Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino

salsera

Anbefalte innlegg

Kanskje er det espressokokeren som er skyld i at jeg fremdeles ikke har kommet meg i seng? :sjenert:

Lørdag har jeg tenkt å lage tyrkiskinspirert mat. Jeg tror jeg skal lage sigara böregi (beklager, Zia ;) ), valnøttkremen jeg nevnte tidligere og en salat eller to (kanskje noe som ligner på denne eller denne). Hvis jeg får tid, har jeg lyst til å bake pide. En venn som kommer, har tilbydt seg å ta med baba ghanoush. :) Jeg er usikker på hva som passer å drikke til. Han som kommer med baba ghanoush mente raki, men jeg tror jeg skal tilby noe annet i tillegg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forresten en flaske rosenvann stående. Bortsett fra desserten jeg lagde i går (yoghurt, bringebær, jordbær, litt melis og rosenvann) har jeg ikke laget noe med rosenvann før. Har dere noen tips å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg liker rødvin til tyrkisk mat - kanskje en som ikke er for tung?

Det hørtes godt ut! :)

Jeg burde også vært i seng for lengst (men har også konsumert espresso) - må starte tidlig på en lang dag i morgen. :sjenert::sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin er (nesten) alltid godt. :) Er det en spesiell drue som kan passe godt?

Jeg fant også en oppskrift på småkaker med mandler. De blir nok ikke laget med det første, men de ligner veldig på noen gode som jeg smakte for noen år siden. Den gangen fikk jeg ikke oppskriften pga. språkproblemer, men en eller annen gang må jeg teste om det kan ha vært disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde også vært i seng for lengst (men har også konsumert espresso) - må starte tidlig på en lang dag i morgen. :sjenert::sukk:

Jeg starter også tidlig, men fredager er heldigvis sjelden så lange. Vi får starte dagen med en sterk espresso også. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er forberedelsene til i kveld ferdige. Pide skal straks bakes ut, to typer sigara böregi (med feta/persille og med potetfyll) står klare til å settes inn i stekeovnen, valnøttkremen står i kjøleskapet og tomatsalaten står tildekket på kjøkkenbenken. Nå gjenstår det bare å lage den grønne salaten og å bake brødene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvelden ble veldig vellykket :) Særlig falt valnøttkremen i smak, den skal jeg absolutt lage igjen. Baba ghanoushen som en tok med, var også veldig god. Jeg har ikke helt klart å analysere hva som var i den, men den inneholdt også yoghurt. Oljen var litt rødfarget, så jeg antar det også var paprikapulver i den. Jeg må se om jeg kan finne en oppskrift som ligner.

Jeg har forresten også fått en ravioli-form. :hoppe: Den måtte jeg selvsagt straks teste og heldigvis ble det litt pasta til overs etter at vi laget lasagne i dag. Ravioliformen er genial, den ser omtrent slik ut. Dessverre gikk all ricottaen med i lasagnen, men jeg laget et kjapt fyll av spinat og sortørket tomat. Det får bli kveldsmat sammen med en enkel salat. De ser i alle fall pene ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er det helg! :)

Vi er invitert til en sammenkomst i morgen og jeg ble bedt om å ta med meg en dipp eller to. Jeg har tenkt å lage hummus og kanskje romesco, men helst skulle jeg ha laget noe med dill. Jeg har endel liggende i kjøleskapet som må brukes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festen på lørdag var perfekt. :) Vi laget mat sammen, så til slutt hadde vi et fantastisk måltid, selv om ikke alt passet helt bra sammen. Brød med hummus og valnøttdipp, en salat, arepas fylt med ost, hjemmelaget pasta med sopp- og tomatsaus og til dessert appelsinpannacotta med bringebærsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei salsera! :goodbye:

Litt inspirert av deg har jeg kjøpt meg et økologisk hokkaido-gresskar i dag. Noen tilberedningstips? Det eneste jeg har tenkt på selv er suppe, evt risottoen jeg har planlagt å lage med butternut squash og salvie i ukesvis nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å se at dere har vært innom! :vinke:

Så mye god mat! :sikle:

Det ble veldig godt. :) Jeg glemte forresten at ei også disket opp med små stykker av stekte kokebanener. Det er veldig koselig å lage mat sammen på denne måten, men det er så altfor sjelden at vi samles for å gjøre det.

Hei salsera! :goodbye:

Litt inspirert av deg har jeg kjøpt meg et økologisk hokkaido-gresskar i dag. Noen tilberedningstips? Det eneste jeg har tenkt på selv er suppe, evt risottoen jeg har planlagt å lage med butternut squash og salvie i ukesvis nå.

:hoppe: Er det første gang du har kjøpt hokkaido? Jeg hamstret fire stykker sist jeg så dem, og vi spiste det andre i dag. Det første brukte vi i en risotto. Det ble godt, men jeg synes gresskar kanskje smaker litt for mildt i risotto. I dag laget jeg en suppe med hokkaido, (rød)løk, ingefær, hvitløk, kokosmelk og spisskummen. I tillegg laget jeg pesto av macadamianøtter, basilikum, olivenolje og sitronsaft. Det er en oppskrift fra denne boka. Den ble jeg veldig fornøyd med. Jeg kan godt legge ut oppskriften hvis du er interessert.

Jeg har også sett en oppskrift på en salat med ovnsbakt gresskar og avocado som jeg har lyst til å teste. Det frister også å lage ravioli med gresskarfyll, men jeg er litt usikker på hva som passer til. Det er kanskje like greit å heller spise en salat til forrett, bare gresskarravioli med litt (salvie)smør til hovedrett og heller litt frukt til dessert? Hokkaido smaker også godt bare bakt i ovnen, så om du vil bruke det som tilbehør til noe annet, kan du f.eks. bare pensle gresskarbåter med litt olivenolje, strø over litt salt og pepper, steke dem i ovnen en stund og strø over litt parmesan når de er myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjon! :)

Det er første gang jeg prøver akkurat hokkaido, ja (tror jeg) - før har jeg prøvd muskatgresskar og butternut squash. Det går nok muligens mot en purésuppe, tror jeg - greit når man skal teste ut smaken på en råvare. Stemmer det at jeg ikke behøver å skrelle hokkaidoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte forresten at ei også disket opp med små stykker av stekte kokebanener.
Det lagde jeg for første gang for et par uker siden, som tilbehør til en curry, og det var bare så vanvittig godt! Jeg må finne flere retter jeg kan bruke det til. :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjon! :)

Det er første gang jeg prøver akkurat hokkaido, ja (tror jeg) - før har jeg prøvd muskatgresskar og butternut squash. Det går nok muligens mot en purésuppe, tror jeg - greit når man skal teste ut smaken på en råvare. Stemmer det at jeg ikke behøver å skrelle hokkaidoen?

Ja, det stemmer at man ikke må skrelle hokkaido, men det glemmer jeg ofte selv. :sjenert:

Det lagde jeg for første gang for et par uker siden, som tilbehør til en curry, og det var bare så vanvittig godt! Jeg må finne flere retter jeg kan bruke det til. :sikle:

Det var veldig godt. :) En annen gang ble det servert lettsaltede friterte skiver av kokebanan. Det var også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :hallo:

Vi har nettopp hatt suppe av hokkaidogresskar til middag, og det var virkelig mye bedre enn andre gresskarsupper vi har laget! :tommelsmil: En rund, dyp, "stofflig" smak, og slett ikke emment, som jeg synes gresskar har lett for å bli.

Surret løk, ganske mye frisk salvie, hvitløk og chili i olivenolje, lot gresskarterninger surre med, laget purésuppe som vanlig og hadde i et par ss crème fraîche tilslutt. Litt revet muskat hadde sikkert også gjort seg. Serverte med litt oppsmuldret chèvre på toppen, og det likte jeg godt - det ble en fin kontrast til suppen uten å være for dominerende. Kunne tenke meg å forsøke suppen igjen som forrett til gjester - med topping av chèvre og sprøstekte hele salvieblad, og med hvitløkstoast/bruschetta servert ved siden av. :)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at hokkaido falt i smak. :) Men salvie tror jeg ikke at jeg har laget gresskar før, men jeg vurderer å prøve det med ravioli. Og chevre høres også godt ut, selv om samboeren min sikkert ikke er helt enig i akkurat det. Jeg så forresten en gresskarkokebok på nettet i dag. Den må jeg se nærmere på en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresskar og salvie kombineres i mange engelskspråklige oppskrifter, synes jeg. Faktisk var det litt av utgangspunktet for at jeg kjøpte hokkaidoen - jeg har nemlig masse fin selvdyrket salvie på terrassen for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen av gresskar og salvie høres god ut. Jeg lurer på om kombinasjonen av halloumi og gresskar også er god? Jeg har funnet et par oppskrifter som ser spennende ut.

roast-pumpkin-and-halloumi-salad

Pasta med halloumi og gresskar

Og en annen:

Pita med hummus og halloumi

Takk for mangold-tips! Jeg lurer på om jeg skal lage en rett med mangold, tomater, spelt og feta neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...