Gå til innhold

Hvor vanlig er det med flat mage?

Fremhevede innlegg

Gjest Ansjoni
Skrevet

Jeg har også hørt det med fettlaget, og kost meg litt med tanken over at de små snuppene som går med magen bar året rundt vil få litt ekstra å vise frem.... ;)

Om det stemmer, det aner jeg jo ikke, men syns ikke det høres helt usannsynlig ut iallefall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Både mamma og mine tanter har gått over til lavere bukser de siste 15 årene. Ingen av dem hadde denne markerte bulken før, alle har fått den nå.

Dette har mest sannsynligvis noe å gjøre med at de er eldre. Ettersom kvinner blir eldre, og spesielt under og etter overgangsalderen så får kvinner økt produksjon av de mannlige kjønnshormonene og en lavere produksjon av de kvinnelige. Det mannlige kjønnshormonet disponerer i større grad for at fettet plasserer seg rundt midjen, mens det kvinnelige disponerer for at det plasseres rund hofter, lår, bryst osv.

Skrevet
Når det gjelder dere andres teori om at kulden på magen gjør at man legger på seg et ekstra fettlag.. betyr det at alle som går i bukser med lavt liv går samtidig med magegenser? Jeg går stadig vekk i bukser med lavt liv, men har da genser som dekker magen likevel. Jeg ser ikke så veldig mange over 14 som flasher magen, til tross for å gå med bukser med lavt liv. Om sommeren skjer det at jeg ser ganske mange, men da er det varmt og ikke kaldt, og deres teori er jo at det er kulden som gjør at dere legger på dere et ekstra fettlag på magen.

Så.. hvor mange er det som flasher magen når det er kaldt? Jeg mener jeg husker jeg så et par jenter på 13 for noen år siden, men ellers så kan jeg ikke se at det er noen trend å gå rundt med hud visende på magen om vinteren. Da må man jo ha en ganske kort jakke?

For det andre, hvis det er slik at man legger på seg når man blir eksponert for kulde.. hvorfor har jeg ikke tjukke fingre? Og for å ikke snakke om hals? Og ansikt?

Ok, men du overser jeg hele argumentet mitt om at magen gjør dette for å beskytte de livsviktige organene som vi har i magen. Selvfølgelig får vi ikke tykke fingre, tykk hals og tykt ansikt. Alt dette har jo noe med gener og evolusjon å gjøre. Helt siden tidenes morgen har disse delene av kroppen vår vært eksponert for kulde. Dessuten skjuler ikke disse delene av kroppen noen viktige organer (bortsett fra ansiktet, men det er vel en grunn til at kraniet er så tykt, nettopp for at den skal beskytte hjernen).

Og det er sant at ikke alle jenter får et sånt "hakk" på magen (som jeg kaller det). Jeg har alltid gått med bukser som er lave i livet og har ikke fått det. Dette har jo selvfølgelig noe med gener å gjøre. Hva man en utsatt for og hva man ikke er utsatt for. Noen for strekkmerker, noen får åreknuter, mens andre får det ikke! (selv om de har født barn, vokst fort eller sittet med bena mye i kors).

Jeg har sett mange som har denne spesielle formen på magen (og da snakker jeg ikke om den lille kulen de fleste kvinner får under navelen, men et lite "hakk" på denne kulen som indikerer at det har vært en bukselinning der).

Og sist men ikke minst: dette har ingenting med å flashe magen å gjøre. Dette har noe med at når man bruker bukser som er lave i livet, og gensere som akkurat treffer linningen, da blir den nedre delen av magen eksponert fordi den ligger altså akkurat der genseren treffer buksa. Og når man hever armene etc. (altså er i aktivitet med armene) vil denne delen av magen ofte bli helt eksponert.

Gjest Badiane
Skrevet
:ler: Dette ser jeg på som et utsagn à la "man får hårete fingre av å onanere", altså noe voksne forteller barn for å skremme dem fra å gjøre noe.
Skrevet
Og sist men ikke minst: dette har ingenting med å flashe magen å gjøre. Dette har noe med at når man bruker bukser som er lave i livet, og gensere som akkurat treffer linningen, da blir den nedre delen av magen eksponert fordi den ligger altså akkurat der genseren treffer buksa. Og når man hever armene etc. (altså er i aktivitet med armene) vil denne delen av magen ofte bli helt eksponert.

Tror du virkelig at mennesket er så skjørt at om man får en bitteliten glipe når man holder opp armene så jobber kroppen på spreng for å samle fett der?

Det er virkelig ikke mange situasjoner hvor man eksponerer magen for kulde, og gjør man det, gjør man det kanskje for et par sekunder, maks et par minutter.

Må si meg enig med Badiane her :ler:

Skrevet
Tror du virkelig at mennesket er så skjørt at om man får en bitteliten glipe når man holder opp armene så jobber kroppen på spreng for å samle fett der?

Det er virkelig ikke mange situasjoner hvor man eksponerer magen for kulde, og gjør man det, gjør man det kanskje for et par sekunder, maks et par minutter.

Må si meg enig med Badiane her :ler:

Hehe, ja dere får tro hva dere vil. Og nei, mennesket er ikke skjørt i det hele tatt. Det er nettopp derfor jeg tror at den hos visse mennesker har denne beskyttelsesfunksjonen. Men, men, det er vel ikke noe vits i å fortsette, for tror ikke vi blir enige uansett.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Ok, men du overser jeg hele argumentet mitt om at magen gjør dette for å beskytte de livsviktige organene som vi har i magen. Selvfølgelig får vi ikke tykke fingre, tykk hals og tykt ansikt. Alt dette har jo noe med gener og evolusjon å gjøre. Helt siden tidenes morgen har disse delene av kroppen vår vært eksponert for kulde. Dessuten skjuler ikke disse delene av kroppen noen viktige organer (bortsett fra ansiktet, men det er vel en grunn til at kraniet er så tykt, nettopp for at den skal beskytte hjernen).

Jeg tenker at man kan argumentere det man vil, men så lenge man ikke vet hva forskere sier om dette, så blir det egentlig ikke så relevant (i denne sammenhengen). Jeg vil si at vi er eksperter på å sette det som kan være tilfeldigheter i sammenheng med hverandre, fordi mennesket alltid vil søke mening og sammenheng i ting. Men en del ting er rett og slett bare tilfeldigheter. Det kan være at man har ekstra fett på magen fordi man skal beskytte innvoller, men det trenger ikke igjen å ha sammenheng med lave bukser. Vet man at kvinner i dag har større bulk på magen sett i forhold til kroppsstørrelsen enn hva man hadde tidligere?

Skrevet
Jeg tenker at man kan argumentere det man vil, men så lenge man ikke vet hva forskere sier om dette, så blir det egentlig ikke så relevant (i denne sammenhengen). Jeg vil si at vi er eksperter på å sette det som kan være tilfeldigheter i sammenheng med hverandre, fordi mennesket alltid vil søke mening og sammenheng i ting. Men en del ting er rett og slett bare tilfeldigheter. Det kan være at man har ekstra fett på magen fordi man skal beskytte innvoller, men det trenger ikke igjen å ha sammenheng med lave bukser. Vet man at kvinner i dag har større bulk på magen sett i forhold til kroppsstørrelsen enn hva man hadde tidligere?

Den kvinnelige bulken på magen går jo lenger ned enn bukselinningen. Så det at flere i denne tråden kan fortelle at de har en bulk akkurat der hvor bukselinningen går vil jo si at dette handler om noe anne enn en naturlig utforming av den kvinnelige magen. Men om man har større mage enn tidligere vil jeg ikke tro. Men det var ikke det vi diskuterte her. Vi diskuterte formen på den, altså ikke størrelsen.

Skrevet (endret)
Hehe, ja dere får tro hva dere vil. Og nei, mennesket er ikke skjørt i det hele tatt. Det er nettopp derfor jeg tror at den hos visse mennesker har denne beskyttelsesfunksjonen. Men, men, det er vel ikke noe vits i å fortsette, for tror ikke vi blir enige uansett.

Enige trenger vi ikke å bli. Forskjellen på du og meg er vel at du tror på noe som ingen forskere har bevist, mens jeg stiller spørsmål ved det til det foreligger noe forskning som bekrefter dette. Jeg ser ingenting annet enn synsing og "dette liker jeg å tro", ikke noen medisinske artikler som underbygger utsagnet.

Jeg må si meg enig med Frk Åberg, enkelte ting er bare tilfeldigheter som mennesker forsøker å finne en logisk forklaring på da det tilfredsstiller dem.

Endret av SuperGjest
Skrevet
Enige trenger vi ikke å bli. Forskjellen på du og meg er vel at du tror på noe som ingen forskere har bevist, mens jeg stiller spørsmål ved det til det foreligger noe forskning som bekrefter dette. Jeg må si meg enig med Frk Åberg, enkelte ting er bare tilfeldigheter som mennesker forsøker å finne en logisk forklaring på da det tilfredsstiller dem.

Ok. Grunnen til at jeg diskuterte så heftig med deg var fordi jeg forstod det slik at du nektet å tro på at det kunne være sånn. Men å stille spørsmål er bra :)

Jeg tror ikke definitivt på noe av dette, men heller mest mot mitt eget argument ja. Men tror ikke på det før det er bevist nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er normalt at jenter har fett nederst på magen, det har ikke en dritt med buksene å gjøre! Herregud, det må være aprilsnarr...

Mange av jentene som begynte med lave bukser er vel av samme generasjon som begynte med rusbrus...og DEN legger seg på magen:-)

Kroppen lager ikke fett dersom den ikke har noe ekstra å lage fett av, det du putter inn for mye er det som legger seg her og der.

At buksene og kulda skal ha skylda er idioti, og om noen skulle ha lest at "forskere" har sagt dette så må dere lære dere at ikke alt forskere sier stemmer!

Oh my Goood!

Gjest Imsdal
Skrevet
Jeg har i alle år blitt fortalt av min bestemor at dersom man går med bar mage (og bukser som er korte i livet slik at genseren ligger akkurat ved bukselinningen), så vil kroppen reagere med å legge mer fett rundt magen for å beskytte innvollene. Særlig i land som Norge der det er kaldt størsteparten av året... Dersom det er sant så ligger det vel en sannhet i at noen jenter får denne lille bulken, fordi vi har så mange viktige innvoller akkurat der at kroppen har utviklet litt "beskyttelsesfett".

Når det er sagt så vet jeg at vi kvinner har en liten kult nederst på magen, under navlen. Men det som har blitt nevnt tidligere her, som den lille kulen som har kommet av bukser som er lave i livet, er noe helt annet. Jeg har faktisk sett det og mange ganger lurt på hva det kan komme av.. Det er som et lite "hakk" nederst på magen under navelen.

Uasett så ville jeg bare si at jeg også har flat mage, men plages av at magen er oppblåst hele tiden. Så jeg får bare nyte av den flate magen om morgenen og de gangene jeg har fått gått ordentlig på do :gjeiper: Kjempe kjedelig! Men har inntrykk av at mange jenter/ kvinner sliter med dette..

Dette har jeg hørt også Bianca, legen min har blandt annet nevnt at det du sier her kan være en faktor som spiller inn.

Magen min er stort sett flat, untatt denne ekstra polstringen :fnise: Drikker jeg en halvliter med vann ser jeg rett og slett gravid ut, føler jeg er oppblåst hele tiden untatt om morgenen.. skikkelig irriterende :sukk:

Tror egentlig det er fåtallet som har helt flat mage :)

Gjest Tnita
Skrevet
:filer: Jeg tror på at klærne kan være med på å "forme" kroppen. Men også at det kan komme av andre ting, slik som hormonelt.
Gjest Gjest
Skrevet
Jo mer man går med bar mage (når det er kalt og sånt) vil kroppen beskytte seg selv å legge mer fett på slike steder!

Da må jeg ha gått MYE med bar mage (hvilket jeg forøvrig ikke kan huske....).

Er dette aprilspøk???? :fnise:

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis jeg passer på å holde magen varm og god blir den altså flat og fin! Juhu!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg er altså tjukk fordi jeg er generelt frossen. Endelig skjønner jeg det.

Skrevet

Jeg har helt ikke flat mage, men trives godt for det jeg! Vet ikke hvor vanlig det er, men tror virkelig ikke det er sånn at de som er mest kalde er størst :P

Skrevet

Men hvis det er sånn da, at hvis man fryser på magen så blir den større, så må jo det funke på resten av kroppen også. Så hvis jeg bare klipper hull til puppene min sånn at de blir kalde, så blir de også større da eller? :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvis det er sånn da, at hvis man fryser på magen så blir den større, så må jo det funke på resten av kroppen også. Så hvis jeg bare klipper hull til puppene min sånn at de blir kalde, så blir de også større da eller? :sjarmor:

Nei, det er nemlig kun der det er viktige innvoller det gjelder. :hoho:

Men rompa, DEN er jo viktig. Den har jo innvoller på en måte. *slenger den ut i det fri*

Gjest Emera
Skrevet
Jeg er altså tjukk fordi jeg er generelt frossen. Endelig skjønner jeg det.

Hehe, lavt stoffsikfte..? ;)

Jeg har i grunnen ikke mye formening om teorien med bukser og magefett, men tror ikke jeg gidder å vente på at forskere skal finne ut av det... I tilfelle de mot formodning skulle se på saken, så tror jeg vi her som ellers ville fått mange ulike svar. Synes at vi har i overkant høy tillit til akkurat den gruppen noen ganger. Alt må forskes på, liksom, for at vi skal tro på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...