Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #61 Skrevet 12. oktober 2008 Fordi hun har presset ut ni barn? Jeg kobler ikke det som noen bragd i seg selv, med mindre løssluppenhet er en prestasjon.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #62 Skrevet 12. oktober 2008 Hun sier det selv i artikkelen: "Hun understreker at hun verken har tatt utdanning eller vært i jobb, og at dette frigjør masse tid." Det sier seg selv at hun ikke kan ha nådd å ta utdannelse eller jobbet, når hun har 9 unger. Dama er bare 33 år. Synes det er veldig imponerende gjort! Ta vare på 9 barn alene. Utrolig! Heldigvis for henne (og dere sytpeiser) lever vi i et velferdsland. Det skal dere være glade for den dagen dere selv trenger hjelp. Unner henne overgangsstønaden på 9500, barnetrygd for 10 barn: 9700, evt kontantstøtte hvis noen av ungene er under 3 år (3300 i mnd) og småbarnstillegget som heller ikke utgjør så mye. Oj, glemte bostøtte. Det må være hardt å få økonomien til å gå rundt med så mange unger. Synes det er direkte smålig av enkelte her inne å irritere seg over at hun ikke Har en betalt jobb. Dama jobber mye hardere enn mange av dere!
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 12. oktober 2008 #63 Skrevet 12. oktober 2008 Hun skiller seg jo definitivt ut fra flertallet av oss ved å velge å få barn "hele tiden", og det er mulig det er noe rart med det, sånn som i dokumentaren noen andre her nevner. At det er en slags rus eller avhengighet nesten å gå gravid og føde barn. Likevel er det ikke trygdemisbruk å gå gravid og føde mange barn, da har man jo faktisk rett på visse ytelser avhengig av hva man har tjent/overgangsstønad. Om man er alenemor med ett barn og får overgangsstønad, og klarer seg på det (som ei jeg vet om gjorde en god stund), eller om man har ni, det gjør ikke så stor forskjell i mine øyne. Hun sier også at hun holder på med utdanning nå, så hun har jo som mål å komme ut i jobb. Å jobbe som ufaglært ville uansett ikke brødfødd halve barneflokken hennes vil jeg tro, om hun måtte betalt for fulltidsbarnehage for dem etc? Og barnehager er jo også offentlig støttet. "Fantastisk" er hun sikkert ikke, men jeg synes det virker som hun mestrer situasjonen helt fint. Jeg er forresten frivillig barnløs og forholdsvis voksen selv. Ja, hun tar utdanning nå fordi hun er nødt. Overgangstønaden varer ikke evig - kun til yngstemann er 3 år .. så hvis hun ikke orker flere barn nå så MÅ hun faktisk ta en utdannelse og komme seg i jobb. Nei, hun er ikke trygdemisbruker - hun har rett på sine stønader etter loven. Men hun utnytter det for alt det er verd - det skal være visst. Hadde mange valgt som henne så hadde hele velferdsstaten vår falt sammen .. Mange jobber som ufaglærte .. og klarer veldig fint å brødfø familien sin. Dama har hatt mange år på å ta utdannelse - at hun velger å ta det nå tror jeg mer henger sammen med at hun ikke orker flere barn. Gifte kvinner og menn må først og fremst se om de har råd til å leve på en inntekt mens den andre går hjemme eller tar utdannelse. Og merkelig nok - når noen her på KG spør om råd ifm at de lurer på om dette er riktig tid å få barn så får alle beskjed om at "du må da ikke få barn før du har råd til å forsørge barnet", "du må ha utdannelse og jobb først", "du må være i et stabilt forhold først" ... men når det gjelder denne kvinnen så synes dere hun er så utrolig flink - noen mener endatil at det bør reises en bauta over henne jaja, godt man snur kappen etter vinden.
Mamma1 Skrevet 12. oktober 2008 #64 Skrevet 12. oktober 2008 Hun sier det selv i artikkelen: "Hun understreker at hun verken har tatt utdanning eller vært i jobb, og at dette frigjør masse tid." Ja, hun har jo hatt samboer fram til for to år siden. Hun fikk første barnet før hun var ferdig på vgs. De fleste alenemødre får overgangsstøtte i hvertfall så lenge.
Mamma1 Skrevet 12. oktober 2008 #65 Skrevet 12. oktober 2008 Mange jobber som ufaglærte .. og klarer veldig fint å brødfø familien sin. Dama har hatt mange år på å ta utdannelse - at hun velger å ta det nå tror jeg mer henger sammen med at hun ikke orker flere barn. Skulle gjerne sett at du klarte å forsærge ni barn på en lønn som ufaglært... Men jeg ser ikke problemet, hun har vært forsørget av samboer inntil for to år siden.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #66 Skrevet 12. oktober 2008 Skulle gjerne sett at du klarte å forsærge ni barn på en lønn som ufaglært... Denne moren klarer det jo på atskillig mindre, så det er tydeligvis mulig.
Mamma1 Skrevet 12. oktober 2008 #67 Skrevet 12. oktober 2008 Samlet inntekt der var vel på over 30 000, det er vel omtrent dobbelt så mye som en ufaglært.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #68 Skrevet 12. oktober 2008 Samlet inntekt der var vel på over 30 000, det er vel omtrent dobbelt så mye som en ufaglært. Ja, der har vi det igjen. Hva kommer det av at når man er aleneforsørger, så er plutselig barnetrygd inntekt? Ufaglærte får også barnetrygd. For ni barn skulle det bli nærmere 9000 kroner i måneden. Kontantstøtte får de, og bostøtte hvis de tjener lite nok. Skal du sammenligne, får du jammen gjøre det riktig.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #69 Skrevet 12. oktober 2008 Beundringsverdig! Langt i fra alle som hadde harr guts til det hun gjør! i samfunnet florerer det med fordommer, stigmatisering og negative uttalelser mot dem som velger annerledes. pass på dere selv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå