Gå til innhold

Uhygenisk å la dyr spise av samme fat som oss?


Lurvina

Anbefalte innlegg

For en stund siden var jeg hjemme hos foreldrene mine og der spiste vi is, katten lå ved siden av meg i sofaen og var veldig nysgjerrig på hva det var vi spiste. Etter at jeg var ferdig med isen lot jeg pus få ta en smak fra tallerkenen min, noe som førte til at mamma ble litt småhysterisk. Hun mente at det var uhygenisk å la dyr få spise av samme tallerken som vi bruker, jeg sa at de har jo vaskemaskin som vasker på 60 grader, men det mente hun ikke var nok.

Jeg synes det høres litt overhysterisk ut, og forresten er ikke 60 grader veldig varmt da? :klø: Jeg brenner ihvertfall fingrene mine hvis jeg prøver å ta ut av oppvaskmaskina når den akkurat er ferdig, så jeg regner med at de fleste bakterier er forduftet da.

Hva tror dere, er det jeg som er for avslappa eller er det mamma som er for hysterisk? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Camelia

Dette vet jeg ikke 'fasiten' på, meg jeg holder med mamman din jeg. Æsj, jeg syns det er ekkelt når dyr spiser av samme tallerkener eller bestikk som oss... Egen skål og sånn til dyrene!! Vaskemaskin eller ikke...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Eg lar ikkje dyr ete av fat som eg brukar til å ete på. Men eg er ganske avslappa når det gjelder sånne bakterie- greier. Hadde ikkje plaga med i det heile tatt. Litt bakteriar styrkar immunforsvaret. Når eg tenkjer meg om, så trur eg hundane slikka fat mange ganger då eg budde heime. Og eg var (og er) nesten aldri sjuk, så eg trur det går bra at katten var litt bort i fatet.

Endret av Infralove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg ikke 'fasiten' på, meg jeg holder med mamman din jeg. Æsj, jeg syns det er ekkelt når dyr spiser av samme tallerkener eller bestikk som oss... Egen skål og sånn til dyrene!! Vaskemaskin eller ikke...

;)

Han har egen skål, han smakte bare på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes forskjellige typer mikroorganismer, og ikke alle dør av koking. Dyra har en litt annen flora enn oss, så jeg holder med din mor i dette. Hvis jeg skal la hunden min smake på noe, tar jeg det alltid fra min tallerken og over i hundens.

Dessuten finnes det eklere ting enn mange bakterier. Parasitter f.eks..

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine får ofte smake pinneis av meg så spiser jeg av isen etterpå!

Katter elsker å drikke vann alle andre steder enn der vannskåla er plassert!Det hender titt og ofte at kattene mine slurper i seg vann fra mitt vannglass eller vannmugge!

Jeg drikker det etterpå!

Jeg kysser ofte kattene mine på munnen!

Din mor er hysterisk, spesielt når du ikke engang spiser av tallerknen etterpå+at den blir vasket opp i såpe og varmt vann!

Moren din hadde vel fått dånedippen hadde hun sett meg med mine katter!

Jeg lever og er ikke syk!

Hunder sleiker ofte eierne på truten, er det mange som har blitt syke av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dyr skal alltid ha egne skåler/fat.

Det er ikke alle bakterier som forsvinner ved 60 grader!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kattene mine får ofte smake pinneis av meg så spiser jeg av isen etterpå!

Katter elsker å drikke vann alle andre steder enn der vannskåla er plassert!Det hender titt og ofte at kattene mine slurper i seg vann fra mitt vannglass eller vannmugge!

Jeg drikker det etterpå!

Jeg kysser ofte kattene mine på munnen!

Din mor er hysterisk, spesielt når du ikke engang spiser av tallerknen etterpå+at den blir vasket opp i såpe og varmt vann!

Moren din hadde vel fått dånedippen hadde hun sett meg med mine katter!

Jeg lever og er ikke syk!

Hunder sleiker ofte eierne på truten, er det mange som har blitt syke av det?

Ville sjekket meg for bendelorm og andre parasitter hvis jeg var deg. Usj.

Ja, pappa delte en softis med hunden vår en gang, og han lå med oppkast dagen etterpå.

Hunder og katter sleiker på avføring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Heidi_*
Ville sjekket meg for bendelorm og andre parasitter hvis jeg var deg. Usj.

Ja, pappa delte en softis med hunden vår en gang, og han lå med oppkast dagen etterpå.

Hunder og katter sleiker på avføring!

Mine hunder har egne skåler, men har jeg hatt en middag jeg ikke har spist opp så setter jeg ofte ned pletten min.

Hvor ofte tar dere ikke borti dyra i løpet en dag? Vakser dere hendene etter HVER eneste gang?? Mye fysj og fæsj i pelsen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår har egne skåler. Likevel hender det at han får mat fra askjetter ol som vi spiser av og de går rett i oppvaskmaskinen når han er ferdig. Men, å spise av noe...etter katten, nei takk.

Forøvrig til deg som nevnte at dyr har parasitter.....det har mange mennesker også. Ta en tarmskylling, så kommer de kanskje ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg er vel en av de ekle menneskene som dere prater om her. Jeg gir gledelig pusekattene mine en bit av maten min.

Jeg har levd med katt siden jeg var 7-8 år og har katter enda, og jeg har søren meg aldri vært noe spesielt syk, tvert imot har jeg vært minimalt syk i forhold til resten av vennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: For noe tull! Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Syns din mor høres hysterisk ut, for katten er faktisk renere i munnen enn det hun noen gang vil bli. Og Oppvaskemaskinen klarer fint å fjerne eventuelle bakterier.

Men er man så hysterisk, burde man kanskje ikke la andre mennesker spise av samme bestikk man selv spiser av for de har virkelig mange bakterier i munnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel stor forskjell på den menneskelige bakteriefloraen og den bakteriefloraen dyr har.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattene mine får ofte smake pinneis av meg så spiser jeg av isen etterpå!

Katter elsker å drikke vann alle andre steder enn der vannskåla er plassert!Det hender titt og ofte at kattene mine slurper i seg vann fra mitt vannglass eller vannmugge!

Jeg drikker det etterpå!

Jeg kysser ofte kattene mine på munnen!

Din mor er hysterisk, spesielt når du ikke engang spiser av tallerknen etterpå+at den blir vasket opp i såpe og varmt vann!

Moren din hadde vel fått dånedippen hadde hun sett meg med mine katter!

Jeg lever og er ikke syk!

Hunder sleiker ofte eierne på truten, er det mange som har blitt syke av det?

Det hørtes bare ekkelt ut, og jeg er ikke redd for bakterier, men en plass går grensen. Og det med at hunder sleiker eierne på truten er noe av det ekleste som finnes. Den tunga har vært over alt :sur:

Men over til TS sitt spørsmål, det synst jeg egentlig hørtes helt greit ut, så lenge man ikke spiser av tallerken/skålen o.l etterpå, før den er vasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier eller ikke, det er dårlig dressur å la dyr spise fra ens eget dekketøy. Gjentar man dette sporadisk tror dyret at det er OK, og man vil få problemer med å sette seg ned å spise uten å få dyret til bordet. Katt, hund, elefant eller pinnedyr.

Det er mange som er snille med dyrene sine, eller barna sine for den saks skyld. Dette skaper individer som sliter med oppdragelsen. Er ikke verre enn å sjekke TV-guiden for utallige programmer med dyrepsykologer og nannys som reiser rundt og lærer folk grensesetting for å se et mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt diverse katter spise av tallerkner som jeg bruker til vanlig. Men jeg vasker de jo før jeg bruker dem til meg selv. Har hatt katter i snart 20 år, og har aldri hatt magesjau pga deling av matfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...