Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så lenge man ikke har vært i den personens kropp og følt den personens migrene (eller annen sykdom) bør man være rimelig forsiktig med å komme med slike uttalelser som du gjør mann23.

:Nikke:

Jeg hadde rett og slett ikke kommet meg på jobb når migrenen tar tak, jeg. I tillegg til at jeg kaster opp av lyd, lys, lukter og bevegelse, mister jeg synet når det står på som verst.

En tidligere kollega av meg hadde for øvrig fravær fra jobb hver måned pga. menssmerter. Ja, dette ble det tisket litt om i gangen, helt til en gang hun fikk mensen et par dager for tidlig på jobb. Blek om nebbet og itrykket sikkert en pakke smertestillende, prøvde hun å komme seg gjennom dagen. Før hun plutselig skrek ut i smerte og besvimte. Så hun hadde i høyeste grad gyldig fravær ved mensen, på lik linje som jeg ikke tviler på at TS har gyldig fravær ved migrene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man tyne seg gjennom store smerter for å være på jobb? I mitt liv er egen helse viktigere enn jobben (og for normale oppegående mennesker tror jeg dette er vanlig). Å dra på jobb med sterk migrene er ikke en heltedåd, det er dumskap.

Skrevet

Og så må man ta hva slags type jobb man har i betraktning.

Å være kundebehandler krever at man her oppegående og BLID hele tiden! Om man har en syk ansatt på jobb kan det gjøre skade for bedriften. Jeg har et negativt syn på de bedriftene som lar syke medarbeidere stå og selge ferskvarer for eksempel.

Skrevet
Det diskuteres nesten hver dag om sykemelding, egenmelding, rettigheter på lønn når man er ditt og datt og så kommer en syk unge, menssmerter og "den sure dama på jobb" unnskyldninger. Jeg har ALDRI hørt en mann nevne slike ting som dette, synd å si det, men jeg tror kvinner liker å være syk mer enn menn.

Den KAN kanskje være fordi ikke like mange menn lider av migrene som kvinner, og fordi menn ikke har mensen? Kunne det være en mulighet?

Blir bare dumt av deg, som mann, å innbille deg at du kan vite hvordan f.eks intense menssmerter kan være. Tre, kun tre, ganger i livet mitt har jeg kjent intense menssmerter, og da har det vært så ille at jeg måtte gå hjem fra skolen (og det er de tre eneste gangene jeg har måttet gå hjem fra skolen pga sykdom i hele min skolegang). Det var helt grusomt, hele kroppen hadde krampetrekninger, jeg slet med å puste, det svimlet for meg og alt var bare grusomt. Likevel tror jeg ikke at det var i nærheten av å være som de verste migreneanfallene noen opplever.

Å dra på jobb med sterk migrene er ikke en heltedåd, det er dumskap.

Amen!

Hadde jeg kommet blek og dårlig på jobb, med fare for å kaste opp, tror jeg sjefen min hadde kastet meg ut. Å stå ukonsentrert, blek og utslitt er IKKE god kundeservice (for oss som jobber i butikk).

De fleste mennesker er faktisk i stand til å kjenne seg selv godt nok til at de ikke trenger å dra på jobb og "prøve" om de er syke. Jeg VET når jeg er syk, og gir heller beskjed til sjefen min i god tid, fremfor å dra på jobb og så stikke når jeg er for dårlig (hvem i helv- skal erstatte meg på 30 min i en butikk???).

Dessuten leste JEG en artikkel i VG eller Dagbladet for en del måneder siden (og siden mann23 ikke gidder å lete link, trenger vel ikke jeg heller?) at det var langtidssykefraværet i Norge som var problemet, IKKE korttidssykefraværet. Faktisk har vi mindre korttidssf. enn Sverige, og mange mener at det er negativt, fordi mange nordmenn drar på jobb når de egentlig er syke, og ender opp med å smitte andre og prestere dårligere, og det resulterer i lengre sykemelding når de BLIR dårlige.

Det er faktisk bedre å bli hjemme den dagen du føler deg dårlig og bli frisk, fremfor å presse seg på jobb og hindre kroppen i å bli bedre med en gang, og dermed gå rundt halvpjusk i to uker og prestere dårligere (kommer jo mye an på arbeidet man har).

Men logikk er jo en fin potet.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig med deg gjest. Terskelen her til lands er alt for lav, spesielt for unge kvinner (ref. nylig artikkel i dagbladet, gidder ikke finne link). Mye av dette ser jeg gjenspeiler seg i holdningene til en del personer her på kvinneguiden. Det diskuteres nesten hver dag om sykemelding, egenmelding, rettigheter på lønn når man er ditt og datt og så kommer en syk unge, menssmerter og "den sure dama på jobb" unnskyldninger. Jeg har ALDRI hørt en mann nevne slike ting som dette, synd å si det, men jeg tror kvinner liker å være syk mer enn menn. Ei heller lest om slike temaer på et "manneforum". Vet jeg stikker hånda inn i slangeburet nå, men personlig syns jeg dette er et omfattende samfunnsproblem, spesielt i disse likestillingsdager

Her på jobben er det aldri noen menn som er hjemme med sykt barn. Skal man da konkludere med at barna deres aldri blir syke? Eller skal man konkludere med at de ikke gidder være hjemme med barnet, så det er det konen deres som må være? Det er faktisk ikke slik at kvinner er hjemme og tørker opp spy og hører på grinende unger forde de har lyst til å skulke jobben sin. De aller fleste hadde faktisk gitt mye for å slippe det.. Det er fordi mennene ikke tar ansvar, og mener at sine jobber er "viktigere" enn kvinnens.

Har du noen gang hatt menssmerter? Ikke det nei? Jeg har hatt et komplisert brudd i ankelen. Det har grodd sammen skjevt. Det fant jeg først ut flere år etter at det skjedde. Jeg gikk 3 km til og fra skolen på den brukne ankelen uten krykker eller noe, siden jeg ikke visste at den var brukket engang. Jeg har også visstnok brukket nesen. Jeg trener en av de harde kampsportene, med fullkontakt slag og spark. Jeg tåler med andre ord en del smerte. Det mest smertefulle jeg dog har opplevd er menssmerter. De verste smertene er slik at jeg besvimer. Jeg har opplevd å spy foran alle kollegaene mine mens jeg ledet et møte. Jeg har besvimt på jobb opptil flere ganger. For et par måneder siden satt jeg på gulvet inne på do i fire timer etter å ha spydd, for jeg klarte ikke å komme meg opp igjen, jeg bare besvimte om og om igjen. Men det er nok bare jeg som er lat og pysete som ikke gjør jobben min jah... Jeg har en venninne som syntes det å føde var piece of cake sammenlignet med det hun går gjennom hver måned, revninger og det hele til tross.

Smerte oppleves veldig forskjellig fra person til person. Det er også forskjellige grader av smerte. Noen klarer å fungere noenlunde greit når de har migrene. Andre klarer seg relativt fint om de får ligge i ro i et mørkt rom. Atter andre spyr og blir midlertidig blind (faktisk) når det er som verst. Men det går jo fint å jobbe i blinde, man kan vel touchmetoden?

Det er også en del jobber med mye ansvar hvor det å gjøre en feil kan koste en bedrift millioner. Altså langt mer enn om du er vekke fra jobben en dag. Man har også jobber hvor man står forann kunder. Har du lyst til å bli møtt av en konsulent i banken som er likblek, brekker seg, er potte tett i nesen e.l.?

Jeg har høy terskel for å holde meg vekke fra jobb. Men det er ikke nødvendigvis en positiv ting. Jeg kan faktisk være til større belasning for jobben om jeg møter opp syk og uklar i hodet enn om jeg bare er hjemme en dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig med deg gjest. Terskelen her til lands er alt for lav, spesielt for unge kvinner (ref. nylig artikkel i dagbladet, gidder ikke finne link). Mye av dette ser jeg gjenspeiler seg i holdningene til en del personer her på kvinneguiden. Det diskuteres nesten hver dag om sykemelding, egenmelding, rettigheter på lønn når man er ditt og datt og så kommer en syk unge, menssmerter og "den sure dama på jobb" unnskyldninger. Jeg har ALDRI hørt en mann nevne slike ting som dette, synd å si det, men jeg tror kvinner liker å være syk mer enn menn. Ei heller lest om slike temaer på et "manneforum". Vet jeg stikker hånda inn i slangeburet nå, men personlig syns jeg dette er et omfattende samfunnsproblem, spesielt i disse likestillingsdager

Nei, mannfolk går på jobb frisk som syk de og er konge foran sjefen. Men så er det sutring og klaging når dere kommer hjem... Åååååå, jeg har så vondt i halsen og det er såååå vondt å sveeeelge..... Lite som minner om sterke mannfolk som ignorerer smerte da.

Ang. syke barn, er det kvinners feil at barna er syke? Dere kan da være hjemme med barna dere istedet, men det gidder dere jo ikke!

Gjest Lillebøll
Skrevet

Jeg hadde bedt om et møte med den aktuelle kollegaen og sjefen. Ikke pokker om jeg hadde godtatt noe slikt!

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, mannfolk går på jobb frisk som syk de og er konge foran sjefen. Men så er det sutring og klaging når dere kommer hjem... Åååååå, jeg har så vondt i halsen og det er såååå vondt å sveeeelge..... Lite som minner om sterke mannfolk som ignorerer smerte da.

Ang. syke barn, er det kvinners feil at barna er syke? Dere kan da være hjemme med barna dere istedet, men det gidder dere jo ikke!

Men utover dette er jeg enig i at veldig mange har en veldig lav terskel for å bli hjemme, ikke at jeg mener det er tilfelle hos trådstarter, kommer an på hva slags jobb og hvor hard migrene man har om har evne til å jobbe med smerten. Men at det gjelder bare kvinner, hvor kommer det fra. Det er da nok av menn som har "influensa" omtrent annenhver mandag!

Skrevet
Hvorfor skal man tyne seg gjennom store smerter for å være på jobb? I mitt liv er egen helse viktigere enn jobben (og for normale oppegående mennesker tror jeg dette er vanlig). Å dra på jobb med sterk migrene er ikke en heltedåd, det er dumskap.

dette er akkurat hva jeg ville skrive, HVORFOR skal vi tyne oss igjennom en arbeidsdag når vi VET vi er syke?

Det er INGEN som gir deg ett klapp på skulderen selv om du velger å ødelegge din egen helse for å gå på jobb, man får lønn ja, men vi HAR faktisk endel ordninger i norge som er ment å virke når man er syk, så hvorfor skal de være latskap at vi faktisk bruker dem?

At menn er mindre syke... ok, men så er det også vist til at flere menn finner ut dødelig sykdom for sent, fordi de absolutt ikke skal være syke... så de kommer for sent til kontroll når det virkelig gjelder. Er det noe dere er stolte av også? mindre syke,men dør tidligere pga det?

Skrevet

Jeg lurer nå litt på hva som feiler broren din som engasjerer seg såpass at han ringer for å spørre om det stemmer at du har migrene, han burde vel gitt grei beskjed til denne venninnen sin om å passe sine egne saker.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har du sjansen til å bevise for denne kvinnelige kollegaen din at du ikke lenger er den plagsomme lillesøsteren. Hvis du (og jeg vet dette er fælt) ber om et møte med sjefen, og tar henne med også, så får dere ordnet opp som voksne folk, og hun får en smekk på fingrene og skjønner at du ikke lenger er den lille som kan herses med.

Skrevet

Jeg er av dem som prøver å gå på jobb selv om jeg er syk. Men mange beskriver migreneanfall med oppkast og slikt. Man kan da ikke være på jobben hvis man kaster opp!

Tror sjefen min hadde synes det var bedre at jeg var hjemme en dag enn at jeg kastet opp ¨foran kunder eller gikk fra kunder for å kaste opp. Dessuten har jeg en lei tendens til å besvime noen ganger hvis jeg er veldig dårlig. Der en grensen min for å være hjemme.

Til TS:

Jeg ville snakket med denne kollegaen din og sagt at du ikke vil bli behandlet annerledes enn andre kollegaer selv om hun kjenner broren din. Og hvis hun gjør noe slikt igjen ville jeg gått til sjefen med det. Greit å gi henne en "advarsel" og se om hun tar det til etterretning.

Gjest Gjest
Skrevet

Til ts.

Syns det var utrolig respektløst av denne kollegaen.

Hun har faktisk brutt taushetsplikten sin og det er faktisk veldig alvorlig.

Jeg syns du skal ta det opp med sjefen din med en gang, og også ta det opp med henne det gjelder. Sjefen din burde da tatt en skikkelig oppvask med henne. Jeg vil tro at hun egentlig kunne regne med å få en skriftlig advarsel pga brudd på taushetsplikt jeg.... Det er vel egentlig grunn til avskjedigelse....

Jeg ville sagt til henne at om hun har et problem med deg får hun ta det opp med sjefen eller deg. Familien din har ingenting med jobben din å gjøre!

Jeg hadde blitt dritforbanna!!!!

Ellers ang alt det andre som blir sagt her så er det veldig individuelt hvordan man takler smerte. Derfor er det NOEN FÅ AV OSS som er preformanceartister, mens resten av oss faktisk syns det er vondt å brekke bein i kroppen og ha migrene og menssmerter...

Selv har jeg vært veldig plaget av menssmerter helt siden jeg fikk mens. (15 år siden) Jeg går på jobb, men er sterkt redusert. Jeg jobber i barnehage. Men klarer den første og andre dagen med mens ikke å løfte barna, ikke å gå rundt og delta med barna. Jeg ser at jeg ikke gjør så mye nytte for meg, men syns det er venskelig å gå hjem... Når jeg kommer hjem ligger jeg bare resten av kvelden, og jeg lurer noen ganger på om det er verdt det ja.

Sist sto jeg og hang over gjerdet ute i barnehagen og klarte ikke røre meg, da fikk jeg spm om jeg ikke bare skulle dra hjem i stedet. Men det er ikke bare å få vikar heller....

Poenget er at jeg forstår de som blir hjemme, særlig om de har en veldig selvstendig jobb feks, der man er avhengig av å være 100% tilstede hele dagen. Feks butikk eller annen kundebehandling.

Men jeg forstår også at det kan være vanskelig å forstå for en som aldri har kjent denne smerten og ikke vet hva det vil si å ha kramper i hele kroppen slik at det kjennes ut som du må drite og spy hele dagen.... Jepp, for meg kjennes det slik ut...

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle nesten tro hele Norge lider av migrene, etter innleggene her å bedømme :fnise:

Jeg mener ikke at man skal gå på jobb hvis man VIRKELIG er veldig syk (står i fare for å besvime og sånt no). Men uten å antyde at TS er en sånn person, så finnes det virkelig MANGE personer som har en veldig lav terskel for å melde seg syk og bli hjemme. Jeg vet, for jeg jobber på personalkontoret i en stor bedrift. Jeg vet hvem som er sykemeldt når, og merkelig ofte ser jeg de samme folkene på by'n eller på andre aktiviteter samme dag. De er også observert på fest, når bedriften har hatt mye arbeid med å skaffe vikarer for dem på kvelds- eller nattskiftet. Disse personene er et stort problem for bedriften, og de er dessverre med på å danne et feil bilde av de som faktisk er skikkelig syke.

Dessverre så blir det ofte sånn, med alle ting.

Men dette er det bare man selv som vet, og det får gå på hver sin samvittighet. Men er man for syk til å gå på jobb, så er man for syk til å delta i andre ting på kveldstid også, mener jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Skulle nesten tro hele Norge lider av migrene, etter innleggene her å bedømme :fnise:

Jeg mener ikke at man skal gå på jobb hvis man VIRKELIG er veldig syk (står i fare for å besvime og sånt no). Men uten å antyde at TS er en sånn person, så finnes det virkelig MANGE personer som har en veldig lav terskel for å melde seg syk og bli hjemme. Jeg vet, for jeg jobber på personalkontoret i en stor bedrift. Jeg vet hvem som er sykemeldt når, og merkelig ofte ser jeg de samme folkene på by'n eller på andre aktiviteter samme dag. De er også observert på fest, når bedriften har hatt mye arbeid med å skaffe vikarer for dem på kvelds- eller nattskiftet. Disse personene er et stort problem for bedriften, og de er dessverre med på å danne et feil bilde av de som faktisk er skikkelig syke.

Dessverre så blir det ofte sånn, med alle ting.

Men dette er det bare man selv som vet, og det får gå på hver sin samvittighet. Men er man for syk til å gå på jobb, så er man for syk til å delta i andre ting på kveldstid også, mener jeg.

Eh, dette stemmer da overhodet ikke. Man kan fint ha migrene så man er blind av smerter om morgenen, og så komme seg utover dagen. Man kan også fint spy og besvime av menstruasjonssmerter om morgenen, og så komme seg etter noen timer. Skal man da sitte inne og tvinne tommeltotter resten av kvelden selv om man da faktisk er i helt fin form?

Man kan også ha sykdommer som ikke synes, og som gjør at man ikke kan gå på jobb, men man klarer andre ting som å gå på kino eller handle. Man kan være psykisk syk, eller man kan ha andre skader som gjør at man ikke kan utføre det vanlige arbeidet en gjør. Dette kan ikke du vite en dritt om.

Skrevet (endret)

Bare noen kommentarer om migrene.

Om man klarer å jobbe med migrene kommer an på flere faktorer...

- Type migrene, og graden av anfall man får

- Hvilke medisiner man tar, om man rekker å ta dem tidsnok og i hvilken grad de virker

- Hva slags jobb man har

Så angående migrenediskusjonen, JA, man kan jobbe med migrene, men om det ikke tar seg ut å vase rundt i trekant-medisunrus på jobben (om man jobber med kunder f.eks.), er det like greit å være hjemme for jobbens del også. Og noen blir så sjuke at de må ligge i et kaldt og mørkt rom i et par dager. Det høres kanskje merkelig ut, men migrene er en sykdom man hittil knappast vet årsaken til eller hvordan man kan forhindre. Det jeg har hørt er at det er blodårer i hjernen som plutselig utvider seg etter å ha vært sammenklemt en stund pga stress eller annet. Derfor er migrene en typisk "ferie- og helgesykdom". Den kan også trigges av menstruasjon og annet.

Jeg har hatt migrene bare én gang i mitt liv, og det var migrene med aura (synsforstyrrelser). Det var skikkelig skremmende, jeg ble helt satt ut og kunne bare ligge på sofaen med et kaldt håndkle over hodet i mange timer. Jeg kan ikke forstå at noen skal klare å jobbe normalt under et sånt anfall. Jeg var ikke skikkelig bra før etter et par dager. Jeg tror mitt anfall kom av at jeg sluttet å trene og gikk ut i ferie veldig brått - hadde en veldig stressende jobb, og da jeg endelig slappet av, kom hodepinen.

Trist nok forstår ikke mange at en migrene bare ikke er "hodepine", så derfor ville jeg latt være å nevne at det er migrene som er grunnen. Er du syk, er du syk. Det er lov å være sjuk, det er det egenmeldinger er til for. Å ha dårlig samvittighet for å være syk er en skikkelig norsk uting, det må man nok bare bli vant til. Men det virker på meg som om denne saken er mer personlig enn den er jobbrelatert. At folk ikke tar deg seriøst skal du bare gi blaffen i. Migrene er sykdom, punktum, og du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du har en kronisk sykdom :)

Enig med resten. Taushetsplikt er brutt. Be om et møte.

Og mann23, reality check much? Leste du hele den artikkelen om "unge kvinner har lavest terskel"? Leste du HVORFOR det var slik? Det er fordi unge menn fremdeles har til gode å holde seg hjemme med syke barn. Unge kvinner blir ofte hjemme i forbindelse med svangerskap og små barn, dette påvirker statistikken i stor grad. I tillegg er de såkalte "kvinneyrkene" ofte av fysisk type med stor smittefare (hvor mange basselusker er det ikke i en barnehage?)

Endret av Annikken
Skrevet

Det er ikke alltid så smart å tvinge seg på jobb om man er syk. Jeg har alltid vært i overkant pliktoppfyllende, og har nesten ikke en eneste frivillig fraværsdag. Jeg har gått på jobb og skole veldig syk og også med migrene (måtte gå på badet å kaste opp mange ganger). Men, en av gangene jeg tvang meg selv på jobb gjennom en ganske sterk forkjølelse ble jeg etter noen dager fryktelig svimmel og det endte med at jeg rett og slett gikk i bakken flere ganger, til jeg ikke lenger klarte å sitte eller stå pga svimmelhet

Legen min fortalte meg at det er kroppens måte å tvinge meg i kne på når ingen "hint" gjør at jeg lar kroppen hvile. Symptomene minnet om problemer med balansenerven - og jeg måtte ligge ned i ca en uke. Om jeg forsøkte å lese eller se på TV ble jeg fryktelig dårlig. Om jeg bare hadde holdt sengen i noen dager ville jeg vært mye mindre borte fra jobb.

Jeg har gått på jobb mange ganger småsyk. to av de gangene med streptokokker, og det er jo ikke bra :( Så nå er jeg flinkere og drar raskt til legen.

Det er ikke bare bra om alle skal gå syke på jobben.

Til deg som bagatelliserer migrene vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Det er klart det finnes gradsnivåer av smerte ved migrene, men om man virkelig har hatt et ordentlig migreneanfall, eller sett noen ha det, forstår jeg ikke hvordan man ikke kan unne dem få å ligge hjemme i mørket med smertene.

Gjest Casey
Skrevet

Jeg mener helt klart at ingen her eller andre steder har noe som helst med å diagnostisere andre. Kun den som er syk vet best selv hvor syk h*n er og det har faktisk ingen andre noe med.

Skrevet (endret)

Noen har lettere for å være syk enn andre, basta.

Å legge skylden på sine egne unger og jobben man utfører blir for dumt, fravær er fravær, uansett om hvor gyldig "grunn" man har. Er helt overbevist om at menn har i gjennomsnitt mye bedre arbeidsmoral enn kvinner. På skolen og alle steden jeg har jobbet har det alltid vært høyere sykefravær blandt jentene. Det at damer med barn er mer vekke enn andre damer tror jeg faktisk er b.s. etter det jeg har erfart er det ofte de med barn som går den ekstra mila

Edit:

Fant en kilde her som konstanterer at kvinner i gjennomsnitt har 50% mer fravær

Dette overrasker ikke fagfolk som peker på at det for mange er en sammenheng mellom dårlig helse og redusert stilling i arbeidslivet. Kvinner har høyere sykefravær enn menn, ca 50 prosent mer og også større fraværsøkning

http://arbeidsmiljo.pht.no/xp/pub/div/tema..._uforhet/139717

Endret av mann23
Skrevet
Noen har lettere for å være syk enn andre, basta.

Å legge skylden på sine egne unger og jobben man utfører blir for dumt, fravær er fravær, uansett om hvor gyldig "grunn" man har. Er helt overbevist om at menn har i gjennomsnitt mye bedre arbeidsmoral enn kvinner. På skolen og alle steden jeg har jobbet har det alltid vært høyere sykefravær blandt jentene. Det at damer med barn er mer vekke enn andre damer tror jeg faktisk er b.s. etter det jeg har erfart er det ofte de med barn som går den ekstra mila

Edit:

Fant en kilde her som konstanterer at kvinner i gjennomsnitt har 50% mer fravær

http://arbeidsmiljo.pht.no/xp/pub/div/tema..._uforhet/139717

Du er utrolig god til å provosere.

Jeg er helt enig at noen (menn og kvinner) er hjemme "syk" uten nødvendigvis å faktisk være syk. Og er helt enig med de fleste her at ingen som klapper deg på skuldren for å komme på jobb når du er syk. Jeg har 2 sykedager de siste 2 årene, og syns ikke det er mye. Egentlig burde jeg hatt flere, men er oppdratt til å prøve å dra på jobb og heller dra hjem hvis man ikke blir bedre/eller verre. Men jeg ender ofte på sofaen på jobben med 2 paracet, er ikke alltid like hyggelig å være kundebehandler når man har hodepine (uansett grad) rennende nese og røde hovne øyne. De fleste sjefene jeg har hatt foretrekker faktisk at arbeidstakerne er hjemme når de syke, hvis ikke er de faktisk ikke noe særlig god sjef.

På arbeidsplassen min er det gutta som mest "syke". Så det er ikke alltid jentene som skulker.

At kvinner med barn er mer hjemme enn barnefaren er IKKE b.s. Jeg har enda tilgode å høre at noen av fedrene på jobben har vært hjemme med sykt barn. Neida, kjerringjobb det lissom????? Likestilling? nope.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...