Gå til innhold

Å så dumt med dobbeltceller

Joplaya

Anbefalte innlegg

Jada, nå maser dem fordi de har behov, kan ikke bo to på samme rom. Huff og huff. Kan de ikke lære seg å holde seg på rette siden av loven da? Eller være litt smartere så de ikke blir tatt?

Cellene i Bergen fengsel har et areal på seks kvadratmeter og er bygget for å huse én innsatt.

- Man går oppå hverandre hele tiden. Det går ikke i lengden, sier en innsatt som har delt celle med en medfange i to uker.

Vel, kanskje de lærer at det ikke er så bra som alle skal ha det til likevel, det å være i fengsel. Kanskje de nå kan lære å holde seg på matten? Kanskje det burde vært slik overalt?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=60177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hør nå her :

Du omgår fakta litt synes jeg, selv om du siterer akkurat det samme...

Cellene ER for små til to personer. Betyr ikke det noe ?

Selv om de er kriminelle, så skal de ikke behandles som dritt, i allefall ikke av fengselsansatte!

Ikke alle fanger er hardbarka kriminelle og avskyelige mennesker heller.

Synes fangene bør beskyttes mot hverandre jeg.

Synes ikke det er noe å blåse seg opp for :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de kunne puttet inn tre jeg, så kunne de VIRKELIG fått noe å klage over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Nå synes jeg dere er litt flåsete og dumme.

Har dere lest voldtektslinken om hvor fælt det er ? Hvorfor ønsker dere å utsette kriminelle for noe slikt bare fordi de er kriminelle? Er det greit med overgrep bare fordi man har gjort noe galt her i livet?

Straffen bestemmes av loven og retten, og overgrep er ikke grei straffemetode i Norge.

Når det gjelder dubletter som celler fører det til adskillig mer arbeid for fengselsvokterne pga SINNSYKT mye slossing og bråk.

Tro det eller ei, men fengsel (snakker om vanlig, ikke åpent fengsel) er stress og press, se bare hvor sinna på hverandre folk i realityprogrammer blir på hverandre når de må omgås døgnet rundt.

6m2 er lite, mindre enn mange baderom.

Legg til dårlige forutsetninger (eks dømt for vold), og psykiatriske problemer, evt abstinenser eller rus.....

Og du har en person du definitivt IKKE ønsker å dele et lite kott med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Syns dette er en utmerket ide, jeg! Ute i samfunnet voldtar de kvinner og barn - nå kan de bo sammen og heller voldta hverandre. Supert fikset :wink:

....og egentlig så mener jeg det er uholdbart. Fengslene burde vært bygget ut forlengst, vi har lenge visst at kapasiteten er for dårlig og at soningskøene vokser. Men det handler jo om penger, penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde bygge ned fenglsene.... det er for å hindre kriminalitet.

Jeg regner ikke med at dere vil forstå hvorfor det er kriminalitetsforebyggende å begrense fengsler, men dere kan jo snurre noen tanker som f eks at 80 % av innsatte som soner ubetinget fengsel begår nye strafffbare handlinger....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest salma

Waco, KANSKJE det ikke bare handler om selve fengselsoppholdet, men også om at de som først begår så alvorlige forbrytelser at de havner i fengsel (og det skal litt til....) kanskje er disponert for å drive med sånt i utgangspunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Vi burde bygge ned fenglsene.... det er for å hindre kriminalitet.

Jeg regner ikke med at dere vil forstå hvorfor det er kriminalitetsforebyggende å begrense fengsler, men dere kan jo snurre noen tanker som f eks at 80 % av innsatte som soner ubetinget fengsel begår nye strafffbare handlinger....

Waco

Vi har diskutert kriminologi før vi, Wacko :wink:

Vet mnage mener dette, men jeg mener man må to 2 forhold med i betraktning:

- Ikke dermed sagt gjengangerstatistikken synker

-Ikke undervurder menneskers trang til å straffe folk. Stor fare for selvtekt ovenfor en stor del av grove forbrytere hvis folket ikke føler at staten er sitt ansvar bevisst (selv om det ikke virker krim. forebyggnede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke positivt innstilt til at de blir voldtatt i fengsel. Har heller ikke gitt uttrykk for at det var en fin artikkel om voldtekten.

Men, når de skal straffes må de straffes. Ikke bo på et hotell som kalles fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg er ikke positivt innstilt til at de blir voldtatt i fengsel. Har heller ikke gitt uttrykk for at det var en fin artikkel om voldtekten.

Men, når de skal straffes må de straffes. Ikke bo på et hotell som kalles fengsel.

Har du vært i et større fengsel og sett?

Det har jeg. Det er IKKE et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Så "60 minuttes" for en tid tilbake.

Der var det i en eller annen stat i USA - hvor det var et helt forferdelig fengsel:

* utenfor lyste et skilt: "vacancy" (ledig)... :ler:

* alle fangene måtte gå i fangedrakter

* de måtte utføre hardt kroppsarbeid

Det så ut som et ordentlig fengsel... :wink:

Amnesty hadde prøvd å få det stengt fordi det ikke var gode nok forhold.

Men de klarte ikke å gjøre noe.

Hører om som fengselets egne lærere som sier med et flir at deres elever har ikke studielån...

Nei i bunn og grunn mener jeg at de ikke har noe å klage over i norske fengsel.

Vil en voldta en annen - hindres h*n vel ikke om de lever i sus og dus? :roll:

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i et større fengsel og sett?

Det har jeg. Det er IKKE et hotell.

Har ikke vært i fengsel. Men etter hva jeg har lest (skal ikke tro alt man leser) i aviser o.l. ser det ikke ut til at de har det så aller verst...

To på ett rom gjør fengselsoppholdet verre. Bra, for de straffene vi har her i Norge er som regel altfor milde.

Og der er en grunn til at man havner i fengsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Har ikke vært i fengsel. Men etter hva jeg har lest (skal ikke tro alt man leser) i aviser o.l. ser det ikke ut til at de har det så aller verst...

To på ett rom gjør fengselsoppholdet verre. Bra, for de straffene vi har her i Norge er som regel altfor milde.

Og der er en grunn til at man havner i fengsel

Det finnes to typer fengsel:

Åpne og lukkede. Det er viktig å huske på.

Lukkede har lite fellestid, å være gnaggutt og få vaske gulv er en populær jobb. Dette fordi det er så kjedelig der. Skole og jobb finnes av rehabiliterende hensyn. Vil man ikke jobbe eller gå på skole sitter man inne 23t i døgnet.

Kjenner flere som jobber i fengsel, og det er ikke få historier om folk som henger seg på cella pga desperasjon eller psyksike problemer.

Er IKKE imot fengseler, og mener fengslene i Norge er ok. Mne de er ikke luksus slik mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Donpedro, man kan f eks dømme folk til samfunnstjeneste eller gi folk betinget dom....

Man kan holde fengselscellene åpne 23 av døgnets timer, i stedet for å holden den låst 23 av døgnets timer. Man kan gi folk øl til maten, la dem få utdannelsen sin eller arbeid I STEDET FOR FENGSEL...

Syke mennesker, dvs overgripere burde få behandling, faktisk så burde det vært FORBUDT å dømme syke mennesker til fengsel... viggo og kristiansen ble dømt til forvaring, men kunne fått fengsel...

Ser dere ikke at samtlige som blir låst inne, blir skadet for livet?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som sitter innesperret 23 timer i døgnet, FORTJENER det!

Det er de verste forbryterne, mest voldelige osv osv.

De får trene, de får utdanning, de får jobberfaring. Det er faen meg ikke synd på de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke jobbe eller gå på skole sitter man inne 23t i døgnet.

Vanskelig valg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starfish... det er ikke sånn at det er de verste forbryterne som blir låst inne 23 av døgnets 24 timer, alle har det sånn, sykkeltyver til voldektsforbrytere.

Ta f eks varetekt, det er et sted man putter mennesker som f eks er narkomane... de blir låst inne 24 av døgnets timer... ofte i DAGER I STREKK!!!!!

Hva slags overgrep er det?

Waco

Din forståelseevne er enkel, det forklarer det meste.... heldigvis... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Og de som sitter innesperret 23 timer i døgnet, FORTJENER det!  

Det er de verste forbryterne, mest voldelige osv osv.  

De får trene, de får utdanning, de får jobberfaring. Det er faen meg ikke synd på de!

Trene er et ekstragode man må gjøre seg fortjent til, ike alle får trene, bare så det er sagt.

Tror du fengselet gir dem utdanning og jobb pga snillhet? Mange gjør ferdig ungd. skole og litt videregående.

Nei, det er kun fordi samfunnet inderlig håper t det skal gjøre dem litt mindre kriminelle etterpå.

Wacko: jeg orker ikke diskutere denne saken på to fronter. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene i fengselet er bortkastet så lenge ettervernet er SØPPEL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...