Gå til innhold

Bankinnskudd: Hva lønner seg? Noen som er flinke i matematikk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva kommer jeg best ut av å velge? Ta utgangspunkt i innskudd på 100.000. Hvor mye vil jeg få i løpet av ett år med 6,4 og med 6,6?

Det er ikke så lett å regne ut, for de 533 jeg får i rente første måned vil jeg jo få rente av måned nr 2, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tror du kommer ganske likt ut? 6,6% på 100 000 gir 200 kr ekstra i året, men hvis du får drøyt 500 i mnd inn i renter hver måned med 6,4%, så vil du vel sånn i snitt på året ha 3000 kroner mer på den kontoen. Som også gir rundt 200 i rente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror du kommer ganske likt ut? 6,6% på 100 000 gir 200 kr ekstra i året, men hvis du får drøyt 500 i mnd inn i renter hver måned med 6,4%, så vil du vel sånn i snitt på året ha 3000 kroner mer på den kontoen. Som også gir rundt 200 i rente?

Dette regnestykket høres ikke riktig ut... Har du tatt høyde for at renteinntektene også forrenter seg? Jeg vil ikek selv begi meg ut på utrekning, for dette er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette regnestykket høres ikke riktig ut... Har du tatt høyde for at renteinntektene også forrenter seg?

Det er jo det jeg skriver... de drøye 3000 kronene jeg nevnte er renteinntektene som du da får ekstra renter av... så jeg tror man vil komme ut ca likt selv om det bare er 6,4% på kontoen med månedlig rente... Men man må jo finregne på hver måned for å finne ut nøyaktig hvor mange kroners forskjell det blir den ene eller andre veien...

Altså, på kontoen med årlig rente vil du ha 100 000 hele året, mens på den andre vil du da ha ca 103 000 i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Prøvde nå å regne ut dette måned for måned, og kom til at det var 8-9 kroner(!) forskjell, i favør kontoen med 6,6%. Men det var et laangt regnestykke, så tør ikke gå god for at det ble helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*

Jeg mener det er galt å kalle dette månedlig rente/årlig rente. I begge tilfeller er det snakk om årlig rente (p.a.). Forskjellen er om renteinntektene utbetales pr. måned eller pr. år. I utgangspunktet er det en fordel å få de utbetalt månedlig, da man som du påpeker vil nyte godt av "renters renter"-effekten. I praksis er det imidlertid liten forskjell.

Det stemmer ganske bra det du kom fram til, at forskjellen er 8-9 kr. Men du trenger ikke sette opp noe voldsomt lange regnestykker for å regne det ut, ei heller være spesielt dyktig matematiker. ;) Dersom du har en middels avansert kalkulator eller evt. Excel har du en funksjon som heter FV (Future Value) som kan hjelpe deg med å regne ut dette:

For regnestykket med årlig utbetaling av renteinntekter blir formelen:

=FV(6,6%/1;1;;-100000)
som blir, ikke overraskende, 106 600 kr. Formelen for utbetaling av renteinntekter månedlig blir:
=FV(6,4%/12;12;;-100000)

og man ender opp med 106 591,11 kr.

Du vil dermed tjene knappe 9 kr mer i året på å velge alternativet med 6,6% rente og årlig utbetaling av renteinntekter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
og man ender opp med 106 591,11 kr.

Du vil dermed tjene knappe 9 kr mer i året på å velge alternativet med 6,6% rente og årlig utbetaling av renteinntekter! ;)

Takk for formelen, da blir det litt enklere neste gang. Jeg satt jo og regnet måned for måned, tok hensyn til antall dager i de ulike mnd osv. Er nesten litt imponert over meg selv, at jeg kom til samme resultat som Excel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hm, hvordan får man den formelen inn i Excel? Prøvde å kopiere den som den sto, men får bare feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hm, hvordan får man den formelen inn i Excel? Prøvde å kopiere den som den sto, men får bare feilmelding.

Nei, nå fikk jeg det til selv. Måtte bare erstatte FV med SLUTTVERDI. Norsk Excel :gjeiper: trodde ikke koder skulle være på norsk jeg da, men. Man lærer noe nytt hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kaffeavtalen_*
Hm, hvordan får man den formelen inn i Excel? Prøvde å kopiere den som den sto, men får bare feilmelding.

Hvis du har excel på norsk må du skrive "sluttverdi" i stedet for "FV" eller bruke veiviseren for sluttverdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nesten litt artig dette, med en million i banken tjener man nesten 2000 i året på å ha månedlig rente i forhold til årlig, hvis rentesatsen er lik. Skattemyndighetene skal vel ha sine 28(?) prosent, men dog. Sparekalkulatorene rundt om på nettet burde tatt hensyn til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nesten litt artig dette, med en million i banken tjener man nesten 2000 i året på å ha månedlig rente i forhold til årlig, hvis rentesatsen er lik. Skattemyndighetene skal vel ha sine 28(?) prosent, men dog. Sparekalkulatorene rundt om på nettet burde tatt hensyn til dette :)

Enig. Jeg skal nå spare et sjusifret beløp (millionbeløp, ja) og da kan det utgjøre en stor forskjell hvilken bank man velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Ray_*

Hei

Mulig dette er en gammel tråd som ingen leser, men jeg må jo påpeke noen missforståelser. Når bankene oppgir årlig rente, så er den månedlige akkumuleringen av renter innbakt i tallet. Så 100.000 kr på en konto med 6.4 % årlig rentesats vil gi 6400 kr i rente, og 6600 kroner med 6.6% (Forutsatt at penge står på konto hele året). Altså 200 kroner i forskjell.

I noen banker, for eksempel Skandiabanken, så får man utbetal renter hver måned. Da er beløpene hver måned juster slik at summen av rentene gjennom året vil korrespondere med den årlige renten. Så er årlig rente 6.6% så vil summen av månedsutbetalingene for 1 år bli 6600 kroner forutsatt at pengene står på konto hele året.

Man kan regne ut den månedlige renta ved følgende formel månedsRente = (1 + årligRente)^(1/12)) - 1. Der renten er gitt som desimaltall (6% = 0.06) og ^ betyr "opphøyd i". Å opphøye i 1/12 er det samme som å ta tolvteroten.

Man kan da selv regne ut hva de månedlige utbetalingene blir ved å ta summen på konto ved inngangen av måneden og gange med måndedsrenten. (Igjen forutsatt at beløpet på kontoen er konstant gjennom måneden, hvis ikke må man også ta hensyn til hvor mange dager av måneden ulike beløp har vært på kontoen)

Når man skal regne ut hvor mye et beløp vil forente seg over flere år, må man ta hensyn til renters renter. I ditt eksempel: La oss se hvor mye 100.000 vil vokse til over 10 år hvis renten er konstant lik 6%. Regnestykket blir da:

100000 kr * 1.06^10 = 179.084 kr

Hilsen Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Mulig dette er en gammel tråd som ingen leser, men jeg må jo påpeke noen missforståelser. Når bankene oppgir årlig rente, så er den månedlige akkumuleringen av renter innbakt i tallet. Så 100.000 kr på en konto med 6.4 % årlig rentesats vil gi 6400 kr i rente, og 6600 kroner med 6.6% (Forutsatt at penge står på konto hele året). Altså 200 kroner i forskjell.

I noen banker, for eksempel Skandiabanken, så får man utbetal renter hver måned. Da er beløpene hver måned juster slik at summen av rentene gjennom året vil korrespondere med den årlige renten. Så er årlig rente 6.6% så vil summen av månedsutbetalingene for 1 år bli 6600 kroner forutsatt at pengene står på konto hele året.

Man kan regne ut den månedlige renta ved følgende formel månedsRente = (1 + årligRente)^(1/12)) - 1. Der renten er gitt som desimaltall (6% = 0.06) og ^ betyr "opphøyd i". Å opphøye i 1/12 er det samme som å ta tolvteroten.

Man kan da selv regne ut hva de månedlige utbetalingene blir ved å ta summen på konto ved inngangen av måneden og gange med måndedsrenten. (Igjen forutsatt at beløpet på kontoen er konstant gjennom måneden, hvis ikke må man også ta hensyn til hvor mange dager av måneden ulike beløp har vært på kontoen)

Når man skal regne ut hvor mye et beløp vil forente seg over flere år, må man ta hensyn til renters renter. I ditt eksempel: La oss se hvor mye 100.000 vil vokse til over 10 år hvis renten er konstant lik 6%. Regnestykket blir da:

100000 kr * 1.06^10 = 179.084 kr

Hilsen Raymond

? Når jeg i min bank får utbetalt 6.4 prosent rente hver måned av f.eks 1.000.000, så får jeg i tillegg renters rente. har du tatt høyde for det i regnestykket ditt? For først får jeg jo 6400 kroner i rente, måneden etter det samme PLUSS renter av de 6400 kronene, altså cirka 300 kroner. MÅneden etter får jeg enda mer, for da forresntes også de 300 kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gjest_raymond prøvde å forklare så tar man høyde for renters rente nettopp ved å gange med (1 + rentesats).

6% rente i det første året på 100.000 kr gir 6000 kr i rente. Den nye summen blir da 106.000kr.

Alternativt kan vi skrive at kontosummen etter et år er: 100.000 * 1,06 = 106.000

Har man 6% rente også det andre året så får man like mye renter som det første året (6000) pluss nye 6% av fjorårets renter (360 kr). Altså at det andre året får man totalt 6360 kr i renter som kommer i tillegg på kontoen man har fra før på 106000.

Noen forskjellige måter å skrive dette på:

Alt 1) 100600 + 6360 = 112360 kr

Alt 2) 106000 * 1,06 = 112360 kr

Slik kan man forsette år for år men da er det enklere å forholde seg til formelen:

alt 3) 100000 * (1,06^x)

hvor x er antall perioder (enten år eller måned)

I raymond sitt eksempel så renger han ut kontobeløpet etter 10 år med 6% årlig rente, altså: 100.000 kr * (1.06^10) = ca 179.000 kr

Uten renters rente så ville man jo ha fått 6000 kr i året, gjennom 10 år, altså 60.000 kr. Men som regnestykket viser så får man altså litt mer fordi (1.06^x) tar høyde for tidligere rente.

Ditt problem er vel heller at du tror du kan velge mellom 6,4 % måndelig rente eller 6,6% årlig rente.

For å gjøre det litt enklere bare ignore den måndelig rentes rente en liten stund. Si da at banken skal gi deg 6400 kr i nye renter hver måend så vil da bli minimum 76800 kr i året. Og alternativet var at de skulle gi deg kun 6% gjennom hele året, altså at du kan velge mellom å få minst 76800 kr i renter (+ renters rente) eller 6000 kr?

En måndelig rente på 6,4 % vil forøvrig tilsvare en årlig rente på ca 110%.( (1,064^12) -1)

Og en årlig rente på 6,6% tilsvarer en månedlig rente på 0,534%.

Formel fra Raymond: (1 + årligRente)^(1/12)) - 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, banken lar deg velge mellom 6.6% årlig rente og 6.4% månedlig rente. Som det ble kommentert over her så er det ikke slik at du får 6.4% hver måned (Da ville banken gått konkurs ganske kjapt). Det jeg tror er at du får utbetalt penger hver måned, men de månedlige beløpene tilsvarer en årlig rente på 6.4%.

Grunnen til at du får litt lavere rente når du velger månedlige utbetalinger er at det er bedre for banken å utbetale pengene til deg kun ved slutten av året. De vil da ha bedre likviditet gjennom året enn når de gjør pengene tilgjengelig for deg hver måned. Denne ulempen priser de inn ved å gi deg et lavere rentetilbud når du får pengene tilgjengelig hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

jepp, det er fastrente men bindingen er vel bare frem til 1/1 så det er ikke rare perioden så da kan man jo flytte pengene til en annen bank. Her var det vel snakk om et beløp på 100.000 og ikke 500.000 forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...