Gå til innhold

Ett glass (2 dl) med oliven olje til dagen?


Gjest hey

Anbefalte innlegg

har ei venninne som pleier å drikke ett glass med olivenolje vær dag, og hu er kjempetynn. hu har sagt at det er hemmelighetnen bak hvorfor hun er så tynn.

jeg har også begynt å gjøre det (gjort det ei uke nå, men har ikke funka til nå :( )

noen som har positive erfarginer med det??? vurderer å slutte, for det smaker helt jævlig.

men venninna mi sier vertfal at olja gjør tarmene skikkelig glatte liksom, og at maten bare sklir gjennom uten å legge seg på kroppen :D genialt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
har ei venninne som pleier å drikke ett glass med olivenolje vær dag, og hu er kjempetynn. hu har sagt at det er hemmelighetnen bak hvorfor hun er så tynn.

jeg har også begynt å gjøre det (gjort det ei uke nå, men har ikke funka til nå :( )

noen som har positive erfarginer med det??? vurderer å slutte, for det smaker helt jævlig.

men venninna mi sier vertfal at olja gjør tarmene skikkelig glatte liksom, og at maten bare sklir gjennom uten å legge seg på kroppen :D genialt da :P

:riste:

Jeg må nesten spørre: Hvor gamle er dere?

Dette høres ut som et særdeles lite vitenskaplig fjortisspåfunn. Og jeg kan garantere deg her og nå at NEI, man blir IKKE tynn av å drikke et glass olivenolje. :ler: Det er fysisk umulig. Oljen blir fordøyd av kroppen, akkurat som det meste annet man spiser/drikker. Det fungerer ikke slik at den legger seg i tarmene og gjør at maten bare "sklir" igjenom. Tenker du deg litt om så forstår du sikkert at hvis dette hadde vært tilfelle, hadde du sultet i hjel ganske raskt siden kroppen ikke hadde fått i seg noe næring.

Hovedprinsippet bak alle slankekurer er at man skal forbruke mer kalorier enn man får i seg pr dag. De fleste jenter bør spise mellom 1400 og 1800 kalorier pr dag når de slanker seg.

Feilen mange unge jenter gjør (jeg regner med at du er i tenårene et sted), er at de 1. Spiser altfor lite (noe som fucker opp forbrenningen og gjør at vektnedgangen stopper opp), og 2. Tror på idiotiske slanketriks som dette olivenoljegreiene. Det er bare tull kjære deg. Ikke sluk alle slike triks rått. Det finnes ingen vitenskaplige fakta som bekrefter at noe slikt skulle fungert. Hadde det vært så lett å gå ned i vekt, hadde alle vært tynne! Men det er det ikke. Å få en slank kropp krever arbeid (i hvertfall for oss som ikke er tynne fra naturens side).

Les noen gode bøker om kosthold og trening, så blir du i stand til å gå ned i vekt uten å miste masse muskler og ødelegge forbrenningen din. Hvis du lurer på hvorfor det er viktig å ikke miste muskler når man slanker seg, så er det fordi musklene ER forbrenningen din. Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du. Jo flere muskler du mister, desto mindre kan du spise uten å legge på deg.

Og uten muskler er det umulig å ha en stram og fin kropp. Så man bør aldri spise for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke olivenolje? Jaja.... blir vel fart på magen , tenker jeg.

Ellers dekker gjesten over her alt jeg hadde tenkt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. jg tror dere tar feil!

det er jo logiskk da liksomm,,, at viss jg drikker det rett før jeg eter, så fungerer det akkurat som en rutsjebane på en måte. samme prinsipp liksom.

kan ikke se du kommer med noen vitenskapelig forklaring på motstanden du har på dette.

jg er 17 år og venninna mi er 19

jg tror det kommer til å funke, sel om det smaker jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
hmm. jg tror dere tar feil!

det er jo logiskk da liksomm,,, at viss jg drikker det rett før jeg eter, så fungerer det akkurat som en rutsjebane på en måte. samme prinsipp liksom.

kan ikke se du kommer med noen vitenskapelig forklaring på motstanden du har på dette.

jg er 17 år og venninna mi er 19

jg tror det kommer til å funke, sel om det smaker jævlig.

Du får prøve da vet du. ;) Jeg vedder herved 10 kroner på at alt du kommer til å oppnå med dette er dårlig mage.

Det trengs ingen vitenskaplig utredning her for å forstå at dette bare er lureri. Men siden du er hypp på vitenskap kan du kanskje komme med noen kilder fra seriøs forskning som kan bevise at dette virkelig fungerer?

Hvis det hadde vært så lett å gå ned i vekt hadde dette vært en berømt og anerkjent metode. Men siden det selvsagt ikke fungerer, er det nok bare du og en håndfull andre ungdomsskoleelever som har hørt om det.

Hvorfor spør du om råd hvis du allerede har bestemt deg for at det fungerer forresten? Det eneste jentunger i din alder lærer av, er sine egne feil. Så kjør på du. :) Og kos deg med olivenoljen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tarmen vår var så sårbar at litt olje var nok til at næring ikke ble tatt opp tror jeg menneskeheten hadde vært utdødd for veldig lenge siden.Men kos deg med olivenoljen, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg kan opplyse om at 2 dl olivenolje inneholder ca 1600 kalorier, noe som antakelig er ca 2/3 av det dalige energibehovet ditt.. ergo, det kommer sannsynligvis bare til å gjøre deg feitere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse om at 2 dl olivenolje inneholder ca 1600 kalorier, noe som antakelig er ca 2/3 av det dalige energibehovet ditt.. ergo, det kommer sannsynligvis bare til å gjøre deg feitere..

ja netopp. 1600 kcal er ett hunstig kaloriinntak daglig viss en skal ned i vekt.

i følge venninna mi er dette kluet. en får i seg kun de 1600 kclen som olivenoljen gir, så kan en ete hva en vil ellers, for den maten bare sklir gjennom.

ja, jeg kommer fortstt til å fortsette å gjøre dette. jeg har tro på at det virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de 1600 kcal blir tatt opp, hvorfor skal ikke resten også bli tatt opp? Nei stemmer det, det bare sklir gjennom.... yeah right...... :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja netopp. 1600 kcal er ett hunstig kaloriinntak daglig viss en skal ned i vekt.

i følge venninna mi er dette kluet. en får i seg kun de 1600 kclen som olivenoljen gir, så kan en ete hva en vil ellers, for den maten bare sklir gjennom.

ja, jeg kommer fortstt til å fortsette å gjøre dette. jeg har tro på at det virker

Hahahaha! Tror du seriøst at det å drikke et glass olivenolje hindrer kroppen i å ta til seg næringen fra maten du spiser? Lille venn, du tar så feil så feil. Og det kommer du til å merke. Jeg lover deg. ;)

Du kan jo i det minste forsøke å tenke litt logisk: Dersom oljen hadde hindret kroppen i å ta opp næringsstoffene fra den andre maten, hvor får du alle de nødvendige vitaminene og mineralene du trenger? Og hva med karbohydratene, som hjernen er avhengig av? Hvor tror du disse skal komme fra, dersom oljen liksom skal "blokkere" for den andre maten? Du vet at hvis denne kuren faktisk HADDE fungert, så hadde du dødd av feilernæring i løpet av få uker?

Tenåringer er morsome. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Noen ganger blir man bare sittende å måpe når man leser hvilke metoder enkelte bruker for å forsøke å gå ned i vekt.

Dette var en av de mer underholdende. Ikke ofte jeg ler høyt når jeg sitter alene og leser noe, men nå gjorde jeg det. :hoho:

2 dl olivenolje hver dag, drikkes på tom mage, og du blir slank. Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? Og hvorfor anbefaler ikke alle ernæringseksperter dette?

Men for all del, kos deg med din drink, og gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan det fungerer... :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg hadde sikkert blitt radmager av den kuren - halvveis i olivenoljeglasset tipper jeg at jeg hadde blitt så kvalm at jeg måtte fly på do å spy, og kvalmen hadde sikkert ført til at jeg ikke hadde orket å spise noe restne av dagen. :ler:

2 dl olivenolje er MYE.... går det faktisk an å drikke så mye rent fett på en gang? Sier ikke kroppen rett og slett stopp?

Jeg prøvde faktisk å spe på med olje for mange år siden, i et desperat forsøk på å legge på meg de kiloene jeg manglet. Men da var det 1 dl jeg prøvde å få i meg - det funket kun en dag, jeg ble så dårlig og kvalm av alt fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja netopp. 1600 kcal er ett hunstig kaloriinntak daglig viss en skal ned i vekt.

i følge venninna mi er dette kluet. en får i seg kun de 1600 kclen som olivenoljen gir, så kan en ete hva en vil ellers, for den maten bare sklir gjennom.

ja, jeg kommer fortstt til å fortsette å gjøre dette. jeg har tro på at det virker

Ok. Om oljen funker som et glatt belegg i magesekken så alt vel så langt. Men når den kommer videre i systemet brytes fettet (oljen) ned av gallevæsken og taes opp i kroppen. Dermed er resten av tarmsystemet klart til å bryte ned og ta opp den øvrige maten du har spist, og du får i deg både masse kalorier fra olja, OG det meste fra maten etter all sannsynlighet.

Jeg har forresten hørt at det er et tips mot å bli stupfull å drikke olje før man bøtter nedpå sprit fordi alkoholen dermed ikke blir tatt opp like raskt fra magesekken, men tror ikke jeg kjenner noen som har prøvd det. Erfaringer noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, teorien til venninnen din stemmer nok ikke. Maten vil nok faktisk bli beskyttet litt i "oljebadet" i spiserøret (da må man spise samtidig som man skyller ned med olje, for maten går fort nedover der...), og i magesekken. Men det er ikke her nedbrytelsen av fett foregår, så det hjelper jo faktisk ingenting. Ved overgangen fra magesekk til tynntarm starter nedbrytelsen av fett, og her vil fettet i oljen bli spaltet som alt annet fett man får i seg. Antakelig vil ikke kroppen klare å ta opp 2 dl olje på en gang, så noe vil nok skilles ut med avføringen. Dette kan kanskje være grunnen til at man føler at alt blir skylt ut eller glir gjennom? Fakta er at en god del av oljen er fordøyd, fettet lagret i kroppen og flere kalorier er inntatt.

Gallesaftene, som er det som bryter ned fett, er så sterke at olje ikke bare passerer gjennomtarmen uten at mye blir brutt ned.

At din venninne er så tynn skyldes nok gener + at hun er såpass ung at hun ikke legger så lett på seg enda. Hun bør ikke drive med denne kuren når hun blir eldre for å si det sånn ;) . Det er uansett ikke særlig sunt, og har ikke noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har ei venninne som pleier å drikke ett glass med olivenolje vær dag, og hu er kjempetynn. hu har sagt at det er hemmelighetnen bak hvorfor hun er så tynn.

jeg har også begynt å gjøre det (gjort det ei uke nå, men har ikke funka til nå :( )

noen som har positive erfarginer med det??? vurderer å slutte, for det smaker helt jævlig.

men venninna mi sier vertfal at olja gjør tarmene skikkelig glatte liksom, og at maten bare sklir gjennom uten å legge seg på kroppen :D genialt da :P

Det er jo ganske mange kalorier i olivenolje da, og den går vel gjennom systemet på samme måte som all annen mat?

:spy:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det høres selvsagt tullete ut, men...

søstra mi var i Hellas et år og spiste masse oljete mat, hun gikk ned 6 kg bare på den ferien...

til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom det er slik at glatt mat, som olje og annet glatt fett, skulle være slankende, så burde jo skikkelig drypp-feite hamburgere vært DEN slankematen da!! Da har du ikke smurt tarmen, men maten er ferdigsmurt i forkant og glir bare rett igjennom vettu... 'flirer*

At man kan gå ned når man spiser middelhavskost, er så, men det kan like gjerne være pga kostholdsendring som inneholder mat generellt som er sunnere for kroppen en man vanligvis spiser.

Olivenolje er bra det, og middelhavskost inneholder ofte endel kylling, fisk, grønnsaker og slikt, i tillegg til olje, og det blir en sunn kompinasjon, om man ikke overspiser og passer på sukker og salt-inntak.

Selv har jeg en fin tendens til å gå ned i vekt i jula, fordi jeg spiser for lite resten av året..... så selv om det blir mye mat og godteri i jula, går jeg gjerne ned bittelitt, og det er faktisk IKKE fordi marsipan og sjokolade er slankemat, men fordi det så spise nok, og ofte nok, er bra dersom man ikke er så flink tild et ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...