estrella Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg pratet nettopp med ei, som skal konfirmeres i år. Og der hvor hun er i fra så er det vanlig å gi konfirmanten et par glass eller noe lignende med alkohol. Hun skulle få vin og to cider. Alle vennene hennes fikk også slik. Hun kommer fra Arendal hvis det har noe å si;-) Jeg har aldri hørt om det før hun nevnte det. Verken jeg, eller de to yngre brødrene mine fikk det. Og ingen av våre venner heller fikk det. Jeg spurte mamma om hun visste om dette var vanlig, da sa hun at hun heller aldri hørt om det. Jeg måtte jo spørre om hun ville ha servert alkohol til meg når jeg var 15, men da fikk jeg et ganske klart nei og en lang samtale om at å oppfordre barn til å drikke var galt osv..(Noe jeg faktisk er enig i). Er dette en tradisjon dere har eller vet om?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Jeg er fra Danmark og der er det vanlig at konfirmanten blir introdusert for alkohol i konfirmasjonsselskapet. Aldersgrensen på alkohol er 16 der, men det er for å kjøpe selv. Jeg tror nok det er vanlig i noen familier også i Norge at konfirmanten får et glass vin eller noe lignende. Det er jo uansett ikke snakk om å drikke seg snydens.
Gjest Gjest_mummitrollet_* Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 For en merkelig tradisjon. Jeg har vært i en del konfirmasjoner, og alkohol til mindreårige har aldri vært aktuelt. Her stiller jeg ? ved foreldrene, i teorien er de åpenlyst langere når de tillater dette. Sier jo noe om at de synes det er legitimt å gi 14-15 årringer alkohol. Gode rollemodeller.....
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Dette har jeg aldri hørt om før. Og jeg kunne definitivt ikke gitt mitt barn alkohol til konfirmasjonen. I min familie er det greit med en liten smak av vin/øl/cider på tunga når man er tenåring (et ørlite nipp), men et helt glass med alkoholholdig drikke er ikke aktuelt før fyllte 18 år. Man bryter faktisk norsk lov ved å gi alkohol til mindreårige...
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Jeg pratet nettopp med ei, som skal konfirmeres i år. Og der hvor hun er i fra så er det vanlig å gi konfirmanten et par glass eller noe lignende med alkohol. Hun skulle få vin og to cider. Alle vennene hennes fikk også slik. Hun kommer fra Arendal hvis det har noe å si;-) Jeg har aldri hørt om det før hun nevnte det. Verken jeg, eller de to yngre brødrene mine fikk det. Og ingen av våre venner heller fikk det. Jeg spurte mamma om hun visste om dette var vanlig, da sa hun at hun heller aldri hørt om det. Jeg måtte jo spørre om hun ville ha servert alkohol til meg når jeg var 15, men da fikk jeg et ganske klart nei og en lang samtale om at å oppfordre barn til å drikke var galt osv..(Noe jeg faktisk er enig i). Er dette en tradisjon dere har eller vet om? Nå betyr ikke konfirmasjonen i dag hva den gjorde en gang tiden, da var den avgjørende. Da var man voksen og så snart de var konfirmert så var det ut i jobb. Mulig de gjorde det da? Ingen i min fam rundt de 70 i dag kan minnes noe slikt. Nå har jeg vert i mange konfirmasjoner rundt om i landet,men aldri opplevd at noen har gitt konfirmanten alkohol. Man er et barn når man er 14 år og konfirmant. Så hva er poenget med å gi barnet alkohol? jeg ville da reagert om noen serverte alkohol til en konfirmant. Nå er jeg ikke alkoholmotstander, ingen i min fam er det,men omgås alkohol med vett. jeg har ikke servert alkohol til gjestene heller, for det er barnets dag. vel, har middagen vert på resturant/lokale, så har de fått øl til maten de som har villet. (Ikke konfirmanten)Det har vel vert 2-3 flasker på tre konfirmanter. De to/tre drikker sjeldent alkohol,men minnes de sa det gjorde godt, for det var uneskrivelig varmt den dagen. jeg kjenner da folk på disdriktet rundt arnendal,men aldri hørt om noe slikt.
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Man bryter faktisk norsk lov ved å gi alkohol til mindreårige... Det tror jeg faktisk ikke man gjør. Skjenkereglene gjelder kun offenlig skjenking av alkohol. Ellers ser jeg ikke det store problemet med å servere alkohol (i moderate mengder) til voksne gjester i et konfirmasjonsselskap. At konfirmanten skulle ha var ikke aktuelt hos oss.
Gjest Stjernedryss Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Dette har jeg aldri hørt om før. Og jeg kunne definitivt ikke gitt mitt barn alkohol til konfirmasjonen. I min familie er det greit med en liten smak av vin/øl/cider på tunga når man er tenåring (et ørlite nipp), men et helt glass med alkoholholdig drikke er ikke aktuelt før fyllte 18 år. Man bryter faktisk norsk lov ved å gi alkohol til mindreårige... Jeg må le når du sier det om en ørliten nipp til tenåringer. Her jeg kommer fram er en ørliten nipp, eller smak helt vanlig for små barn. De får ikke et eget glass nei, men en liten slurk av vin/øl/cider er jo ufarlig selv for toåringer. Synes ikke man skal gjøre noen stor sak ut av at noen tenåringer får et par glass. Grunnen til at foreldrene synes det er greit å introdusere barna for dette er at de ikke har noe i mot alkohol selv. Alkohol kan være skadelig i store mengder, men i små mengder er det som det meste annet helt ufarlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Jeg tror ikke det er vanlig. Vet det også er delte meninger og tradisjoner rundt alkoholservering til de voksne i konfirmasjon. Hvorom allting er; i min familie har det vært ganske vanlig å servere mindre mengder alkohol til de voksne, men konfirmanten og andre gjester som er under 18 har IKKE fått.
Gjest me Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Det tror jeg faktisk ikke man gjør. Skjenkereglene gjelder kun offenlig skjenking av alkohol. Ellers ser jeg ikke det store problemet med å servere alkohol (i moderate mengder) til voksne gjester i et konfirmasjonsselskap. At konfirmanten skulle ha var ikke aktuelt hos oss. Utdrag fra alkoholforskriften > står ikke noe om offentlig sjenking her.... Salg, utlevering og skjenking av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk i gruppe 1 og 2 må ikke skje til personer under 18 år, og salg, utlevering og skjenking av alkoholholdig drikk i gruppe 3 må ikke skje til personer under 20 år, selv om vedkommende viser frem skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Det tror jeg faktisk ikke man gjør. Skjenkereglene gjelder kun offenlig skjenking av alkohol. Ellers ser jeg ikke det store problemet med å servere alkohol (i moderate mengder) til voksne gjester i et konfirmasjonsselskap. At konfirmanten skulle ha var ikke aktuelt hos oss. Skjenkeregler ja,men du bryter uansett loven. Det er ikke lov å "servere" handle eller gi alkohol til noen under 18 år. Det er straffbart. Nå ble det ikke skrevet om hvor festen var for konfirmanten,men foreldre som syns det er greit hjemme? for der unngår de straffeforfølgelse? de risikerer ikke resturantens eksistens med å la barnet få alkohol der. Og jeg tror enhver resturant villet nektet å servere alkohol i glasset til konfirmanten.
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Skjenkeregler ja,men du bryter uansett loven. Det er ikke lov å "servere" handle eller gi alkohol til noen under 18 år. Det er straffbart. Nå ble det ikke skrevet om hvor festen var for konfirmanten,men foreldre som syns det er greit hjemme? for der unngår de straffeforfølgelse? de risikerer ikke resturantens eksistens med å la barnet få alkohol der. Og jeg tror enhver resturant villet nektet å servere alkohol i glasset til konfirmanten. Jeg tror sannelig du må vise til lovteksten, jeg mener nemlig at du tar feil.
Gjest Mirina Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol i konfirmasjon i det hele tatt jeg, så jeg har aldri hørt om konfirmanter som har fått servert alkohol i selskapet. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter gitt mine mindreårige barn alkohol.
Eliza Doalot Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 I min familie er det vanlig med litt alkohol i konfirmasjon. Det begrenser seg til en alkoholsvak aperitiff og litt vin til maten. Det er også helt vanlig hos oss, at konfirmanten får tilbud om det samme. Jeg ser ærlig talt ikke at det skal være et stort problem.
Gjest Gjest_mio_* Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 I min familie er det vanlig med litt alkohol i konfirmasjon. Det begrenser seg til en alkoholsvak aperitiff og litt vin til maten. Det er også helt vanlig hos oss, at konfirmanten får tilbud om det samme. Jeg ser ærlig talt ikke at det skal være et stort problem. Problemet er at de voksne da sier det er greit å bryte loven.
Eliza Doalot Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Problemet er at de voksne da sier det er greit å bryte loven. Det er så, men dette skjer altså en gang pr barn. Så vidt meg bekjent, har ingen i min familie (meg selv inkludert) fått et spesielt lemfeldig forhold til loven av den grunn.
Mazilla Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 (endret) Jeg er fra Sørlandet og har aldri hørt om denne såkalte tradisjonen! Så da er det i tilfelle noe med akkurat det miljøet, tror neppe alle i Arendal har alkohol i konfirmasjon... Høres ut som en veldig merkelig tradisjon!! Endret 30. april 2008 av Mazilla
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Problemet er at de voksne da sier det er greit å bryte loven. Hvilke lov er det man bryter? :klø:
Gjest Screemy Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 -- Alkohol i konfirmasjon til de voksne i moderate mengder er jeg vant med! -- Helt greit syns jeg så lenge konfirmanten selv ikke har noe mot det!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 Problemet er at de voksne da sier det er greit å bryte loven. Feil. Det er helt lovlig å gi alkohol til mindreårige i privat sammenheng.
aline Skrevet 30. april 2008 #20 Skrevet 30. april 2008 Jeg hadde reagert veldig dersom jeg var i konfirmasjon der konfirmanten og andre under 18 år fikk servert alkohol, rett og slett fordi jeg er sterkt imot å gi mindreårige, som ikke har lov til å kjøpe alkoholen selv, alkohol. Om jeg kanskje er sær, så meg om det, jeg synes ikke alkohol og barn har noe å gjøre sammen. At de lærer alkohol å kjenne uansett, er så, jeg er imot at de får kjennskapen til alkohol så tidlig, og ihvertfall servert på fat av foreldrene. Jeg vil gjøre alt for at mine eventuelle barn ikke begynner å drikke så tidlig, slik at de i det minste vet at dette ikke er noe man bare pøser på med og at det faktisk ikke er ok før man er gammel nok. Har ingen tro på at foreldre får noen som helst større kontroll over hva og hvordan barna drikker, dersom de sjenker dem selv i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå