Rosalie Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/05/26/536067.html Ikke skjønner jeg hvordan hun klarer det...
sommerglede Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 jeg synest hun er utrolig dyktig.. men nå får hun kanskje litt hjelp da av den nye mannen hun skal gifte seg med...
Kvist Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Jeg tenker at hun har nok helt andre bekymringer enn det jeg har... ...og så syns jeg hun bør takke hva-det-nå-enn-er-hun-tror-på Snakk om å være fruktbar da!
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Hvordan har man råd til ni barn? Alene? Imponerende!
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Hun har aldri vært i jobb... Så det er jo da staten/fedrene som strengt tatt forsørger både henne og barna. Jeg synes litt synd på barna også. Greit at de har mange lekekamerater i umiddelbar nærhet, men når ni barn skal dele på én voksenperson, så blir det ikke mye tid til hver. Ansvaret på de eldste barna må jo også bli ganske stort.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Skal jeg være ærlig så tror jeg barna tar skade av dette. Og hvorfor skal egentlig jeg som skattebetaler finansiere dette gildet?
Rosalie Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2008 Du som skattebetaler betaler nok lite for dette "gildet" i lengden - disse barna er de som skal betale skatt og pleie vår generasjon den dagen vi er gamle. Skadelig for de eldste? De blir nok voksne rimelig raskt, men det er vel neppe skadelig å måtte tya litt ansvar hjemme. Det er nok mer skadelig å være enebarn med foreldre som jobber døgnet rundt...
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Du som skattebetaler betaler nok lite for dette "gildet" i lengden - disse barna er de som skal betale skatt og pleie vår generasjon den dagen vi er gamle. Hvis de da ikke ender opp som moren sin. Ellers har jeg hørt om flere mennesker fra store søskenflokker som føler at de ikke fikk nok oppmerksomhet fra sine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Du som skattebetaler betaler nok lite for dette "gildet" i lengden - disse barna er de som skal betale skatt og pleie vår generasjon den dagen vi er gamle. Skadelig for de eldste? De blir nok voksne rimelig raskt, men det er vel neppe skadelig å måtte tya litt ansvar hjemme. Det er nok mer skadelig å være enebarn med foreldre som jobber døgnet rundt... Foreldre som jobber døgnet rundt er selvsagt ikke bra det heller, men det betyr ikke at det er ideelt med én hjemmeværende mor og ni unger. Nå får hun jo riktignok en mann å dele ansvaret med. Det blir neppe mye tid til følge opp alle barna på skole/aktiviteter når man har så mange. De er tett i alder, så tenk hvor vanskelig det blir hvis alle har en fritidsaktivitet som skal følges opp, og alle trenger hjelp med leksene. Det blir ikke så mer tid disse barna får av den hjemmeværende moren sin enn et enebar med en mor i full jobb får. Greit at storesøsken kan ta ansvar og følge på ting, men de store barna skal også være barn, ikke reserveforeldre, og i noen tilfeller så er det faktisk mamma man vil ha, ikke storesøster.
Gjest Screemy Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Himmel og hav Hun bruker 2,5 timer på å steke 40-50 pannekaker. Hadde dette vært meg hadde jeg skaffet meg minst tre komfyrer med 4 plater på hver og like mange stekepanner å stekt 12 pannekaker i slengen Hun har mnd.utgifter på over 33 tusen!
Tiit Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Jeg synes hun hørtes ut som ei fornuftig dame når hun forteller om hva som er viktig i forhold til barna. Men det er klart at det må være en sårbar situasjon. Viktig at hun har god hjelp i familie og venner. Tror ikke nødvendigvis barna har en dårlig oppvekst selv om de er mange som må dele på en voksen. Dersom den voksne er tilstede for den enkelte noe av tiden, og yter god omsorg for dem, er det det viktige. Noen barn vokser opp alene med foreldre som ikke ser og hører dem det meste av tiden. Det har med kvaliteten på omsorgen å gjøre. Ønsker denne moren og hennes søte små all lykke til!
Gjest Gjest_liv_* Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 Barn i store søskenflokker kan klage på at de fikk for lite oppmerksomhet i oppveksten, og enebarn kan klage på det samme. At noe har skjedd enkelte ganger betyr ikke at det alltid skjer. Denne moren er hjemmeværende, og hvis hun organiserer hverdagen bra kan hun gi barna like mye oppmerksomhet som det gjennomsnittlige ett- eller tobarnsforeldre gjør. Tenk deg "vanlige" barn i dag: De ser foreldrene en times tid på morgenen før skolen (hvis de ikke har foreldre som drar hjemmegra grytidlig før barna er oppe av senga), og så sees de ikke igjen før i femtida på ettermiddagen. Middag, en times tid, og så er det avgårde til trening eller vennebesøk for barna. Vel hjemme igjen ser de på tv til det er leggetid. Jeg vet ikke hvor mye kvalitetstid barna får med foreldre i en vanlig gjennomsnittlig husholdning heller. Den korte tida barn og foreldre ser hverandre iløpet av dagen går ofte med til matlaging, husarbeid, innkjøp osv. Med den såkalte "tidsklemma" i tankene, så kan det hende en alenemor med ni barn likevel ikke har så lite tid til barna sine sammenlignet med andre foreldre.
Lemming Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 (endret) Skal jeg være ærlig så tror jeg barna tar skade av dette. Ærlig talt, gi deg. Det er ikke akkurat som at hun har bestemt seg på forhånd for å bli alenemor til 9 barn, så jeg synes det blir helt feil å spekulere i om dette er det mest ideelle for barna. Hadde dette vært en livvstil hun hadde valgt og bestemt seg for tidligere, da kunne det (kanskje) vært på sin plass å diskutere hvorvidt det er det beste for barna eller ikke. Jeg må bare gi meg over i forbauselse, jeg er alene med ETT barn, og synes det er slitsomt nok. All ære til en meget ressurssterk dame som klarer dette!! Endret 26. mai 2008 av Lemming
Lourdes Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Jeg tror at jeg har lest om henne på babyverden.no. Hun må være utrolig psykisk sterk, strukturert og tålmodig. Økonomien hennes er utrolig marginal. Jeg tror jeg hadde knekt sammen av å ha det så stramt. Jeg synes nesten at det er på grensen til uansvarlig å få så mange barn når hun har et så dårlig økonomisk utgangspunkt. Hva om regjeringen gjør noen endringer f.eks. kutter kontantstøtten? Hva om fedrene til barna får dårligere inntekt og ikke kan betale like mye bidrag? Kontantstøtten får hun bare til barna er tre dvs. 3300,- i måneden forsvinner uten noen utgifter forsvinner..(ikke før disse barna begynner på skolen). Nå flytter hun jo kanskje sammen med en mann som kan bidra litt økonomisk (forhåpentligvis) og økonomien er kanskje sikret (på et minimumsnivå) en stund til.. I tillegg tenker jeg også på dette med oppfølging av barna... Her er det ni som som skriker etter hennes oppmerksomhet! Det er fint at hun greier seg, men slett ikke en selvfølge. Lurer på om hun har tenkt på slike ting i det hele tatt før hun fikk barn etter barn...
Gjest Gjest-M- Skrevet 26. mai 2008 #16 Skrevet 26. mai 2008 Da jeg var barn, hadde vi en nabo som var alene med 11 barn!! Hun ble enke tidlig, og måtte oppdra hele flokken alene. De har nok hatt sitt å stri med både den ene og den andre i den søskenflokken der. Et par av dem bodde i fosterhjem en periode. Men i voksen alder ser det ut til å ha gått noenlunde greit med dem alle. Tenk hvor mange barnebarn den dama der ligger an til å få. Kan bli helt matt av å tenke på det. I denne familien var det et barn i hver klasse på skolen, skikkelig tripp-trapp-tresko. Og de hadde konfirmasjon hvert år. Huttetu. Jeg syns det var tøft nok å være alene med 2.
Leanne Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 Jeg synes nesten at det er på grensen til uansvarlig å få så mange barn når hun har et så dårlig økonomisk utgangspunkt. Hva om regjeringen gjør noen endringer f.eks. kutter kontantstøtten? Hva om fedrene til barna får dårligere inntekt og ikke kan betale like mye bidrag? Kontantstøtten får hun bare til barna er tre dvs. 3300,- i måneden forsvinner uten noen utgifter forsvinner..(ikke før disse barna begynner på skolen). Nå flytter hun jo kanskje sammen med en mann som kan bidra litt økonomisk (forhåpentligvis) og økonomien er kanskje sikret (på et minimumsnivå) en stund til.. I tillegg tenker jeg også på dette med oppfølging av barna... Her er det ni som som skriker etter hennes oppmerksomhet! Det er fint at hun greier seg, men slett ikke en selvfølge. Lurer på om hun har tenkt på slike ting i det hele tatt før hun fikk barn etter barn... Helt enig med deg... Det har jo vært snakk om å kutte ut kontant støtten en stund nå, hva når de gjør det.. Alle inntektene denne damen har kommer jo fra nav.. og fedrene til barna... Men jeg må jo si at det er imponerende å lese hvordan hun klarer seg i hverdagen.. Får håpe staten ikke gjør noen endringer da, slik at regnskapet endrer seg... hun har tross alt utgifter på 33810 og inntekter på 33940... ikke mye å gå på der...
LilleKylling Skrevet 26. mai 2008 #18 Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg reagerte også litt på økonomien hennes. Både overgangsstønaden og kontantstøtten får hun jo bare i to år til. Da faller inntekten drastisk. Om regjeringen bestemmer seg for å fjerne kontantstøtten, så tviler jeg på at det gjelder for de som allerede har begynt å få den. De vil nok få den ut perioden uansett. Men hun skulle jo antagelig gifte seg til neste år, så får jo håpe mannen tjener litt penger! Ellers så er vel privatskole en av utgiftene hun KAN kutte ned på. Det var jo over 3000 kr pr. mnd. Endret 26. mai 2008 av LilleKylling
Gjest *Mim* Skrevet 26. mai 2008 #19 Skrevet 26. mai 2008 Synes det er rart at så mange er negative til å ha mange barn. Hvorfor er to og tre en grei norm? Hvor kommer det fra? Slik jeg leste artikkelen i Magasinet, var hun selv fornøyd, og jeg tror ikke barn tar skade av å vokse opp i en flokk, ta ansvar og lære å tilpasse seg andre. Egobarn har vi i alle fall mer enn nok av i Norge i dag. Om økonomien er stram, kan det hende at andre ting veier opp. En annen ting er at det må være utrolig tøft for kroppen å gjennomgå ni svangerskap. Jeg er i mitt femte nå - og det blir det siste. Jeg synes det begynner å slite på både det ene og det andre å bære fram et barn til.
Rosalie Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 26. mai 2008 I tillegg går hun jo på skole nå, og vil kunne gå ut i jobb omtrent samtiig med at hun mister kontantstøtte og overgangsstødnad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå