Gjest Gjest_Gamal_* Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Enda en gang har jeg opplevd at en løs hund går til angrep på min egen. Denne gangen så jeg den 100 meter før den oppdaget oss og satte i fullt firsprang mot oss. Eieren plystrer men bikkja reagerer ikke, holder høyt tempo og går rett på bikkja mi i det den kommer frem. Et spark i magen holder heldigvis til å få den til å trekke seg tilbake. Jeg går bort til eieren og spør hva han ville gjort om det var rådyr bikkja gikk etter, ettersom han helt klart ikke har kontroll over bikkja. Jeg hadde regnet med en ørliten grad av ydmykhet, men fyren svarer med å bli utrolig aggressiv og be meg om å passe meg selv og min egen bikkje. Argumentet for å la en hund han ikke kontrollerer gå løs var at den trenger mosjon, men det er jo bare pisspreik. Da kan han sykle/løpe/gå på ski med den. Jeg har en jakthund som også trenger mye mosjon, men jeg slipper den ikke løs fordi jeg vet at dersom den finner et interessant spor så kommer den ikke tilbake før den har funnet noe å drive foran seg. To timer variert mosjon og sporing får den likevel hver dag. Jeg er ikke i tvil om hvem som skulle fått betale veterinærregninga om det hadde gått dårligere, men så slo det meg at han antakeligvis ikke er den eneste som lar bikkja gå slik med det teite argumentet om at bikkja må få mosjon og bikkjene må få ordne opp seg i mellom. Hvordan er det med dere?
Tabris Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg har min hund løs så mye jeg kan - dvs. at jeg foretrekker å gå tur tidlig om morgenen eller sent på kvelden, da er det mindre folk og jeg kan ha henne mer løs. Jeg vet også at kommer hun for langt fra meg så vil hun ikke komme når jeg roper, derfor passer jeg på å alltid ha henne såpass nær meg at jeg vet hun kommer når jeg roper. Jeg roper henne selvsagt alltid til meg når det kommer folk og/eller dyr. Jeg forstår godt at du reagerer, det hadde jeg også gjort. Enkelte hundeeiere er litt for opptatt av at hundene "skal hilse", noe som ikke alltid er en like god ide. (Min hund har dessverre blitt litt "sur" med årene, og har kort lunte hvis den andre hunden viser tegn til å utfordre. Men selv når jeg har henne sittende ved siden av meg, og både hun og den passerende hunden er stiv med reist bust og knurring, så kommer det fra eieren "Skal de få hilse?" Jeg blir litt oppgitt). Endret 25. april 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Men selv når jeg har henne sittende ved siden av meg, og både hun og den passerende hunden er stiv med reist bust og knurring, så kommer det fra eieren "Skal de få hilse?" Jeg blir litt oppgitt). Sannsynligvis hadde det gått helt fint hvis begge hundene var løse. Det er svært sjelden hunder skader hverandre. Sannsynligvis hadde de enten lekt litt eller den ene ville trukket seg unna hvis den andre ga signaler om at den ville være i fred. Jeg opplevde nylig det samme som trådstarter. En stor rottweiler stakk fra eieren og løp mot meg og min golden retriever. Men både jeg og hunden min var like rolige. Den ville bare hilse. Eieren kom og tok bikkja skikkelig hardt. Jeg prøvde å si at det gikk helt fint og jeg spurte om den ville hilse. Eieren så bare dumt på meg og gikk i en annen retning. Jeg tror det hadde vært bedre for den hunden å få en god erfaring med en annen hund enn å bli løftet i nakkeskinnet. Når det gjelder rådyr og annet dyreliv er jeg enig i at hunder kan gjøre stor skade. Ikke at de vil angripe, men at de skremmer rådyr som er drektige eller med kalv. Det kan bli et tragisk utfall. Min hund bryr seg ikke om rådyr. Vi møter rådyr nesten daglig, men når det er båndtvang passer jeg likevel på å ha han i bånd. Han er veldig nysgjerrig på fugler og kan nok skremme en fulgunge som ennå ikke har lært å fly ordentlig. Det er jo for dyrene som lever vilt i naturen vi har båndtvnang - ikke på grunn av folk og andre hunder.
FantasDick Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Han får være løs av og til, men kun på egnet sted - altså ikke her i området. Vi bor i borettslag i byen, og her flyr det løse hunder uten kontroll titt og ofte. Hunden min har kort lunte, og flyr på store hunder som utfordrer først. Han er kjempesnill mit mindre hunder og tar aldri det første steget, men hvis en fremmed stor hund kommer knurrende/utfordrende bort til han er han ikke sen å svare. Dette har skjedd utallige ganger, men jeg kan i alle fall kontrollere min hund med båndet på. Gruer meg til sommeren, for da slipper alle hundene sine rett utenfor døra vår (stor fin gressplen), og ingen har kontroll på hundene. Er lei av å måtte gå inn igjen fordi noen beist av noen hunder flyr på min hund.
sebra Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 jeg går aldri med hunden min løs, med mindre det er på inngjerda omeråde el..dette fordi han ikke er glad i bikkjer og jeg ikke vil risikere at han angriper noen eller at han blir angrepet selv. en ting som irriterer meg grønn er når folk slipper hundene sine løs i parker hvor det er masse mennesker som bla sofienbergparken. jeg mener for det første er det masse barn der, gud forby at noen skal gå løs på en unge. for det andre er det masse bikkjer der, og kanskje sånn som min som ikke er glad i så mange andre hunder.
Tabris Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Sannsynligvis hadde det gått helt fint hvis begge hundene var løse. Det er svært sjelden hunder skader hverandre. Sannsynligvis hadde de enten lekt litt eller den ene ville trukket seg unna hvis den andre ga signaler om at den ville være i fred. Ja, ofte går det veldig bra, spesielt når de får gå løse. Men i mange tilfeller er hunden som kommer mot ikke løs, og eieren vil i et feilaktig forsøk på å begrense faren stramme inn båndet, noe som jo bare gjør det hele enda verre. Jeg nekter konsekvent å la min hund hilse på andre hunder som blir holdt i slikt stramt bånd.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Føler at folk snur ting på hodet her. Bikkja mi er over hodet ikke agressiv - selv kattene i nabolaget dominerer den uten problemer. Her var det imidlertid en løs hund som kommer settende over et stort jorde, og som eieren ikke klarer å kalle inn. Den bremser ikke opp som for å hilse, den gyver rett løs på bikkja mi. Det kan da ikke være slik at alle som har hund skal måtte følge betingelsene til dem som har de største og mest agressive hundene? Er det helt ok for folk om bikkjene deres jager andre tamme eller ville dyr?
Gjest Frosk Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 Altfor mange hundeeiere slipper løs bikkjene sine, bryr seg ikke om båndtvang og har generelt null kontroll. Går mye tur på skogsveier, og det skjer vanvittig ofte at en eller flere bikkjer kommer stormende mot meg med eieren hundre meter vekke (minst) - jeg er ikke spesielt glad i hunder og syns ikke det er særlig festlig med digre løse bikkjer som gjerne hopper litt og "hilser". Typisk reaksjon fra eieren (hvis de gidder å si noe i det hele tatt, mange bare går uten å si et ord!!!) er at "jammen den er såååå snill". Mm. Sikkert. Kjempesnill. Men jeg vil ikke ha den hoppende oppetter meg uansett, dessuten er det båndtvang her!!! Grrr. Sånne hundeeiere (som det tydeligvis finnes fryktelig mange av) ødelegger for alle andre.
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 Ja, ofte går det veldig bra, spesielt når de får gå løse. Men i mange tilfeller er hunden som kommer mot ikke løs, og eieren vil i et feilaktig forsøk på å begrense faren stramme inn båndet, noe som jo bare gjør det hele enda verre. Jeg nekter konsekvent å la min hund hilse på andre hunder som blir holdt i slikt stramt bånd. Dette er noe jeg også støtter. Vår hund får ikke hilse på andre om han er i bånd. Jeg har hunden ofte løs, men han er en dilter og holder seg 2-10 meter foran eller bak meg som oftes, men jeg roper han alltid inn når jeg ser folk, eller andre hunder. Jeg skjønner godt at ikke alle er like glad i han som meg, og har respekt for andre og lar han aldri hilse på om ikke den jeg møter sier det er greit. Det verste er vel egentlig de som bøyer seg og hilser på hunden før de har spurt meg om lov... Hvordan skal jeg da lære han å gå forbi andre UTEN å hilse? Vår hund er bare året, og har til nå ikke vist noen tegn på å stikke langt avgårde, være aggressiv mot andre, hunder eller mennesker, og er blitt godt sosialisert. Jeg treffer nesten aldri på andre når jeg går i skogen her rundt, og synes dermed det er greit at han får gå løs. MEN ser jeg etterhvert at han begynner å springe rundt og ikke være i nærheten av meg, da vil han bli nødt til å gå i bånd. Det er mange som er livredd hunder, og det synes jeg vi som hundeeiere skal ta alvorlig.
Rosalie Skrevet 25. april 2008 #10 Skrevet 25. april 2008 Blir så irritert - NÅ ER DET BÅNDTVANG!!! Så hold bikkjene deres i bånd! Ingen hunder har vondt av å lære seg å gå i bånd - ei heller jakthunder, som tydeligvis mange jegere tror - og selv i periodene uten båndtvang, skal man ha stålkontroll på hunden sin for å la den gå uten bånd. Noe de aller færreste eiere har. Naturligvis må en del hunderaser trenes uten bånd (f.eks. jakthunder). Men det trenger da vitterlig ikke å skje på Karl Johan eller på de stiene i skogen som blir mest brukt. Dra til steder hvor det nesten ikke er andre, og slipp hunden. MEN IKKE I BÅNDTVANGSTIDA!!!
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #11 Skrevet 25. april 2008 Blir så irritert - NÅ ER DET BÅNDTVANG!!! Så hold bikkjene deres i bånd! Ingen hunder har vondt av å lære seg å gå i bånd - ei heller jakthunder, som tydeligvis mange jegere tror - og selv i periodene uten båndtvang, skal man ha stålkontroll på hunden sin for å la den gå uten bånd. Noe de aller færreste eiere har. Naturligvis må en del hunderaser trenes uten bånd (f.eks. jakthunder). Men det trenger da vitterlig ikke å skje på Karl Johan eller på de stiene i skogen som blir mest brukt. Dra til steder hvor det nesten ikke er andre, og slipp hunden. MEN IKKE I BÅNDTVANGSTIDA!!! ....en hund kan stikke av også..... Er forøvrig helt enig med deg at en hund alltid bør være så godt sikret som mulig i en by eller boligstrøk. Og nei, ingen hunder har vondt av å lære seg å gå i bånd. Men ja, jeg slipper han faktisk løs i marka her, jeg bor ikke i noe tettbygd strøk, langt derfra, og møter svært, svært sjelden andre mennesker. Hvorfor skal jeg da ha han i bånd når han er en type som tusler i nærheten av meg, og jeg alltid har han i øyesyn? Ikke jakter han på rådyr, harer, fugler eller noe...
Tabris Skrevet 25. april 2008 #12 Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg har heller ikke min hund i bånd hvis det ikke er mennesker rundt (eller jeg går i et område hvor det er så dårlig sikt at jeg kan støte på mennesker rundt neste sving uten å være klar over det). Men som sagt så roper jeg henne alltid til meg når jeg ser folk/dyr, uten unntak. Jeg har også vært borti at andre har sine hunder løs, uten å rope dem til seg. Når de kommer løpende mot min hund, så slipper jeg alltid min også løs, siden det øker sjansen for at møtet skal gå rolig for seg med minst mulig anspenthet. Endret 25. april 2008 av Tabris
Gjest Nursy Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg lar aldri hunden min gå uten bånd. Han er halvt elghund og blir ivrig på alle større dyr. I tillegg vet jeg at mange opplever det ubehagelig at en hund kommer settende mot dem. Jeg har alltid hatt hund, men ikke engang jeg liker fremmede hunder som kommer springende mot meg. Tenk på alle som er redd for hunder, de vil gjerne gå tur de også.... Prøver å finne stille områder der jeg og min hund kan gå i fred - med bånd! Og hvis noen mener at jeg er slem som ikke lar hunden min gå løs - han kan stikker av. Måtte hente han på falken en gang han kom seg løs. Ikke kos for noen å lete desperat etter en forsvunnen hund! Endret 25. april 2008 av Nursy
Rosalie Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Det er en grunn til at det er båndtvang, og det er ikke p grunn av andre mennesker, for å si det slik. Det er/nærmer seg paring og kalving nå, og bikkjer som svinser rundt utenfor stien kan ødelegge mye mer enn mange her tydeligvis er klar over. Fugler får ikke paret seg og lagt egg til neste kull. Rågeita tar livet av kalven sin dersom hun værer noe som ligner rovdyr av kalven. Og ja - bikkje er i høyeste grad rovdyr. Og det kan være nok at hunden nysgjerrig har luktet på kalven. Hundens eier vil neppe legge merke til kalven en gang - den ligger musestille og trøkker slik at den ikke skal bli oppdaget. Ellers har jeg vært med og lett etter hunder som har stukket av, og det er ingen morsom jobb. Hunder som i følge eier var så godt dresserte at de aldri ville finne på å løpe ut, derfor brukte man ikke bånd på de.
Tabris Skrevet 25. april 2008 #15 Skrevet 25. april 2008 Min hund har stukket av to ganger på 11 år. Det var overhodet ikke en kjekk opplevelse (for meg, i hvertfall, jeg tror hun hadde det kjempeflott ), men for meg er det mer enn verdt det når jeg vet at hun har fått levd et liv mest mulig løs - selv om det hadde betydd at hun ble påkjørt en av de gangene. Kvalitet foran kvantitet, slik jeg ser det.
Gjest Nursy Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Lette hysterisk etter hunden min en time da han stakk av. Da hadde falken nådd å hente han. Var livredd for at noen andre eller han selv kunne bli skadet. Han har aldri bitt noen, men du vet aldri helt sikkert! Svei for lommeboka også - 750 kr i inntauing takk! He he. Han kommer seg ikke løs flere ganger. Helt enig i at de ville dyrene skal beskyttes mot løse hunder.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #17 Skrevet 25. april 2008 Hunden min løper med langline. Dermed har jeg litt bedre kontroll ettersom hun ikke er så veldig god på innkalling med forstyrrelse. (Dvs hvis det er katt eller hund i nærheten) Hun er vakthund av rase, men utrolig snill med alt og alle. Men det er det jo ingen som vet når hun begynner å bjeffe og løper rett mot folk og andre hunder.. (skjer ikke alltid men jeg er klar over at hun har denne meget dårlige uvanen) Har opplevd noen hysteriske folk med små hunder som skriker og bærer seg fordi hunden min er "farlig", mens deres egne små hunder står å bjeffer og snerrer mot min hund (som ofte legger seg ned og prøver å vise hvor snill hun er). Det er jeg som har en løs hund så jeg legger meg flat i slike situasjoner. Men jeg passer alltid på å si at hunden min er en liten valp.. (64cm i mankehøyde definerer jeg som liten ) fordi ansiktsuttrykkene jeg får da rett og slett er konge! Jeg hadde aldri latt hunden min springe løs om jeg ikke hadde visst at hun er kjempe grei. Men som sagt, rase + størrelse + folks inntrykk = livsfarlig djevelhund som spiser små barn. Hvis min egen hund er i bånd og en annen hund kommer løpende, ser jeg ann den andre hunden (ører, kroppsføring, hale etc.) samt ser hvordan min egen hund reagerer. Hvis jeg er litt i tvil, slipper jeg min egen. Ikke for at hun skal forsvare seg, men for at hun skal vise hvor snill hun er med å bruke kroppspråket sitt. Hvis den andre hunden er litt ekkel i humøret vil hunden min trekke halen mellom beina og trekke seg vekk. Det kan hun ikke hvis hun er i bånd. Når det gjelder de som med viten og vilje lar sine hunde-aggressive hunder springe løse, så har jeg ingen ting til overs for disse. Minste kravet bør være at de må kunne gå overens med alle type hunder, barn og voksne.
Imax Skrevet 25. april 2008 #18 Skrevet 25. april 2008 Det er alltid kjipt når det kommer en hund bort i hundre kilometer i timen og virker truende, det forstår jeg godt! Jeg må innrømme at jeg er en av de kjipe hundeeierne som har bikkja mye løs, men jeg velger jo når og hvor da. Jeg har den løs i Sofienbergparken en høstkveld i regn; ikke i grillsesongen i sola. Søndager i marka er heller ikke noe sjakktrekk, men er vi langt unna folk og unger, er bikkja løs. Jeg har han også løs på morgen- og kveldsturer i boligstrøket der vi bor. Men en ting har jeg merket meg: Har man bikkje skal man jammen meg ha tykk hud! Alt og alle skal kunne si utrolig ufine ting til deg, og for å være helt ærlig reagerer jeg på hundeeiere som skjeller meg ut etter noter fordi jeg har bikkja løs, uten at noe som helst har skjedd (og har du tispe med løpetid er det lov til å være hakket tolerant når det kommer en hannhund som er interessert...). Jeg er helt sjokkert over hvor aggresiv folk kan være i kommentarene sine fordi jeg har bikkja løs (og ingen ting har skjedd altså, bikkja mi er overhodet ikke aggresiv og han stikker ikke av). Er jeg ute med bikkja er det som om jeg har et stort skilt på magen: SKJELL MEG UT! Jeg skjønner at alle ikke digger bikkjer, jeg skjønner at ikke alle liker min hund eller vet at den er snill, og når folk kommenterer at jeg bør ha den i bånd, så er det jo bare å legge seg flat. De har helt rett. Men skal man da ta i mot all mulig dritt? Ja, ja. Er litt sjokkert jeg! Hadde håpet på: At man kan snakke til folk uten å være aggresiv, selv om man har hund At hundeeiere kan være hakket mer tolerant enn andre, spesielt hvis hunden ikke er aggresiv eller truende på noe vis.
Tabris Skrevet 25. april 2008 #19 Skrevet 25. april 2008 Jeg har også erfart dette med ufine kommentarer. Den mest ekstreme av sådan var da jeg bodde i et boligfelt hvor det var et område nærmest som en liten park med en grusbane. Det var et åpent og stort område med god sikt. Det var ingen å se, så jeg gikk på grusbanen og hadde hunden løs for å trene lydighet med den - dvs at den var rundt bena mine og i mitt fokus hele tiden. Plutselig hører jeg en sur stemme: "Du må ta hunden din i bånd!" Jeg snur meg forskrekket for å se om det har kommet noen som jeg mot all formodning faktisk ikke har sett, men ser ikke et menneske noe sted. Så jeg fortsetter treningen, men hører igjen stemmen: "Du må ta hunden din i bånd!" Jeg snur meg igjen mot høyre og venstre og ser ikke en sjel - til jeg plutselig titter opp på et av husene i skråningen. På terrassen der sto det ei dame og freste til meg! Jeg ble irritert der og da, men nå synes jeg historien er fantastisk morsom.
Gjest Helen Parr Skrevet 25. april 2008 #20 Skrevet 25. april 2008 Et lite hjertesukk: Jeg bor i en kommune hvor det er greit å hate hunder - her er helårsbåndtvang, forbud mot at hunder skal bade i vann (hvilken hund gjør fra seg i vann? Sannsynligvis mindre en et gjennomsnittsbarn) og generelt en hetsekultur overfor hundeeiere. Når forholdene tilsier det går jeg med hundene mine løse. For meg blir det som å begå et hvilket som helst annet lovbrudd, noen bryter fartsgrensen, jeg gir av og til blaffen i båndtvangen. Jeg er imidlertid helt enig i at man skal sørge for at hund ikke skader ville dyr, og jeg går aldri med hundene løs når det er mennesker eller andre hunder i nærheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå