Gå til innhold

Hvis du skulle ha åpnet en cafe


Gjest ..........

Anbefalte innlegg

Gjest Tnita

Ja, norsk mat! Det er det ikke mange plassene som har... Helt enkelt.

Eller, blanding av forskjellige retter, noe norsk, noe italiensk osv.

Er denne tråden laget av en som skal starte, og trenger ideer tro? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde garantert blitt gjest på Eurydikes kafé.

På min kafe skulle rettene ha vært friske, altså frisk smak og friskt utseende. Akkurat hva de skulle bestå av vet jeg ikke, men menyen skulle i hvert fall vært skiftet ut med jevne mellomrom. Et standard utvalg av smørbrød og salater blir for kjedelig, jeg kunne godt tenke meg å spise noe som ikke er brødmat, men heller ikke en salat når jeg skal på kafé. Og alle kaker skulle hatt krem, kake er ikke kake uten krem. Biscotti og cookie er bannlyst

Men det aller viktigste er at kundene slipper å stå i kø. Jeg hater å stå i kø for å bestille mat eller drikke, for så å snuble over vesker og barnevogner med to kaffe i den ene hånden og maten i den andre når man balanserer tilbake til bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Hvis jeg skulle startet kafe, skulle jeg ikke ha stavet det med c. ;)

På menyen:

*God kaffe og te, friskpressede juser og smoothies

*Smørbrød av hjemmelaget brød, med god ost, kjøttpålegg, spirer, urter og grønt

* Sveler med brunost eller syltetøy og rømme

* Hjemmelagde, saftige kaker

* En dagens suppe

* Noen varme småretter: trenger betenkningstid her

Inetriøret skal være litt lounge og hjemmekoselig. Et par store sofaer, bokhyller med masse bøker, ulike, antikke stoler og bord med god plass. Og en egen lekekrok for barna, men skikkelige leker, ikke dårlig plastikkræl og brukne fargestifter. Og det må være aviser og blader tilgjengelig. :)

Er nesten klar jeg nå! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg støtter også Eurydikes ide :) Den beste maten spiser jeg på steder hvor menyen varierer etter hva som er tilgjengelig og hvor det ikke serveres ørti faste retter hver dag, så noe sånt vil jeg gjerne se mer av. Mest mulig lokale råvarer og stor vekt på tilgjengelige friske sesongvarer, og forholdsvis tradisjonelle retter laget med kjærlighet. Kjøkkenet kunne vært generelt europeisk synes jeg, man kan lage mye god middelhavsmat av norske råvarer f eks, uten at det blir bleke kopier. Men altfor variert internasjonal meny tror jeg ikke jeg ville satset på.

Også ville jeg hatt diner-interiør som Storesky beskriver, i hvert fall en avdeling... med amerikansk frokost og ikke minst gode hjemmelagde bagels med røkelaks og kremost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sanna_*

oioi kom på en ting til!

en Cafè må ha masse god Te, så det er liksom teen som er greia også lette måltid som passer godt sammen med te!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ..............

Hei! Nå lurer vel mange på om jeg har tenkt å starte an cafe, og svaret er nei.. Jeg ble bare nysgjerrig på hva slags cafe dere ville hatt.. Det er jo så mange her inne som er så gode til å lage mat, så mange her inne kunne nok ha vært kokk på en cafe, uten tvil..Men uansett mange gode å gøye svar! Å fotsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre som savner spisesteder med norsk mat.

Varm mat: Kjøttkaker, flesk og duppe, fårikål, fiskekaker, laks, torsk, rømmegrøt etc

Småretter: rundstykker med laks, ost, salami, egg etc

Kaffemat: Vafler, svele, rømmebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet en litt mørk sjappe med deilige stoler og soffaer så gjestene følte seg avslappet og ville sitte i timesvis. På menyen tror jeg det ville vært smoothies i alle varianter, skikkelig god kaffe, hjemmelaget kakao og stort utvalg av te. :)

Tror jeg ville hatt sandwicher med hjemmelaget "helsebrød" som dynget av pålegg og grønt. Alt skulle vært laget fra bunnen,og jeg ville forsøkt å gjøre maten gjennomført og sunn. I tillegg ville jeg hatt et par salater å velge imellom.

Kaker ville også vært den største selvfølge på menyen.. Noen skikkelig bomber av sjokoladekaker, ostekaker, eplekaker, paier og lekre cupcakes.. :)

Eller kansje jeg skulle startet opp en sjokolade kafe! Jaa!! Kaker, drikker, desserter, konfekter alt man kan tenke seg med sjokolade!

hehe.... blir revet med kjenner jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke vi nå gir gratisinfo til en forkledd kommersiell aktør. ;) På den annen side har jeg ikke noe i mot å "bestille" favorittspisestedet mitt - jeg tviler vel på at det vil bli rift og kappløp blant landets restaurantører om å få startet det først, for å si det sånn. :lol:

Så: Hvis jeg skulle drevet kafé, skulle det for det første IKKE ha vært et konseptsted med en fast meny full av "signalingredienser" valgt ut for å trekke visse kundegrupper, og der også stil og interiør var nøye utvalgt for å tjene samme hensikt. Type "pengesterke restauranteiere har gjort markedsundersøkelse og skal få valuta for hvert øre de investerer i dette prosjektet" :sprettoy: (feks lunsjsteder som retter seg inn mot unge kvinner, og som typisk tilbyr grønne salater med ting som soltørkede tomater, pinjekjerner, balsamico, pesto, parmaskinke, asparges fra Peru hele året og kyllingfilet uten skinn. Ikke noe veldig galt med det meste av dette, men man blir jo lei etterhvert, og føler seg så utrolig "sirklet inn"). Jeg hater strengt tatt denne typen kaféer, og synes snart vi ikke har noe annet.

I stedet vil jeg ha steder drevet av og for genuint matinteresserte.

Viktige grunnprinsipper (som gjelder for svært få norske kaféer, dessverre):

-all mat laget fra grunnen

-økologiske råvarer (klisjé, javel, men viktig for meg)

-kortreiste, lokale råvarer (- " -)

-liten meny med retter laget utelukkende av sesongens råvarer, og som endres ofte, gjerne hver 14. dag. Og med dagens som virkelig er dagens (eksempel: Jeg spiste en gang på et familiested i en kystby Frankrike, der eieren selv hadde vært heldig og fått teinene fulle av trollkrabber samme morgen, og selvsagt hadde dette som dagens forrett: en hel, nykokt krabbe per pers, og en klatt hjemmelaget majones. Dét kaller jeg dagens rett! :)). Dette er antakelig det aller viktigste for et godt spisested etter mine begreper.

Ellers synes jeg det er for lite god og variert fisk/sjømat på norske kaféer, så det ville jeg gjort noe med. Gjerne med underkjente, lite brukte fiskeslag og skjell som finnes langs vår egen kyst, og definitivt ikke noe St Petersfisk fra Middelhavet eller kingfish fra New Zealand. :frustrert: Og med lite oppdrettslaks, til en forandring. Samme prinsipper kunne gjelde for valg av kjøttretter, med ting som feks norsk kjekjøtt på menyen.

Jeg ville også alltid hatt én eller to gode vegetarretter på den lille menyen, der jeg ville tatt i bruk norskproduserte grønnsaker som ikke er blant de vanligste på kafémenyer, som rødbeter, neper, pastinakk, grønnkål, portulakk...

Og selvfølgelig jevnlige innslag av retter med speltgryn, byggryn og bokhvetegryn. :mrgreen:

Ulempen er muligens at jeg ville gått konk etter en uke. :fnise:

Nå pleier ikke jeg å reklamere for steder, men Kampen Bistro i Oslo kommer veldig nerme dette konseptet. Menyen består av 3-4 retter, og så vidt jeg vet endres den daglig, eller ihvertfall ukentlig, og det er stort sett norsk mat. Jeg spiser ikke fisk selv, så har ikke de store kunnskapene om det, men det er stort sett fisk som jeg ikke har hørt om på menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søtmomsen

Jeg vet i alle fall hvordan jeg ikke ville gjort det. En nystartet kaffebar her har småskittent lokale, kaffen kommer fra automat, og ellers har de påsmurt mat med vissen salat og krøllete ost som ligger i disken.

Jeg foretrekker små menyer med hjemmelagede varer fremfor store menyer som er rasket sammen for å tekkes flere. Skal man lage ulike kaffedrikker må man kunne dette ordentlig - ellers får man servere svart kaffe. Jeg elsker latte o.l, men kvaliteten varierer veldig.

Hjemmelagede kaker fremfor vakuumpakkede er et must!

Jeg ville hatt mange typer te, mange typer kaffe, hjemmelaget iste, smoothie, hjemmelagede kaker, diverse påsmurt og kanskje en dagens suppe + noen salater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet en litt mørk sjappe med deilige stoler og soffaer så gjestene følte seg avslappet og ville sitte i timesvis. På menyen tror jeg det ville vært smoothies i alle varianter, skikkelig god kaffe, hjemmelaget kakao og stort utvalg av te. :)

Tror jeg ville hatt sandwicher med hjemmelaget "helsebrød" som dynget av pålegg og grønt. Alt skulle vært laget fra bunnen,og jeg ville forsøkt å gjøre maten gjennomført og sunn. I tillegg ville jeg hatt et par salater å velge imellom.

Kaker ville også vært den største selvfølge på menyen.. Noen skikkelig bomber av sjokoladekaker, ostekaker, eplekaker, paier og lekre cupcakes.. :)

Dit ville jeg defintivt kommet :jepp:

Skulle hatt et stort utvalg av japanske teer og andre teer og ville hatt stort sett oekologiske raavarer.

Og saa skulle man faatt gluten- og melkefri mat der.

Ellers ville jeg hatt et sted med vest-afrikansk (hovedsakelig nigeriansk) mat :jepp:

Eller et sted med skikkelig soerstats-mat, ikke saann liksom-soerstatsmat som jeg har spist ofte i Norge. + mange gode paier og cupcakes. Og hjemmelaget iste!

:sikle:

Endret av Chimamanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå lurer vel mange på om jeg har tenkt å starte an cafe, og svaret er nei.. Jeg ble bare nysgjerrig på hva slags cafe dere ville hatt.. Det er jo så mange her inne som er så gode til å lage mat, så mange her inne kunne nok ha vært kokk på en cafe, uten tvil..Men uansett mange gode å gøye svar! Å fotsett med det!

Det hadde ikke gjort noe om du åpnet en kafe :)

Min drømmekafe har allergimat! Naturlig glutenfritt, melkefritt, alternativer uten egg... og hva det nå måtte være vi reagerer på alle sammen. Både sunt og mindre sunt, friske råvarer(gjerne økologisk), masse salater, gjerne tradisjonelle norske retter basert på gluten og melkefritt kosthold. Det skulle ha vært et sted hvor gjestene kunne synke ned i en stol og trives, hvor små og store kunne kose seg med mat de tåler! Det ville vært min drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at flere her har nevnt hjemmelaget iste, det er noe jeg definitvt savner på varme dager. Som oftest får man jo bare Nestea eller lignende. Jeg foretrekker iskald te uten sukker eller sitron, som selvfølgelig skulle ha vært på menyen på kaféen min, men jeg kunne også ha servert med sukker for de som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser at mange her ville hatt mye hjemmelaget mat i kafeen sin. Vel og bra det, men når dere er gjest på kafeer. Er dere da villig til å betale det ekstra for det som hjemmelaget mat koster, eller er dere av de som klager på prisen og vil ha alt billigere? Husk at hjemmelaget mat blir dyrere enn halvfabrikata fordi noen skal ha betalt for å lage den.

Drømmekafeen til en her inne har gode sofaer slik at folk blir sittende lenge. En kafe skal bære seg økonomisk. Det betyr at man må selge mest mulig mat. Hvis folk blir sittende lenge, slipper ikke nye kunder til, og salget går dårlig. De som sitter lenge kjøper neppe like mye som de og nye kunder ved samme bord ville ha gjort til sammen.

Noe å tenke på hvis noen her har tenkt å åpne kafe. Ikke fordi jeg ville hatt noe imot å synke ned i en god sofa lenge og kose meg med den ferskpressede juicen min, men kafeinnehaveren tjener ikke penger på at jeg blir sittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg ser at mange her ville hatt mye hjemmelaget mat i kafeen sin. Vel og bra det, men når dere er gjest på kafeer. Er dere da villig til å betale det ekstra for det som hjemmelaget mat koster, eller er dere av de som klager på prisen og vil ha alt billigere? Husk at hjemmelaget mat blir dyrere enn halvfabrikata fordi noen skal ha betalt for å lage den.

Drømmekafeen til en her inne har gode sofaer slik at folk blir sittende lenge. En kafe skal bære seg økonomisk. Det betyr at man må selge mest mulig mat. Hvis folk blir sittende lenge, slipper ikke nye kunder til, og salget går dårlig. De som sitter lenge kjøper neppe like mye som de og nye kunder ved samme bord ville ha gjort til sammen.

Noe å tenke på hvis noen her har tenkt å åpne kafe. Ikke fordi jeg ville hatt noe imot å synke ned i en god sofa lenge og kose meg med den ferskpressede juicen min, men kafeinnehaveren tjener ikke penger på at jeg blir sittende.

Jeg er villig til å betale for å få god og skikkelig mat, selv om jeg på ingen måte har ubegrenset budsjett. Min erfaring fra norske kafeer og restauranter er at prisene ikke står helt i forhold til kvaliteten uansett, det virker som det går mest på beliggenhet og "merkenavn" (Egons er f eks dyrt i forhold til hva de tilbyr, mens på Credo i Trondheim kan du få dagens rett av virkelig god kvalitet og alt lagd fra bunnen (antar jeg, hehe) til litt over en hundrelapp). Dessuten trenger man ikke å servere bare spesielt dyre råvarer, jeg ville gjerne tilbudt - eller fått tilbud om - enklere hverdagsretter som supper, grytekjøtt, moderat rimelig, men fersk fisk osv framfor trøfler og indrefilét av nyfødt Svalbardreinkalv. Jeg betaler uansett med større glede en hundrelapp eller tre for en grunnleggende god rett enn nesten det samme for plastpakket baguette hos bakern eller middag på Egons.

Om det ville vært en bærekraftig kafé - det tror jeg kommer mye an på beliggenheten, antagelig er det ikke marked for det så veldig mange steder i Norge utover sentralt i Oslo skal en dømme av de tilbudene som finnes i byene våre. Men jeg har bodd utenlands i en ikke såå veldig stor by hvor det var mange kafeer med liknende tilbud som folk ønsker seg her med hjemmelagd mat, mye vegetar/vegan/allergimat og god kaffe, te og smoothies, og de så ut til å gå bra (såvidt jeg vet eksisterer de fleste fortsatt etter fler år), så om kulturen var litt annerledes her, arbeidskraften kanskje litt billigere og markedet litt større... Uansett er det vel ikke så mange av de som svarer som kommer til å starte opp uten videre selv om de har gode ideer - for min egen del bor jeg f eks på et sted med 5000 innbyggere og to pizza-restauranter drevet av noe som muligens er østeuropeisk mafia, men det er jo lov å drømme likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaberg

Jeg tror ikke jeg ville ha byttet ut hele menyen hver dag, forhåpentligvis har kafeen min stamgjester, og den typiske stamgjest har gjerne en favoritt-rett han ofte spiser på kafeen min.

Endret av svaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg ser at mange her ville hatt mye hjemmelaget mat i kafeen sin. Vel og bra det, men når dere er gjest på kafeer. Er dere da villig til å betale det ekstra for det som hjemmelaget mat koster, eller er dere av de som klager på prisen og vil ha alt billigere? Husk at hjemmelaget mat blir dyrere enn halvfabrikata fordi noen skal ha betalt for å lage den.

Jeg bruker mye penger på mat, både hjemme og på restaurant/kafé, og klager ikke på prisen med mindre jeg blir servert overpriset halvfabrikatamat, som feks Egons omelett av eggepulver. :sprettoy:

Og jeg tror ikke valg av halvfabrikata er billigere i seg selv (det ser man på hjemmebane), men billigere fordi det gir større forutsigbarhet og mindre svinn, og muligens fordi det er tidsbesparende.

Men så skrev jeg da også at det var gode sjanser for at kaféen min ville gå konk. ;) På den annen side har mange gjester allerede meldt sin ankomst, :tommelsmil: så kanskje halvfabrikatakokkene ute i restaurant-Norge undervurderer oss mht hva vi som gjester vil ha, og betale for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia

Jobbet i sesonger på en kafé og gjett hva folk spiste mest? Jo hamburger! Helt merkelig, for vi hadde utsøkt mat og var viden kjent for det. Men når folk kom og skulle bestille, ble det enten hamburger eller pølser til ungene og kjøttkaker til de voksne. Akkurat som om folk mister fantasien når de står foran mange valgmuligheter.

Lagt til: Med dette prøvde jeg å si at det kan være greit med ikke for mange retter heller, og hvis du ikke vil stå og steke hamburgere med pommes frites hele dagen, så ikke ha det på menyen.

Endret av Madre Mia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...