Gå til innhold

Hvor lenge skal de få holde på ?


Far til 2

Anbefalte innlegg

I 1947 tok USA og england og tildelte jødene et landområde som Palestinerene styrte. Landet kalte de Israel. I ettertid ga de Isrealerene penger og våpen slik at de kunne ta større landområder enn det FN aksepterte.

I de siste 60 årene har de slaktet ned Palestinere eller drevet dem på flukt til Gaza stripen, til Libanon, Syria og Jordan. De har også tatt landområder fra Egypt, Libanon, Syria og Jordan.

De har også sendt bødler til Norge og tatt livet av folk her i landet.

Israel mener dessuten at de har enerett til å definere hvem som er terrorister. At de selv blir sett på som terrorister er noe de ikke bryr seg om så lenge de har støtte fra Amerikanske presidenter.

I lengre tid har Israel terrorisert den Palestinske befolkningen. Det siste er at de nekter å akseptere andre lands regjeringer, i dette tilfellet Hamas som er valgt på demokratisk måte. Nå dreper de også Hamas sine familiemedlemmer inn på Palestinsk område.

Hvor lenge skal Israel få fortsette før verden sier stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra tidligere har jeg nevnt at Jaffa appelsiner er en av de kjente eksportvarene fra Israel som mange unngår å kjøpe.

Her er en annen liste over bedrifter som en bør unngå om en ikke ønsker å støtte terrorismen som Israel står for.

Store Israelske bedrifter en bør unngå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*
I 1947 tok USA og england og tildelte jødene et landområde som Palestinerene styrte. Landet kalte de Israel. I ettertid ga de Isrealerene penger og våpen slik at de kunne ta større landområder enn det FN aksepterte.

I de siste 60 årene har de slaktet ned Palestinere eller drevet dem på flukt til Gaza stripen, til Libanon, Syria og Jordan. De har også tatt landområder fra Egypt, Libanon, Syria og Jordan.

De har også sendt bødler til Norge og tatt livet av folk her i landet.

Israel mener dessuten at de har enerett til å definere hvem som er terrorister. At de selv blir sett på som terrorister er noe de ikke bryr seg om så lenge de har støtte fra Amerikanske presidenter.

I lengre tid har Israel terrorisert den Palestinske befolkningen. Det siste er at de nekter å akseptere andre lands regjeringer, i dette tilfellet Hamas som er valgt på demokratisk måte. Nå dreper de også Hamas sine familiemedlemmer inn på Palestinsk område.

Hvor lenge skal Israel få fortsette før verden sier stopp.

Det var litt av en virkelighetsoppfatning gitt! Litt som å høre på en historieforelesning med David Irving.

Men du er helt på linje med det norske flertallssynet på Israel og jøder så jeg er slett ikke overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Det blir galt å holde Israel eneansvarlig for hva som skjer i landet og de selvstyrte områdene. Og boikotting rammer kanskje folk som har et godt forhold til palestinere. For virkeligheten er (desverre?) ikke sort-hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en virkelighetsoppfatning gitt! Litt som å høre på en historieforelesning med David Irving.

Men du er helt på linje med det norske flertallssynet på Israel og jøder så jeg er slett ikke overrasket.

Det er jo den siden av saken man blir pumpet full med sent og tidlig her i landet.

Israel ble oppfunnet i 1947.

At det opprinnelige Palestina er dagens Jordan, bryr vi oss ikke noe om, ei heller at Israel har eksistert i noen tusen år FØR 1947 og at jødene var der "først".

At araberne har land på alle sider av Israel mens jødene har vært landløse fra tidenes morgen og frem til 1947, gidder vi heller ikke bry oss om. Nei fys og fy - få dem vekk. De er onde, slemme og skruppelløse.

(og jødene burde antakelig vært gasset den gangen da en viss man gjorde et solid forsøk på å utrydde dem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du at Israel lå før 1947, Mysan? Tror du virkelig at millioner av jøder ville levd i diaspora hvis de faktisk hadde et fedreland?

Jeg spurte en gang en av landets fremste midtøsteneksperter om hvem som hadde rett på de landområdet vi i dag kaller Israel historisk sett. Vet du hva svaret var? "Hvor langt tilbake går historien?" Med andre ord regner jeg med at du kanskje ikke har dokumentasjon på utsagnet ditt om rettighet til landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo den siden av saken man blir pumpet full med sent og tidlig her i landet.

Israel ble oppfunnet i 1947.

At det opprinnelige Palestina er dagens Jordan, bryr vi oss ikke noe om, ei heller at Israel har eksistert i noen tusen år FØR 1947 og at jødene var der "først".

At araberne har land på alle sider av Israel mens jødene har vært landløse fra tidenes morgen og frem til 1947, gidder vi heller ikke bry oss om. Nei fys og fy - få dem vekk. De er onde, slemme og skruppelløse.

(og jødene burde antakelig vært gasset den gangen da en viss man gjorde et solid forsøk på å utrydde dem...)

Det er så godt å se innlegg som nyanserer denne debatten her i Norge. Jeg står ikke på noen "side" i dette, men én ting er sikkert; norske medier er utrolig ensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere har jeg nevnt at Jaffa appelsiner er en av de kjente eksportvarene fra Israel som mange unngår å kjøpe.

Her er en annen liste over bedrifter som en bør unngå om en ikke ønsker å støtte terrorismen som Israel står for.

Store Israelske bedrifter en bør unngå

Ved å boikotte Jaffa appelsiner bidrar du også til at flere palestinere mister jobben sin. Daglig kommer det palestinere til Israel for å jobbe. Noen av dem plukker appelsiner. Det gjorde de ihvertfall da jeg bodde i Ashkelon i Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.israel-miff.no/x-EnesteAlternativ.htm

Israel er jødenes eneste alternativ

I de siste to tusen år har jødene forsøkt alle mulige andre løsninger enn et eget land. Uansett hva de gjorde, er de blitt diskriminert og forfulgt.

Israel som nødhavn

Det viktigste grunnlaget for den jødiske staten i Israel er ikke at jødene bodde der for lenge siden. Det er at de er blitt behandlet som fremmede, og utsatt for diskriminering og forfølgelse.

http://www.israel-miff.no/nyheter/2003/04/...SomNoedhavn.htm

Alle løsninger forsøkt

I de siste to tusen år har jødene forsøkt alle mulige andre løsninger enn et eget land. De har bodd i ghettoer, med mur rundt, i århundrer. De har vært fattige og de har vært rike. De har kledd seg i egenartede klær og de har kledd seg likt naboene. De har tatt sin religion alvorlig og de har levd uten å bry seg om sin tro. Uansett hva de gjorde, er de blitt diskriminert og forfulgt.

http://www.israel-miff.no/nyheter/2002/06/...etForIsrael.htm

Grunnlaget for stat

Det viktigste grunnlaget for den jødiske staten i Israel er derfor ikke at jødene bodde der for lenge siden. Det er at de er blitt behandlet som fremmede, og utsatt for diskriminering og forfølgelse. Det var et århundregammelt, verkende sår som bare kunne og kan leges ved at jødene fikk en egen stat.

Det er rimelig at denne staten ligger på tidligere arabisk område. Nesten alle jødene som bodde i det arabiske området, har flyktet derfra. Ca. 650.000 flyktet til Israel, over 300.000 flyktet til Frankrike, titusener til andre land. Nå begynner forresten arabisk jødehat å gjøre sine utslag i Frankrike også, gjennom de store, muslimske samfunnene. Kanskje blir Frankrike det neste landet et stort antall jøder må forlate. Det blir i så fall for det meste jøder som egentlig kommer fra arabiske land.

Tilknytning til landet

Foranstående gjør det rimelig at jødene har fått en stat, og at denne staten ligger på arabisk område. At staten må ligge der Israel ligger nå, skyldes mest den nære tilknytningen jødene hele tiden har hatt til sitt gamle land, selv om få av dem har bodd der. Noe av det regner vi med å komme tilbake til med det første, blant annet i forbindelse med et referat av et foredrag som Jan Rantrud holdt på vårt landsmøte i Kristiansand 16. juni 2002.

http://www.israel-miff.no/nyheter/2002/03/...ttTilLandet.htm

To prosent jøder i den arabiske verden har fått 0,2 prosent av landområdene

I praksis er jødene jaget fra 99,822 prosent av det arabiske området. Så godt som ingen jøder føler at de kan leve i fred og verdighet i arabiske land. Israel er det eneste landet jødene har, mindre enn 15 ganger så lite som Norge.

En av verdens største synder mot jødene er at den har godtatt at palestinerne ble sittende i leirer, og dermed bidradd til å holde levende arabernes krav om å "vende tilbake". Senest da de arabiske landene fordrev og frøs ut sine jøder, burde det ha vært klart for alle at nå var løpet kjørt: Jødiske flyktninger tok arabernes plass i Israel, og de arabiske flyktningene fra 1948 kan aldri komme tilbake dit. De må få et normalt liv andre steder.

Det ørlille området som Israel består av (ca. 1/15 av Norge, mindre enn 0,2 % av det arabiske området) er det som det jødiske folket har fått igjen etter å være fordrevet fra et stort antall land.

Israelerne er villig til å oppgi Vestbredden for en ekte fred

I perioden 1949 til 1967 kontrollerte ikke Israel noe av Vestbredden eller Gaza-stripen. Likevel ble den jødiske staten stadig utsatt for terror og vold fra naboene.

De fleste israelerne ville støttet etableringen av en palestinsk stat dersom de kunne fått en ekte fred.

Sikkerhetsbarrieren har forhindret mange slike scener

Så lenge palestinerne insisterer på at de har rett til å drepe jøder, har sikkerhetsbarrieren på Vestbredden solid støtte blant israelerne.

Får opplæring i hat på skolen

Helt siden palestinerne begynte å utgi sine egne skolebøker har barna blitt systematisk opplært i hat mot jøder og Israel.

http://www.israel-miff.no/nyheter/2004/11/...afatsAvslag.htm

På den tiden da forhandlingene gikk mot slutten, 23. desember, hadde Barak akseptert Clintons enda mer omfattende forslag, kjent som «The Clinton Peace Plan». Denne lovet palestinerne mellom 94 og 96 prosent av Vestbredden og hele Gazastripen. I bytte for de fire til seks prosentene av Vestbredden som Israel ville beholde av sikkerhetsgrunner, ville Israel gi en til tre prosent av sitt land til palestinerne. I tillegg lovet Barak palestinerne en palestinsk stat med arabisk Jerusalem som sin hovedstad, og full kontroll over Øst-Jerusalem og det arabiske kvartalet av Gamlebyen, samt hele Tempelhøyden. Dette ville tydelig ha oppfylt kravene i resolusjon 242 om å gi tilbake områder - ikke alle områder - som ble erobret i Israels forsvarskrig mot Jordan.

Videre ville Israel ta imot noen av flyktningene fra krigen i 1948 på humanitært grunnlag, og noen på grunnlag av familiegjenforening. Men mesteparten skulle måtte bo i den palestinske staten, og en erstatning på 30 milliarder dollar ville bli betalt til de som ikke flyttet til Israel.

Angående de jødiske bosetningene, samtykket Barak å avvikle de fleste av dem og å konsentrere størsteparten av nybyggerne i den lille prosentdelen av Vestbredden som Israel skulle annektere.

Yasser Arafat forkastet Baraks forslag. Han gjorde det klart at han aldri ville oppgi de over fire millioner flyktningenes rett til å vende tilbake. Til tross for Baraks forslag og løfter fra Egypt og Saudi Arabia om støtte, forkastet Arafat avtalen og fløy hjem uten å komme med noen motforslag, og beordret terroristlederne å øke terroren.

Dette var noe av det jeg fant i første omgang, selvfølgelig fullstendig på Israels side, men jeg vet at jeg tidligere har funnet artikler skrevet av nøytrale kilder, og de gir heller ikke noe lysere bilde av araberne i denne konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er jødenes eneste alternativ

I de siste to tusen år har jødene forsøkt alle mulige andre løsninger enn et eget land. Uansett hva de gjorde, er de blitt diskriminert og forfulgt.

Israel som nødhavn

Det viktigste grunnlaget for den jødiske staten i Israel er ikke at jødene bodde der for lenge siden. Det er at de er blitt behandlet som fremmede, og utsatt for diskriminering og forfølgelse.

Her motsier du jo deg selv. Du hevder at jødene var i Israel først, så poster du sitat der det står at de har forsøkt allle andre løsninger enn et eget land? :klø:

Dessuten er det slik at informasjon av den typen du kommer med her, hentet fra en pro-Israel side, er like troverdig som om en sukkerprodusentet skulle si at sukker er det sunneste man kan innta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Palestinerne og Israelerne bør få lov til å utrydde hverandre i fred.

Jeg har tenkt det samme som deg mer enn en gang.

Jeg syns det er en utrolig trist konflikt, og selv om jeg egentlig ikke er mer pro den ene enn den andre parten, så blir jeg skremt av de som bare evner å se den ene siden av saken, og som i tillegg baserer det de kaller "viten" på utsagn fra bare den ene parten...

Så, til dere som lurer: Nei, jeg er ikke spesielt mye for Palestina, ei heller spesielt mye mot Israel. Jeg er bare så lei av at bare den ene parten kalles terrorister, når det nå en gang er terror det begge bedriver.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her motsier du jo deg selv. Du hevder at jødene var i Israel først, så poster du sitat der det står at de har forsøkt allle andre løsninger enn et eget land? :klø:

Dessuten er det slik at informasjon av den typen du kommer med her, hentet fra en pro-Israel side, er like troverdig som om en sukkerprodusentet skulle si at sukker er det sunneste man kan innta.

Javisst motsier jeg meg selv. For MEG er det et argument at jødene var der først, men for de litt høyere opp i forståsepålandet enn meg, så har det ingen betydning. Og jeg er ikke redd for å poste utsagn som ikke støtter meg helt hundre. Ikke er jeg redd for å rulle inn snabelen når jeg skjønner at jeg tar feil heller. Derfor kan det nok hende at jeg motsier meg selv, og jeg kan også høres ut som jeg ikke er enig med meg selv fra én tråd til den neste. Dette er et resultat av at jeg ofte kan se ting fra mer enn min side.

Og ja, jeg skrev jo at dette var hentet fra en side som er hundre% pro Israel, det var ikke noen hemmelighet det akkurat.

Jeg husker videre at jeg for noen år tilbake her på forumet, postet en del ting fra en nøytral kilde, en midtøstenforsker, som ikke heller var på Palestinernes side i særlig grad, men påviste at kanskje de hadde minst like store feil og mangler som jødene. Heller ikke dette var godt nok for deg, husker jeg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller ikke dette var godt nok for deg, husker jeg ;)

Milde makter. Hvis diskusjonen skal ned på dette nivået, ja da sier jeg takk for meg i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her motsier du jo deg selv. Du hevder at jødene var i Israel først, så poster du sitat der det står at de har forsøkt allle andre løsninger enn et eget land? :klø:

Staten Israel ble opprettet i 1948, men jøder hadde bodd der i flere tusen år før det. I tillegg var mange jøder fordrevet til andre land. Mange av disse jødene, og deres etterkommere, vendte tilbake fra 1948. Mange jøder bodde i arabiske land, i afrikanske land, i russland og i andre europeiske land. Felles for jødene i eksil var at de ble dårlig behandllet. Derfor flyttet mange til Israel da de fikk den muligheten fra 1948.

Hvis du leser om f.eks Hebron massakeren i 1929 så kan du lese om hvordan araberne slaktet jødene og fordrev dem fra en av sine hellige byer.

http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_m...Hebron_massacre

Både arabere og jøder måtte forlate sine hjem i 1948. Jøder som bodde innenfor vestbredden måtte flytte og noen arabere som bodde innenfor israels grenser måtte flytte. Ca 20% av israels befolkning i dag er arabere. Altså de bor innenfor Israels grenser og har de samme rettigheter som andre israelere. Noen er også politikere på høyt nivå ( i knesset) og noen har høye stillinger i hæren.

Det er selvsagt trist for de palestinske flyktningene. Spesielt de som bor i Libanon og på Gazastripen lever under dårlige forhold. Men jeg mener dette er ikke et problem bare Israel, Libanon, Syria og Jordan kan løse alene. Her må verdenssamfunnet på banen. Rike land i den vestlige verden bør støtte både praktisk og økonomisk. Og den arabiske liga må slutte å bruke palestinerne som brikkene i et spill for å tilintetgjøre Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Libanesere er vel også arabre?

Det var en militsstyrke som var støttet av israelerne. Det er ikke et spørsmål om etnisitet, men om politikk. Det var mange i Libanon som ikke var noe begeistret for de palestinske flyktningene, særlig da PLO, og så vidt jeg forstår, fikk Haddads milits ganske mye støtte fra jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst motsier jeg meg selv. For MEG er det et argument at jødene var der først, men for de litt høyere opp i forståsepålandet enn meg, så har det ingen betydning. Og jeg er ikke redd for å poste utsagn som ikke støtter meg helt hundre. Ikke er jeg redd for å rulle inn snabelen når jeg skjønner at jeg tar feil heller. Derfor kan det nok hende at jeg motsier meg selv, og jeg kan også høres ut som jeg ikke er enig med meg selv fra én tråd til den neste. Dette er et resultat av at jeg ofte kan se ting fra mer enn min side.

Og ja, jeg skrev jo at dette var hentet fra en side som er hundre% pro Israel, det var ikke noen hemmelighet det akkurat.

Jeg husker videre at jeg for noen år tilbake her på forumet, postet en del ting fra en nøytral kilde, en midtøstenforsker, som ikke heller var på Palestinernes side i særlig grad, men påviste at kanskje de hadde minst like store feil og mangler som jødene. Heller ikke dette var godt nok for deg, husker jeg ;)

Det er ikke veldig rart jødene var der først, ettersom jødedommen er den eldste av de tre ikke helt ubetydelige religionene med samme utspring teologisk og geografisk. Jeg må innrømme at akkurat DET er et dårlig argument for Israel. Og det kan være interessant å huske på at mange jøder og arabere har samme "genetiske" bakgrunn (semittiske folk).

Men utover det er det en vanskelig konflikt - selv føler jeg meg mindre pro-palestinsk i dag enn da jeg var yngre selv om jeg ikke unner sivilbefolkningen å utsettes for vold og undertrykkelse (av både voldelige palestinske grupper og okkupasjonsmakten). Jeg er ikke imot en Israel-stat heller, ikke i det hele tatt, men stusser på maktbruk og ekspansjon og lurer fælt på om israelere flest faktisk tror de bor i det Guds Land som er et steg mot paradis, eller om det ligger mer pragmatiske årsaker bak. Ikke for det, siste årsak er fullt forståelig, men det er et argument mot å bruke Bibelen som atlas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde makter. Hvis diskusjonen skal ned på dette nivået, ja da sier jeg takk for meg i denne tråden!

Så du blunkesmilyen, Brunhilde? Den betyr gjerne at det ikke er så alvorlig ment.

Det er ikke veldig rart jødene var der først, ettersom jødedommen er den eldste av de tre ikke helt ubetydelige religionene med samme utspring teologisk og geografisk. Jeg må innrømme at akkurat DET er et dårlig argument for Israel. Og det kan være interessant å huske på at mange jøder og arabere har samme "genetiske" bakgrunn (semittiske folk).

Men utover det er det en vanskelig konflikt - selv føler jeg meg mindre pro-palestinsk i dag enn da jeg var yngre selv om jeg ikke unner sivilbefolkningen å utsettes for vold og undertrykkelse (av både voldelige palestinske grupper og okkupasjonsmakten). Jeg er ikke imot en Israel-stat heller, ikke i det hele tatt, men stusser på maktbruk og ekspansjon og lurer fælt på om israelere flest faktisk tror de bor i det Guds Land som er et steg mot paradis, eller om det ligger mer pragmatiske årsaker bak. Ikke for det, siste årsak er fullt forståelig, men det er et argument mot å bruke Bibelen som atlas.

Det var vel helst det at de hadde vært mer eller mindre på rømmen, og statsløse i et par tusen år. Endelig har de et land de kan kalle hjemme... Jaget og herset med av resten av verden, ikke bare araberne heller.

I noen av artiklene jeg har linket til og sitert fra lenger oppe, står det noe om at araberne forøvrig har jaget og drept flere jøder enn omvendt.

For noen spiller ikke dette noen rolle. Det er bare etter 1947 som gjelds ser det ut til. :klø:

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...