Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gå inn på udir , dette er utdanningsdirektoratet sin hjemmeside, på venstre side finner du linker til alle lærerplaner, alle tidligere eksamener, lover og regler:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av ulike årsaker så har jeg måttet utsette arbeidet med matten til i kveld.Dvs at jeg bare har resten av kvelden i dag på meg og syv dager til.

Nå er jeg skikkelig redd og vurderer å droppe hele eksamen.

Jeg ønsker ikke å droppe det egentlig for jeg er lite lysten på matte i et år til ,men jeg er veldig tvilende på om jeg har noen mulighet til å klare meg nå...

Skrevet

Skal jeg sette meg ned nå og kjøre løs eller bør jeg droppe det?

Skrevet

Dette kan du klare! Det er bare å stå på frem til eksamen.

Du kan komme deg langt med trigonometri, algebra, likninger og sannsynlighet altså... Bare ta en titt på de tidligere gitte eksamenene, så finner du fort ut hva som er gjengangere.

Om du ikke klarer det aller vanskeligste av en enkeltoppgave, så gjør ikke det så mye.

Skrevet

Husk å ta pauser også. Skriv gode notater i formelsamlingen. Skriv overskrift for hvert kapittel og tema i formelsamlingen. Før inn eksempler på lette og vanskelig oppgaver.

Lykke til!

Skrevet

Takk for oppmuntringen,kanskje jeg skal gi det en sjanse....

Jeg begynner på første kapittel i matteboka og regner meg igjennom den som jeg ble rådet til i et innlegg, deretter prøver jeg meg på noen gamle eksamensoppgaver og prøver å se hva som går igjen i disse.

Gjest Gjest_Dorthe_*
Skrevet

Skal jeg sette meg ned nå og kjøre løs eller bør jeg droppe det?

Du har ingenting å tape på jobbe planmessig disse siste dagene, og så gjøre så godt du kan på eksamensdagen.

MEN: Det er DU som må sette deg ned og jobbe, og du må begynne NÅ. Husk at det er deg selv du gjør dette for. Finner du stadige grunner til å utsette oppgavejobbing og til slutt eksamen, har du ingen andre enn deg selv å skylde på! (Og det er litt for dumt, etter å ha fulgt undervisningen et helt åt, synes du ikke?)

Del opp dagen. Plasser deg et sted unna fristelser som data o.l. Skru av tlf. og radio. Bruk "sov-i-ro" i ørene om nødv. Sett deg mål om å jobbe konsentrert en hel time før du tar 10 min. pause. Gjør noe fysisk i pausen. Lag deg belønningssystem med noe du liker. 1 sjokoladebit når du er ferdig med en oppgave, f.eks., (men ikke før det). Vær streng med deg selv og start igjen når pausen er slutt. Planlegg en lengre pause midt på. Når skal du gi deg for i dag? Når skal du starte i morgen? Gå en tur før du starter i morgen tidlig.

Hvis disse dagene med konsentrert jobbing er det som skal til for å få deg gjennom eksamen, er det ikke verdt det da?

Kom igjen jente!

Dette skal bli noe du fullfører!

Skjerpings!

DU KAN KLARE DETTE !

Vi heier på deg! Ikke skuff oss (og deg selv) ved å gi opp nå!

:nei:

Bare kort svar fra deg nå, så har du ikke tid til mer før på kveldene, etter at du har jobbet hele dagen. Så forteller du oss at du jobber!!!

Klem til deg fra meg.

Skrevet

Jeg jobbet med matten i går kveld ifra klokka elleve til halv ett på natta.

Idag har jeg sittet ifra klokka ett til to midt på dagen og regnet eksempeloppgaver.Er enda ikke ferdig med første kapittel og det er ti kapittler som jeg må igjennom.Jeg har bestemt meg for å sitte og regne ifra klokka syv i kveld til tolv i natt.Jeg skal gjøre som du sier og ta ti minutters pause imellom jobbingen.Jeg vet at jeg er altfor lat(og trøtt/sliten) men jeg blir oppmuntret av støtten jeg får her så jeg skal stå på.Jeg vil ikke stryke! :sur:

Gjest Gjest_Dorthe_*
Skrevet
Jeg jobbet med matten i går kveld ifra klokka elleve til halv ett på natta.

Idag har jeg sittet ifra klokka ett til to midt på dagen og regnet eksempeloppgaver.Er enda ikke ferdig med første kapittel og det er ti kapittler som jeg må igjennom.Jeg har bestemt meg for å sitte og regne ifra klokka syv i kveld til tolv i natt.Jeg skal gjøre som du sier og ta ti minutters pause imellom jobbingen.Jeg vet at jeg er altfor lat(og trøtt/sliten) men jeg blir oppmuntret av støtten jeg får her så jeg skal stå på.Jeg vil ikke stryke! :sur:

Bra. Vi kan bare støtte deg. DU må gjøre denne jobben!!!

I morgen jobber du litt mer enn i dag. Kom igjen!

Skrevet

men pass på på ikke sitt oppe hele natta.

det er nesten bedre å legge seg tidlig, for å så stå opp tidlig neste dag for å jobbe da..

LYKKE TIL!!

:klemmer:

Gjest Wolfmoon
Skrevet
men pass på på ikke sitt oppe hele natta.

det er nesten bedre å legge seg tidlig, for å så stå opp tidlig neste dag for å jobbe da..

LYKKE TIL!!

:klemmer:

Dette vil jeg si varierer litt, noen jobber best på kveldstid (jeg er selv en av de). Fra 19-24 høres absolutt ut som en arbeidsøkt jeg kunne ha tatt, og det er det tidspunktet jeg er mest effektiv på.

Når det er sagt, lykke til TS. Med litt intensiv jobbing nå, så har du iallefall muligheter til å greie eksamen. Uansett er det bedre å prøve, enn å gi opp når du er så nærme, du har jo absolutt muligheten til å stå.

Skrevet

*heier også*

Det er utrolig hva man kan få dyttet inn i hodet med en ukes intensivarbeid. Jevn innsats er såklart bedre, men skippertak kan funke. Høres ut som du er på god vei til å komme gjennom det. Heng i!!

Gjest 278D71
Skrevet

Begynner med jobbingen igjen klokka halv to idag.Har tenkt å sitte til midnatt altså i 10,5 timer.Våknet klokka halv elleve i dag og har enda ikke kommet i gang.Må spise litt nå ettersom jeg ikke har spist idag.Fra og med klokka halv to er det bare å stå på.Jeg gruer meg,men dersom jeg ikke stryker er det verdt det.

Håper at jeg blir ferdig med kapittel 1 og 2 etter denne økten. :dåne:

Skrevet
Begynner med jobbingen igjen klokka halv to idag.Har tenkt å sitte til midnatt altså i 10,5 timer.Våknet klokka halv elleve i dag og har enda ikke kommet i gang.Må spise litt nå ettersom jeg ikke har spist idag.Fra og med klokka halv to er det bare å stå på.Jeg gruer meg,men dersom jeg ikke stryker er det verdt det.

Håper at jeg blir ferdig med kapittel 1 og 2 etter denne økten. :dåne:

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Lykke til!

Dette skal nok gå bra.

Hvis det er 1my/mx matte du skal ha eksamen i, så kan jeg jo tipse deg om at du nesten garantert får en oppgave om andregradslikning på eksamen.

Skrevet

Taper du noko om du satser alt på denne eksamenen? Viss du stryker så har du likevel friska opp den matematikken du har lest på til eksamen. Da stiller du jo betre til neste gang.

Nei, køyr på og gjer ditt beste. :)

Skrevet

Jeg må med stor skam innrømme at jeg enda ikke har fått begynt...selv om jeg lovte meg selv og begynne halv to... :tristbla::sukk::rodme:

Jeg SKAL begynne klokka fem og sitte til tre i natt.Det lover jeg. Huff dette er flaut.

Jeg frykter virkelig at jeg stryker nå.Jeg skammer meg over å være så tiltaksløs,men matte er så drepende kjedelig.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg må med stor skam innrømme at jeg enda ikke har fått begynt...selv om jeg lovte meg selv og begynne halv to... :tristbla::sukk::rodme:

Jeg SKAL begynne klokka fem og sitte til tre i natt.Det lover jeg. Huff dette er flaut.

Jeg frykter virkelig at jeg stryker nå.Jeg skammer meg over å være så tiltaksløs,men matte er så drepende kjedelig.

Gå og begynn med en gang. Bruk tipsene over her, skru av tv, data, mobil etc. Jobber du best med musikk eller lignende setter du på det, men skru av alt annet som kan forstyrre deg.

Regner med at vi ikke ser deg noe mer her resten av kvelden fordi du sitter å jobber!

Gjest Serena
Skrevet (endret)

Mye her i livet er kjedelig, men vi må dessverre igjennom det. Beklager, men jeg klarer ikke å få medlidenhet når du har tid til å syte på internett, og ikke følger opp rådene som blir gitt.

Jeg var heller ikke spesielt glad i matte første året på vgs, men jeg måtte fordype meg i to år for å komme inn på det studiet jeg ønsket. I slike situasjoner er det snakk om å forsøke å tvinge bort tanken på at det er kjedelig. For min del hjelper det å høre på musikk, lage en kopp te, og bare begynne. Å sette i gang pleier som regel å være det største problemet. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis noen som har vært gjennom pensummet tidligere, eller folk i klassen du kan studere sammen med?

For min del hjelper det å arbeide sammen med noen... Da kan vi ta små pauser etter f.eks tjue minutter, før vi begynner på igjen.

Nøkkelen her er å tenke positivt. Ikke fortell deg selv at matematikk er kjedelig, si til deg selv at matte er et fag du skal bestå! De fleste klarer å bestå faget på en eller annen måte, - hvorfor skal ikke det gjelde deg også? Skriv relevante formler i formelheftet, og regn gjerne ulike oppgaver. Likte godt forslaget om å dele inn oppgavene i tre kategorier. De du mestrer, de du er usikker på, og de du ikke mestrer. Er det et kapitel du absolutt ikke får taket på, så hopp over det kapitelet. Du får garantert spørsmål fra flere kapitler på eksamen. Ta gjerne en titt på tidligere eksamensoppgaver, og forsøk deg på dem.

Endret av Serena
Skrevet

Min erfaring er at det går an å lære veldig mye (i alle fall nok til å stå) like før eksamen på høyskolenivå. Og da snakker jeg ikke om ti dager, men 4 dager eller bare siste natt.

Du trenger ikke kunne alt i alle kapitlene. Om oppgavene går fra A-F og vanskelighetsgraden øker, så gjør bare de første på alle oppgavene. Dropp å lær deg det aller vanskeligste. Har du vanskelig for matte og kun vil ha en toer, så er det ikke sååå mye som skal til.

Bruk formelsamlingen mens du regner. Bli godt kjent med den.

Min erfaring (fra høyskole) er at det blir gitt nesten like oppgaver/emner år for år. Var det et fag jeg bare skulle bestå i, lærte jeg meg et par emner bra og hoppet over en hel masse. Om du samler gamle eksamenssett ser du hva som går igjen og hva som er vektlagt. Jeg har scoret MANGE karaktere på at jeg var god til å "gjette" hva vi kom til å få på eksamen. Se om du finner et tilsvarende mønster.

Er det noe du står fast ved så spør her da vel.

Og for all del:

GIR DU OPP NÅ MÅ DU GJENNOM DETTE ETT HELT ÅR TIL!

Hvordan føles det sammeliknet å ha det "kortvarig vondt" i noen dager nå?

DET ER IKKE MYE SOM SKAL TIL FOR Å BESTÅ OG DU HAR MAAANGE TIMER IGJEN. DU HAR ALL FORUTSETNING FOR Å KLARE DET!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...