Gå til innhold

Hvis du skulle ha åpnet en cafe


Gjest ..........

Anbefalte innlegg

Gjest Frosk
Jeg ville startet en cafè med vegetar- og økologisk mat! :-D

:jepp:

...og på den kaféen skal det blant annet serveres gode veggisburgere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde åpnet en crepe/pannekake kafe. Har sett slike i utlandet og det er bare dødsgodt. Det skulle vært mulig å ta med eller sitte å spise der. Varme store tynne crepe med div utvalg av fyll. alt fra søtt til salt.

varm crepe med nutella er bare dødsgodt. Eksempel på fyll kan være fruk, bær, nøtter, honning, nutella, syltetøy , banan pluss mye mer og disse kan også kombineres. ellers kjøttfyll, skinke, ost, sopp, kylling, fetaost, spinat osv. i tillegg skulle det være mulig å kjøpe go

d kaffe, ferkpresset juice, smootie, iskrem ol.

Konseptet skulle være a man fra vinduet utenfor kan se på at det lages crepe, samtidig som det også er en luke for bestilling fra gaten. Man kan også gå inn både for å bestille og sette seg ned.

eksempel

mer

Endret av pinkybride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde åpnet en crepe/pannekake kafe.

Du ville like Pannekakehuset på Bærums Verk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! :)

Jeg ville faktisk gått på så å si alle de caféene som er beskrevet her. :) Jeg synes det er litt slående at så mange ser ut til å savne mange av de samme tingene som meg. Skjønner ikke caféeiere seg på hva folk vil ha? Eller er det slik at det bare er folk som skjønner seg på kvalitet som har svart i denne tråden? :mrgreen:

Jeg kan absolutt ingenting om cafédrift, dessverre. Det er godt mulig at man må kompromisse hvis man skal få det til å gå rundt. Jeg vil allikevel spørre deg som sier at halvfabrikata er nødvendig for å holde kostnadene og prisene nede: Er du helt sikker på at det er slik? Veldig mye halv- og helfabrikata er skrekkelig dyrt. Standard hamburgere fra Stabburet for eksempel, koster mye mer pr kilo enn kyllinglår fra Stange, mens sistnevnte er av en helt annen verden når det gjelder kvalitet - enten det dreier seg om smak, helse eller etikk. Likeledes er ferdigskivet Norvegia dyrere enn hel ost av god kvalitet (sveitser, emmenthal, osv).

Jeg skjønner for øvrig ikke hvordan cafeeiere kan drømme om å bruke ferdigskivet Norvegia i sandwicher de serverer. Det er vel bare analog ost som er mer trist på smak (men det finnes bare i revet form, så vidt jeg vet). Hvorfor ikke tenke gjennom ting? Hvorfor ikke være opptatt av at det man serverer smaker godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg skjønner for øvrig ikke hvordan cafeeiere kan drømme om å bruke ferdigskivet Norvegia i sandwicher de serverer. Det er vel bare analog ost som er mer trist på smak (men det finnes bare i revet form, så vidt jeg vet). Hvorfor ikke tenke gjennom ting? Hvorfor ikke være opptatt av at det man serverer smaker godt?

Jeg kan heller ingenting om kafédrift, som jeg allerede har understreket sterkt i denne tråden, :fnise: men tenker at problemet med mange kaféer i Norge i dag er at eierne som sitter på kapitalen legger rammene, og at kokkene slik ikke bestemmer tilstrekkelig over hva de kan tilberede og servere.

Og stort sett uten unntak kan jeg si at kaféene og restaurantene jeg ikke fordrar, er kjederestauranter eller konseptsteder, mens de jeg liker er små enkeltmannsforetak eller familiesteder. Sistnevnte krever ildsjeler som jobber seg litt fordervet, antakelig, og det orker kanskje færre nå for tiden? Fullt forståelig, i og for seg, men jeg skulle virkelig ønske at det fremdeles fantes muligheter for å få små kvalitetssteder til å bære seg økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt ingenting om cafédrift, dessverre. Det er godt mulig at man må kompromisse hvis man skal få det til å gå rundt. Jeg vil allikevel spørre deg som sier at halvfabrikata er nødvendig for å holde kostnadene og prisene nede: Er du helt sikker på at det er slik? Veldig mye halv- og helfabrikata er skrekkelig dyrt. Standard hamburgere fra Stabburet for eksempel, koster mye mer pr kilo enn kyllinglår fra Stange, mens sistnevnte er av en helt annen verden når det gjelder kvalitet - enten det dreier seg om smak, helse eller etikk. Likeledes er ferdigskivet Norvegia dyrere enn hel ost av god kvalitet (sveitser, emmenthal, osv).

"Problemet" med ferskvarer er at de krever mer i forhold til fasiliteter for oppbevaring og behandling, samt kunnskap hos de ansatte i forhold til halvfabrikata...I tillegg så blir det fort større svinn med ferskvare, man må bestille oftere og følge mer med på sesongene. Det er rett og slett mer krevende å jobbe med ferskvare enn kjipe halvfabrikata. Det nytter ikke å ansette hvem som helst på kjøkkenet da. ;) Med andre ord, med god planlegging og litt ekstra innsats og dyktige ansatte, så er det neppe dyrere å bruke ferskvarer, men ekstraarbeidet og uforutsigbarheten gjør nok at mange ikke "gidder", dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
"Problemet" med ferskvarer er at de krever mer i forhold til fasiliteter for oppbevaring og behandling, samt kunnskap hos de ansatte i forhold til halvfabrikata...I tillegg så blir det fort større svinn med ferskvare, man må bestille oftere og følge mer med på sesongene. Det er rett og slett mer krevende å jobbe med ferskvare enn kjipe halvfabrikata. Det nytter ikke å ansette hvem som helst på kjøkkenet da. ;) Med andre ord, med god planlegging og litt ekstra innsats og dyktige ansatte, så er det neppe dyrere å bruke ferskvarer, men ekstraarbeidet og uforutsigbarheten gjør nok at mange ikke "gidder", dessverre.

:Nikke:

Det bekrefter synsingen min omkring halvfabrikata tidligere i tråden - det har først og fremst med forutsigbarhet å gjøre - større kontroll med utgifter, og mindre svinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg utenlands og her er kafé- og resturanttilbudet noe helt annet enn i Norge. Hovedsaklig skyldes det nok at spisemønstret er annerledes her, folk går faktisk ut og spiser ofte, men også kvaliteten på maten er noe helt annet. Det er skikkelig mat for en rimelig penge. ;)

En annen problemstilling er jo åpningstider, f.eks. I Norge MÅ butikken være åpen fra morgen til kveld, hver dag! Det koster penger og gjør det vanskelig med små bedrifter. Nedover i Europa er det vanligere at de små spisestedene er åpen i lunsjtiden, så stenger de noen timer og åpner igjen til kvelden. I tillegg er de gjerne helt stengt 2 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Det bekrefter synsingen min omkring halvfabrikata tidligere i tråden - det har først og fremst med forutsigbarhet å gjøre - større kontroll med utgifter, og mindre svinn.

Enig, pluss enig i det onyx skrev.

Hovedproblemet er vel at det stort sett er ufaglærte studenter som jobber på slike steder, og da er halv- og helfabrikata mye tryggere i og med at det er vanskeligere å "fuck up".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen problemstilling er jo åpningstider, f.eks. I Norge MÅ butikken være åpen fra morgen til kveld, hver dag! Det koster penger og gjør det vanskelig med små bedrifter. Nedover i Europa er det vanligere at de små spisestedene er åpen i lunsjtiden, så stenger de noen timer og åpner igjen til kvelden. I tillegg er de gjerne helt stengt 2 dager i uka.

Men da er det vel restauranter/bistroer, snarere enn caféer det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er vel at det stort sett er ufaglærte studenter som jobber på slike steder, og da er halv- og helfabrikata mye tryggere i og med at det er vanskeligere å "fuck up".

Nemlig, det er vanskelig å finne dyktige og engasjerte ansatte, og de jobber jo heller ikke gratis. ;)

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at store deler av kundemassen faktisk foretrekker smaken av grandiosa fremfor en god brie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel restauranter/bistroer, snarere enn caféer det er snakk om?

Går mye i det samme her, man kan spise eller bare drikke kaffe ;) Kafé som jeg kjenner det fra Norge finnes det faktisk ikke så mye av, da blir det faktisk konditorier som kommer nærmest. Og som sagt, det er mest de små og familiedrevete som har rare åpningstider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg tror jeg ville satset på få, men enkle retter, på grunn av faren for å ende opp med ufriske matvarer dersom utvalget er for stort. Selv tenker jeg ofte det når jeg er på spisesteder, og blir raskt litt skeptisk til menyer som tilbyr retter innenfor et veldig bredt spekter. Så det hadde neppe blitt noe "to indiske, to kinesiske, to fisk, to thai osv" på mitt sted.

Dessuten er jeg veldig enig med Eurydike. Lokal mat, mulignes også økologiske matvarer (men ikke så viktig for meg) mat laget fra bunnen. Heller to fantastiske desserter enn ti, med fare for at bløtkaka er sur.

På kaffen er jeg kompromissløs, og når det gjelder te og kaffe er jeg også opptatt av at kunden skal forstå at det er ferskt.

Stort sett går vel prinsippet få, men gode matvarer/drikkevarer igjen i det jeg ønsker meg - nettopp fordi det gir uttrykk for det jeg liker best - nemlig at ting er ferske.

Menyen kan godt bestå av noen variasjoner over smørbrød, småretter/salater og suppe. Hvis det er kafé det er snakk om.

Og vær så snill. Ingen skrivefeil i menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...