Gå til innhold

Mammas babybok

Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bombe at du får jente... Jeg tipper nemlig ALLTID feil (bortsettfra når det gjelder meg selv). Det slår aldri feil!

Hehe, ja slik som meg det:) Jeg har hatt rett de to forrige svangerskapene mine, men denne gangen hadde jeg ikke peiling, eller trodde det var jente pga av de kinesiske fødselskalkulatorene som sa jente alle sammen.. Merkelig, de har stemt på mine tre barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte 56 til han var 1,5 mnd, så det er ikke noe enorme greier ;)

Ok, jammen det var bra. Har kjøpt en del klær i 56.. Ikke så mye da men, er det salg så er det salg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler ingenting for tida... Nå måtte jeg slå i hjel en diger flue på do, og da spydde jeg i vasken så det sang... Herregud som jeg gleder meg til å slippe disse brekningene.,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar en voldsom tjuvstart på jula, og har bedd familien på pinnekjøtt i dag:)

Nå står pinnekjøttet og damper- og det lukter kokt sau over hele huset.. Den lukta kan jeg styre meg for, men pinnekjøtt er nyyyydelig.. Skal ha dampemår og svinemår til, poteter, surkål, rødkål og rabbestappe:) mmmmmmmmmm Og selvfølgelig julebrus:)

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står pinnekjøttet og damper- og det lukter kokt sau over hele huset.. Den lukta kan jeg styre meg for, men pinnekjøtt er nyyyydelig.. Skal ha dampemår og svinemår til, poteter, surkål, rødkål og rabbestappe:) mmmmmmmmmm Og selvfølgelig julebrus:)

Det hørtes godt ut det :sikle: Får nøye meg med bare en julebrus så lenge jeg :sjenert:

Og grattis med 80 dager igjen :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

I dag skal jeg handle litt mer... Går ut fra at jeg får lammeskinnet i posten i dag og jeg skal på Kid å kjøpe pelspledd:) Gleder meg til å tulle meg inn i et pledd, drikke kakao å se film:) Evt charterfeber som jeg ler meg i hjel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sniker meg innom her en tur, jeg:)

Jeg tåler ingenting for tida... Nå måtte jeg slå i hjel en diger flue på do, og da spydde jeg i vasken så det sang... Herregud som jeg gleder meg til å slippe disse brekningene.,..

Uff, så slitsomt det høres ut, mamma1!!! Jeg er jommen glad for at jeg slipper unna med kvalme bare i 1. trimester! Håper du får det greiere fremover! Har du hatt det sånn alle svangerskapene, eller?

Ååh, det hørtes godt ut! Regner med det ble en bra kveld! Selv har jeg ingen tradisjoner i mitt eget liv med pinnekjøtt, men liker det kjempegodt og spiser med good apetitt når jeg får det servert hos andre! Har egentlig lurt på om jeg skal innføre det som rett i julen i egen familie, riktignok ikke på julaften, men en av de andre dagene. Har skjønt at det ikke er noe vanskelig å lage?

Takk:)

I dag skal jeg handle litt mer... Går ut fra at jeg får lammeskinnet i posten i dag og jeg skal på Kid å kjøpe pelspledd:) Gleder meg til å tulle meg inn i et pledd, drikke kakao å se film:) Evt charterfeber som jeg ler meg i hjel av.

Ja nå må vi bare kose oss og lade opp til fødsel på nyåret! Greit med en ekstra unnskyldning til å kose seg litt ekstra!!! Lykke til med shopping! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, sniker meg innom her en tur, jeg:)

Uff, så slitsomt det høres ut, mamma1!!! Jeg er jommen glad for at jeg slipper unna med kvalme bare i 1. trimester! Håper du får det greiere fremover! Har du hatt det sånn alle svangerskapene, eller? Nei, jeg har aldri vært kvalm før, er vel egentlig ikke kvalm nå heller, men brekker meg for den minste ting- men går ikke rundt og er kvalm, gudskjelov..

Ååh, det hørtes godt ut! Regner med det ble en bra kveld! Selv har jeg ingen tradisjoner i mitt eget liv med pinnekjøtt, men liker det kjempegodt og spiser med good apetitt når jeg får det servert hos andre! Har egentlig lurt på om jeg skal innføre det som rett i julen i egen familie, riktignok ikke på julaften, men en av de andre dagene. Har skjønt at det ikke er noe vanskelig å lage? Pinnekjøtt er kjempeenkelt, du bare hiver det oppi gryta (på en rist) og har på vann, slik at det nesten når opp til kjøttet. Så står det det og damper i noen timer (vi bruker 4 timer) Men pinnekjøttet skal vannes ut ca et døgn i forveien. Bare å legge det i vann dagen før og skifte vann en gang eller to. Det går også an å kjøpe ferdig utvannet, men det blir mye dyrere. Så koker vi poteter, varmer surkål og rødkål (fra pose) og lager kålrotstappe. I tillegg bruker vi svinemår til (pølse) som du deler i passelige biter og legger på toppen av pinnekjøttet den siste timen. Voila- pinnekjøttet er ferdig. Mye enklere å lage enn ribbe og sånn, i og med at du slipper å lage saus, og du slipper å skjære opp noe som helst (med unntak av kålrota da:))

Ja nå må vi bare kose oss og lade opp til fødsel på nyåret! Greit med en ekstra unnskyldning til å kose seg litt ekstra!!! Lykke til med shopping! :) Ja, den shoppingen ble det så som så med, det var ikke Kid her, men Princess.. Jaja, får ta det en gang vi er i byen:)

Veldig koselig at du stakk innom forresten, jeg er veldig lite flink til å oppdatere meg på andre sine sider..

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye med ei lita jente (eller stor må jeg kanskje si ;)

Takk takk, ja tror jeg må begrense sukkerinntaket fremover, ellers får jeg sikkert en baby som jeg ikke klarer å få ut..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint :kose: Jeg klarte fint å presse ut en 4,3 kilos som førstegangs. Ellers så er det desverre ikke så mye man kan gjøre med størrelsen på ungen. Det at mor har spist masse godteri når babyen er stor, er en myte... Jeg er slank og spiste sunt hele tida, fikk stor baby likevel. Har nok mer med arv og gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja jeg har ikke spist mer usunt nå enn tidligere, så tror heller ikke det har noe med det å gjøre.

Har fått ny time til ultralyd den 8.januar for å sjekke leie. Snakket med jordmor i går og hun også syns det var rart at han hadde satt meg opp så tidlig for de bruker ikke gjøre det før uke 36 (dersom det ikke har festa seg. Jaja, en ny anledning til å sjekke kjønnet da.. Klarer ikke være sikker på at det er jente jeg..

Her er det vi lærte i går på kurs..

De setter egentlig ikke pudentalblokkade på sykehuset her, det var synd, for det høres veldig bra ut. Men jeg skal spørre gynekologen min ved neste ul om han kan gjøre det om han er på vakt når jeg skal føde. Han er en veldig dyktig fødselslege.

De setter derimot lokalbedøvelse, noe jeg har null erfaring med, så kom med dem om noen har prøvd. De setter også epidural, noe jeg er veldig usikker på om jeg vil prøve igjen..

Det er mer sjelden de klipper, men noen (svenske leger og jordmødre) gjør det oftere enn andre. Håper jeg ikke får en svensk jordmor..

Dersom man vil ha familierom så koster det 250kr natten og man får ha det to netter.

Dersom det blir hastekeisersnitt blir det narkose, derom det er planlagt keisersnitt er det epidural.

Det er alltid minst to jordmødre på vakt.

Man får tydeligvis bestemme mer over egen fødsel enn jeg har gjort før...

Ved min siste fødsel tvang de meg inn i dusjen, til tross for at jeg dusjet fem timer tidligere, fordi de mente det ville lindre smertene.. Jeg blødde som en gris og klarte nesten ikke stå på beina.. De satte også kateter på meg under fødselen til tross for at jeg sa jeg nettopp hadde vært på do og ikke ville ha kateter.. Eneste kommentaren var at "her var det tomt"

Nei, fysj. Satser på en triveligere opplevelse denne gangen og håper på en enda litt kortere fødsel. Min første var 15 timer, men andre var 11 timer, kanskje jeg får en på 7 timer nå?:) Vil jo ikke at det skal gå altfor fort heller..

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke noe hyggelig med dårlige fødselsminner. Jeg prøver igrunn å tenke minst mulig på den første min, og klamrer meg til håpet om at andre gang blir myyyyye bedre. På en måte er det bra vi ikke vet akkurat hvordan det blir heller... Hadde jeg visst hvordan det skulle bli sist, hadde jeg nok grudd meg enda mer. :fnise:

Men resultatet ble heldigvis bra da, og vonde minner blekner jo... Håper du får en drømmefødsel denne gangen. 7 timer høres perfekt ut, da!!! Melder meg på den jeg også, selv om min sikkert blir litt lenger, siden jeg brukte 21 timer sist. (Jeg ble faktisk også klippet, av en norsk jordmor, men tror det var fordi hodet til jenta mi var stort og de følte de begynte å få dårlig tid. Vet ikke hvor vanlig det er..)

Når det gjelder størrelsen på babyen, tror jeg også det har mye med arv å gjøre. Alle kvinnene i min familie har født barn over 4 kg, og jeg fødte en på nesten 4,4 sist. Har begynt å tenke på at jeg ikke har lyst til å gå så mye over tiden. Vesla mi ble født 2 dager etter termin, tenk om hun hadde ventet i 2 uker... :sjokkert:

Fra det ene til det andre... Takk for "oppskrift" på pinnekjøtt!!! Kanskje det kan vær 1.dagsmiddag i år? Mmmmm....

Ha en god dag, Mamma1 :)

Endret av smilefjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke dumt som førstedagsmiddag:) En ting jeg ikke forstår er at svigerfamilien min spiser grøt på formiddagen julaften, det er ikke jeg vant til... Jeg spiser bare frokost og sånn. Ellers blir jeg veldig mett til middag..

Ja, babyen min ligger 12% over nå, og viss det ikke er mer ved fødsel så er det ikke noe å bekymre seg over, ca 3800g. Det går fint.

Nå skal jeg på Europris å se om de har det pleddet jeg vil ha:)

Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...