Gjest Zia Skrevet 24. oktober 2008 #141 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg skal ha middagsgjester på lammelår og en fantastisk potetpure i slutten av november. Når det nærmer seg må vi utveklse tips! Det høres nydelig ut, forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #142 Del Skrevet 24. oktober 2008 Dette ser ut som mat som er langt over min liga, men jeg er ikke redd for å prøve! Det er mye av dette som verken er så vanskelig å lage eller tar så mye tid. Det er kanskje mest at det er litt uvant? Inne på BBC Good Food er det mange spennende oppskrifter og det står alltid hvor lang tid det tar. Det stemmer ikke alltid for min del, men det gir en pekepinn. Kast deg ut i det om du finner noe som frister, det går sikkert bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #143 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg lider av arbeidsvegring og bruker en forlenget lunsjpause til å gruble over ukemenyen. Jeg trenger en rett som kan spises i bilen, av alle ting. Vi har prøvd pizza og veggeburgere før, og det har gått greit, men jeg har lyst på noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 24. oktober 2008 #144 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg lider av arbeidsvegring og bruker en forlenget lunsjpause til å gruble over ukemenyen. Jeg trenger en rett som kan spises i bilen, av alle ting. Vi har prøvd pizza og veggeburgere før, og det har gått greit, men jeg har lyst på noe annet. En purésuppe på termos, evt med en eller annen form for sandwich til, pakket i aluminiumsfolie? Jeg har ellers ikke gjort det spøtt i dag pga litt dårlig form kombinert med hodet fullt av matgrubling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 24. oktober 2008 #145 Del Skrevet 24. oktober 2008 En purésuppe på termos, evt med en eller annen form for sandwich til, pakket i aluminiumsfolie? Smart! Ellers kan man jo lage en mettende salat med f.eks. gryn, bønner/linser, egg eller ost og spise den rett ut av boksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #146 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har ingen termos som jeg kan bruke til det, og dessuten kan det hende måltidet må inntas mens vi kjører, om vi får dårlig tid. Da er jeg redd for at suppe blir litt for skummelt. Du har visst vært i litt dårlig form ganske lenge? Jeg håper du blir bedre snart. Jeg har dessverre ingen bedre unnskyldning enn lathet og matgrubling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #147 Del Skrevet 24. oktober 2008 Smart! Ellers kan man jo lage en mettende salat med f.eks. gryn, bønner/linser, egg eller ost og spise den rett ut av boksen. Det er en god ide. Jeg har uansett tenkt å prøve squash-and-barley-salad-with-balsamic-vinaigrette denne uka. Selv var jeg litt fastlåst i tankegangen rundt empanadas, men det tar kanskje litt for lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 24. oktober 2008 #148 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er mye av dette som verken er så vanskelig å lage eller tar så mye tid. Det er kanskje mest at det er litt uvant? Inne på BBC Good Food er det mange spennende oppskrifter og det står alltid hvor lang tid det tar. Det stemmer ikke alltid for min del, men det gir en pekepinn. Kast deg ut i det om du finner noe som frister, det går sikkert bra. Ja, det er nok bare uvant. Apropos tiden det tar å lage mat. Jeg begynte på chili con carne etter oppskrift jeg fant her på KG. Jeg var litt slurvete da jeg begynte, og så derfor ikke hvor lenge dette skulle koke. Da alt var ferdig i gryta, oppdaget jeg at det skulle koke minst en time Irriterende. Jeg sa i fra på "ris og ros-forumet" og etter det har alle oppskrifter som blir lagt ut, fått notis på hvor lang tid det tar å lage maten Jeg kaster meg ut på neste oppskrift som ser ut til å passe ganen min! Jeg lider av arbeidsvegring og bruker en forlenget lunsjpause til å gruble over ukemenyen. Jeg trenger en rett som kan spises i bilen, av alle ting. Vi har prøvd pizza og veggeburgere før, og det har gått greit, men jeg har lyst på noe annet. Ikke så veldig sunt, men innbakt pølse? Bor du i Oslo forresten? Strøm Larsen har mye herlig det går an å ta med seg i bilen.. Mmm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #149 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er vegetarianer, så pølse spiser vi ikke. Det fins riktignok også soyapølser, men sist jeg prøvde for mange, mange år siden, smakte det ikke noe særlig. Jeg burde kanskje gi det en ny sjanse? Det har skjedd mye på vegetarmatfronten de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. oktober 2008 #150 Del Skrevet 25. oktober 2008 Har du et godt tilberedningstips for miniauberginer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #151 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har sett mange oppskrifter med det, men aldri laget noe med dem selv. De er nevnt i mange indiske kokebøker, jeg kan se om jeg finner noe i morgen, om det er tidsnok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. oktober 2008 #152 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har sett mange oppskrifter med det, men aldri laget noe med dem selv. De er nevnt i mange indiske kokebøker, jeg kan se om jeg finner noe i morgen, om det er tidsnok? Ingen hast - jeg har også tenkt å sjekke Madhur Jaffrey selv etterhvert, men tenkte kanskje du hadde en favorittoppskrift. Hvis ikke må du ikke stresse med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #153 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Zia har inspirert meg, så nå står det ei gryte med grønnsakskraft og putrer på kjøkkenet. Selleri hadde jeg dessverre ikke, men rikelig med persillestilker etter helgens tyrkiske matlaging. Jeg puttet også oppi noen shiitakesopper, gulrøtter, noen pepperkorn, en liten bit av et laurbærblad, rødløk, hvitløk og tomat. Jeg tenker jeg fryser den i to porsjoner, en til å bruke på torsdag i risottoen og en til senere. Det dufter i alle fall godt. Brød står også i ovnen. De ser gode ut, jeg gleder meg til lunsj. I går laget vi forresten peynirli mantar, sjampinjong fylt med sjampinjongstilker, vårløk, persille, ost, tørket mynte, timian, rosmarin og litt melk. Det ble veldig godt, men neste gang skal jeg prøve med litt mindre mynte. Endret 20. november 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2008 #154 Del Skrevet 26. oktober 2008 I går laget vi forresten peynirli mantar, sjampinjong fylt med sjampinjongstilker, vårløk, persille, ost, tørket mynte, timian, rosmarin og litt melk. Det ble veldig godt, men neste gang skal jeg prøve med litt mindre mynte.Det hørtes veldig godt ut! Hva slags ost bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #155 Del Skrevet 26. oktober 2008 Vi brukte kasar, en ost vi fikk i gave av en tyrkisk venn som har vært i Tyrkia en tur. Jeg vet ikke om det kanskje fins slike på innvandrerbutikker her? Men jeg tror det bør gå bra å bruke en gouda f.eks i stedet. Har du forresten forsøk salep? Jeg så etter det da vi var ute og handlet på fredag, men jeg fant det bare som ferdig drikkepulver. Det jeg derimot fant, er sumak. Jeg har sett det i mange tyrkiske oppskrifter, men jeg har ikke prøvd det ennå. Nar eksisi kjøpte jeg også. Det brukte jeg i bulgursalaten på fredag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2008 #156 Del Skrevet 26. oktober 2008 Har du forresten forsøk salep? Jeg så etter det da vi var ute og handlet på fredag, men jeg fant det bare som ferdig drikkepulver.Det var ferdigvarianten jeg fant også. Greit nok, men ikke så godt som den jeg smakte på tyrkisk kafé i London, den vil jeg tro var mer autentisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoghurt Skrevet 26. oktober 2008 #157 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg er vegetarianer, så pølse spiser vi ikke. Det fins riktignok også soyapølser, men sist jeg prøvde for mange, mange år siden, smakte det ikke noe særlig. Jeg burde kanskje gi det en ny sjanse? Det har skjedd mye på vegetarmatfronten de siste årene. Hei! Jeg ble vegetarianer for snart tre år siden og prøvde noen av disse i begynnelsen, men unngår dem til en hver pris, usj og usj og usj Min favoritt i-bilen-mat er calzone - søler minimalt, greit for den som kjører (også syns jeg det er morsomt å lage det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #158 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det var ferdigvarianten jeg fant også. Greit nok, men ikke så godt som den jeg smakte på tyrkisk kafé i London, den vil jeg tro var mer autentisk. Hjemmelaget smaker som regel best. Hei! Jeg ble vegetarianer for snart tre år siden og prøvde noen av disse i begynnelsen, men unngår dem til en hver pris, usj og usj og usj Min favoritt i-bilen-mat er calzone - søler minimalt, greit for den som kjører (også syns jeg det er morsomt å lage det). Da trenger jeg visst ikke gi dem noen ny sjanse. Calzone er også en god ide. Vi kommer til å trenge flere slike middager i tiden framover, så alle forslag noteres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #159 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hjemmelaget pasta er virkelig genialt når det gjelder lasagne. Før har jeg alltid strevd med å dele platene slik at de passer i formen, nå trenger vi bare å dra litt i deigen og så passer den perfekt. Det tar heller ikke så lang tid. Et par minutter til å slenge sammen deigen kvelden i forveien og å rulle ut den lille mengden man trenger til lasagne går fort mens tomatsausen koker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 29. oktober 2008 #160 Del Skrevet 29. oktober 2008 Enig i at fersk pasta kan være veldig lettvint mat. Selv lager jeg ofte mer deig enn vi trenger - den holder jo et par dager i kjøleskapet. Da blir neste pastamåltid enda mer lettvint! Bruker du forresten Gordon Ramsays oppskrift og fremgangsmåte? Det gjør jeg. Den er både bedre og enklere enn standard oppskrifter med 100 g mel pr egg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå