Gjest Sorte Orm Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Det er sant jeg leste det i en bok. Man er faktisk mentalt tilbake stående om man tror på Gud i dagens sammfun.
Honey Bee Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 (endret) Veeel......syns vel det er å dra den litt langt men.Mamma er en av de klokeste menneskene jeg kjenner og hun har en sterk gudstro.Men hun klarte aldri å hjelpe meg med matteleksene Endret 19. april 2008 av Honey Bee
Gjest Golden Girl Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Den boka blir sikkert en bestselger... :kaffe:
LilleCanCan Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 (endret) Hva burde man tro på for å bli ansett som en normal person nå for tiden? Endret 20. april 2008 av LilleCanCan
venus* Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Men jeg leste da vitterlig i en annen bok at Gud finnes! Så dette kan jo ikke stemme
Gjest Sorte Orm Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Hva burde man tro på for å bli ansett som en normal person nå for tiden? det man kan se antar jeg
Gjest Ex-Jv Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg mener selv at det er større ting i veien mentalt med de som ikke aksepterer at andre har en annen tro/overbevisning/livssyn enn en selv - inkludert å kalle de med avvik i livssyn fra en selv for mentalt tilbakestående.
Furstina Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Tråden rydded enl. reglerne /Furstina (mod)
Pastor Knut Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Det er sant jeg leste det i en bok. Man er faktisk mentalt tilbake stående om man tror på Gud i dagens sammfun. Tror nok definisjonen på mentalt tilbakestående er litt mer avansert enn et spørsmål om gudstro eller ikke
Gjest Sorte Orm Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Tror nok definisjonen på mentalt tilbakestående er litt mer avansert enn et spørsmål om gudstro eller ikke Nå tuller du vel ?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Hva burde man tro på for å bli ansett som en normal person nå for tiden? Nihilio-determinisme. Koselige greier. Brutalt, ærlig, nøkternt, troverdig.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Det er slik at psykisk syke mennesker kan utvikle sterk Gudstro. F.eks de som er maniske og tror at f.eks Gud har en spesiell mening med livet deres og at de er verdens midtpunkt.
LilleCanCan Skrevet 21. april 2008 #13 Skrevet 21. april 2008 Nihilio-determinisme. Koselige greier. Brutalt, ærlig, nøkternt, troverdig. Aldri hørt om. Leser litt om det nå da... en får se hvor lang man kommer. Du har rett i det gjest over her. Mange psykisk psyke utvikler en sterk gudstro. Det er jo kjent at man søker noe mer når man er nede
Gjest Raptuza Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Då er vel storparten av jordas befolkning tilbakestående, då.... Kven kan tru på det???
Mann 42 Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Det ligger faktisk en tråd annetsteds på denne delen av forumet, som linker til et forsknignsarbeid om IQ hos troende kristne, og hos ateister. Og den gjennomsnittlige iq hos ateistene er faktisk høyere enn hos de troende. Så vidt jeg husker, var det også et ganske stort antall mennesker som var testet. Så Sorte Orm har delvis sine ord i behold. Selv om jeg ikke tror at det stemmer at man må være tilbakestående for å tro på en gud. Eller flere.
Gjest Ex-Jv Skrevet 25. april 2008 #17 Skrevet 25. april 2008 Det ligger faktisk en tråd annetsteds på denne delen av forumet, som linker til et forsknignsarbeid om IQ hos troende kristne, og hos ateister. Og den gjennomsnittlige iq hos ateistene er faktisk høyere enn hos de troende. Så vidt jeg husker, var det også et ganske stort antall mennesker som var testet. Så Sorte Orm har delvis sine ord i behold. Selv om jeg ikke tror at det stemmer at man må være tilbakestående for å tro på en gud. Eller flere. Det er ganske stor forskjell på å være mentalt tilbakestående og ha lavere IQ enn et annet utvalg av folk. For NOEN religiøse mennesker er det mental latskap og lettvinte løsninger som er ute og går. Men å si at man må være mentalt tilbakestående for å tro på Gud er å dra det for langt.
Gjest trinet Skrevet 25. april 2008 #18 Skrevet 25. april 2008 Er selv kristen og ikke noe mindre intelligent enn deg sorteorm! Skjønner ikke hvorfor så mange har så utrolig mye hat mot kristendommen. Som i alle religioner er det mange rare meninger ute og går som jeg heller ikke er enig i. Men denne tråden her synes jeg blir for dum. Bryr meg fint lite om hva forskere har funnet ut og ikke..
Mann 42 Skrevet 26. april 2008 #19 Skrevet 26. april 2008 Det er ganske stor forskjell på å være mentalt tilbakestående og ha lavere IQ enn et annet utvalg av folk. For NOEN religiøse mennesker er det mental latskap og lettvinte løsninger som er ute og går. Men å si at man må være mentalt tilbakestående for å tro på Gud er å dra det for langt. Det var jo det jeg sa. Det hadde holdt å erklære seg enig.
Gjest Mentaltstående Skrevet 26. april 2008 #20 Skrevet 26. april 2008 OK, så er det forskjeller i IQ mellom religiøse og ikke-religiøse. Det overrasker på sett og vis ikke, fordi det blir stadig vanskeligere å ta f.eks Bibelen bokstavelig uten at en må ty til kreative bortforklaringer for å tilpasse seg kulturen og kunnskapsnivået vårt. De dummeste vil da ha lettere for å overse kritiske spørsmål som kan rokke ved gudstroen, og de smarte religiøse hjelper dem i å beholde troen, ved å tilby kreative bortforklaringer. Men evnen til å finne riktig figur i rekka, er neppe alene en god nok forklaring på hvorfor noen blir religiøse og andre ikke. Hvordan skal en da forklare spredningen og det faktum at svært intelligente mennesker også kan være religiøse? Det må være noe annet med hodet deres som er galt enn bare IQen. Lurer på om det fins noe tvillingsforskning på dette området, sammenlikning av to personer, skilt ved fødselen, ellers like, og den ene vokser opp i et religiøst hjem, den andere i et ateistisk hjem. Da kan en se hvor stor rolle oppdragelsen spiller. Oppdragelsen er nok nødt til å spille en rolle, for uten imprinting fra omverdenen, ville ungene neppe valgt akkurat samme religionen som foreldrene. Til hun som lurte på hva som var galt med kr.dom: Jeg skjønner at du er glad i barnetroen din, og at du hadde en fin oppvekst. Bra for deg. Selv blar jeg litt i Bibelen og klarer ikke slå fra meg hvor sinnsykt ond og sosiopatisk Gud er av og til. Hvordan ville du likt det om mammaen og pappaen din bestemte seg for å teste din loyalitet ved at du fikk beskjed om å drepe lillebroren din, og rett før du skulle gjøre det, hopper de fram fra bak døra og ler høyt; bare kødda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå