, men det virket som den gled videre av seg selv? Så rettet jeg meg opp og da sa det smokk... Jeg prøvde å kjenne etter, og den virket ganske rund. Men jeg fikk ikke til å vri på den. Jeg kan ikke si at jeg ikke kjenner den, men det kjennes ikke som å ha en plastkopp i "glefsa"... Jeg ventet mensen omtrent på denne tiden, og jeg klarte ikke å vente med å prøve den, og hvis jeg ikke har skadet meg på LadyCupen (noe jeg ikke tror), så var det akkurat rett tidspunkt for å prøve.

Noe mer da? Vel... jeg synes fargen på Keeper'en er så... vel... uvanlig. Jeg er redd for å si noe galt her nå, men jeg synes ikke brun er riktig farge på en slik gjenstand. Og jeg vil gjøre oppmerksom på at noen av koppene er av naturgummi som noen kan reagere allergisk på; silikon er ikke allergifremkallende.

Tillegg: Ang. vakuum. Etter hva jeg skjønner, er det samme type "naturlige" vakuum som oppstår ved bruk av feks svømmebriller. Når de er riktig plassert, skal de suge seg fast, og vil da ikke slippe inn vann. Man kan merke en motstand og høre et svupp når man tar dem av.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...