Lille-me Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Hei. Til neste år er det min tur til å starte med høyere utdanning. Men problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil. Derfor etter mye tenking, har jeg havnet litt på at jeg kanskje skal velge å studere økonomi og andministrasjon. Vet ikke om det er noe for meg, men saken er den at det finnes denne utdningen nær der jeg bor nå, slik at jeg hadde sleppt å flytte. Dessuten føler jeg at det ikke er så velding bortkastet hvis jeg skulle ombestemme meg senere. Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring med denne utdanningen og som hadde hatt lyst til å dele den med meg.? En ting om meg selv er at jeg ikke er superflilnk i matte, så jeg lurer rett og slett på hvor avansert det egentlig er? Takk for alle dvar på forhånd.
Lille-me Skrevet 27. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 27. april 2008 Er det virkelig ingen her som har noe å kommer med??
Gjest Gjest_Chris_* Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Studerer selv økonomi og administrasjon, og trives kjempegodt med studiet! Man trenger ikke være kjempeflink i matte, men det blir en del tallfag, spesielt i begynnelsen (senere kan man velge litt mer). Det rene mattefaget vi hadde lå vel omtrent på 2MX/3MX nivå, men følte selv det meste av pensum da var relevant for videre studier. Også statistikk er et mattefag. Ellers blir det selvsagt en del tall i forbindelse med regnskap osv. Dersom du er motivert, skal ikke selve matta være noe problem. Kjæresten min hadde kun hatt 1MY før han begynte, og han fikk B i matte, og han har veldig gode karakterer. Selv skal jeg gå finans(går nå 2. året), og liker best tallfag. Liker de fleste fag, men selvsagt er det alltids noen fag man må "lide" seg igjennom.
Lille-me Skrevet 27. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2008 Studerer selv økonomi og administrasjon, og trives kjempegodt med studiet! Man trenger ikke være kjempeflink i matte, men det blir en del tallfag, spesielt i begynnelsen (senere kan man velge litt mer). Det rene mattefaget vi hadde lå vel omtrent på 2MX/3MX nivå, men følte selv det meste av pensum da var relevant for videre studier. Også statistikk er et mattefag. Ellers blir det selvsagt en del tall i forbindelse med regnskap osv. Dersom du er motivert, skal ikke selve matta være noe problem. Kjæresten min hadde kun hatt 1MY før han begynte, og han fikk B i matte, og han har veldig gode karakterer. Selv skal jeg gå finans(går nå 2. året), og liker best tallfag. Liker de fleste fag, men selvsagt er det alltids noen fag man må "lide" seg igjennom. Tror heller ikke det er det at jeg ikke liker matte, men gjør liksom alltid en del slurvefeil. Jeg er ikke helt sikker på hva 2mx. y og alt det der er, siden jeg er det første kulle i et nytt system. Men har valgt den letteste matta, alstå den du må ha, og ligger på en 4rer. jeg har alstå ikke 2mx, men noe som heter 2p. tror du at jeg kan klare det?? skal ha næringslivsøk neste år da. Så lærer sikkert litt der også?
Gjest Gjest_Chris_* Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 3MX var den vanskeligste matta i 3. klasse, 2MX den vanskeligste i 2., 1MY var den absolutt letteste matta man kunne ha. Om du klarer det eller ikke, kommer an på din egen innsats, og nivået på skolen du skal gå på. Når man skal studere videre får man ikke like mange fag å konsentrere seg om, jeg syntes ihvertfall det hjalp. I tillegg legges det ikke så mye vekt på ens evner til å trykke inn riktig tall på kalkulatoren, men å sette opp uttrykket riktig, og vise forståelse. En A vil i mange tilfeller være ca. 90-100% riktig, ikke som en 6'er, der det føltes som man måtte ha ca. 110% riktig. Lykke til!
Lille-me Skrevet 27. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2008 3MX var den vanskeligste matta i 3. klasse, 2MX den vanskeligste i 2., 1MY var den absolutt letteste matta man kunne ha. Om du klarer det eller ikke, kommer an på din egen innsats, og nivået på skolen du skal gå på. Når man skal studere videre får man ikke like mange fag å konsentrere seg om, jeg syntes ihvertfall det hjalp. I tillegg legges det ikke så mye vekt på ens evner til å trykke inn riktig tall på kalkulatoren, men å sette opp uttrykket riktig, og vise forståelse. En A vil i mange tilfeller være ca. 90-100% riktig, ikke som en 6'er, der det føltes som man måtte ha ca. 110% riktig. Lykke til! Takk for svar... 110 % riktig, kjenner til den ja, men ennå mer irriterende er om man har alt riktig på en prøve, men så var en så "liten" at 5 er høyeste kar.. Ja, kan jo hjelpe med å ikke ha så mange fag. I år har jeg 8 forskjellige fag eller noe sånt.
Lille-me Skrevet 27. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2008 Takk for svar... 110 % riktig, kjenner til den ja, men ennå mer irriterende er om man har alt riktig på en prøve, men så var en så "liten" at 5 er høyeste kar.. Ja, kan jo hjelpe med å ikke ha så mange fag. I år har jeg 8 forskjellige fag eller noe sånt. jeg tar gjerne imot flere svar. ting jeg blant annet lurer på: - hvordan likte du det/ikke? - hva var vanskelig? -hva var lett? hvorfor? -hvordan er det lagt opp? - hva kan du jobbe som? -lønn? -hvor mye kunnskaper innefor matte hadde du før du kom inn? - var det mange som slet, som strøyk? -jobba du mye med lekser ? -mye arbeid på skolen? mye å gjøre hjemme? -hva vil du bli, siden du søkte på dette?
Varsia Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Får jeg også lov å klenge meg litt til denne tråden og stille noen spørsmål jeg og? =D Vurderer selv øk./adm. (med sikte på å bli siviløkonom), men jeg aner egentlig ikke om det er rett av meg. Hva bør jeg like/være flink i for å gjøre det bra på dette studiet? Har gode karakterer fra vgs og liker de aller fleste fag, inkludert matte, men om jeg liker økonomi (på studienivå altså) er litt vanskelig å vite, og jeg aner ikke om jeg sitter inne med de rette personlige egenskapene for å gjøre det bra som siviløkonom. Hvor krevende er det egentlig? Jeg vurderer helst å begynne på NHH siden jeg har gode nok karakterer og det skal være en utrolig bra skole, men har litt inntrykk av at mange der er små genier... Og da får jeg litt prestasjonsangst, og er livredd for å velge et studie som er for krevende. Jeg gikk gjennom vgs uten problem så jeg vet jeg er god, men vgs kan jo som regel ikke sammenlignes med høyere studier. Fortell alt dere kan, snille mennesker der ute...
Lille-me Skrevet 27. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2008 Får jeg også lov å klenge meg litt til denne tråden og stille noen spørsmål jeg og? =D Fortell alt dere kan, snille mennesker der ute... Det får du lov till vet du.. Så nå må dere folkens der ute svare da.. For nå er vi to som trenger svar
Gjest Økonomistudent Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Hei, jeg går økonomi og er snart ferdig med første året. Jeg satt i nesten samme situasjon som deg, at jeg ikke helt visste hva jeg ville og tenkte at økonomi var iallfall et studie jeg ikke ville kaste bort om jeg senere ombestemte meg. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte dette studiet nå etter ett år! Skal prøve å besvare spørsmålene så godt jeg kan. - hvordan likte du det/ikke? Hvordan jeg likte er litt vanskelig å svare på... Men det jeg liker best er vel at det er ikke et rent puggefag som veldig mange andre studier kan være. Det er mer et studie hvor du selv skal klare å komme frem til svar. Du pugger ikke hvilken sykdom en person med de og de symptomene du har, men du sitter og holder på med noe for å komme frem til et svar. Det synes jeg er mye gøyere enn pugging, og jeg føler at jeg lærer mye mer av denne måten å arbeide på. - hva var vanskelig? Det kommer litt an på hva man ser på som vanskelig. I høst var jeg veldig flink til å lese og gå på forelesninger, og da var fagene ganske enkle og greie Denne våren har jeg vært dårligere pga sykdom, så da er det spesielt ett fag jeg ikke har så greie på, analyse av regnskap. -hva var lett? hvorfor? Det også kommer litt an på hva man mener er lett og hva man selv interesserer seg for. Jeg synes bokføring er veldig lett når man først kommer inn i tankegangen. Det er et veldig logisk studie, så hvis man bare klarer å komme inn i den økonomiske tankegangen, så er det meste veldig forståelig så man kan tenke seg til mange svar og fremgangsmåter. -hvordan er det lagt opp? Det er forskjellig fra skole til skole - hva kan du jobbe som? Jeg skal studere i 5 år, altså til siviløkonom, og da er det jo utallige muligheter innen bank, forsikring, konsulent og rådgivning, regnskap, lederstillinger, administrasjon osv osv, det kan man igrunn velge veldig selv når man kommer høyere opp i studiet. -lønn? Lønn som regnskapsmedarbeider (etter 3 år) er vel rundt 300 000, mens siviløkonomer ligger på rundt 400 000, men også her er det store variasjoner og alt ettersom hvilken retning du velger, hvor mange år du vil gå og hvilket firma du havner opp i. -hvor mye kunnskaper innefor matte hadde du før du kom inn? Jeg hadde 2MX, altså den vanskeligste matten for andreåret på vgs, men jeg hadde glemt mye etter å ha hatt noen friår. - var det mange som slet, som strøyk? Nei det er svært få i klassen som har strøket på noe hittil. De som har strøket hittil har vært slaskete gutter som ikke gjør noenting annet enn å feste. -jobba du mye med lekser ? Mye og mye, det er litt forskjellig på fagene. Jeg jobbet mye med matten i høst fordi det er veldig typisk modningsfag som man bare må regne og regne til det er forstått, mens de andre var det sånn så som så med arbeid. Denne vårparten har jeg jobbet veldig mye med mikroøkonomi siden det er et ganske krevende fag hvor man ikke får med seg noe hvis man ikke jobber med det. Men ellers har jeg ikke gjort så mye lekser nei... -hva vil du bli, siden du søkte på dette? Jeg har planer om å bli siviløkonom, gjerne innen administrasjonsretningen Vurderer selv øk./adm. (med sikte på å bli siviløkonom), men jeg aner egentlig ikke om det er rett av meg. Hva bør jeg like/være flink i for å gjøre det bra på dette studiet? Hvor krevende er det egentlig? Jeg vurderer helst å begynne på NHH siden jeg har gode nok karakterer og det skal være en utrolig bra skole, men har litt inntrykk av at mange der er små genier... Du bør være en realist som person med logisk sans rett og slett. Det er et fag som er veldig logisk anlagt som svart over. Ellers sa jeg mye om fagene og arbeidet over. Hvor krevende det er på NHH vet jeg ikke siden jeg ikke går der, men min skole har et veldig tett samarbeid med de på NHH og jeg har inntrykk av at det ikke er noe mer press der enn ellers. Det er jo selvfølgelig veldig flinke folk som har kommet inn på den skolen, så at nivået ligger noenlunde høyt stemmer jo. Men fagene er ikke verre der enn på andre skoler. Det er jo også som du selv sier at det er stor forskjell på vgs og høyere utdanning. Jeg hadde gode karakterer fra vgs, men nå på øk.ad. ligger jeg bare i øverste sjiktet, ikke på toppen for jeg har jo noen B'er. Jeg synes det var ganske godt å komme på høyere utdanning. Det er færre fag å konsentrere seg om og man blir ferdig med fagene etter bare et par mnd, så det er mye lettere å få med seg det man skal i hvert enkelt fag. Det at vi har 4 eksamener hvert halvår er ikke så ille som det høres ut som heller, for har man bare jobbet litt underveis, så er ikke eksamen noe skremmende i det hele tatt. Men dette er jo litt individuelt også. Håper dere fikk noe svar på det dere lurte på? Så er det bare å spørre mer om det er noe
Sol79 Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Vurderer selv øk./adm. (med sikte på å bli siviløkonom), men jeg aner egentlig ikke om det er rett av meg. Hva bør jeg like/være flink i for å gjøre det bra på dette studiet? Hvorfor gå øk/adm om du vil bli siv.øk? Jeg syns ikke det var noe spesielt krevende studie.
Varsia Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 (endret) Hvorfor gå øk/adm om du vil bli siv.øk? Jeg syns ikke det var noe spesielt krevende studie. Øh, fordi man må? Finnes ingen andre veier til å bli siviløkonom, kjære deg... Tusen takk for svar, økonomistudent, det var ganske givende:) Ikke ble jeg noe skremt av svaret heller... Endret 28. april 2008 av Varsia
Sol79 Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Øh, fordi man må? Finnes ingen andre veier til å bli siviløkonom, kjære deg... Fordi at de tre første årene er helt like? Sånn var det ikke før, men da er det vel gjort om.
Varsia Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Fordi at de tre første årene er helt like? Sånn var det ikke før, men da er det vel gjort om. Eneste veien til å bli siviløkonom i Norge er ved å ta bachelor i økonomi og administrasjon, og så master. Hvis fagsammensetningen er riktig har man da "rett" til å kalle seg siviløkonom. Den rene 4-årige siv.øk-utdanningen finnes altså ikke lenger.
Lille-me Skrevet 28. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 28. april 2008 Tusen takk fro svar, Akkurat nå hvet jeg ikke om jeg lurer på mer, eller jeg lurer på hva man blir hvis du har stuert tre år øk.ad?? Men du kan bare fortelle mer hvsi du syns det er mer jeg bør vite. Og tar også imot svar fra flere- Tusen takk igjen for svar..
Lille-me Skrevet 29. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. april 2008 Hvike jobber kan du få hvis du bare studerer øk. ad. i tre år, alstå ikke master. hva "blir" man av det?? Leste også et sted at du kan avslutte etter to år. HVilke muligheter mister jeg da iforhold til tre år??
Gjest Økonomistudent Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Hvike jobber kan du få hvis du bare studerer øk. ad. i tre år, alstå ikke master. hva "blir" man av det?? Leste også et sted at du kan avslutte etter to år. HVilke muligheter mister jeg da iforhold til tre år?? Etter tre år kan du enten bli revisor eller regnskapsfører. For å bli revisor må du ha en viss fagsammensetning med mye rettslære og i etterkant ta noen prøver eller noe. Har ikke så veldig peiling på den etterutdanningen man må ha der. Regnskapsfører blir du vel nesten uansett hvilken fagsammensetning du har (innenfor økonomifagene selvfølgelig), men det er jo retninger innenfor det også. Du har jo maritim, HR, administrasjon osv. Det er litt forskjellig fra skole til skole hva de tilbyr som retninger, men det er jo mye forskjellig selv på 3-års-basis. Du blir ikke autorisert regnskapsfører av 3 år på universitet/høyskole. Da må du ha noe etterutdannelse igjen, som jeg ikke er helt sikker på. Det ble nevnt i en annen tråd her. Så for å si noe om det mest vanlige som du blir etter 3 år, helt vanlig uautorisert regnskapsfører. Det ligger i ordet, regnskap, bokføring, fakturering, bilagsregistrering osv, men som uautorisert så får du ikke aleneansvar, du må ha autorisert til å gjennomgå ditt arbeid. Det lønner seg da å enten ta to år for å bli siviløkonom, eller å bli autorisert regnskapsfører så du kan få høyere lønn, mer ansvar og slippe å alltid ha en som kontrollerer ditt arbeid.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Økonomi/administrasjon er en fin utdanning for folk "som ikke vet hva de vil bli". Jeg kommer fra en akademinkerfamilie, og siden jeg var sånn middels god i realfag på vgs (ikke noe glad/god i matte) og ikke hadde noe ønske om å bli siv.ing som mine foreldre - var øk/adm et godt alternativ. Jeg følte jeg hadde mange muligheter ved denne utdanningen, og slapp å "binde" meg til noe. Bacheloren var litt opp og ned, som andre har sagt over - noen semestre går greit og noen er vanskelige. Man har mange steder mulighet til å velge valgfag som språk/jus/it/helt andre ting - noe som gjør at du kan spesialisere deg litt etter egne interesser. Jeg personlig mener at det nok ikke er det hardeste studiet, men så gjorde ikke akkurat jeg en god innsats på bachelor'en heller. Jobbet litt i skippertak, og endte opp med helt gjennomsnittlige karakterer. Jeg valgte å gå videre på master, for å kunne fordype meg mer i fagene. Flere av mine klassekamerater fra bachelor har valgt å begynne og jobbe eks regnslapsmedarbeider/kontormedarbeider/kundekonsulent osv. Mange av disse har også blitt videre "utdannet" via jobben gjennom kurs ol. Jeg går nå siste året master, og synes så absolutt det har vært verdt det. Jeg har valgt en litt spesiell master, det er mulig å kombinere øk/adm bacheloren med forskjellige mastere innen økonomi/ledelse/markedsføring/bedriftsetablering/IT osv.. I masteren går man mye dypere inn i fagene, og jeg gleder meg til hver dag på skolen! Har i motsetning til bachelor nå bare toppkarakterer. De to ekstra årene vil nok også gi deg bedre jobbmuligheter; som konsulent, ansvarlig/medarbeider innen markedsføring/HR/finans/organisasjon osv... Oppsummering: en fin utdanning hvis man ikke er helt sikker på hva man vil - som kan formes etterhvert som du studerer!! PS: Jeg har ikke studert på NHH, men føler jeg er har en fullverdig utdanning på lik linje med de som går der!
Varsia Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 Takk for et flott og oppmuntrende svar, Nina! :D Tror nok det muligens blir øk./adm. på meg og i fremtiden (for jeg er definitivt usikker på hva jeg vil), om jeg ikke snur om og satser på noe kreativt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå