Gå til innhold

Bankinnskudd: Hva lønner seg? Noen som er flinke i matematikk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis det er noen rikinger her inne med opp mot to millioner eller mer på konto, så må man merke seg at banksikringsfondet "bare" garanterer for to millioner, og at renter ikke kommer i tillegg. Har du nøyaktig to milloner så mister du rentene (og det kan bli en betydelig sum). Så man bør begynne å dele opp pengene på flere konti i god tid før man når to millioner. Håper jeg får det problemet en vakker dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg henviste til beløpet som gjest skriver om: ". Sparer selv i Obos. Har man over 500 000 gir de 7% (fra 27. oktober). "

OP spurte om et beløp på 100.000 "Ta utgangspunkt i innskudd på 100.000. Hvor mye vil jeg få i løpet av ett år med 6,4 og med 6,6?"

Det ser ut som Glitnir gir 8% på innskudd over 50.000.

Da er vel alle misforståelser ryddet av veien :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man bør begynne å dele opp pengene på flere konti i god tid før man når to millioner. Håper jeg får det problemet en vakker dag ;)

Samme gjest som over. Presiserer at det da må være konti i forskjellige banker. Mener også jeg leste noe om at DNB og Postbanken (eller var det to andre) går under samme, pga samme eierskap (eller noe sånt). Men igjen, er man rik nok så tar man seg vel bryderiet å finne ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fondssparing er mer lønnsomt enn banksparing nesten uansett hva renta ligger på, forutsatt at du er istand til å binde opp pengene lenge nok til at du ikke behøver å ta dem ut i en lavkonjunktur, slik vi er inne i nå.

Jeg har avdragsfritt huslån som jeg betaler renter på. Hver måned setter jeg inn et beløp i en fondsportefølje, fordi all statistikk viser at det er den mest lønnsomme måten å forvalte pengene på.

Det er en grunn til at Oljefondet investeres i aksjer og obligasjoner i tillegg til rentefond.

Jeg vil gå så langt som å si at dersom du har f.eks en bolig som ikke allerede er bundet opp i et lån, er det nesten sikkert at det på lang sikt (10-15 år og mer) vil lønne seg å belåne den sikkerheten for å investere.

Hvis du har tenkt til å la avkommet arve huset ditt, kan de jo likegodt få arve en fondsportefølje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fondssparing er mer lønnsomt enn banksparing nesten uansett hva renta ligger på, forutsatt at du er istand til å binde opp pengene lenge nok til at du ikke behøver å ta dem ut i en lavkonjunktur, slik vi er inne i nå.

Jeg har avdragsfritt huslån som jeg betaler renter på. Hver måned setter jeg inn et beløp i en fondsportefølje, fordi all statistikk viser at det er den mest lønnsomme måten å forvalte pengene på.

Ved å gjøre det på den måten kan du faktisk bli gjeldfri tidligere enn du hadde blitt ved å betale avdrag. I tillegg kan du sitte igjen med en pen sum i sparepenger. Sett over lang tid vil fondssparing (med en stor del aksjer i) være det mest lønnsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Glitnir gir 8% på innskudd over 50.000.

Da er vel alle misforståelser ryddet av veien :gjeiper:

Glitnir nei? De gir ikke så høyt. Maks du kan få på 50.000 er sju%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...