Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #41 Skrevet 11. mai 2008 kiri: Det stemmer nok at jeg har valgt feil ja. Administrasjon og personal er uaktuelt, men noe innen helsesektoren kan det godt hende jeg lander på. Vurderer bioingeniør. Jeg kan til en viss grad skjønne at noen syns det er "spennende", men jeg står på mitt om at det er lite givende. Denne utdanninga er preget av en "mye vil ha mer" mentalitet, og både menneskelige hensyn og hensyn til miljøet blir ofte satt til side. Nesten alt dreier seg om å tjene mest mulig penger. Beklager igjen hvis jeg tråkker noen på her nå, men det er bare sånn jeg føler det. Dessuten er lønningene er idiotisk høye. Si meg, ville du studert økonomi hvis du visste at lønna som venta deg var 200 000 f.eks? Hadde det vært like "interessant" da? Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke klarer å gjennomfører studiet selv, faktisk så har jeg A'er og B'er så langt. Det er bare så drepende kjedelig og lite givende.
kiri Skrevet 11. mai 2008 #42 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Hva som er givende er jo forskjell fra person til person, og takk og lov for det. Noen ville nok påstå at bakterier er like lite givende som du synes økonomi er, selv om begge deler kan ha veldig stor betydning om man ser stort på det. Enig? At lønna er idiotisk høy tror jeg ikke det er så veldig mange som har studert 2 eller 3 år som er enig i, men at det kan finnes enkelte "idiotiske" høye (topp)lønninger innen "bransjen" kan jeg være enig i. Da jeg studerte økad var det få av de med "Dagens Næringsliv under armen", men dette kan selvfølgelig ha endret seg i takt med samfunnet de siste åra og er nok også forskjellig fra skole til skole. Endret 11. mai 2008 av kiri
Varsia Skrevet 13. mai 2008 #43 Skrevet 13. mai 2008 Jeg kan prøve å være litt nøytral i hvorfor jeg valgte som jeg gjorde: NHH vs UMB: Man blir kanskje tatt mer "seriøst" av økonomifolk (tenker da på senere jobb ol) som NHH-student - det har jo vært den mest anerkjente økonomiskolen i landet. De har også lange tradisjoner innen økonomifag, så man vet at utdanningen har kvalitet. Ulempen: Føler det er litt mer "streber-kultur", og veldig fokus på det økonomiske (også mht valgfag ol). Ulemper med UMB kan være at det ligger utpå landet (dog, bare en halvtime med tog fra Oslo, jeg har pendlet mye), og at utdanningen kanskje ikke er like anerkjent. Fordelene har jeg jo allerede ramset opp tidligere Jeg hadde også gode nok karakterer til å komme inn på NHH, men hadde ikke noe lyst til å flytte til Bergen + at jeg følte det ble veldig fokus på økonomiøkonomi og at MÅ være best. Men det kan jo bare hende det er mitt inntrykk. Jeg tenker at man også bør høre litt på magen/hjertet - for meg var det viktig at jeg fant et sted hvor jeg trivdes og hvor lærekulturen var bra. Hvis man jobber skikkelig og er engasjert får man uansett jobb etterpå, mener nå jeg - jeg har iallefall ikke noe problemer (har fått jobbtilbud selv med over et år igjen av studiene). Kanskje noen her som er i en ansettelsessituasjon kan si noe om de forskjellige skolene? Takk for svar igjen... Du bekrefter egentlig bare det jeg allerede innbiller meg, at UMB nok er mer skolen for meg, både takket være ryktet sitt om det gode studiemiljøet, og pga de mange valgfagene som virker hakket mer interessante enn ved NHH. Dessverre har jeg også inntrykk av at NHH er en mer streberskole, selv om det i seg selv ikke trenger å være negativt, jeg bare passer ikke helt inn i det... Men hadde jo vært fint om noen NHH-studenter hadde noe å si? Disse yrkene har utelukkende som mål å henholdsvis maksimere profitt og påvirke oss til å kjøpe noe. Mulig jeg får mange på nakken nå, men jeg vil driste meg til å si at de fleste som velger å bli økonom gjør det utelukkende for lønnen og "statusen." Jeg kan ikke skjønne annet. Inetressant og givende er det ihvertfall ikke. Hvis det å maksimere profitt er det samme som lite givende for deg så må det jo være haugevis av yrker og bransjer som er lite givende? Butikksjef? Eie sin egen bedrift (man er jo ute etter å TJENE noe?). Et teater vil også gjøre sitt beste for å tjene mest mulig penger, slik at de kan bruke enda mer på å drive teateret best mulig? Matbutikkene vil også tjene penger. Privatskolene også. Avisene. Byggeselskaper. Arkitekter. Nei, fysj. Ekkelt med bedrifter som vil tjene penger, og enda eklere med de som ordner med økonomien deres slik at det faktisk er mulig for bedrifter å tjene penger For all del, jeg ser poenget ditt, og det er veldig trist at du havnet i et studiemiljø der du fikk et sånt syn (håper ikke jeg gjør det, derav min skepsis for "streberskolen"). Men saken er at økonomer trengs uansett, du kan ikke drive et sykehus uten økonomer, du kan ikke drive et teater uten økonomer, du kan ikke drive en skole uten økonomer og skal du drive din egen butikk bør du helst ha litt peiling på økonomi da og. Og det er derfor jeg interesserer meg for økonomi. Man må kunne økonomi for å drive denne verdenen, og økonomi er en viktig del av veldig mange sammenhenger. Skal du kunne forstå fattigdom er det ganske viktig å forstå økonomi, for det er ikke til å komme unna at det er økonomi som driver oss i alle retninger. Økonomi er mye mer enn markedsføring og business, det er mat, det er helse, det er miljø, det er tak over hodet.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 13. mai 2008 #44 Skrevet 13. mai 2008 ...Og nettopp fordi økonomene ofte blir sett på som teoretikere som bare tenker tall og er ute etter å tjene mest mulig penger: man trenger flere "menneskelige" økonomer! Eller, folk som er flinke med tall og lønnsomhet, men som klarer å opptre på en slik måte at andre ikke får et så negativt syn på økonomer.. Det er en masse forskjellige økonomer - og hver til sitt bruk. :D Bare et svar til Thalee om hvorfor man tregner økonomer her i verden. Jeg hukser et eksempel vi fikk av læreren vår i første klasse: Hvis man for eksempel skal velge mellom å bygge en bro eller en tunell over/under en vei, må man se på hvor mye kostnader prosjektet kommer til å medføre. Dette må veies opp imot hvor mange menneskeliv man kan spare på de forskjellige alternativene, et menneskeliv må derfor verdsettes med en pris. Det høres kanskje fælt ut at man må sette en prislapp på menneskeliv, men det er slik at det ikke er ubegrenset med ressurser her i verden, og man må alltid prioritere et alternativ foran et annet. Det er nettopp det økonomi handler om: å velge det beste alternativet. Noen ganger velger man for å tjene penger, andre ganger for å tjene/spare liv. Så økonomi handler ikke bare om tallknusing og profittmaksimering.. Jeg har selv hatt en del tunge stundet gjennom studiet, men slik tror jeg det er med alle studier. Jo mer du forstår og lærer, jo morsommere er det. Jeg er selvsagt også enig i at studiet helt sikkert ikke passer for alle!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå