Gå til innhold

Dårlig karakter for amerikansk engelsk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har en lærer rett til å sette ned muntlig karakter i engelsk bare fordi at eleven snakker amerikansk i stedenfor? Det er jo så likt at man like godt kaller amerikansk for engelsk. Må man ha aksenten riktig bare for å stå til 5 og 6? Er det riktig?

Jeg har en søster som snakker flytende amerikansk, får 6 i skriftlig, men bare 4 i muntlig fordi hun snakker amerikansk i stedenfor britisk engelsk. Er dette riktig?

Søstra mi har klaget gang på gang til han, men engelsklæreren bryr seg ikke om det.

Han truer med å sette henne ned i skriflig også om hun ikke godtar karakterene.

Er dette lov av en lærer? Å sette ned karakterer bare fordi man klager?

Hun går forresten i 10 klasse og skal begynne på VGS til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at jeg kom hjem etter å ha bodd i USA hadde jeg engelsk fordypning, og fikk nedsatt karakter fordi jeg snakket amerikansk og ikke engelsk :roll: Lovlig? :vetikke:

Hva er grunnen til at hun snakker flytende amerikansk? Har hun også bodd i USA? *nysgjerrig*

Å sette ned karakteren fordi man klager? Nei, det er nok ikke lov, og det kommer han nok heller ikke til å gjøre. mest sannsynlig bare noe han sier for å få slutt på "maset"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*

Tja, etter å ha vært utvekslingsstudent ett år ila videregående fikk jeg i det minste 6 på muntlig eksamen - med (svært) bred amerikansk dialekt...

Usikker på hva som er lov og ikke lov, men jeg fikk i det minste beskjed da jeg kom hjem at jeg måtte velge: enten måtte jeg skrive/snakke amerikansk fullt ut, eller så måtte jeg over på britisk engelsk fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lærer rett til å sette ned muntlig karakter i engelsk bare fordi at eleven snakker amerikansk i stedenfor? Det er jo så likt at man like godt kaller amerikansk for engelsk. Må man ha aksenten riktig bare for å stå til 5 og 6? Er det riktig?

Jeg har en søster som snakker flytende amerikansk, får 6 i skriftlig, men bare 4 i muntlig fordi hun snakker amerikansk i stedenfor britisk engelsk. Er dette riktig?

Søstra mi har klaget gang på gang til han, men engelsklæreren bryr seg ikke om det.

Han truer med å sette henne ned i skriflig også om hun ikke godtar karakterene.

Er dette lov av en lærer? Å sette ned karakterer bare fordi man klager?

Hun går forresten i 10 klasse og skal begynne på VGS til høsten.

Send inn en klage. Du har ikke lov til å snakke irsk, australsk osv, men amerikansk er tillatt etter læreplanen. Bevisbyrden kan være tung, men det kan allikevel tenkes denne læreren får en smekk og det ville vært fortjent. Legg STOR vekt på truslene læreren kommer med/maktmisbruket.

Når det er sagt, dersom hun klarer flytende amerikansk, bør hun øve inn flytende britisk. Lærere i skolevesenet er vridd i retning britisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Send inn en klage. Du har ikke lov til å snakke irsk, australsk osv, men amerikansk er tillatt etter læreplanen. Bevisbyrden kan være tung, men det kan allikevel tenkes denne læreren får en smekk og det ville vært fortjent. Legg STOR vekt på truslene læreren kommer med/maktmisbruket.

Når det er sagt, dersom hun klarer flytende amerikansk, bør hun øve inn flytende britisk. Lærere i skolevesenet er vridd i retning britisk.

Men folk som snakker flytende engelsk med irsk eller australsk aksent vil vel som regel få god karakter, vil jeg tro? Vil da tro at en ire eller australier vil ha god sjanse på en toppkarakter om han går opp i engelsk i Norge? Vet om flere som har fått toppkarakter som har klar norsk aksent på engelsken også. Da vi gikk på skolen fikk vi høre at det viktigste var å ikke blande, altså en salig blanding av britisk-engelsk og amerikansk for eksempel. Det var viktig å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mamma1_*

Nei, det skal ikke være forskjell på hvilken aksent du bruker, amerikansk, britisk, australsk eller til og med skotsk aksent.

Det viktige er at du er konsekvent, at du ikke blander typisk britiske ord inn i amerikansk-engelsken din, men heller ikke det er noe stort problem, i hvertfall ikke i grunnskolen.

Klag på karakteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lærer rett til å sette ned muntlig karakter i engelsk bare fordi at eleven snakker amerikansk i stedenfor? Det er jo så likt at man like godt kaller amerikansk for engelsk. Må man ha aksenten riktig bare for å stå til 5 og 6? Er det riktig?

Jeg har en søster som snakker flytende amerikansk, får 6 i skriftlig, men bare 4 i muntlig fordi hun snakker amerikansk i stedenfor britisk engelsk. Er dette riktig?

Søstra mi har klaget gang på gang til han, men engelsklæreren bryr seg ikke om det.

Han truer med å sette henne ned i skriflig også om hun ikke godtar karakterene.

Er dette lov av en lærer? Å sette ned karakterer bare fordi man klager?

Hun går forresten i 10 klasse og skal begynne på VGS til høsten.

Jeg kjenner meg igjen i dette her. Jeg bodde selv i Texas i noen år før jeg begynte på ungdomsskolen. Som følge av dette har jeg en ganske kraftig sørstatsdialekt. Skriftlig hadde jeg ingen problemer på ungdomsskolen, men i likhet med din søster hadde jeg noen problemer muntlig

For min del lå problemene til en viss grad hos meg selv. Det var for eksempel vanskelig å legge av seg den typiske sørstatstalemåten. Jeg skrev for eksempel "she is not going to come", men kunne lett glemme meg muntlig og si "she ain't gonna come". Er dette noe din søster gjør og kanskje? At hun snakker veldig bra engelsk, men ikke grammatisk korrekt?

Vi fikk for øvrig beskjed om at både britisk engelsk og amerikansk engelsk var godtatt ved vår skole. Skriftig så vel som muntlig. En venninne av meg snakket med australsk aksent, og det ble også likestilt.

Dersom læreren skal sette henne ned i karakter må han ha en grunn til det, men hvor grensen for dette går kan jeg ikke svare på.

Jeg håper det ordner seg for din søster.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikke være forskjell på hvilken aksent du bruker, amerikansk, britisk, australsk eller til og med skotsk aksent.

Det viktige er at du er konsekvent, at du ikke blander typisk britiske ord inn i amerikansk-engelsken din, men heller ikke det er noe stort problem, i hvertfall ikke i grunnskolen.

Klag på karakteren!

Dette er jeg helt enig i.

Jeg var i USA et år og kom naturlig nok hjem med amerikansk aksent. Læreren jeg hadde i engelsk i 2. og 3. klasse var typisk britisk og jeg ble advart om at han var meget negativ innstilg til oss "amerikanere", men jeg snakket med han om det og han sa at så lenge jeg var helt gjennomført amerikansk så var det greit. Men i det jeg begynte å blande britisk og amerikansk (typisk skriftlig med color og colour osv) så ville han trekke meg. Jeg endte opp med toppkarakter mens en annen i klassen som også hadde vært i usa men som blandet endel både muntlig og skriftlig fikk en dårligere karakter selv om hun også tilsynelantende snakket/skrev flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*

Jeg har selv vært borti dette i siste året på videregående i Nederland. Jeg gikk 1 år på en international skole for å lære meg Nederlandsk, hvor jeg fikk meg to venninner, Engelsk og Australsk. Jeg begynte å snakke med en kraftig Manchester dialekt, noe læreren min på den vanlige Nederlanske skolen reagerte på.

Fikk bare 9/10 i Engelsk av den grunn.

I ettertid har jeg bodd i både England og USA, gift med en Amerikaner, og snakker nå en god samensurium av alt mulig rart! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kan da vel ikke være noe galt å i snakke engelsk med amerikansk aksent, så klag!

Å snakke engelsk med amerikansk aksent er vel uansett mye bedre enn å snakke engelsk med norsk aksent, slik mange nordmenn og sikkert noen av dine medelever gjør.

Det teiteste jeg hører er bergensere som snakker engelsk med bergensaksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Hadde jeg vært engelsklærer hadde jeg aldri godtatt amerikansk engelsk uttale.

Amerikansk engelsk er en feiluttale som kommer av at folk fra mange forskjellige land skulle prøve å lære seg engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Aksenter og dialekter skal ikke ha noe å si. Klag!

Det teiteste jeg hører er bergensere som snakker engelsk med bergensaksent.

Jeg synes det er helt ok at noen snakker med norsk aksent. Bedre det enn å ikke tørre å åpne munnen. Fint om noen får til bra uttale, men det finnes teitere ting enn aksent.

Hadde jeg vært engelsklærer hadde jeg aldri godtatt amerikansk engelsk uttale.

Amerikansk engelsk er en feiluttale som kommer av at folk fra mange forskjellige land skulle prøve å lære seg engelsk.

Altså en naturlig utvikling av en dialekt. Amerikansk har vel bestått en stund nå?

Edit: leifer

Endret av *Mim*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engelsk er engelsk. Med eller uten aksent. Så da har du din fulle rett på å klage! (men ja, skolene går etter britisk-engelsk med tanke på betydningen til enkelte ord, som; pants)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teiteste jeg hører er bergensere som snakker engelsk med bergensaksent.

Her på vestlandet ler vi av østlendingene som har veldig tydelig aksent! :fnise:

Må innrømme at jeg syns nå at det virker som om vestlendingene generelt har lettere for å legge av seg aksenten, jeg... (Og nei, jeg snakker ikke bergensdialekt, om du lurte.) På klassetur til England på videregående hadde engelskmennene problem med å forstå læreren vår pga aksenten hennes, som var veldig tydelig østlandsk.

Og for å holde oss til tema, hun trakk også folk i karakter dersom de brukte amerikansk engelsk, både skriftlig og muntlig, uansett hvor konsekvent en brukte språket. Norsk aksent, null problem, amerikansk - maks firer. Hele klassen leverte kollektiv klage. Førte overhodet ingen vei... Lærere er veldig flinke å slå ring om hverandre dersom noen klager på en av dem.

Endret av hikari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på vestlandet ler vi av østlendingene som har veldig tydelig aksent! :fnise:

Må innrømme at jeg syns nå at det virker som om vestlendingene generelt har lettere for å legge av seg aksenten, jeg... (Og nei, jeg snakker ikke bergensdialekt, om du lurte.) På klassetur til England på videregående hadde engelskmennene problem med å forstå læreren vår pga aksenten hennes, som var veldig tydelig østlandsk.

Og for å holde oss til tema, hun trakk også folk i karakter dersom de brukte amerikansk engelsk, både skriftlig og muntlig, uansett hvor konsekvent en brukte språket. Norsk aksent, null problem, amerikansk - maks firer. Hele klassen leverte kollektiv klage. Førte overhodet ingen vei... Lærere er veldig flinke å slå ring om hverandre dersom noen klager på en av dem.

En kommer kun noen vei med lærere om en er strategisk smartere, mer intelligent, og vet hvilke instanser en skal klage til.

Ellers vil jeg bare bemerke at vold treffer presist, og ikke tilfeldig, ifølge forskning. Noe å ta med seg. Det fins torpedoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså en naturlig utvikling av en dialekt. Amerikansk har vel bestått en stund nå?

Edit: leifer

Amerikansk har vart en stund, men det er en feiluttale, cowboy-engelsk.

Når jeg gikk i grunnskolen snakket jeg med amerikansk aksent, synes det var tøft antagelig og hadde liten forståelse for at jeg fikk kritikk av læreren for uttalen, men så hørte jeg mye på BBC og fant selv ut at britisk oxford-engelsk er mye finere en nordamerikansk engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker en blanding mellom cockney og nord-engelsk, og ble satt ned da vi fikk ny lærer. Autentiske dialekter er ikke alltid bra nok i språktimene, og jeg vet jo selv at amerikanere har vanskeligheter med å forstå meg når jeg snakker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hvilken versjon av engelsk man skriver og/eller snakker skal være uvesentlig etter den nye læreplanen, hvor britisk engelsk (og amerikansk engelsk) er plukket ned fra sine pidestaller som eneste "godkjente" former for engelsk. Som engelsklærer har man som regel altfor liten peiling på engelsk til å kunne vurdere om en elev er mer eller mindre autentisk i sin bruk. Det finnes autentisk engelsk tale og skrift både i USA, UK, Australia, New Zealand, Irland og alle andre land hvor man har engelsk som morsmål og ingen makter å holde oversikt over alle variasjoner i disse språkene.

Dessverre er det mange lærere som sitter på pidestaller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært engelsklærer hadde jeg aldri godtatt amerikansk engelsk uttale.

Amerikansk engelsk er en feiluttale som kommer av at folk fra mange forskjellige land skulle prøve å lære seg engelsk.

Du vet tydeligvis altfor lite om dette til å være engelsklærer, og godt er det. Dine personlige preferanser har ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...