mysan Skrevet 1. mai 2008 #61 Skrevet 1. mai 2008 Rådyrkalven er vel kalv sommeren igjennom, er den ikke det da? Og båndtvangen gjelder jo hele sommerhalvåret nettopp derfor? Jaja.. du får jo bare holde på. Det går jo sikkert bra, men holdningen din er jo litt snål da
Tabris Skrevet 1. mai 2008 #62 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes nå det er snålere å mene at hunder sjelden eller aldri skal få lov til å gå løs. Jeg er enig i at man ikke akkurat med vilje skal gå i områder hvor det ligger rådyrkalver, men jeg kan ikke la være å tenke... hva er forskjellen på om en hunds oppførsel fører til en rådyrkalvs død eller at en katts oppførsel fører til en mus' død?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #63 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes nå det er snålere å mene at hunder sjelden eller aldri skal få lov til å gå løs. Jeg er enig i at man ikke akkurat med vilje skal gå i områder hvor det ligger rådyrkalver, men jeg kan ikke la være å tenke... hva er forskjellen på om en hunds oppførsel fører til en rådyrkalvs død eller at en katts oppførsel fører til en mus' død? Du HAR sluppet opp for argumenter, for dette blir dummere og dummere. Spørsmålet du stiller her er filosofisk og fint, men uten relevans for de faktiske forhold - og de er at det er BÅNDTVANG for hunder. Det er det ikke for katter, og det er en helt annen diskusjon.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 #64 Skrevet 1. mai 2008 Jeg vil heller si man har sluppet opp for argumenter når motargumentene kun går på å si at det jeg sier ikke har relevans fremfor å faktisk argumentere mot.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #65 Skrevet 1. mai 2008 Det er fordi det har lite og ingenting for seg å argumentere mot avsporinger og påstander som ikke har noe med den opprinnelige diskusjonen å gjøre. Og de avsporingene var det du som sto for her.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 #66 Skrevet 1. mai 2008 Hvis du ser på dem avsporinger så forstår du ikke hva jeg ville frem til, så jeg ser sånn sett ikke poenget med å diskutere dette videre heller.
mysan Skrevet 1. mai 2008 #67 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes nå det er snålere å mene at hunder sjelden eller aldri skal få lov til å gå løs. Jeg er enig i at man ikke akkurat med vilje skal gå i områder hvor det ligger rådyrkalver, men jeg kan ikke la være å tenke... hva er forskjellen på om en hunds oppførsel fører til en rådyrkalvs død eller at en katts oppførsel fører til en mus' død? Den tankerekken kan man jo i såfall strekke hur langt som helst... --- Ellers er det vel ikke sånn at folk mener at ingen hunder skal få gå løse noen gang. Det vi diskuterer her er i båndtvangtiden. Min lille staff er forøvrig av en rase som nok aldri kan få lov å gå løs, verken høst, vinter, vår eller sommer, med mindre jeg er 110% sikker på at han ikke kan møte andre hunder. Grunn: Rasen er slik at de lett kan bli agressive overfor eller provosert av andre hunder, og jeg ser det ikke som en "hundrett" på hans vegne å kanskje ødelegge en annen hund. Videre er han ekstremt glad i mennesker, og jeg ser det heller ikke som hans "hunderett" å få lov og hilse på alle og enhver med sin overiver til en hver tid. Det er ikke alle som synes han er like herlig som jeg synes. Jeg skal kurse oss masse, men kan allikevel aldri stole på at jeg vil ha stålkontroll på ham til enhver tid og i alle situasjoner. Han er tross alt en hund og en staff atpåtil. Det dumme i så måte er jo at andre hunder kan komme frem til ham, selv om HAN er i bånd... Foreløpig er det ikke noe problem, han er en nusselig og overlykkelig liten valp, men en vakker dag kan det bli det. Hva gjør jeg da? Hvis jeg ser noen komme med løs hund langt der borte.. skal jeg snu? Skal jeg huje og skrike at kanskje hunden min blir provosert av deres hund hvis de ikke tar den i bånd? Hvordan forholder man seg til sånt?
Tabris Skrevet 2. mai 2008 #68 Skrevet 2. mai 2008 Nå har ikke jeg personlig kjennskap til en staff, men kan ikke de også sosialiseres med andre hunder slik at de lærer seg hundespråket og kan kommunisere slik? Min hund - som høyst sannsynlig ikke har en dråpe staffblod i seg - har dessverre også begynt å bli lett provosert over andre hunder på sine gamle dager. Hennes reaksjon avhenger ganske mye av hvordan hunden vi møter er. De gangene jeg møter en løs hund så varierer det hva jeg gjør. Hvis den andre hunden virker glad og lite hissig så slipper jeg min også for å gjøre møtet så lite anspent som mulig. Er den andre anspent, så beholder jeg min i bånd og lager en bred front for å forsøke å jage den andre bort.
Daria Skrevet 2. mai 2008 #69 Skrevet 2. mai 2008 Ja, det er kanskje arrogant - like arrogant som å smugle på danskebåten eller å kjøre over fartsgrensen. Så fordi noen bryter en lov, er det helt greit at du bryter en annen? Det der er et latterlig argument uansett sammenheng.
Imax Skrevet 2. mai 2008 #70 Skrevet 2. mai 2008 Jeg har stor forståelse og respekt for båndtvangen, akkurat som at jeg har forståelse og respekt for at det er forbudt å sykle inn når det er innkjøring forbudt skilt. Betyr det at jeg aldri sykler inn en vei med innkjøring forbudt? Nei da, det gjør jeg stadig, men jeg innser at jeg da har alt ansvaret og må være ekstra varsom og påpasselig. For meg er det sånn med båndtvang også. Jeg har bikkja løs i båndtvangstiden, men er veldig vár på at det er en grunn til at det er båndtvang. Så jeg er kjapp til å sette på båndet, og er ekstra årvåken dersom noe skal skje/potensielt kan skje. Nå skal det sies at jeg ikke har en aggresiv hund eller en jakthund, uten at det nødvendigvis betyr alt. Jeg reagerer faktisk på at folk ikke har bikkja i bånd en søndag på ski i marka i januar også jeg da, for meg er det viktig med en dynamisk bruk av bånd, hele året. Foreløpig er det ikke noe problem, han er en nusselig og overlykkelig liten valp, men en vakker dag kan det bli det. Hva gjør jeg da? Hvis jeg ser noen komme med løs hund langt der borte.. skal jeg snu? Skal jeg huje og skrike at kanskje hunden min blir provosert av deres hund hvis de ikke tar den i bånd? Hvordan forholder man seg til sånt? Hvis jeg har hunden min løs, og du har din i bånd, og min hund løper til din og blir bitt av din hund? Ja da er det faktisk mitt ansvar og en risiko jeg tar. Samtidig forventer jeg at du gjør noe for å minimere/unngå evnt. skade hvis du har mulighet (som å sparke mot hunden min feks), evnt. at du gjør meg oppmerksom på at du har en aggresiv hund. Når det er sagt, jeg er kjapt på med båndet når jeg ser noen kommer med en staff i bånd. Men faktisk er det schäfere som er øverst på statistikken på hunder som biter andre hunder, så med dem er jeg enda mer forsiktig.
Gjest Frosk Skrevet 2. mai 2008 #71 Skrevet 2. mai 2008 Høyt oppe på listen over "uansvarlige hundeeiere" kommer de to jeg traff på i Vigelandsparken i går. Altså, midt i Vigelandsparken, like ved Monolitten. Unger og folk overalt. Der kommer først to bikkjer stormende (den ene en labrador, den andre så for meg ut som en rottweiler - med andre ord store hunder som uten tvil er VELDIG i stand til å skremme selv folk som ikke har veldig angst for hunder og som nok vil skremme vannet av alle de som faktisk ikke liker hunder!) Bikkjene løper rundt i vill fart, de to damene kommer ruslende langt bak. Har de kontroll på hundene sine? Definitivt ikke. Så faktisk en jente som løp og gjemte seg (!) når bikkjene kom mot henne. De to kjerringene ruslet ufortrødent videre - ingen tegn til å fange inn bikkjene eller ta dem i bånd. Herlig.
Tabris Skrevet 2. mai 2008 #72 Skrevet 2. mai 2008 Så fordi noen bryter en lov, er det helt greit at du bryter en annen? Det der er et latterlig argument uansett sammenheng. Da misforsto du argumentet mitt. Mitt poeng var bare at det er arrogant å bryte en lov uansett om det gjelder båndtvang eller fartsgrense.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #73 Skrevet 2. mai 2008 Da misforsto du argumentet mitt. Mitt poeng var bare at det er arrogant å bryte en lov uansett om det gjelder båndtvang eller fartsgrense. Ja, nydelig poeng. Kan vi så holde oss til temaet?
Tabris Skrevet 2. mai 2008 #74 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Jeg ser ikke hensikten med å være så aggressiv og kvass. Hvor konstruktivt er det? Og hvis man først snakker om å holde seg til saken, så våger jeg å påstå at det ikke er særlig i tråd med temaet å fortelle andre at de ikke holder seg til temaet. Det hadde vært mer nyttig og konstruktivt for diskusjonen om du bidro direkte til noe som hadde med temaet å gjøre. Frosk: Jeg er enig. Det du beskriver høres overhodet ikke særlig ansvarsfullt ut som hundeeier. Endret 2. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 6. mai 2008 #75 Skrevet 6. mai 2008 Nå har ikke jeg personlig kjennskap til en staff, men kan ikke de også sosialiseres med andre hunder slik at de lærer seg hundespråket og kan kommunisere slik? Min hund - som høyst sannsynlig ikke har en dråpe staffblod i seg - har dessverre også begynt å bli lett provosert over andre hunder på sine gamle dager. Hennes reaksjon avhenger ganske mye av hvordan hunden vi møter er. De gangene jeg møter en løs hund så varierer det hva jeg gjør. Hvis den andre hunden virker glad og lite hissig så slipper jeg min også for å gjøre møtet så lite anspent som mulig. Er den andre anspent, så beholder jeg min i bånd og lager en bred front for å forsøke å jage den andre bort. Staffene kan ha problemer med eget språk så vidt jeg har forstått. De ser andres, men har problemer med å uttrykke seg. Jeg vet ikke, jeg synes lille Kompis er ganske tydelig, men jeg er jo nokså fersk på hund da. Jovisst kan han sosialiseres, og nå skal vi på kurs igjen denne måneden. Videre skal jeg melde meg inn i distriktes hundeklubb hvor jeg kan trene sosialisering så mye jeg gidder, og det akter jeg å benytte meg av, men det ligger i staffens natur at han kan bli agressiv mot andre hunder når han blir voksen. Du forteller om din gamle tispe som begynner å bli litt morsk. Ganske artig at du nevner det, for de hundene vi treffer ute som er skeptiske og ikke særlig vennlig innstilt til Kompis, (eller andre hunder) er gamle tisper.. sure gamle tanter Og jeg ble anbefalt av en dame med en sånn sur gammel tante å la Kompis bli kjent med voksne hannhunder, de er gjerne roligere overfor valper.
Tabris Skrevet 7. mai 2008 #76 Skrevet 7. mai 2008 Hehehe, gamle, sure tanter. Hun er ikke aggressiv mot valper, da. Hun kan bjeffe dem bort om de blir for nærgående, men aldri noe mer. Flott at du skal gå på kurs og slikt! :-D
mysan Skrevet 7. mai 2008 #77 Skrevet 7. mai 2008 Kurs er et must for meg, ellers får jeg en hund som ingen orker å ha noe med å gjøre. Jeg kan jo ikke hunder
bonaqua Skrevet 7. mai 2008 #78 Skrevet 7. mai 2008 Er enige med det mange her skriver ang. båndtvang. Vi har alltid bikkja vår i bånd når vi er på steder hvor vi høyst sannsynlig treffer folk. Unntaket er i Frognerparken, på hundejordet (hundehjørnet?) der. Vi bor veldig landlig til, men har bikkja i bånd så lenge vi ikke er ute sammen med den. (Her er det så og si ingen folk å se på flere hundre meters avstand.. Postmannen er vel den som kommer nærmest innpå, og han bryr bikkja seg ikke noe om) Har ikke opplevd at bikkja har stukket av enda, men jeg tar også alle forhåndsregler når jeg har henne løs. (Passer på å ha bikkja nær meg, og holder oversikt over periferien rundt oss) Jeg ser det som et større problem at folk tar med aggressive hunder på offentlige steder, enn at noen med veldressert bikkje lar den labbe ved siden av uten bånd på tur.
mysan Skrevet 7. mai 2008 #79 Skrevet 7. mai 2008 Jeg ser det som et større problem at folk tar med aggressive hunder på offentlige steder, enn at noen med veldressert bikkje lar den labbe ved siden av uten bånd på tur. Det jeg tenker er at hunder er hunder. Og selv en veldressert hund kan plutselig overmannes av instinktene sine istedet for eierens kustus. Man kan ikke vite 100% at det ikke kan skje under noen omstendighet. De ER dyr.
bonaqua Skrevet 7. mai 2008 #80 Skrevet 7. mai 2008 Ja hunder kan være uforutsigbare akkurat slik som våre barn. Derfor er det så viktig å kjenne hunden sin og lære å lese dens signaler. Da kommer du langt på vei i å avverge den i å gjøre noe du ikke ønsker. Men sant som du sier, uansett kustus så kan man ikke stole 100% på bikkja i enhver situasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå