Gå til innhold

Bøker sortert etter farge


Sari

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke sortert bøkene etter farge, fordi jeg ikke har noen skikkelig bokhylle enda, de ligger litt her og der i kasser og skap. Men når bokhyllene en gang kommer på plass ser jeg ikke noe i veien med å sortere etter farger, for det er nemlig farge, format og tykkelse på boka jeg husker best, ikke forfatterens etternavn.

Dermed er det "den middels tykke boka med lys oransje og sort på" jeg leter etter, ikke boka som er skrevet av "navn".

Skjønner ikke helt at denne måte å huske bøker på skal være så mye vanskeligere? Har ikke det litt med måten man tenker på generelt?

Men jeg kommer garantert til å sortere etter type i alle fall, reisebøker, romaner, osv står samlet.

Er det like tabu å sortere etter størrelse? Eksempelvis store til venstre og så gradvis mindre og mindre format mot venstre?

Hvis det er flere personer som er brukere av boksamligen, og alle er avhenginge av at det er en form for system så er vel alfabetisk best, for den måten å sortere på gjør jo at alle kan plassere ting riktig. Blir litt værre om gubben i huset har satt en beige bok sammen med de hvite og det blir krise for fruen, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt over at en form for boksortering er mer akseptabel enn en annen, eller at hvordan man sorterer bøkene sier noe om deg som person.

Selv har vi så mange bøker at å sortere etter farge ville gjøre det vanskelig å finne fram. Jeg sorterer først og fremst etter forfatter (bortsett fra to bokhyller med mine favorittforfattere/-bøker, hvor jeg har en egen, personlig sortering). Skulle jeg tenkt på utseendet i hyllene mine hadde jeg heller sett på høyde og tykkelse på bøkene framfor fargen på permen tror jeg.

Forøvrig synes jeg velfylte bokhyller med bøker i alle farger, høyder og tykkelser om hverandre rett og slett ser flott ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CDer og DVDer tar seg veldig godt ut fargesortert: Går fra hvitt til sort som en regnbue og alle er like høye - nydelig ;)

Men som sagt er det vanskelig når den hvite CDen har sort rygg - da blir det tull i systemet mitt.

Bøkene mine står alfabetisk etter forfatter og så etter tittel - det er maaange bøker og de er så ulike i størrelse. Og de er ikke på stua så de er ikke en del av interiøret på samme måte som CDene og DVDene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg velfylte bokhyller med bøker i alle farger, høyder og tykkelser om hverandre rett og slett ser flott ut.

Helt enig. Lett kaotiske bokhyller er rett og slett koselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fil_*

Varer sorteringen; av og til etter størrelse, andre ganger etter farge. Bøkene mine handler hovedsaklig om arkitektur, så det er vel naturlig for meg å gi en sortering som behager meg visuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en ivrig bokleser, og har haugevis med bøker i bokhyllene mine. Men jeg er også av den sorten som ikke synes at overfylte bokhyller er særlig estetisk i en stue, så jeg har flyttet alle bokhyllene mine på gangen .. og midt mellom hyllene så har jeg en diger sofa som jeg kan ligge å lese i ..

Stuen min skal være ren og ryddig - uten all slags krims-krams og uten bøker og blader .. Bøkene samlet så mye støv og det ble så mye stress å støvsuge dem så ofte .. derfor .. på gangen med hele samlingen.

Må legge til at bokserier står samlet (selvsagt) - ellers sorterer jeg bøkene først etter sjanger (kokebøker, interiørbøker, hagebøker, kunstbøker, kunstleksikon (flere digre bind), skjønnlitteratur) - og innenfor hver sjanger sorterer jeg dem etter størrelse ... orker ikke ha det totale kaos rundt meg.

Endret av Evine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tok en titt på bokhylla i stua nå, og selv om noen av dem står sammen med lignende farger og noen etter størrelse, syns jeg ikke akkurat at det ser overmatchet ut. Nå har vi uansett ikke voldsomme mengder bøker i stua, fordi vi rett og slett ikke har prioritert å kjøpe veldig mye skjønnlitteratur de siste årene, og da blir det ikke kaos å ha det sånn. Fagbøker står dessuten i en bokhylle på arbeidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverommet har jeg all slags, men i stuen har jeg bokserier - århundrets bibliotek (ca 120 bøker) - bokkubbenes kultur bibliotek (cd 70 bøker) - norges nasjonallitteratur (26 bøker) og diverse mindre serier - det er faktisk veldig strømlinjeformet og stilig OG sortert etter forfatter innenfor hver serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Helt enig. Lett kaotiske bokhyller er rett og slett koselig! :)

Så enig, så enig. Her er den største bokhyllen sørgelig fri for sortering, hverken etter farge eller andre kriterier. Da vi flyttet bøkene inn i den nye hyllen, var det så mange andre ting å gjøre samtidig at jeg benyttet meg av letteste metode ved plassering, nemlig innfallsmetoden.

Dessuten vil jeg forresten påstå at ikke engang fargesortering er det fineste, dersom man sverger til estetikk ved sortering.

Her er bokhyllen vår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig. Her er den største bokhyllen sørgelig fri for sortering, hverken etter farge eller andre kriterier. Da vi flyttet bøkene inn i den nye hyllen, var det så mange andre ting å gjøre samtidig at jeg benyttet meg av letteste metode ved plassering, nemlig innfallsmetoden.

Dessuten vil jeg forresten påstå at ikke engang fargesortering er det fineste, dersom man sverger til estetikk ved sortering.

Her er bokhyllen vår:

Ahhh ... nydelige Montana :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig. Her er den største bokhyllen sørgelig fri for sortering, hverken etter farge eller andre kriterier. Da vi flyttet bøkene inn i den nye hyllen, var det så mange andre ting å gjøre samtidig at jeg benyttet meg av letteste metode ved plassering, nemlig innfallsmetoden.

Dessuten vil jeg forresten påstå at ikke engang fargesortering er det fineste, dersom man sverger til estetikk ved sortering.

Her er bokhyllen vår:

System i rotet :)

Her er min peneste hylle

post-11366-1208036384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste om dama til en fotballspiller, nå forfatter som sorterer bøker etter farge, og tenkte "Er det mulig?" Jeg tenker at det må se skikkelig dumt ut, og at det kan være litt vanskelig å finne ut hva man skal gjøre med spraglete bøker. (Dama til fotballspillerforfatteren nektet å ha spraglete bøker i hylla, så det var ikke noe problem...)

Våre bøker står hulter til bulter. Det vi har av system, er å gruppere forfattere som vi har flere bøker av sammen. Og reisebøker og tegneserier med stiv perm står sammen. Alt annet står litt mer tilfeldig plassert. Hvis jeg hadde hatt tid i noen dager, ville jeg vurdert å sortere dem etter forfatter, siden jeg pleier å huske forfatternavnet bedre enn utseendet på boka.

CD'ene er mer eller mindre sortert alfabetisk, men muligens litt hulter til bulter etter flytting. (Min kjære ser ikke helt poenget med sortering.)

DVD'ene prøvde jeg å gruppere etter genre, men det skle også litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bokhyller ser forferdelig rotete ut, og har derfor forvist alle mine bøker til soverommet der jeg bare sover. Jeg har ikke noe annet system enn størrelsessortering, og alle de leste bøkene pakkes jevnlig ned i boden. Nå har vi veldig liten leilighet, men hadde vi hatt bedre plass ville jeg antagelig hatt et bokskap med dører.

*hater krimskrams og rot*

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordning & reda!

Jeg trøster meg med at det er det eneste stedet hvor det er litt kaos i huset.

Hva slags gulv er det du har?? Beklager digresjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fargesortering trenger ikke bety at alle røde bøker er på én plass, alle blå på én plass, alle grønne på én plass. Min sortering går på at de mørke og tunge bøkene kommer nederst mens de lette og gjerne lyse kommer øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fil_*
Så enig, så enig. Her er den største bokhyllen sørgelig fri for sortering, hverken etter farge eller andre kriterier. Da vi flyttet bøkene inn i den nye hyllen, var det så mange andre ting å gjøre samtidig at jeg benyttet meg av letteste metode ved plassering, nemlig innfallsmetoden.

Dessuten vil jeg forresten påstå at ikke engang fargesortering er det fineste, dersom man sverger til estetikk ved sortering.

Her er bokhyllen vår:

Kjempefine hyller.

Bruker man hyller som i seg selv er fremtredende og har et ryddig og klart formspråk, gjør det jo sitt til at man får et system, enten bøkenes plassering er gjort bevisst eller ikke. Blir det for mye orden kan det bli kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hva slags gulv er det du har?? Beklager digresjonen

Det er gummigulv med knotter, omtrent som dette. Bare at det er mørkegrått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...