Brommservice Skrevet 23. mai 2003 #41 Del Skrevet 23. mai 2003 Nå er det en gang slik at du høster det du sår. Hvis vi utsetter mennesker for et miljø der du blir "sendt ned" til det totale opphør av medmenneskelighet, vil du få mennesker med mer hat, innestengt aggresjon og MEGET dårlig moral. Hvis du skal "gjøre opp" for deg etter en kriminell handling, mener jeg at du ikke skal fornedres under selve "oppgjørstiden". Da "gjør du opp" og det skal være mye dårligere enn frihet, for frihetsberøvelse i seg selv er straff godt nok. Da teller miljøet innenfor murere mye mer en "her ute". Det er jo helt klart at et dårlig fengselsmiljø fostrer flere hardbarkede kriminelle. De blir jo helt moralsk avstumpet, fordi destruktive krefter råder grunnen "der inne". Så to mennesker på 6 kvm. 23 timer i døgnet, er til å bli lettere gal av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. mai 2003 #42 Del Skrevet 23. mai 2003 Unnskyld meg!Men noen av disse folka har faktisk drept eller gjort andre grove handlinger!De burde straffes,hardt!Ikke noen kjære mor fra min side,og disse lovene i dette landet er altfor lave!Men uansett:dobbeltceller eller ikke,i grunn så kan det være det samme for meg,bare de får straffa si!De som sitter i fengslene har det altfor bra...!Ikke at jeg mener at disse fangene skal misshandles eller på noen måte,men jeg synes nå at det ikke skal lønne seg å være i norske fengsler...! Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 23. mai 2003 #43 Del Skrevet 23. mai 2003 Unnskyld meg!Men noen av disse folka har faktisk drept eller gjort andre grove handlinger!De burde straffes,hardt!Ikke noen kjære mor fra min side,og disse lovene i dette landet er altfor lave!Men uansett:dobbeltceller eller ikke,i grunn så kan det være det samme for meg,bare de får straffa si!De som sitter i fengslene har det altfor bra...!Ikke at jeg mener at disse fangene skal misshandles eller på noen måte,men jeg synes nå at det ikke skal lønne seg å være i norske fengsler...! Klemz fra: Yvonne,- bare vent til en av dine nære kommer i fengsel. Da tenker jeg du har et litt mindre naivt syn på saken. Jeg tror også det er svært få som erfarer at det lønner seg å være i fengsel.... Alle har ikke drept, torturert, voldtatt og ranet gamle damer. Det er kun en del av dem som sitter i fengsel. Muligens sitter det kanskje også noen uskyldige i fengsel ? Vet ikke jeg. Men det er noe som heter menneskerettigheter,- jeg synes det begynner å gå utover dem, å la folk som gjerne har en psykisk lidelse eller to, sitte omtrent oppå hverandre.... Straffen er frihetsberøvelse. Hverken mer eller mindre. At fengselsstraffer her i Norge er altfor snille, er jeg enig i. Men det er en annen diskusjon. Nå snakker vi om forholdene blandt de innsatte. Det er vel primitivt hvis vi skulle tenke sånn at vi bare samler alle fengselsfugler og kriminelle i et lite hus og lar dem leve sovende i hauger ? Fengselene har en viss standard,- og den bør ikke tøyes. Selv om de har "lønn" og har muligheten til å lære litt innafor murene, så synes jeg ikke man skal la folk leve oppå hverandre. Det blir bare mer bråk og kaos for de som jobber i fengselet og det er vanskeligere for dem å gjøre jobben sin. Det er mange grunner til at folk kommer i fengsel. Ikke se på alle som seriemordere og voldtektsforbrytere da. Verden er IKKE svart hvitt! For øvrig svært enig med Vega, Broomservice og Bettie. Kanskje ungdommer bør få eksursjon med skolen til et fengsel ? Hvis det er sikkert nok ? Så får man åpnet øynene litt.... Misforstå meg rett,- jeg vil ikke sy puter under armene på fanger, men det å behandle folk som møkk, er ikke særlig oppbyggende og det bør ikke skje med noen i slike institusjoner. Jeg er for at folk får sin straff som fortjent og synes fengselsstraffene / soningstiden er ALTFOR pysete her i Norge. At folk slipper ut etter 2/3 av tiden osv.... er idiotisk. Men selve soningsforholdende bør være menneskelige! Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 23. mai 2003 #44 Del Skrevet 23. mai 2003 ENKELTE fengselsfugler burde vært sperret inne 10 stk på 6m2!!!!! ENKELTE fengselsfugler burde fått overgrep som en del av straffen sin!!! Jeg er så j### DRITTLEI av at fanger skal få i pose og sekk, gratis utdannelse, arbeidserfaring, den maten de FORLANGER å få...*PJUK* Et fengsel er et fengsel og skal faen meg ikke være noe hotell/fristed for kriminelle. Jeg hadde overhodet IKKE sett anderledes på det om et av mine familiemedlemmer ble buret inn. Er man kriminell, så er man kriminell PUNKTUM!!!!!!!!! Uff........ så sint jeg er idag.......... *skylder det på min seksuelle frustrasjon* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #45 Del Skrevet 23. mai 2003 Men Lott", tror du oddsen for at kriminelle skal bli mindre kriminelle, hvis de ikke engang har ungsdomsskole? Er det ikke smart av samfunnet å prøve å ordne litt opp i tidligere feil personen har begått? Lettere å søke en jobb når man kommer ut hvis man har papirer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2003 #46 Del Skrevet 23. mai 2003 Er det 56 kroner dagen ganggutten tjener? Og mat og drikke en trenger utenom minimumrasjoner kan handles via en kiosk, til kioskpriser, det tar f eks to dager å tjene seg nok til en pakke med rullings. Hva lærer det innsatte om deres verdighet? Forteller det litt om hvor høyt man prissetter mennesker? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #47 Del Skrevet 23. mai 2003 Waco har rett mht lønnen , sånn ca. Men det gjelder alle, ikke bare ganggutten. kioskene har 7-11 priser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2003 #48 Del Skrevet 23. mai 2003 Donpedro.... "alle" i denne sammeheng tjener 46,- ganggutten får ti kroner ekstra for å servere vann og vaske golv... Minner litt om slaveri. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #49 Del Skrevet 23. mai 2003 Donpedro.... "alle" i denne sammeheng tjener 46,- ganggutten får ti kroner ekstra for å servere vann og vaske golv... Minner litt om slaveri. Waco Nei, det minner ikke om slaveri. Mange grunner til det, men orker ikke å gå inn på det her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 23. mai 2003 #50 Del Skrevet 23. mai 2003 For min del kan de råtne i h##### DonPedro - jeg er lut lei av at samfunnet syr puter under armene på kriminelle. Kriminelle i norske fengsler har det bedre enn mange lovlydige borgere her til lands :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2003 #51 Del Skrevet 23. mai 2003 Donpedro, - dine argumenter er meningløse, det er derfor enkelte aldri blir tatt seriøst, - vil man ikke forklare er det som regel at man ikke kan... Waco Det er ikke et nederlag og innrømme feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #52 Del Skrevet 23. mai 2003 Lott@: poenget mitt er at de forsvinner ikke selv om de sitter litt i fengsel. De skal ut igjen i ditt og mitt nabolag, kanskje slå ned oss på gata... Og da ser jeg helst at staten ihvertfall prøver å rehabilitere dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #53 Del Skrevet 23. mai 2003 Donpedro, - dine argumenter er meningløse, det er derfor enkelte aldri blir tatt seriøst, - vil man ikke forklare er det som regel at man ikke kan... Waco Det er ikke et nederlag og innrømme feil. Du er meg en fin en! Både du og de fleste andre her inne vet at jeg kan ganske mye, og argumenterer svært godt. (Man behøver ikke være enige av den grunn). Jeg er trygg på meg og mitt kunnskapsnivå etter 8 år med Universitetsutdannelse og et profesjonsstudium i boks med gode karakterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 23. mai 2003 #54 Del Skrevet 23. mai 2003 Lott@: poenget mitt er at de forsvinner ikke selv om de sitter litt i fengsel. De skal ut igjen i ditt og mitt nabolag, kanskje slå ned oss på gata... Og da ser jeg helst at staten ihvertfall prøver å rehabilitere dem... Greit nok det, MEN - er det korrekt rehabilitering å sy puter under armene på dem???? En hardere linje i norske fengsler kombinert med lengre straffer vil etter min mening ha en preventiv virkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #55 Del Skrevet 23. mai 2003 Greit nok det, MEN - er det korrekt rehabilitering å sy puter under armene på dem???? En hardere linje i norske fengsler kombinert med lengre straffer vil etter min mening ha en preventiv virkning. Mulig det. Men se på USA, der har de et slik du ønsker. Og det fungerer ikke preventivt. Europa generelt (untatt Russland som minner mer om USA) har mye lavere krminalitet og bedre fengsler enn USA. Anbefaler deg å lese kriminologi, for der tar de opp mye interessant (og rare svadating som ikke fungerer i samfunnet). Synes ikke undervisning på grunnskolenivå og å jobbe eks på vaskeriet er å sy puter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2003 #56 Del Skrevet 23. mai 2003 Donpeeedro med sine livserfaringer og skoleganger.... som veeeet så mye for det har hun lest seg til... smart som hun er... Men å skissere andre problemstillinger enn de som står i bøkene... neeei det kan hun ikke. Har donpedro noen egne meninger, kan man saktens spørre seg....? Jeg tror ikke det, det ser man av hennes ubesluttsomhet... Waco Tar det med et smil =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #57 Del Skrevet 23. mai 2003 1. Jeg diskuterer stort sett det jeg faktisk kan noe om 2. Jeg har plenty av meninger. Du ramser opp kriminologi rett ut av bøkene, og jeg har mange ganger vært uenig med deg og andre. Jeg kan også mye som ikke har med mit studiefelt å gjøre, da jeg faktisk leser ganske mye. 3. jeg er ikke ubesluttsom. Jobben min består faktisk i å fatte beslutninger som får konsekvenser for andre mennesker. Dette minner meg på hvorfor jeg har som prinsipp å aldri dikutere med Waco, skjerper meg fra nå av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #58 Del Skrevet 23. mai 2003 Satser for innsattes inntekt: Ganggutt: 48 kr pr dag Arbeid/skolegang: 48 kr pr dag Gjør ingenting/ er syk: 32 kr dagen Dette gjelder alle fengsler i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2003 #59 Del Skrevet 23. mai 2003 Da tok jeg feil angående satsene, beklager veldig det. Jeg skjønner at det er sånne ting som forsurer debatten. Politijurister, formynderpersoner i sin helhet har ofte den, - hva skal vi si "evne" til å forstå at sanksjoner fører folk på rett kjøl.... Når man har en slik virkelighetsforestilling så er det vel fånyttes å diskutere, - spesielt dersom man ikke klarer seg å sette seg inn i andres tilstander, - og forståelser.... Man opplever ting av og til litt ulikt, dagens VG hovedoppslag bekrefter det, - Advokaten som kjørte like fort som arbeideren slapp billigere unna, - sikkert fordi han er flink til å forklare seg, - og det er en formidlende omstendighet, akkurat som pene mennesker får lavere straff... Waco Som selv slapp billig unna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2003 #60 Del Skrevet 23. mai 2003 Det er en del innskrenkede individer her som ikke har forstått at det er FRIHETSBERØVELSEN som er straffen. Og tro meg, for et normalt menneske som har gjort et feilgrep og betaler for det med fengsel, SÅ SVBIR DEN STRAFFEN!! Akkurat som den er ment å skulle gjøre. Husk at det kun er en svært liten andel av fanger i norske fengsler som er drapsmenn, voldtektsmenn o.l. Slike fanger får faktisk tilleggsstraff i og med at de blir banket og behandlet dårlig på mange måter av medfangene (vokterne snur gjerne ryggen til). Så ikke vær redde, de får straffen sin alle sammen!!! Jeg har selv sittet i fengsel, det er kun få år siden man kunne bli puttet i fengsel i 12 mnd for å være i besittelse av heroin til eget bruk. Jeg har sittet i fengsel 8 ganger - kun for at jeg var narkoman og var i besittelse av dop til eget bruk. Har aldri vært tiltalt for kriminelle handlinger (ser ikke på det å være narkoman i seg selv som å være kriminell hvis det ikke er andre kriterier til stede). Dere er naive og innskrenkede både i tankegang og innlevelsesevne, og mangler helt empati - hvis dere ikke forstår at det er straff å sitte i fengsel!!! En ting til - under en 8 måneders dom jeg sonet (for 11 doser dop..) satt jeg på glattcelle 28 dager, deretter på varetektsavdelingen i et mannsfengsel (er kvinne) fordi det ikke var plass noe sted. Det innebar at jeg satt innlåst på cella 23 timer i døgnet. Små fengsler har ikke luksus som skoleplass o.l. hvis du ikke har drept noen da så du soner en LANG dom! Blir så oppgitt når folk skal mene noe om ting de ikke har greie på!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå