Gå til innhold

Uhygenisk å la dyr spise av samme fat som oss?


Lurvina

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway

Forferdelig ekkelt! Selv har jeg gått til innkjøp av engangshansker da jeg ikke klapper katten uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et område hvor jeg er sterkt påvirket av min oppdragelse. Det har ført til at jeg synes det ser ekkelt ut når en hund spiser av en tallerken, men den mer intellektuelle delen av hjernen min bryr seg ikke. Jeg lar gjerne hunden og katten spise av gaffelen min, men kun når jeg er ferdig - jeg spiser ikke av samme gaffel etterpå.

Ulogisk nok synes jeg det er eklere med hunder som spiser slik enn med katter. Det har jo ikke så mye med fornuft å gjøre, akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket meg for bendelorm og andre parasitter hvis jeg var deg. Usj.

Ja, pappa delte en softis med hunden vår en gang, og han lå med oppkast dagen etterpå.

Hunder og katter sleiker på avføring!

Gjør de? Min hund spiser avføring.

Det at pappen din fikk oppkastsyke kan like så godt være av softisen.

Det er så mye dritt i sofismaskiner at det er kvalmt.

Nei, det gjelder vel å ikke være overhysterisk. Jeg deler ikke is med bikkja, men han kan gjerne få slikke skåla mi rein etter at jeg er ferdig.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingunn_*
Kattene mine får ofte smake pinneis av meg så spiser jeg av isen etterpå!

Katter elsker å drikke vann alle andre steder enn der vannskåla er plassert!Det hender titt og ofte at kattene mine slurper i seg vann fra mitt vannglass eller vannmugge!

Jeg drikker det etterpå!

Jeg kysser ofte kattene mine på munnen!

Din mor er hysterisk, spesielt når du ikke engang spiser av tallerknen etterpå+at den blir vasket opp i såpe og varmt vann!

Moren din hadde vel fått dånedippen hadde hun sett meg med mine katter!

Jeg lever og er ikke syk!

Hunder sleiker ofte eierne på truten, er det mange som har blitt syke av det?

Signerer innlegget ditt - gjør mye av det samme selv, tom. værre ting....helt sikkert.

Ville sjekket meg for bendelorm og andre parasitter hvis jeg var deg. Usj.

Ja, pappa delte en softis med hunden vår en gang, og han lå med oppkast dagen etterpå.

Hunder og katter sleiker på avføring!

Sjekke om jeg har bendelorm og andre parasitter?

Neidu, det trenger jeg nok ikke av den grunn :ler:

Hunder og katter sleiker seg i rompa!

Javel!

Jeg eter jo ikke dritten dems, og enzymene i kjeften på dyr bryter ned ganske mye av div. bakterier.

Hadde eg hatt bendelorm, skulle jeg hatt det for mange herrands år siden! Har alltid hatt katt og jeg er frisk uten bendelorm og det har eg vært i 35 år!

Softisen til faren din var vel dårlig da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
For en stund siden var jeg hjemme hos foreldrene mine og der spiste vi is, katten lå ved siden av meg i sofaen og var veldig nysgjerrig på hva det var vi spiste. Etter at jeg var ferdig med isen lot jeg pus få ta en smak fra tallerkenen min, noe som førte til at mamma ble litt småhysterisk. Hun mente at det var uhygenisk å la dyr få spise av samme tallerken som vi bruker, jeg sa at de har jo vaskemaskin som vasker på 60 grader, men det mente hun ikke var nok.

Jeg synes det høres litt overhysterisk ut, og forresten er ikke 60 grader veldig varmt da? :klø: Jeg brenner ihvertfall fingrene mine hvis jeg prøver å ta ut av oppvaskmaskina når den akkurat er ferdig, så jeg regner med at de fleste bakterier er forduftet da.

Hva tror dere, er det jeg som er for avslappa eller er det mamma som er for hysterisk? :fnise:

Jeg er enig med moren din, dette hørtes ekkelt ut, og alt for slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ingunn_*
Jeg er enig med moren din, dette hørtes ekkelt ut, og alt for slapt.

Hva er det som er så ekkelt med det?

Tallerknen blir jo uansett vasket i varmt vann og såpe!

Katter for eksempel de graver over møkka si! Ute eller inne i egen kasse!

Etterpå hopper dem opp på fanget ditt, soffaen din, senga di med potene sine!

Er det også ekkelt da eller?

Har du katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt hund hele livet, den får spise av min tallerken, den slikker meg på munnen......og hold dere fast: Den sover i senga mi når den vil.

Jeg er nok skikkelig ekkel, ja. Er veldig sjelden syk, og er ikke hysterisl når det gjelder bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns din mor høres hysterisk ut, for katten er faktisk renere i munnen enn det hun noen gang vil bli. Og Oppvaskemaskinen klarer fint å fjerne eventuelle bakterier.

Men er man så hysterisk, burde man kanskje ikke la andre mennesker spise av samme bestikk man selv spiser av for de har virkelig mange bakterier i munnen sin.

Jeg satt akkurat og tenkte det samme da jeg så at du skrev det jeg skulle ha skrevet. Derfor gjør jeg bare sånn ---> :Nikke:

Og til deg som svarte Piper, at bakteriefloraen er annerledes. Ja, det er den sikkert, men den menneskelige bakteriefloraen er ikke ufarlig. Blir du bitt av et menneske kan du regne med gigainfeksjon. Min eldste sønn havnet på Ullevål og måtte operere etter en (teit)slåsskamp hvor motstanderens tann lagde hull på en av knokene hans. Diger infeksjon oppover inni hele armen, som måtte skrapes bort.

De hullene jeg har fått i huden av valpen vår har aldri avstedkommet noe som helst ;)

Bakterier eller ikke, det er dårlig dressur å la dyr spise fra ens eget dekketøy. Gjentar man dette sporadisk tror dyret at det er OK, og man vil få problemer med å sette seg ned å spise uten å få dyret til bordet. Katt, hund, elefant eller pinnedyr.

Det er mange som er snille med dyrene sine, eller barna sine for den saks skyld. Dette skaper individer som sliter med oppdragelsen. Er ikke verre enn å sjekke TV-guiden for utallige programmer med dyrepsykologer og nannys som reiser rundt og lærer folk grensesetting for å se et mønster.

Dette er jeg enig i. Vi har fire katter, den ene har blitt litt bortskjemt med å få smake, og nå tar det ikke slutt på tigginga når vi spiser noe han liker lukta på.

En annen ting, i hvert fall når det gjelder hund, er at den skal vite sin plass nederst på rangstigen, og den lærer ikke dette hvis den får tigge mat av eieren.

Når alt dette er sagt, drikker eller spiser jeg ikke av noe som hunden eller kattene har spist av, før det er vasket. Men det er mer en sånn greie jeg har i mitt eget hode, på tross av det jeg vet om bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ble veldig overassket egentlig, over å se hvor mange som lar dyrene sleike av tallerkenen og syns det er helt ok.

Enig at man ikke skal være hysterisk, men man er ikke hysterisk når man er obs på dette, man er bare fornuftig.

Trodde det var allmenn kjennskap at hunder skulle ha egne skåler og at det var en grunn til det. Det står i allefall i ALLE hundebøker jeg har at man IKKE skal dele tallerken med dyret, fordi at eventuelle parasitter/bakterier/osv dyrene har IKKE går bort i oppvaskemaskinen.

Det er også bra for hunden å lære den at mat kommer KUNN i den egens skål. Dette gjør at hunden mindre sannsynlig hopper opp på bord og sleiker fat og diverse...

Eller at den "snapper" mat ut av hendene på deg.

Reagerer også litt på at en katt får is.... det skal den absolutt ikke ha.

Men for all del, gjør hva dere vil. Men må si jeg ble litt overrassket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ja her var det mye rart ja gitt:) morsom diskusjon.

Jeg gir kattene mine alt de har lyst på, på hva som helst, men de får det bare på gulvet og jeg legger fatet ned ved plassen til matskålene. Men så er jeg oppvokst med katter som aldri spiste annet enn middagsrester og-l. De likte ikke tørrfor så godt så det ble aldri kjøpt inn, men kokte poteter og slik det var nammenam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr skal alltid ha egne skåler/fat.

Det er ikke alle bakterier som forsvinner ved 60 grader!!

Hvilke bakterier/parasitter er det som overlever oppvaskmaskin, og hvor vanlige er de blant norke husdyr?

Bakterier eller ikke, det er dårlig dressur å la dyr spise fra ens eget dekketøy. Gjentar man dette sporadisk tror dyret at det er OK, og man vil få problemer med å sette seg ned å spise uten å få dyret til bordet. Katt, hund, elefant eller pinnedyr.

Man opprettholder lederskapet dersom man kun serverer hunden/katten etter at man selv har spist, siden det er det naturlige i en flokk. I tillegg kan man fint gjøre unntak i blant, så lenge man ellers har ett godt lederskap. Å være hysterisk på slike detaljer er noe man må gjøre dersom man sliter med lederskapet.

Vi har ingen fast rutine på mating, annet enn at hunden får mat en stund etter at vi er ferdig, dersom det er noe hun kan spise, og noen ganger får hun små biter ved bordet, men hun tigger aldri fra oss i husstanden. Men feks enbekjent av meg alltid gir hunden mat etter at hun selv er ferdig, men hun har så dårlig lederskap ellers at denne rutinen bare har ført til at hunden krever mat når hun er ferdig, og blir aggressiv når den ikke får noe.

Vel, det er et faktum at de fleste katteeierne har toxoplasmose. Jeg er ikke sikker, men jeg tror dette kommer av kontakt med avføringen. Det er gøy å ha toxoplasma gondii i hjernen, gitt! Lenge leve katter.

De fleste katteeiere har ikke hatt toxo, noe man fant ut etter at man begynte å teste gravide for toxo immunitet. Rundt 10% av befolkningen har hatt toxo, og fårekjøtt er fortsatt den største smittekilden, katter havner faktisk ganske langt ned på lista. Toxo er heller ikke en kronisk sykdom, det er noe man får en gang, også er man immun mot det resten av livet. Og sykdommen er kun farlig for gravide.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Toxo er heller en kronisk sykdom, det er noe man får en gang, også er man immun mot det resten av livet. Og sykdommen er kun farlig for gravide.

Dette stemmer ikke! Toxo er farlig for fosteret, det er også farlig for mennesker med nedsatt immunsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvilke bakterier/parasitter er det som overlever oppvaskmaskin, og hvor vanlige er de blant norke husdyr?

Nå er ikke jeg noe ekspert på parasitter og bakterier, men det er dette jeg har lest i diverse hundebøker.

Jeg syns det høres logisk ut også. Dyr er dyr liksom...ville du gjort det samme med en rotte f.eks?

Hunder kan da ete på det samme som rotter. Vår hund fikk plutselig gardia etter å ha sleiket på noe greier i byen...

Nei skjønner virkelig ikke hva som er så utrolig vanskelig med å bare la de få mat i sin egen skål.Skal man absolutt gi de rester etter middag så skrap det over i dems skål da vel.

Vi har også som andre har sagt her, egen oppvaskebørste som vi bruker til å vaske hundens skåler, den går IKKE i oppvasken med det andre.

Syns det går litt på det samme som å bruke egen klut til å vaske dassen med jeg, og ikke bruke den samme som vi vasker kjøkkenbenken med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

haha, nå er vel ikke en hund det samme som dassen din da. *fniser*

Nei, det er en grunn til at folk har mer allergier enn før i tiden, og det er hysterisk renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekspert på parasitter og bakterier, men det er dette jeg har lest i diverse hundebøker.

Jeg syns det høres logisk ut også. Dyr er dyr liksom...ville du gjort det samme med en rotte f.eks?

De fleste bakterier i norge dør på 60 grader, parasitter dør stort sett ved 50 grader.

Hovedforskjellen på en vill rotte og en hund er at hunden din bor i ditt hus, og stort sett bærer på de samme bakteriene som du gjør. Mens rotter tilbringer mesteparten av livet i søppel og kloakk. I tillegg har hunder en ph-verdi i systemet sitt som ganske rask dreper de fleste bakterier, mens rotter er naturlige smittebærere fordi de er immune mot så mange sykdommer, at de kan bære veldig lenge rundt på sykdommer uten å dø av dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lucy d-.-b

Har aldri hatt katt selv, men når naboen forsømte den stakkars pusen og dro på ferie og lot den være ute hele uken (huff, stakars katten var vant til å være inne også) satt vi ut en skål med litt melk til den på trappen til naboen. Dette var da jeg var liten, og det var ikke en egen katteskål som vi sparte til de gangene når naboen tenkte for kort :gjeiper:

Mamma er veterinær og biolog og er temmelig god på akkurat de tingene der. Det var aldri et problem å sette tallerkenen i oppvaskmaskinen, og så tilbake i hylla på kjøkkenet slik at vi kunne spise "menneskemat" av den dagen etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til dere som er så festlig hysteriske!

Spiser dere kun av egen talleken, bestikk, glass o.l. når dere spiser hos venner, restaurant mm. ?

Tenk på hvor mange andre mennesker som dere ikke kjenner som har spist av de samme tingene dere spiser og drikker av!

Tørr dere det? Menneskekjeften innholder veldig mye ulumskheter og bakterier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen på en vill rotte og en hund er at hunden din bor i ditt hus, og stort sett bærer på de samme bakteriene som du gjør. Mens rotter tilbringer mesteparten av livet i søppel og kloakk.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av slike utsagn. Mennesker og hunder er helt forskjellige dyr og har en helt annen bakterie flora. Og om du ikke bærer hunden på tur eller har en hund som kun er inne 24/7 så plukker hunder opp en rekke bakterier, virus og parasitter ute.

Hundekjeften har også de mest nasty bakteriene, det vet alle som har behandlet hundebitt.

Menneske ting for mennesker, og dyreting for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Professor i dyre- og menneskehyg

Det er ikkje noko problem å la dyr ete av tallerkener når dei blir vaska i maskin etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...