Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg har ombestemt meg. Du har et godt poeng, jeg må skille mellom spekulasjon og betraktning.

På overflaten, rent deskriptivt kan Jehovas Vitner sikkert være både hyggelige, sympatiske og komfortable å snakke med. Hvor dypt det strekker seg, kan du teste om du tråkker dem på tærne.

Som organisasjon er de definitivt ikke hyggelige, og situasjonsavhengig vil de definitivt ikke være hyggelige. Når de nekter å snakke med barna sine, eller skyver dem ut i kulden, så er de ikke hyggelige. Så det er også situasjonsavhengig deskriptivt.

Jeg lot min egen definisjon av hvem de er være retningsgivene for om de var hyggelige eller ikke, det blir galt. Godt sett.

Skrevet

Helt i orden, det er da slik vi alle gjør. Gjør det jeg også, ubevisst. Ved enkelte tilfeller krever det en bevisst innsats for å skille mellom personen og organisasjonen. F.eks. kom jeg en gang i prat med en selv-erklært nazist, og det var veldig vanskelig for meg i begynnelsen å se forbi nazi-stempelet. Men han var jo faktisk en hyggelig person, og vi kom etterhvert godt overens så lenge vi ikke diskuterte politikk.

Men det blir gjerne sånn med særlig forhatte ideologier/organisasjoner: Er det noen man først og fremst kjenner som medlem, setter man likhetstegn med organisasjonen. Er det derimot noen man først og fremst kjenner som oppegående og hyggelig, for så å finne ut at de er medlem, er man mer tilbøyelig til å lete etter mulige årsaker, kanskje fornekte det hele.

Skrevet
Slett ikke. Jeg observerte en tråd med side etter side om hvor ondskapsfulle Jehovas Vitner er, og mitt bidrag viste dermed at sådan kan man ikke generalisere. Med andre ord, alle Jehovas vitner er IKKE like.

Helt sant. De aller fleste av dem er hyggelige - helt alminnelige mennesker. Men du generaliserer akkurat like mye når du sier at de to du har møtt er hyggelige - derfor er alle hyggelige.

Det er religionen deres og den fanatiske forkynnelsen deres som skaper uhygge, ikke personene.

Skrevet

Jeg vil også legge til at mine slekninger og tidligere venner innen JV vil på alle måter virke hyggelige overfor andre medlemmer av sekten og også overfor de som ikke er medlem. Det er oss som ikke er medlem lenger de ikke er hyggelige mot. Faktsik er det enkelte ganger ufattelig at den samme personen som sitter i min stue og forteller hvor fortapt jeg er er den samme som var min kjærlige forelder da jeg vokste opp.

Jeg innrømmer glatt at jeg har problemer med å skille hyggen fra uhyggen - i det vesentlige er grunnen at jeg sliter med å forstå at mennesker fortsatt kan tro på luftslott og fortsette å dømme andre mennesker basert på sitt eget luftslott. Den eneste sympatien de får er at jeg vet at de er manipulert til å tro at vi som har gått ut er djevelens barn og at alt vi sier kommer derfra. De har full mulighet til å undersøke hvorfor vi gikk, få vite hva som gjorde at vi ble vendt fra relgionen, men de velger å fortsette å tro på luftslottet sitt og hate oss selv om det er nære familierelasjoner det er snakk om.

Ikke mye hygge i det.

Gjest gjest trine
Skrevet

heisan intresangt å lese om dette, har noen veldig posetivt å si om vitner,

jeg jobbet en gang for en 8 år siden sammen med en dame,

hun var kjempe snill grei å koselig,

snakket om alt men nesten ikke om gud å slikt, så kom vi inn på snakk om tro, var jeg som begynnte,

da sa hun jeg er vitne, men vil ikke trenge meg på folk, de for komme til meg sa hun, også hadde hun en sønn som ville gifte seg med en fra vanlig kirke,

han var så redd for å fortelle dette til sin mor, men hun sa at hun ble kjempe glad, å han fikk lov å velge hun,

ble mye bråk, om det i menigheten men mora sa at alle mennsker har fri vilje til å velge,

mor å sønn er forsatt i menigheten, det ble godtatt, hun likte jeg veldig godt

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Akk_*
Skrevet

På nettet finnes utrolig mye rart om Jehovas vitner. Noen gir seg ut for å være et Jv., mens de i virkeligheten er frafalne. Noe av det som sies er løgn, noe er sannhet, mens det meste er forvridde sannheter. Mitt forslag er å ta direkte kontakt med dem.

1. Snakk med Jv. når du treffer dem, og ta imot litteratur. Hvis du ønsker å vite mer, be om et gratis Bibelkurs, eller spør om det selv.

2. Sjekk sider skrevet av Jv. som www.watchtower.org og www.jw-media.org.

3. Gjør deg opp en personlig mening.

Skrevet

Jeg for min del, ser ikke helt vitsen med å konvertere - og det er selv om JV faktisk skulle ha rett.

Det er vel rundt 7 mill av dem nå, og akumullert så har det sikkert vært over 10 mill JV opp gjennom årene. De mener det skal være 144 000 som får evig liv. Det er med andre ord kun ca 1% av JV som får evig liv i paradis...

Når jeg ser tilbake på alt jeg har syndet i over 30 år, så er det særs lite som tilsier at jeg blir en del av den ene prosenten med JV som faktisk får plass i det hinsidige, samme hvor gørr asketisk jeg måtte leve resten av mitt liv.

Ergo blir det helt meningsløst å konvertere nå, jeg kan jo heller like så godt leve livet og ha det gøy i den tiden jeg har igjen her...

Skrevet
Det er vel rundt 7 mill av dem nå, og akumullert så har det sikkert vært over 10 mill JV opp gjennom årene. De mener det skal være 144 000 som får evig liv. Det er med andre ord kun ca 1% av JV som får evig liv i paradis...

Her har du misforstått litt, hele poenget deres er jo at de skal leve evig på jorden... Kun en visst antall skal opp i en himmelsk regjering (av de 144 000) og resten skal leve på et jordisk paradis etter et harmageddon der alle ugudelige er ryddet vekk. Ja, har tatt studie jeg og en gang i tiden...

Skrevet
Jeg hadde ei venninne som er Jehovas Vitne. Vi var en venninneflokk på fem, men nå er vi fire... For plutselig var ikke vi gode nok lengre, vi kom jo uansett bare til å brenne i helvete....

Ha ha

Et Jehovas Vitne ville aldri ha sagt det med å brenne i helvete, for de tror ikke at helvete eksisterer engang!

Gjest djohnsen
Skrevet
Slik jeg ser det er alle sekter farlige. De som tilhører sekten, frivillig eller ufrivillig, er hjernevaskede. Og selvfølgelig vil alle som en benekte at de er hjernevaskede, for når man er det, skjønner man det ikke selv.

Gjennom hele oppveksten har jeg gått på skole med JV, og jeg er virkelig skremt over innholdet i denne religionen. Hadde en jente i klassen på videregående, som jeg virkelig syntes synd på. Hun hadde et vannvittig press på seg for å få topp karakterer. Alt annet enn seksere var uakseptabelt.

Var hun i tvil om hun klarte å dra i land en 6`er, var hun "syk" og tok prøven senere.

Og denne logikken forstår jeg ikke, for de skal jo ikke ha noen utdannelse. Hun gikk altså ut av videregående skole med kun 6`ere, for å ha en vaskejobb.

Denne familien bodde langt inne i skogen, øde og forlatt. Det var mange barn i familien, lang vei til alt. De hadde ikke tv, radio eller aviser. Sosialt sett var denne jenta tilbakestående.

Foreldrene hadde plukket ut ektemann til henne fra Danmark, allerede da de var barn. Hun hadde aldri møtt han da de giftet seg, rett etter videregående skole.

Jeg klarer ikke å se noe positivt i denne livsførselen overhodet. Å stilltiende se på at sine egne barn dør, fordi man er i mot blodoverføring, er ikke noe mindre enn drap.

Å dømme alle andre til evig fortapelse, er hovmodig. Hovmod er en dødssynd i følge bibelen. Å tro at man er guds utvalgte folk, er intet mindre enn arrogant.

Og for ikke å snakke om disse dommedagsdatoene de opererer med. De har enda ikke slått til, men i stedet for å sette spørsmålstegn ved om de kanskje har tatt feil, begynner de å lete med lys og lykte for å finne andre utregninger for datoer armageddon skal ramme.

Min konklusjon er at JV kan dømme meg så mye de bare ønsker, de kan tro alt de orker at jeg er en fortapt sjel. Det kunne ikke brydd meg mindre. Men jeg skal ha meg frabedt å bli tredd deres tro ned i halsen. Jeg har valgt min retning i livet, og den inneholder ingen religion.

Dine konklusjoner er feil. Fordi baserer det på noen du kjenner/har kjent. Mennesker og familier er forskjellige. Oppdragelse o.l. er ikke nødvendigvis en del av relgionen, men synspunkter til de enkelte foreldre. Her ville en annen familie sikkert(forhåpenligvis) ha ett annet syn på karakterer. JV driver ikke med tvangsekteskap. Dette er ubibelsk og forkastelig. Alle mennesker har en rett til å ta egne valg.

JV er ikke en sekt - du bør se på definisjonen av sekt - men er en organisasjon som er basert på frivilighet.

JV anbefaler de unge å ta seg en utdannelse.

JV dømmer faktisk ingen - det har de heller ikke rett til å gjøre. Det er kun opp til Gud å dømme mennesker. Ett brennende helvete tror JV ikke på, så evig fortapelse..?? Å si at JV trer deres tror nedover halsen på er uriktig. De søker etter mennesker med åndelige spørsmål og lar de andre være i fred. Det er faktisk bare å si nei takk eller nei eller ikke interesert osv. Verre enn det er det ikke.

Skrevet
JV driver ikke med tvangsekteskap. Dette er ubibelsk og forkastelig. Alle mennesker har en rett til å ta egne valg.

Men hvis et vitne velger å gifte seg med en person som ikke er vitne, risikerer han/hun sanksjoner og i verste fall å bli utstøtt. Kanskje ikke tvangsekteskap, men definitivt ikke "rett til å ta egne valg".

JV er ikke en sekt - du bør se på definisjonen av sekt - men er en organisasjon som er basert på frivilighet.

Hvordan definerer du en sekt? Jeg må vite hvordan du definerer en sekt før jeg kan si noe om hvorvidt jeg er enig eller ikke i din konklusjon.

Men ikke en høyere utdannelse. Det blir sammenlignet med å ta sitt eget liv (

)

JV dømmer faktisk ingen - det har de heller ikke rett til å gjøre. Det er kun opp til Gud å dømme mennesker.

Likevel blir tusenvis av mennesker dømt av mennesker til utstøtelse hvert år. Ei venninne av meg ble døpt som 14-åring og utstøtt noen få år senere. Hvis hun ikke hadde blitt døpt som mindreårig (hvordan kan en 14-åring være voksen nok til å ta et slikt veivalg for resten av livet i det hele tatt?), hadde familien fortsatt kunne snakke med henne og omgås henne helt normalt. Men fordi hun ble døpt, anser de henne nå som "død" - eller i alle fall så godt som død. Foreldrene hennes har allerede konkludert med at hun kommer til å dø i Harmageddon.

Sa du at det var Gud som dømmer?

Ett brennende helvete tror JV ikke på, så evig fortapelse..?? Å si at JV trer deres tror nedover halsen på er uriktig. De søker etter mennesker med åndelige spørsmål og lar de andre være i fred. Det er faktisk bare å si nei takk eller nei eller ikke interesert osv. Verre enn det er det ikke.

Det har du rett i. Likevel er også alle vitner forskjellige. Det finnes fortsatt dem som stikker foten i dørsprekken. Men jeg vet også om mange veldig hyggelige vitner som aldri ville opprørt eller provosert noen.

Kanskje Jehovas vitner ikke tror på evig pine, men evig død tror de i alle fall på, det er også en slags fortapelse selv om den er uten bevissthet.

Men jeg er altså veldig interessert i hvordan du definerer hva en sekt er.

Gjest eyewitness
Skrevet

What do you think of this, your opinion please norsk or english

when the church calls abuse, dicipline..how safe?, How can a women be safe in this environment?? Valg Spor emnet

Send emne som e-post

Skriv ut emne

Last ned emnet

Abonner på forumet

Visningsalternativer

Bytt til: Angi

Standard

Bytt til: Linje

eyewitness I dag, 14:26 Innlegg #1

Gjester

Hva om..... A black female member of the jehovah’s witnesses congregtion in norway was verbally abused and bullied with racial overtones ,by a white american man once a 'hippie type', turned watchtower missionary, turned circuit/district overseer visiting her congregation,

He apeared to apologize to her and her husband but then said to her husband he 'wanted to see how she reacted'??? when she wrote a letter to speak of the incident, hoping to resolve it although still very hurt by the abuse,

He (with the help of other elders) took action to further abuse his authority toward her, along with other elders followed his lead.

They then libeled against her reputation, and character, appeals of her husband and father were ignored!

Within this structure many have experienced ( My active pioneer friends, missionaries have witnessed cases like these) been abused, spiritually, emotionally, psychologicallly. And most appear fearful to speak out about this as they have been told (ambigously) that the authority of elders are not to be questioned dpending on who you talk to( althought watchtower claims there does not exist any clergy-laity) sadly some deviant,narccistic elders destroy individuals, seemingly with impunity.....for how long??????

• 3 uker senere...
Skrevet
Hvorfor er det "greit" å rakke ned på jehovas vitner? Er virkelig alle i jehovas vitner helt like, har samme meninger og står for det samme? Det er jo ingen som er like i de andre religionene.

Det er stor forskjell på å rakke ned på medlemmene av Jehovas Vitner og måten dei praktiserer religionen på. Eg er stor motstandar av "religionen" deira - sjølv om eg er kristen sjølv - men eg oppfører meg høfleg og respektfullt overfor dei som har valt å vere medlem.

Skrevet

Vakttårnet 1. september 2008 s. 10:

Unge mennesker føler seg ofte fristet til å eksperimentere med ting som virker populære, eller de blir presset til å gjøre det. Her er noen sannsynlige situasjoner:

· Noen prøver å få deg til å røyke en sigarett.

· En velmenende lærer oppfordrer deg til å ta høyere utdanning på et universitet.

· Du blir invitert på en fest der alkohol og kanskje også narkotika vil være lett tilgjengelig.

· «Skal du ikke legge ut profilen din på Internett?» foreslår en annen.

· En venn vil at dere skal se en film som skildrer umoral.

Hvis du kommer opp i en av disse situasjonene, hva vil du da gjøre? Vil du ganske enkelt gi etter, eller vil du tenke på 'hva enden vil bli siden'? Du gjør klokt i å spørre deg selv: «Kan en mann rake sammen ild i sin favn uten at hans klær blir brent? Eller kan en mann gå på glødende kull uten at hans føtter blir svidd?» – Ordspråkene 6: 27, 28.

Vakttårnet 15.4.2008 s. 4:

Men mange som tar høyere utdannelse, ender opp med et sinn som er fylt av skadelig propaganda. De kaster bort verdifulle ungdomsår som det hadde vært best å bruke i tjeneste for Jehova.

JV dømmer faktisk ingen - det har de heller ikke rett til å gjøre. Det er kun opp til Gud å dømme mennesker.

Det er formelt riktig at de hevder at det er Jehova som skal dømme. Men de vet også inderlig vel hva Jehova har bestemt seg for. Vakttårnet 15.7.2008 s. 21 om slepenoten i Matt 13: 48-50:

... men Jesus forteller oss at det bare er «de gode» som blir samlet i «kar», som symboliserer kristne menigheter. «De ubrukelige» blir kastet bort og vil til slutt bli kastet i en symbolsk ildovn, noe som er et bilde på framtidig tilintetgjørelse.

Blant de mennesker som kan sammenlignes med ubrukelig fisk, er mange som en gang har studert Bibelen sammen med Jehovas folk, men som har sluttet å studere. Noen som har hatt kristne foreldre helt fra de var små, har egentlig aldri hatt noe ønske om å følge i Jesu fotspor. De har ikke villet bestemme seg for å tjene Jehova, eller de har sluttet å tjene ham etter en tid. (Esek. 33: 32, 33) Men det er helt nødvendig at alle oppriktige mennesker lar seg samle inn i de karlignende menighetene før den endelige dommens dag, og at de blir værende på et trygt sted.

Det siste sitatet betyr i klartekst: Bare døpte Jehovas vitner har et egentlig håp. Det er helt nødvendig å være i en Jehovas vitner-menighet. Når de utstøter noen f.eks. for å ha hatt førekteskapelig sex uten å angre på det, så er det i anerkjennelse av at slike mennesker ikke har noe håp om å overleve Harmageddon.

Som det står i Vakttårnet 1. november 2008 s. 28 som svar på spørsmålet "Tror Jehovas vitner at de er de eneste som blir frelst?":

Jehovas vitner er overbevist om at det bare er de som viser tro på Jesu gjenløsningsoffer og nøye følger Jesu lære, som blir frelst.

Å nøye følge Jesu lære, det er å følge Vakttårnets lære.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Hun er JV, ja. Ingen tvil om det. Og jeg kjenner flere. Jeg kjøper ikke noe av det, så du trenger ikke prøve å frelse meg. Akkurat det vil jeg faktisk ha meg frabedt. Jeg tar det faktisk fornærmende opp, at andre tror de må frelse meg.

Til Purple Haze. Sent svar til deg, men så dette tilfeldigvis nå og ønsket å kommentere dette.

Jeg er selv oppvokst i menigheten til Jehovas vitner, og kan ikke klage på min oppvekst. Jeg har et fantastisk liv.

Når det gjelder skolen var jeg midt å treet, og ble alltid støttet, motivert og oppmuntret til å gjøre det bra på skolen. Mine foresatte satte grenser, men de ga aldri noe press på hvilke karakterer jeg burdte få. Fikk jeg en god karakter i fag eller på prøver, så var det belønning i form av kino eller kanskje den mater jeg liker best. Jeg fikk aldri kjeft for å ha fått dårlig karakter, men jeg fikk hjelp og støtte.

Når det er sagt, så er vi forskjellige, vi har forskjellig talent, tankemåte, personlighet. Når det gjelder religiøst syn, så er Jehovas vitner et samlet og kjærlig brorskap med nesten 7 millioner døpte forkynnere som lærer det samme innen Bibelsk veiledning. Den Bibelske forståelsen er den samme hos Jehovas vitner over hele jorden.

Vi ønsker å nå ut til alle mennesker med Bibelske sannheter, men det er ikke alle som er interessert - noe vi må respektere. Å du gir uttrykk for det her, og det er helt greit.

God natt.

Skrevet
Når det gjelder religiøst syn, så er Jehovas vitner et samlet og kjærlig brorskap med nesten 7 millioner døpte forkynnere som lærer det samme innen Bibelsk veiledning.

Kjærlig brorskap?? :overrasket:

Mener du at det følgende sitatet fra Vakttårnet som brukeren over deg siterte, representerer nestekjærlighet og et kjærlig brorskap?

... men Jesus forteller oss at det bare er «de gode» som blir samlet i «kar», som symboliserer kristne menigheter. «De ubrukelige» blir kastet bort og vil til slutt bli kastet i en symbolsk ildovn, noe som er et bilde på framtidig tilintetgjørelse.

Blant de mennesker som kan sammenlignes med ubrukelig fisk, er mange som en gang har studert Bibelen sammen med Jehovas folk, men som har sluttet å studere. Noen som har hatt kristne foreldre helt fra de var små, har egentlig aldri hatt noe ønske om å følge i Jesu fotspor. De har ikke villet bestemme seg for å tjene Jehova, eller de har sluttet å tjene ham etter en tid. (Esek. 33: 32, 33) Men det er helt nødvendig at alle oppriktige mennesker lar seg samle inn i de karlignende menighetene før den endelige dommens dag, og at de blir værende på et trygt sted.

Jeg synes at dette utnsittet viser et forkastelig menneskesyn. Dessuten synes jeg at det faktum at Selskapet Vakttårnet ikke bare fraråder, men nærmest forbyr vitnene å ta høyere utdanning er veldig avslørende. Det er jo opplagt at dette er fordi de ikke ønsker at medlemmene skal få kunnskap og lærdom, og i hvertfall ikke tenke selv. Hvis vitnene bare lærer litt historie, bibelkunnskap og biologi vil de jo se at alt det Jehovas Vitners lære er bygd på er bare lureri og humbug, og det må jo selvfølgelig for all del unngås.

Det er tydelig at de høye herrer i Brooklyn faktisk selv er klar over at det JVs lære bygger på er bare oppspinn. Derfor blir medlemmer som gjør oppmerksom på 587/607-problematikken ekskludert, og derfor driver det styrende råd i Brooklyn med utstrakt sitatfusk og lureri slik at medlemmene skal forbli i troen. Jeg vil tro at utstøtelsespolitikken også er et virkemiddel de bruker for å få folk til å forbli innenfor sekten.

Gjest Ludovie
Skrevet
Men ikke en høyere utdannelse. Det blir sammenlignet med å ta sitt eget liv (
)

:overrasket:

Jeg så nettopp dette klippet, og jeg har virkelig aldri blitt så sjokkert før i hele mitt liv!

Taleren sier at selv om det finnes vitner som har "overlevd" en høyere utdannelse (noe som i deres øyne = har ikke forlatt sekten), må man ikke stole på at det blir slik for en selv. Det å ta en høyere utdannelse fører nemlig stort sett til at man forlater sekten.

Enhver med en normal tenkeevne skjønner jo imidlertid at grunnen til at folk som tar høyere utdannelse forlater slike sekter, kommer av at de får litt mer innsikt i saker og ting. Og det er selvfølgelig også derfor at sektledelsen fraråder høyere utdannelse. Man må jo for enhver pris unngå at medlemmene lærer å tenke, eller - skrekk og gru - at de begynner å stole på egen vurderingsevne!

Egentlig er det ganske morsomt (selv om jeg selvfølgelig har stor respekt og sympati for de som er ofre for dette systemet, og for dem er det selvfølgelig på ingen måte morsomt). Hvordan i all verden kan det ha seg slik at (tilsynelatende) ingen av tilhørerne gjennomskuer det taleren sier? :overrasket:

• 4 uker senere...
Skrevet

Kjærlig brorskap? Tja, det er vel det når en er medlem. Selv har jeg vært det, men gikk ut for noen år siden. Det jeg har sett i ettertid kan aldeles ikke omtales som kjærlig. Familien min vil ikke se meg, mine venner får ikke lov å ha kontakt med meg. Jeg savner alle sammen innmari mye, og har mang en gang grått for alle sammen. Men hva kan man gjøre? Jeg har i ettertid fått høre fra andre i familien om ting som skjedde under bibelstudiene som JV hadde med mine foreldre i sin tid. Og det var merkelige greier, som at det var bare JV som fikk lese i bibelen fordi de la trykket på rett plass og visste hvordan de skulle lese det sånn at det "ble riktig". Ene slektningen min tok bibelen og begynte å lese, men vitnet bare leste høyere enn han. Det har jeg aldri blitt fortalt av mor og far.

Jeg har aldri savnet noe i oppveksten min, annet enn kanskje litt flere venner på skolen. Men jeg var vitne, og ble vel sett på som litt rar. Jeg husker ungene ropte ting etter meg og de første årene ble jeg også mobbet mye. Men det var da ikke min skyld at mor og far ble JV.

Men bortsett fra det var oppveksten min bra. Vi hadde et nært samhold i familien, og det var vel også en av grunnene til at jeg trodde mor og far aldri ville slå hånda av meg. Så feil jeg tok.

Selvfølgelig er vitnene forskjellige, akkurat som folk er forskjellige i alle sammenhenger. Men alle leser samme litteratur, og derfor har de vel samme mening også.

Men det å ta høyere utdannelse ikke blir sammenlignet med det å ta sitt eget liv. Det blir vel heller sett på som bortkastet fordi verden snart ødelegges.

• 4 uker senere...
Skrevet
Jeg er vitne, tenkte jeg kunne forklare litt:

Det med venner som ikke er vitner, handler om et skriftsted som går på at "dårlig omgang ødelegger gode vaner"

Som vitne mener vi at alle som ikke tror det samme som oss, vil ødelegge våre gode vaner, så er å lese i Bibelen hver dag, gå på møter 3 ganger i uken, og så forkynnelsen da. Du som er "verdslig", kan påvirke oss til å røyke, være umoralsk, osv

Derfor måtte hun kutte deg og dere ut, enten fordi hun selv ville det, eller aller helst på grunn av press fra foreldre og andre i menigheten. Det at hun bruker "du-form" og ikke "jeg-form" kommer av at vi på møtene våre lærer hvor dårlige "verdslige" mennesker er.

Vi som er vitner er på ingen måte like, som mennesker. Forskjellige talenter, interesser, jobber, smak, osv

Men, vi må tenke likt i religiøse spørsmål.

Så er det satt opp et utrolig antall regler som vi må/bør følge, bare spør etter studie-utgaven av vakttårnet, så kan du se selv.

Reglene er så omfattende at det berører selv dem minste delene av livene våre.

Av denne grunn vil nok det utad virke som om vi er like, regler for hva vi skal si, hvordan vi skal kle oss, frisyre, framtoning, osv

Når du treffer et vitne, treffer du et menneske som er under stort press.

Du forstår det bedre når du tenker over at vi bare får ha venner som er vitner, og hvis du melder deg ut, blir du behandlet som en utstøtt, noe som betyr at ingen av dine venner lengre kan ha noe med deg å gjøre, heller ikke nikke eller si hei til deg i butikken. Hvis du er flyttet hjemmefra gjelder det samme for dine søsken, foreldre og andre slektninger som er vitner. Kanskje vil dine søsken i det minste si hei til deg, men kanskje ikke.

Da er det bare en ting å gjøre: Gå på møter, forkynne, lese bibelen, eller aller helst Vakttårnet, som er mer viktig enn Bibelen for oss.

Jeg skulle gjerne forlate denne troen, men kan ikke av nevnte grunner.

Hyklersk ja, men bedre enn å være død.

.....synes dette høres trist ut, og en skal ikke føle seg så "fanget":(

En ting som gjør meg utrolig frustrert når det gjelder Jehovas Vitner; hvorfor er vi så umoralsk og grusomme hvis vi ikke er tilhengere??

!!!!!!Alle mennesker er like GODE og Verdifulle uansett religion og tro.. !!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...