Lille-me Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 2. mai 2008 Økonomi/administrasjon er en fin utdanning for folk "som ikke vet hva de vil bli". Jeg kommer fra en akademinkerfamilie, og siden jeg var sånn middels god i realfag på vgs (ikke noe glad/god i matte) og ikke hadde noe ønske om å bli siv.ing som mine foreldre - var øk/adm et godt alternativ. Jeg følte jeg hadde mange muligheter ved denne utdanningen, og slapp å "binde" meg til noe. Bacheloren var litt opp og ned, som andre har sagt over - noen semestre går greit og noen er vanskelige. Man har mange steder mulighet til å velge valgfag som språk/jus/it/helt andre ting - noe som gjør at du kan spesialisere deg litt etter egne interesser. Jeg personlig mener at det nok ikke er det hardeste studiet, men så gjorde ikke akkurat jeg en god innsats på bachelor'en heller. Jobbet litt i skippertak, og endte opp med helt gjennomsnittlige karakterer. Jeg valgte å gå videre på master, for å kunne fordype meg mer i fagene. Flere av mine klassekamerater fra bachelor har valgt å begynne og jobbe eks regnslapsmedarbeider/kontormedarbeider/kundekonsulent osv. Mange av disse har også blitt videre "utdannet" via jobben gjennom kurs ol. Jeg går nå siste året master, og synes så absolutt det har vært verdt det. Jeg har valgt en litt spesiell master, det er mulig å kombinere øk/adm bacheloren med forskjellige mastere innen økonomi/ledelse/markedsføring/bedriftsetablering/IT osv.. I masteren går man mye dypere inn i fagene, og jeg gleder meg til hver dag på skolen! Har i motsetning til bachelor nå bare toppkarakterer. De to ekstra årene vil nok også gi deg bedre jobbmuligheter; som konsulent, ansvarlig/medarbeider innen markedsføring/HR/finans/organisasjon osv... Oppsummering: en fin utdanning hvis man ikke er helt sikker på hva man vil - som kan formes etterhvert som du studerer!! PS: Jeg har ikke studert på NHH, men føler jeg er har en fullverdig utdanning på lik linje med de som går der! takk for svar alle sammen, tar med glede imot flere. men du gjestnina, hvor er det du tar utdannelsen din da?
kiri Skrevet 3. mai 2008 #22 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Jeg har også studert øk.ad. for noen år siden og gikk da 2 årig studium. Jeg likte matte og tall, men det var likvel "den menneskelige biten", altså admininstrasjonsdelen, som jeg likte best på studiet og som jeg i dag bruker mest av. Jeg var som dere og visste ikke hva jeg ville bli og begynte dermed på noe som jeg visste at jeg var god på og fikk se hvor veien gikk. Innen det første året var over hadde jeg funnet ut at jeg ville bli ingeniør, men fullførte da øk.ad.studiet for å ha det ved siden av. Min tanke var hele tiden at 2 år med økad var bra å ha ved siden av noe annet (uansett hva det er; kunst og kultur/sykepleier/ingeniør), men at det ikke gir så veldig mye alene. Det beste tipset jeg mottok og vil gi videre er "velg den veien som lukker færrest dører". Altså velg en utdannelse som man kan bygge på i veldig mange ulike retninger etterhvert og som ikke låser deg til én vei. Ulempen med sånne utdannelser er at man ikke vet når man starter "hva man blir" slik som feks lærere gjør. Men dette er som sagt en STOR fordel for alle de som ikke vet nøyaktig hva de vil bli, bare hvilke emner de har best egenskaper i og dermed vil utvikle videre. Jeg angrer ikke på at jeg gikk to år med øk.ad! Endret 3. mai 2008 av kiri
Lille-me Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har også studert øk.ad. for noen år siden og gikk da 2 årig studium. Jeg likte matte og tall, men det var likvel "den menneskelige biten", altså admininstrasjonsdelen, som jeg likte best på studiet og som jeg i dag bruker mest av. Jeg var som dere og visste ikke hva jeg ville bli og begynte dermed på noe som jeg visste at jeg var god på og fikk se hvor veien gikk. Innen det første året var over hadde jeg funnet ut at jeg ville bli ingeniør, men fullførte da øk.ad.studiet for å ha det ved siden av. Min tanke var hele tiden at 2 år med økad var bra å ha ved siden av noe annet (uansett hva det er; kunst og kultur/sykepleier/ingeniør), men at det ikke gir så veldig mye alene. Det beste tipset jeg mottok og vil gi videre er "velg den veien som lukker færrest dører". Altså velg en utdannelse som man kan bygge på i veldig mange ulike retninger etterhvert og som ikke låser deg til én vei. Ulempen med sånne utdannelser er at man ikke vet når man starter "hva man blir" slik som feks lærere gjør. Men dette er som sagt en STOR fordel for alle de som ikke vet nøyaktig hva de vil bli, bare hvilke emner de har best egenskaper i og dermed vil utvikle videre. Jeg angrer ikke på at jeg gikk to år med øk.ad! takk for svar:) setter stor pris på det
Lille-me Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #24 Skrevet 7. mai 2008 Ja, da har jeg fått noen svar og jeg har blitt litt klokere. Jeg setter stor pris på alle sammen, tusen takk for alle svar:). Men jeg vil veldig gjerne ha flere med erfaringer!!! Og en ting til jeg lurte på er om noen har noen andre tips til gode utdanninger som man kan bruke til flere ting? Siden jeg er så usikker på hva jeg vil, og ikke vet helt hva jeg vil trives med ennå.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 8. mai 2008 #25 Skrevet 8. mai 2008 takk for svar alle sammen, tar med glede imot flere. men du gjestnina, hvor er det du tar utdannelsen din da? Jeg gikk på UMB= Universitetet for Miljø- og Biovitenskap (tidligere NLH=Norges landbrukshøgskole) i Ås. Jeg kan anbefale det på det sterkeste, de har virkelig anstrengt seg de siste årene for å bygge opp GODE økonomiutdanninger på like linje med eks. NHH. Man må absolutt ikke like "landbruk" ol for å gå der.. Det er et ganske lite universitet med mange ulike studieretninger, og de er veldig fleksible i forhold til hvilke valgfag man kan ta ol - slik at man får en fin, tverrfaglig utdannelse, ikke bra "blå" økonomifag, dersom man ønsker å flette inn andre ting. Man kan også enkelt ta et semester eller to i utlandet. UMBs økonomistudenter blir også mer og mer annerkjent i arbeidslivet - og vi hadde blant annet årets økonomistudent i fjor. I tillegg er studentlivet helt SUPERT! (oj, ble visst en liten reklame for UMB, dette.. jeg er bare så fornøyd )
Varsia Skrevet 8. mai 2008 #26 Skrevet 8. mai 2008 Jeg gikk på UMB (...) Ååå så flott! :D Jeg har selv veldig lyst til å ta øk./adm. ved UMB, men siden jeg har godt nok snitt til å komme inn på NHH sliter jeg veldig med å bestemme meg. Fornuften og alle de andre fornuftige sier NHH, men følelsene sier UMB (bl.a. pga de valgfrie fagene som er hakket mer interessante enn de ved NHH, i mine øyne). Skal uansett ikke begynne før til neste år, så er ikke noe stress. Men noen flere som kan si noe om det? Om det er veldig dumt å velge UMB fremfor NHH? Jeg VET jo at UMB har et fantastisk miljø, men det er jo det faglige som må avgjøre. Dessuten har alle jeg har snakket med enten gått på UMB (og de sier så klart at det er null problem å velge UMB i stedet ) mens NHH'erne mener jeg er idiot om jeg velger bort NHH... Noen nøytrale, oppegående meninger om det?
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 9. mai 2008 #27 Skrevet 9. mai 2008 Jeg kan prøve å være litt nøytral i hvorfor jeg valgte som jeg gjorde: NHH vs UMB: Man blir kanskje tatt mer "seriøst" av økonomifolk (tenker da på senere jobb ol) som NHH-student - det har jo vært den mest anerkjente økonomiskolen i landet. De har også lange tradisjoner innen økonomifag, så man vet at utdanningen har kvalitet. Ulempen: Føler det er litt mer "streber-kultur", og veldig fokus på det økonomiske (også mht valgfag ol). Ulemper med UMB kan være at det ligger utpå landet (dog, bare en halvtime med tog fra Oslo, jeg har pendlet mye), og at utdanningen kanskje ikke er like anerkjent. Fordelene har jeg jo allerede ramset opp tidligere Jeg hadde også gode nok karakterer til å komme inn på NHH, men hadde ikke noe lyst til å flytte til Bergen + at jeg følte det ble veldig fokus på økonomiøkonomi og at MÅ være best. Men det kan jo bare hende det er mitt inntrykk. Jeg tenker at man også bør høre litt på magen/hjertet - for meg var det viktig at jeg fant et sted hvor jeg trivdes og hvor lærekulturen var bra. Hvis man jobber skikkelig og er engasjert får man uansett jobb etterpå, mener nå jeg - jeg har iallefall ikke noe problemer (har fått jobbtilbud selv med over et år igjen av studiene). Kanskje noen her som er i en ansettelsessituasjon kan si noe om de forskjellige skolene?
Gjest Thalee Skrevet 10. mai 2008 #28 Skrevet 10. mai 2008 Tenkte jeg skulle bidra med et lite svar jeg også, for nyansere bildet litt Jeg går også økonomi og administrasjon fordi jeg ikke "visste hva jeg ville bli." Dette angrer jeg på i dag da studiet er grusomt kjedelig. Det varierer jo sikkert fra person til person hva man syns er kjedelig, men nesten alle jeg kjenner "lider" seg gjennom. De skal likevel fortsette da, uten at jeg skjønner grunnen til det. Hvorfor studere noe man virkelig ikke finner interessant? Ikke "blir man" noe spesielt etterpå heller, og ender antagelig opp med en eller annen kjip kontor/papirarbeid stilling som ikke er veldig givende. Uff, sorry for at dette blir veldig negativt, men jeg sitter her og skal egentlig lese til eksamen i et av disse ekstremt kjipe fagene, og er litt frustrert over at jeg ikke kommer i gang =/ Uansett: lykke til med valget. Man kan alltid gjøre noe annet hvis man velger feil =)
Gjest marihan Skrevet 10. mai 2008 #29 Skrevet 10. mai 2008 Ikke "blir man" noe spesielt etterpå heller, og ender antagelig opp med en eller annen kjip kontor/papirarbeid stilling som ikke er veldig givende. Dette var en ganske usaklig kommentar..
Gjest Thalee Skrevet 10. mai 2008 #30 Skrevet 10. mai 2008 Dette var en ganske usaklig kommentar.. Men er det ikke sant kanskje? Med å "ikke bli noe" mener jeg selvfølgelig at man ikke får en bestemt yrkestittel og en bestemt jobb. Det er veldig åpent. Noen foretrekker kanskje dette, men det gjør ikke jeg. Videre så står jeg fast ved at man de fleste jobbene innenfor dette er lite givende. Du kan jo evt forklare meg hva som er så givende?
Gjest Varsia-utlogget Skrevet 11. mai 2008 #31 Skrevet 11. mai 2008 Men er det ikke sant kanskje? Med å "ikke bli noe" mener jeg selvfølgelig at man ikke får en bestemt yrkestittel og en bestemt jobb. Det er veldig åpent. Noen foretrekker kanskje dette, men det gjør ikke jeg. Videre så står jeg fast ved at man de fleste jobbene innenfor dette er lite givende. Du kan jo evt forklare meg hva som er så givende? Man KAN ende opp med kun papirarbeid ja, men kommer jo an på hva man gjør ut av det, - og ikke minst hvilken utdanning man tar. Studerer du i fem år får du jo tittelen siviløkonom, og mulighetene er mange. For meg er det mer motiverende at det gir mange flere muligheter enn f.eks bioingeniør, som jeg tidligere vurderte Og lite givende jobber? Siviløkonomene finner du overalt, i humanitære organisasjoner (lite givende??), i media, innen journalistikk, de driver med rådgivning, prosjektledelse osv i lange baner. Lite givende??? Men for all del, flott at noen gir sin side av saken, men jeg tror at det eneste du har rett i med din kommentar er at du syns studiet er drepende kjedelig. Sånt varierer jo fra person til person (og ikke minst studiested til studiested), og jeg er litt redd for at jeg også kanskje synes det er kjedelig, men man vet jo ikke før man har prøvd. Dessuten ser jeg at noen over nevnte at studiet for deres del ble mye mer spennende på masternivå. Nei, sukk... Det er vanskelig å velge...
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #32 Skrevet 11. mai 2008 Man KAN ende opp med kun papirarbeid ja, men kommer jo an på hva man gjør ut av det, - og ikke minst hvilken utdanning man tar. Studerer du i fem år får du jo tittelen siviløkonom, og mulighetene er mange. For meg er det mer motiverende at det gir mange flere muligheter enn f.eks bioingeniør, som jeg tidligere vurderte Og lite givende jobber? Siviløkonomene finner du overalt, i humanitære organisasjoner (lite givende??), i media, innen journalistikk, de driver med rådgivning, prosjektledelse osv i lange baner. Lite givende??? Men for all del, flott at noen gir sin side av saken, men jeg tror at det eneste du har rett i med din kommentar er at du syns studiet er drepende kjedelig. Sånt varierer jo fra person til person (og ikke minst studiested til studiested), og jeg er litt redd for at jeg også kanskje synes det er kjedelig, men man vet jo ikke før man har prøvd. Dessuten ser jeg at noen over nevnte at studiet for deres del ble mye mer spennende på masternivå. Nei, sukk... Det er vanskelig å velge... Jeg er klar over at man som siviløkonom har veldig mange muligheter, men fortsatt er disse "mulighetene" lite givende spør du meg. Her snakker vi ledelse, admnistasjon, regnskap, budsjettering, kostnadskontroll ++++ men alt dette bunner ut i ett eneste mål: ----> profittmaksimering. Men dersom noen syns det er veldig givende å hjelpe bedriften sin til høyere utbytter når man kunne hjulpet MENNESKER isteden, be my guest. Og come on, hvor mange siviløkonomer ender virkelig opp i humanitære organisasjoner? Når millionlønninger venter hos KPMG, Ernst & Young, Deloitte osv?
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 11. mai 2008 #33 Skrevet 11. mai 2008 Jeg er klar over at man som siviløkonom har veldig mange muligheter, men fortsatt er disse "mulighetene" lite givende spør du meg. Her snakker vi ledelse, admnistasjon, regnskap, budsjettering, kostnadskontroll ++++ men alt dette bunner ut i ett eneste mål: ----> profittmaksimering. Men dersom noen syns det er veldig givende å hjelpe bedriften sin til høyere utbytter når man kunne hjulpet MENNESKER isteden, be my guest. Og come on, hvor mange siviløkonomer ender virkelig opp i humanitære organisasjoner? Når millionlønninger venter hos KPMG, Ernst & Young, Deloitte osv? Så det du da mener er at de eneste givende jobbene er de der man direkte hjelper mennesker? Så alle de som IKKE er sykepleiere, leger, hjelpepleier, rådgivere og i annet arbeid der man direkte jobber med å hjelpe mennesker har lite givende jobber...? Fint å være generaliserende... En utdanning er jo hva man selv gjør det til, og hvis man ikke er kapabel nok til å ta en solid utdanning uten å havne i jobb hos KPMG grunnet millionlønningene samtidig som man misliker jobben har man jo bare seg selv å takke.
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #34 Skrevet 11. mai 2008 Så det du da mener er at de eneste givende jobbene er de der man direkte hjelper mennesker? Så alle de som IKKE er sykepleiere, leger, hjelpepleier, rådgivere og i annet arbeid der man direkte jobber med å hjelpe mennesker har lite givende jobber...? Fint å være generaliserende... En utdanning er jo hva man selv gjør det til, og hvis man ikke er kapabel nok til å ta en solid utdanning uten å havne i jobb hos KPMG grunnet millionlønningene samtidig som man misliker jobben har man jo bare seg selv å takke. Det er ikke det jeg mener. Nesten alle yrker/jobber jeg kan komme på er "givende" på en eller annen måte. Økonom er et av unntakene, og markdesfører også for den saks skyld. Disse yrkene har utelukkende som mål å henholdsvis maksimere profitt og påvirke oss til å kjøpe noe. Mulig jeg får mange på nakken nå, men jeg vil driste meg til å si at de fleste som velger å bli økonom gjør det utelukkende for lønnen og "statusen." Jeg kan ikke skjønne annet. Inetressant og givende er det ihvertfall ikke.
Gjest joje Skrevet 11. mai 2008 #35 Skrevet 11. mai 2008 (endret) De fleste som velger å bli økonom gjør det utelukkende for lønnen og "statusen." Jeg kan ikke skjønne annet. Inetressant og givende er det ihvertfall ikke. Deg om det, sier jeg da. Jeg valgte ikke å studere til å bli sivøk pga pengene og "statusen", men fordi jeg synes økonomi er utrolig interessant. Det er ikke noe annet i verden som påvirker oss mennesker og samfunnet vi lever i mer enn det økonomien gjør. Økonomien er nemlig grobunden for alt. Anngående profittmaksimering, så er det (omtrent) definisjonen på bedriftsøkonomi. Så det er jo ikke så rart at bedriftsøkonomer har nettopp profittmaksimering som mål. Men det blir utrolig snevert å påstå at alle økonomer er bedriftsøkonomer. Det finnes også andre typer økonomer, som for eksempel samfunnsøkonomer, it-økonomer osv som har helt andre målsetninger. Endret 11. mai 2008 av joje
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #36 Skrevet 11. mai 2008 Deg om det, sier jeg da. Jeg valgte ikke å studere til å bli sivøk pga pengene og "statusen", men fordi jeg synes økonomi er utrolig interessant. Det er ikke noe annet i verden som påvirker oss mennesker og samfunnet vi lever i mer enn det økonomien gjør. Økonomien er nemlig grobunden for alt. Kan du forklare hva som er så utrolig interessant? Det heter dessuten grobunnen, ikke grobunden
Gjest joje Skrevet 11. mai 2008 #37 Skrevet 11. mai 2008 Utrolig morsomt at du retter på mine skrivefeil, når du ikke skriver helt feilfritt selv. :gjeiper: Det kan godt hende at du ikke ser hva som er interessant med økonomi, og det er jo forsåvidt greit det. Men alle som studerer økonomi er jo ikke som deg. Noen eksempler på hva som gjør økonomi interessant er jo hvordan boligkrisen i USA påvirker økonomien i Norge og verden generelt og hvordan pengepolitikken og finanspolitikken påvirker oss som forbrukere. Dette er jo kun innenfor makroøkonomi, men det er fordi det er det jeg synes er mest interessant.
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #38 Skrevet 11. mai 2008 Utrolig morsomt at du retter på mine skrivefeil, når du ikke skriver helt feilfritt selv. :gjeiper: Det kan godt hende at du ikke ser hva som er interessant med økonomi, og det er jo forsåvidt greit det. Men alle som studerer økonomi er jo ikke som deg. Noen eksempler på hva som gjør økonomi interessant er jo hvordan boligkrisen i USA påvirker økonomien i Norge og verden generelt og hvordan pengepolitikken og finanspolitikken påvirker oss som forbrukere. Dette er jo kun innenfor makroøkonomi, men det er fordi det er det jeg synes er mest interessant. Haha, hvilke skrivefeil da? Opplagte tastefeil teller ikke Jeg skjønner at makroøkonomi er viktig, men ærlig talt, hvor mange økonomer driver med dette til daglig?
Gjest joje Skrevet 11. mai 2008 #39 Skrevet 11. mai 2008 Det er ganske mange. Du har jo f.eks Norges Bank (som bl.a. har rentemøte hver sjette uke), og alle meglerhusene på Oslo Børs
kiri Skrevet 11. mai 2008 #40 Skrevet 11. mai 2008 Thalee: Det virker på meg som om du har valg feil og nå skal få alle til å være enig med deg i at det er en kjedelig "kapitalistist" utdannelse. Om du ønsker å hjelpe mennesker bør du studere videre innen personal og administrasjon, eller så bør du finne en helt annen utdanning innen helsesektoren. Da kan du nok igjen irritere deg over økonomene som styrer hverdagen din, event ledende helsepersonell som tar avgjørelser uten at økonomien henger på greip. Økonomi og administrasjon er spennede for de som liker tall og logikk, mønstre og store sammenhenger, for de som liker mennesker og arbeidspsykologi og sikkert mye mer. Jeg vil tro at mange kan like noe innen denne utdannelsen, men at mange også IKKE liker enkelte fag. Jeg likte ikke typiske "lesefag" på gymnaset, men jeg husker at det var fag jeg ikke kunne fordra på studiet (feks finansanalyse) og som jeg ALDRI ville jobbe videre med, men sånn er det med de aller fleste utdannelser, særlig like før eksamen.. I begge mine utdannelser (økad og ingeniør) har jeg hatt motivasjonsproblemer underveis og hatt drepende kjedelige fag. Motivasjonen var hele tide "overordnet" at jeg ville dit veien førte meg, selv om den til tider var ganske tung underveis. I dag bruker jeg en fin blanding fra det jeg likte på studiene og har funnet den type jobb som passer meg. Jeg ante ikke hva det var da jeg begynte på økad, men jeg ante noe om retningen og den veien begynte jeg og gå. Håper det løser seg for deg også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå