Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Er det galskap å håpe på at jeg står på denne når jeg nå planlegger et skippertak 10 dager i forveien? Jeg har fulgt alle forelesninger, men har vært heller sløv i forhold til hjemmeleksene... Må vel også nevne at jeg ikke er spesielt flink med tall... Hjelp meg! Nå har jeg skikkelig eksamensangst!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jeg er skikkelig redd nå.Jeg føler meg helt handlingslammet.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Det spørs vel egentlig hvordan du ligger an, og dette vet du vel best selv. Ellers er det beste tipset jeg kan komme med å regne som bare fy disse dagene, skrive ned regler i formelhefte og kanskje det viktigste: Øve på tidligere gitte eksamensoppgaver og oppgaver som garantert kommer på eksamen. På http://www.udir.no finner du gamle eksamensoppgaver
Serenity88 Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Videregående eller høyere utdanning? Hvis du har vært i alle timene og tatt notater, så burde du ihvertfall stå, tror du ikke det? Tips: Les masse nå, men legg inn pauser, som trening/kafebesøk, ligg i parker nå som det er så fint vær! Dagen før roer du ned, ser på en gøy film, lar tankene vandre utenom matte. Ikke stress! Ordner seg uansett vettu:)
Gjest ts Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Det spørs vel egentlig hvordan du ligger an, og dette vet du vel best selv. Ellers er det beste tipset jeg kan komme med å regne som bare fy disse dagene, skrive ned regler i formelhefte og kanskje det viktigste: Øve på tidligere gitte eksamensoppgaver og oppgaver som garantert kommer på eksamen. På http://www.udir.no finner du gamle eksamensoppgaver Videregående eller høyere utdanning? Hvis du har vært i alle timene og tatt notater, så burde du ihvertfall stå, tror du ikke det? Tips: Les masse nå, men legg inn pauser, som trening/kafebesøk, ligg i parker nå som det er så fint vær! Dagen før roer du ned, ser på en gøy film, lar tankene vandre utenom matte. Ikke stress! Ordner seg uansett vettu:) Jeg ligger ikke særlig godt an.Jeg har allerede prøvd meg på tidlligere eksamensoppgaver og det gikk ikke særlig bra.Jeg tar videregående som privatist og har fulgt kurs ved en privatskole.Jeg har tatt gode notater ifra timene ,men er redd dette ikke strekker til..Jeg håper så inderlig at jeg skal klare å stå...
*Mina* Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Man skal være utrolig flink for å ta et skippertak med matematikken, for det er et fag man bør jobbe jævnt og trutt med. Men bruker du mange timer hver dag til eksamen, har du en mulighet til å opparbeide deg litt mer kunnskap. Men som sagt bør du jobbe i mange timer, for det holder nok ikke med en eller to timer.
Gjest Ingeniøren Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 1) Regn, regn, regn de neste dagene. Det er helt naturlig å ikke få det til i begynnelsen. Gå videre til neste oppgave, gå tilbake senere, så kan du se på fasit/løsning. Du får betalt for dette på eksamen selv om det virker håpløst. Begynn med oppgaver du føler deg komfortabel med. 2) Strukturer lesingen. Har boka 10 kapitler, ta 2 om dagen. Ikke bruk lang tid på å lese, men regn. Regn også gjennom eksemplene i boka, ikke les dem, dvs prøv å regne før du leser videre. Legg et ark over eller noe. Del opp de siste 5 dagene med halvparten repetisjon fra boka og halvparten eksamensoppgaver. 3) Eksamen: Sørg for å prøve på alle oppgavene, det gis stort sett poeng progressivt. Ikke vær redd for å bruke den matematikken som faller deg inn, og som du vet er dekket i pensum, selv om det ikke virker klart for deg hvordan veien til svaret er. Det er alltid flere veier til Rom.
Serenity88 Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 1mx, 2mx eller 3mx/z? Tar selv 3mx på Bjørknes, og har eksamen 16.mai... Kan ikke si jeg gleder meg... Har heldigvis vært i en ok kollokvie som har møttes noen ganger, det har hjulpet masse:D Jeg regner med jeg står, og det hjelper endel om du gjør oppgaver før eksamen, pugg dem sier nå jeg! Eksamensoppgaver er ofte veldig like! Prøv også å få med flest mulig eksempeloppgaver inn i det blå regelheftet, og pass på at det er orden, slik at du ikke bruker tid på å lete i den.
Cata Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Enig med Hufsa og Ingeniøren: Regn! Har du mulighet til å sitte sammen med noen og regne i noen dager så er det også bra. Det ikke den ene skjønner, skjønner ofte den andre. Regn gjerne eksamensoppgaver om igjen hvis du har tid til det.
Gjest ts Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 1mx, 2mx eller 3mx/z? Tar selv 3mx på Bjørknes, og har eksamen 16.mai... Kan ikke si jeg gleder meg... Har heldigvis vært i en ok kollokvie som har møttes noen ganger, det har hjulpet masse:D Jeg regner med jeg står, og det hjelper endel om du gjør oppgaver før eksamen, pugg dem sier nå jeg! Eksamensoppgaver er ofte veldig like! Prøv også å få med flest mulig eksempeloppgaver inn i det blå regelheftet, og pass på at det er orden, slik at du ikke bruker tid på å lete i den. Jeg tar 1mx.Jeg er glad bare jeg står.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 1) Regn, regn, regn de neste dagene. Det er helt naturlig å ikke få det til i begynnelsen. Gå videre til neste oppgave, gå tilbake senere, så kan du se på fasit/løsning. Du får betalt for dette på eksamen selv om det virker håpløst. Begynn med oppgaver du føler deg komfortabel med. 2) Strukturer lesingen. Har boka 10 kapitler, ta 2 om dagen. Ikke bruk lang tid på å lese, men regn. Regn også gjennom eksemplene i boka, ikke les dem, dvs prøv å regne før du leser videre. Legg et ark over eller noe. Del opp de siste 5 dagene med halvparten repetisjon fra boka og halvparten eksamensoppgaver. 3) Eksamen: Sørg for å prøve på alle oppgavene, det gis stort sett poeng progressivt. Ikke vær redd for å bruke den matematikken som faller deg inn, og som du vet er dekket i pensum, selv om det ikke virker klart for deg hvordan veien til svaret er. Det er alltid flere veier til Rom. Ok.Skal prøve dette.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Ok.Skal prøve dette. Hva er problemet da? Greier du ikke løse oppgavene i boka?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Hva er problemet da? Greier du ikke løse oppgavene i boka? Har ikke prøvd å løse de enda...
Gjest ts Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Jeg skal gi tilbakemelding om 10 dager på hvordan jeg tror det gikk. Jeg får se og få meg litt søvn.Regne,sove og spise blir nok syslene mine i de neste 10 dagene framover.Surfing på Kg må jeg nok droppe for en stund.Takk for alle tips og råd.
Gjest Bolledeig Skrevet 20. april 2008 #15 Skrevet 20. april 2008 Se over gamle eksamensoppgaver. Selv om oppgavene gitt fra år til år gjerne varierer, bit deg spesielt merke i gjengangere, og pugg metodikken for å komme deg gjennom disse. Ikke bare skriv ned et løsningsforslag bak i boken og anta det er nok, det er viktig at du får det i fingrene også, på eksamen er det liten tid til å sitte og bla. Du får holde oss underrettet
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #16 Skrevet 20. april 2008 Har ikke prøvd å løse de enda... Hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Det går nok bra! Du får bedre selvtillit etterhvert som du jobber. Har vært i din situasjon litt for mange ganger. Dårlig tid er ikke alltid et onde.
Pooh Skrevet 21. april 2008 #18 Skrevet 21. april 2008 Jeg delte matte pensumet mitt i tre: 1) Det jeg var rimelig flink i - jobbet endel med dette, slik at jeg var sikker paa aa faa til alt av den type oppgaver paa eksamen. 2) Det jeg var usikker i - jobbet mest med denne typen oppgaver slik at jeg kunne forbedre meg og klare, om ikke alle, saa ihvertfall mange av denne typen oppgaver. 3)Det jeg overhode ikke hadde peiling paa og ikke hadde mulighet til aa tilegne meg foer eksamen - Brukte lite tid paa dette, siden jeg saa det som bortkastet tid. Ville ogsaa bare foert til frustrasjon og lavere selvtillit. Ved aa perfeksjonere meg i det jeg allerede hadde litt peiling paa og ikke stresse med det mindretall av matematikk jeg ikke hadde hadde forutsetnig til aa klare, saa fikk jeg faktisk en rimelig brukbar karakter. Lykke til!
Gjest Casey Skrevet 21. april 2008 #19 Skrevet 21. april 2008 Har noen her en link til pensumet i matematikk på videregående skole, 1. og 2. klasse? Kunne vært interessant å se på.
Saeria Skrevet 21. april 2008 #20 Skrevet 21. april 2008 Her har du link til første trinn på videregående hvertfall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå