Gå til innhold

Menn! Erfaringer ang sterilisering.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Håper dette innlegget får stå her selv om det handler om prevensjon...

Jeg har født fire barn, har brukt vanlig spiral og hormonspiral. P-piller er ikke et alternativ fordi jeg røyker. Nå reagerer min kropp negativt på hormoner og vanlig spiral fører til mensen i to uker. Jeg opplever at jeg er lei av å ta ansvar for prevansjon selv om jeg nå har gått til annskaffelse av pearly, som måler temperatur og er rimelig sikker. Min lege,mann forøvrig, ymtet frempå om at det kanskje var min mann sin tur til nå å ta ansvar siden vi ikke skal ha flere barn.

En sterilisering er for meg uaktuellt, det medfører narkose. For min mann medfører det lokalbedøvelse og et lite snitt under pungen.

Men han vil ikke og jeg kan selvfølgelig ikke tvinge han.

Derfor,-er det noen menn her inne som er sterilisert og som kan fortelle litt om fordeler og ulemper?

Kvinner med menn som er sterilisert må gjerne også bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_meg_*

En kollega av meg steriliserte seg. Vet ikke så mye mer enn at det gikk veldig greit. De hadde fortsatt god sex.

Han ville nok ikke utdype så mye til meg som er dame :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror i hvert fall det er uhyre viktig at det er 100% frivillig og at det ikke forekommer noe press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*

En stor ulempe er at noen vil føle seg mindre mandige. Ja, det er tull, men man kan ikke noe for slike tanker.

Selv ville jeg aldri sterilisert meg, for jeg ville ønsket å vite at jeg hadde muligheten til å få barn, selv om jeg ikke hadde lyst på flere.

Det viktigste er uansett at han ikke føler seg presset til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mannen min steriliserte seg for noen år siden (jeg kan ikke bruke hormonell prevansjon, og kobberspiral var et helvete uten like), og den eneste bivirkningen for oss er bedre sex. Vi har alltid vært seksuelle og hatt god sex, men når all bekymring var ut vinduet så ble det enda bedre.

Jeg hadde alltid tenkt at det var meg som skulle gjøre det, siden det var min skyld at vi ikke kunne bruke annet, men etter at han hadde lest en del om sterilisering både av menn og kvinner så syntes han rett og slett at det var bedre at han gjorde det. MAO det var helt og holdent hans valg.

Han følte seg overhode ikke mindre mandig, faktisk så gikk det tvert imot der også ettersom han kunne overfalle meg hvor han enn måtte ønske uten å måtte tenke over noe annet enn å forføre meg. Og med tanke på at jeg slappet langt mer av så var jeg lettere å forføre også. ;)

For oss var det uten tvil det riktige valget. Som med alt annet er det der det ligger, det må være hans valg og han må føle at det er riktig valg.

Lykke til!

PS: Nå er jeg veldig skeptisk til fruktbarhets-monitorer av ymse slag, for jeg pleide å bruke en (ladycomp), og det ble det to barn ut av på rimelig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hva hvis (Gud forby) det blir slutt mellom dere og han får seg en ny kjæreste han vil ha barn med?

Selvfølgelig er det ikke sånne ting man liker å tenke på, men det skjer med folk hele tiden, og da er det nokså kjipt å være sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå
Hva hvis (Gud forby) det blir slutt mellom dere og han får seg en ny kjæreste han vil ha barn med?

Selvfølgelig er det ikke sånne ting man liker å tenke på, men det skjer med folk hele tiden, og da er det nokså kjipt å være sterilisert.

Vi tenkte slik...

JEG var den som ikke burde få flere barn (helsemessig begrensning), og jeg ville ikke frata ham muligheten til å få barn med noen andre hvis noe skulle skje med meg eller "oss", og derfor var det jeg som ble sterilisert.

Han har mange flere fruktbare år enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sterilisering av kvinner behøver ikke være i narkose, selv om de fleste sykehus stort sett kun har den muligheten.

Så på frittsykehusvalg.no og Nordfjord sykehus har iverfall lokalbedøvelse som mulighet.

Vurderer det selv, og narkose er utelukket, så det er derfor jeg ilfeldigvis vet om det. Har inntrykk av at mange leger desverre ikke har oversikten over dette alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis (Gud forby) det blir slutt mellom dere og han får seg en ny kjæreste han vil ha barn med?

Selvfølgelig er det ikke sånne ting man liker å tenke på, men det skjer med folk hele tiden, og da er det nokså kjipt å være sterilisert.

Vi diskuterte akkurat dette i dag og han tok opp det du sier som en problemstilling. Jeg mener at om han skal ha flere enn de fem barna han har pr i dag (3 med meg og to særkulls) så bør han slutte i jobb og heller åpne barnehage :gjeiper:

Nei, det er jo en reell problemstilling for mange, men jeg synes det er best å ta vare på de barna han har,evt informere en fremtidig partner om at felles barn ikke er aktuellt.

Det samme gjelder jo for meg. Om ekteskapet ryker eller jeg skulle bli enke så er ikke videre barneproduksjon det smarteste....... Jeg har jo 4.

Men, jeg presser han ikke. Ville bare høre fra noen med erfaring. Slik det ligger an nå så er jeg den som absolutt ikke ønsker flere barn, ergo er vel jeg da den som burde lagt meg under kniven.

Vi får se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi diskuterte akkurat dette i dag og han tok opp det du sier som en problemstilling. Jeg mener at om han skal ha flere enn de fem barna han har pr i dag (3 med meg og to særkulls) så bør han slutte i jobb og heller åpne barnehage :gjeiper:

Nei, det er jo en reell problemstilling for mange, men jeg synes det er best å ta vare på de barna han har,evt informere en fremtidig partner om at felles barn ikke er aktuellt.

Det samme gjelder jo for meg. Om ekteskapet ryker eller jeg skulle bli enke så er ikke videre barneproduksjon det smarteste....... Jeg har jo 4.

Men, jeg presser han ikke. Ville bare høre fra noen med erfaring. Slik det ligger an nå så er jeg den som absolutt ikke ønsker flere barn, ergo er vel jeg da den som burde lagt meg under kniven.

Vi får se....

Artig problemstilling. Du vil ikke ha flere barn, og for å få sex, vil du frata faren muligheten til å få noen barn som helst senere i livet, skulle det bli slutt mellom dere.

Ikke vet jeg dere, men er ikke dette ekte feminisme, så vet ikke heg

Egoisme på sitt på beste. La han ha en elskerinne, og du dra fram dildoen. Da snakker vi samme språk, eller.. er det bare mannen som er problemet?

jeg ville aldri ha tatt en slik operasjon, men en fin måte å gjøre en mann litt mer en norsk kvinne. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Artig problemstilling. Du vil ikke ha flere barn, og for å få sex, vil du frata faren muligheten til å få noen barn som helst senere i livet, skulle det bli slutt mellom dere.

Ikke vet jeg dere, men er ikke dette ekte feminisme, så vet ikke heg

Egoisme på sitt på beste. La han ha en elskerinne, og du dra fram dildoen. Da snakker vi samme språk, eller.. er det bare mannen som er problemet?

jeg ville aldri ha tatt en slik operasjon, men en fin måte å gjøre en mann litt mer en norsk kvinne. Flott!

Jeg bare av slike kvinner som presser menn. Hvis du ikke vil ha flere barn, er det DU som bør legge deg under kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ts får et par ufortjente spark her nå...

Det er enklest og billigst at mannen steriliserer seg.

Du sier ikke noe om alderen deres. Jeg synes at når man har fått de barna man vil ha og har kommet til en viss alder er det greit om den ene steriliserer seg. Jeg forstår det sånn at du ikke vil ha flereog at han ikke vil utelukke flere barn? Med 6 til sammen skjønner jeg at du sier stopp.

Jeg kan også skjønne dem som mener at man ikke skal frata partneren muligheten til flere barn ved evt samlivsbrudd eller dødsfall. Men er man gift får man ta utgangspunkt i det og planlegge deretter. Her har mannen tross alt 5 unger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

For meg er det selvsagt at det er den som absolutt ikke ønsker barn som bør ta byrden med å bli sterilisert. Hvis mannen til TS vil holde muligheten for flere barn åpen så er det direkte forkastelig å utøve selv det minste hint av press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Undersøkt om det er mulig for han å fryse ned en skvett?

Vil forøvrig oppfordre deg til å kikke litt på ovusoft.com, fertilityfriend.com og pernille.info. Der finner du ut mer om teknikken bak pearly, og kan faktisk ofte få et sikrere resultat ved å charte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Undersøkt om det er mulig for han å fryse ned en skvett?

Det er fullt mulig, men det blir veldig dyrt hvis man etter hvert benytter seg av prøverørsmetoden. Hvis man frivillig har sterilisert seg er ikke staten interessert i å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Det er fullt mulig, men det blir veldig dyrt hvis man etter hvert benytter seg av prøverørsmetoden. Hvis man frivillig har sterilisert seg er ikke staten interessert i å betale.

Det er ikke snakk om prøverør isåfall, men inseminering, noe som er en langt billigere sak. Hinderet her er eventuelt om det er lovlig å lagre egen sæd, og å betale for "bankplassen". Men jeg vet lite om jussen i dette, annet enn at jeg synes å ha hørt det ikke er lovlig i Norge. Hva man eventuelt får gjort over grensen er oftest en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hinderet her er eventuelt om det er lovlig å lagre egen sæd, og å betale for "bankplassen".

Hvorfor skulle ikke dette være lov egentlig? Det skader vel ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor skulle ikke dette være lov egentlig? Det skader vel ingen?

Husker ikke, men mener det isåfall ligger inn under bioteknologiloven. Kikk litt på lovdata, for det er langt fra umulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare innom

Vi har fått de barna vi vil ha og jeg kontaktet legen min for sterilisering. Jeg orket ikke tanken på å dytte i meg hormonpreparater og ville heller sterilisere meg. Jeg hadde ikke tenkt tanken om å spørre mannen om han ville sterilisere seg, men legen min sa at det burde vi vurdere. Selve inngrepet er mye mindre og enklere på menn enn kvinner, og legen min argumenterte også med at siden jeg hadde vært gravid og gått gjennom fødsler er det på en måte rettferdig at mannen tar denne støyten hvis vi likevel ikke ønsker flere barn. Jeg dro hjem og luftet hva legen hadde sagt og lot det modne hos mannen. Etter å ha tenkt grundig gjennom ting tok mannen initiativ til en felles samtale med legen min. Ting mannen hadde tenkt gjennom og som vi gikk gjennom med legen var:

Vil han fortsatt føle seg som en mann? Ja. Når mannen kommer er sedceller kun en liten del av det som kommer ut. Man vil rett og slett ikke merke forskjell i spruten.

Er det fare for impotens eller andre komplikasjoner rundt sex? Nei. Med mindre mannen får psykiske sperrer etter et slikt inngrep. Noen menn vil kanskje føle seg som mindre av en mann fordi de ikke lenger kan lage barn, men de fleste gangene man har sex er vel angsten for å bli gravide en større hemsko enn motsatt. Å vite at man kan "pule ivei" uten å styre med prevansjon eller sikre perioder, hoppe av i svingen eller hormoner la i allefall ikke noen demper på mannen min sin sex lyst!

Kan man reversere? Legen min sa at det kan gjøres i teorien men at det ikke er noen enkel sak og at man ikke må ha dette som en mulighet. Det har også vært enkelt tilfeller der det har grodd sammen igjen, men det er sjeldent.

Noe annet mannen min tenkte igjennom og som vi også snakket med legen om var worst case-scenario der vi bryter opp og han får en ny og sansynligvis yngre kjæreste som muligens ønsker seg barn. Mannen min var klokkeklar på at han har fått de barna han ønsker seg og at en eventuelt ny dame må ta det med i betraktning. Mannen var også klar på at han syns han begynner å bli for gammel til å bli småbarnsfar igjen og at det er noe han ikke ønsker uansett.

Etter å ha gått gjennom alle mulige scenarioer hvor han var like klar på at han ikke ønsker flere barn, bestilte han time. Selve inngrepet var raskt gjort og han kjørte hjem rett etterpå. Han var litt hoven og øm noen dager, ellers var det ingen komplikasjoner. I ettertid sier han at det verste med inngrepet var at det ble fiklet med ham der nede i en sånn setting. Vi damer er vant til dette med underlivsundersøkelser osv mens det var en ny og uvant setting for ham å være i, så det var nok det mest ubehagelige med hele greia.

I etterpå klokskap ser jeg at vi var veldig fokusert på hans ønsker om flere barn og at vi snakket mye om muligheten for at han likevel ville ønsket seg flere barn hvis de vi har skulle dødd. Vi snakket imidlertid lite om hvorvidt jeg kunne komme til å ønske meg flere barn hvis barna våre skulle dø. All fokus ble på han og hans følelser og jeg var så redd for å pådytte han en operasjon han kunne angre på i ettertid så vi glemte å tenke på at jeg også kunne komme til å angre.

Ett år etter inngrepet tenker vi lite på det bortsett fra at det er deilig å slippe alt prevansjons styr rundt sex. Jeg vil anbefale at mannen gjør dette hvis han er klar på at han ikke ønsker å bli far igjen, også i tenkte scenarioer der dere bryter opp og han får seg en ny og yngre kjæreste som ikke har barn fra før. Det er viktig å være realistisk og kynisk når man skal ta slike avgjørelser syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...