Gjest Helen Parr Skrevet 10. april 2008 #81 Skrevet 10. april 2008 Det var en naturlig reaksjons fra hunden. Hunder har lært at ingen tar maten deres, det er noe valper lærer av hundemor. Dermed blir en hund redd og stresset når en kommer mot matskålen deres. De tror vi vil ta maten deres, og da forsvarer de maten sin. Foreldrene dine skulle passet på og holdt deg borte fra hundens matskål, da hadde ikke situasjonen oppstått. Det er en naturlig reaksjon av hunden, men man bør likefullt lære hunden til å takle dette. Jeg vil nesten si at det ikke er mulig å ha hund sammen med barn dersom ikke hunden takler at man tar fra den maten, ellers bør man være ytterst påpasselig. Vi har ikke brukt metoden din, la Flaca, men de hundene vi har takler utmerket at vi fratar dem maten. Jeg har tatt fra dem matskålen fra de var små, og gjør det jevnlig ennå. Jeg har aldri sett et aggressivt tegn fra dem i slike situasjoner. Hunder skal ikke bite, hverken når de er stresset eller spiser. Det er i såfall oppdragerens feil hvis de gjør det. Noe annet er lekebiting av valp, selvsagt, selvom jeg ikke ville tolerert lekebiting etterhvert, heller.
Småsmurf Skrevet 10. april 2008 #82 Skrevet 10. april 2008 Våre hunder bryr seg ikke det døyt om vi tar matskåler, plukker i maten deres osv. Så det går helt greit her...
mariab Skrevet 10. april 2008 #83 Skrevet 10. april 2008 Det er en naturlig reaksjon av hunden, men man bør likefullt lære hunden til å takle dette. Jeg vil nesten si at det ikke er mulig å ha hund sammen med barn dersom ikke hunden takler at man tar fra den maten, ellers bør man være ytterst påpasselig. Vi har ikke brukt metoden din, la Flaca, men de hundene vi har takler utmerket at vi fratar dem maten. Jeg har tatt fra dem matskålen fra de var små, og gjør det jevnlig ennå. Jeg har aldri sett et aggressivt tegn fra dem i slike situasjoner. Hunder skal ikke bite, hverken når de er stresset eller spiser. Det er i såfall oppdragerens feil hvis de gjør det. Noe annet er lekebiting av valp, selvsagt, selvom jeg ikke ville tolerert lekebiting etterhvert, heller. Nemlig. Hvis en hund ikke tåler at noen kommer i nærheten av matskålen deres, er noe galt. Den skal ikke angripe for det om. Som du sier, hunder skal ikke bite. Og ihvertfall ikke en baby.
Bobeline Skrevet 10. april 2008 #85 Skrevet 10. april 2008 (endret) Det er en naturlig reaksjon av hunden, men man bør likefullt lære hunden til å takle dette. Jeg vil nesten si at det ikke er mulig å ha hund sammen med barn dersom ikke hunden takler at man tar fra den maten, ellers bør man være ytterst påpasselig. Vi har ikke brukt metoden din, la Flaca, men de hundene vi har takler utmerket at vi fratar dem maten. Jeg har tatt fra dem matskålen fra de var små, og gjør det jevnlig ennå. Jeg har aldri sett et aggressivt tegn fra dem i slike situasjoner. Hunder skal ikke bite, hverken når de er stresset eller spiser. Det er i såfall oppdragerens feil hvis de gjør det. Noe annet er lekebiting av valp, selvsagt, selvom jeg ikke ville tolerert lekebiting etterhvert, heller. Jeg er ikke enig. Ville du tatt fra dine egne barn maten mens de spiser? Poenget er ikke hva hunden din tåler, hunden må pent innfinne seg med dine dumme påfunn. Poenget er hva som er bra for hunden din, og er du for lat til å finne ut det så taper hunden din i sin relasjon til deg. Forresten så mener jeg også at mange småbarnsforeldre ikke skulle hatt hund. Nettopp fordi de er for late til å hindre småbarn i å herse med hunden enten det gjelder mat eller røsking i pelsen. Endret 10. april 2008 av Bobeline
Bobeline Skrevet 10. april 2008 #86 Skrevet 10. april 2008 Nemlig. Hvis en hund ikke tåler at noen kommer i nærheten av matskålen deres, er noe galt. Den skal ikke angripe for det om. Som du sier, hunder skal ikke bite. Og ihvertfall ikke en baby. Jeg er glad jeg har lest litteraturen som har kommet de siste årene, slik at jeg ikke henger etter i gamle teorier som ikke tar hensyn til hunders naturlige språk. Når hunden biter en baby er det fordi ingen har lest og forstått hundens dempende signaler, slik at babyen kunne blitt tatt bort fra matskålen. Det er latskap fra de voksne menneskenes side. Hunder som får være hunder har det langt bedre enn hunder som må lære å være mennesker. Det er nemlig ikke snakk om hva som hunden skal lære seg å tåle fra ignorante mennesker, poenget er hva som er bra for hunden.
Gjest Helen Parr Skrevet 10. april 2008 #87 Skrevet 10. april 2008 Poenget er ikke hva hunden din tåler, hunden må pent innfinne seg med dine dumme påfunn. Poenget er hva som er bra for hunden din, og er du for lat til å finne ut det så taper hunden din i sin relasjon til deg. Nå er ikke dette et dumt påfunn fra min side, men en nødvendighet siden vi har små barn. Imidlertid er det ikke slik at jeg er så "lat", som du betegner det, at jeg lar ungene mine herse med hundene heller. For øvrig er det motstridende teorier også på dette området, slik det er på de fleste, og det er jeg glad jeg er klar over når jeg møter en så bombastisk uttalelse som dette.
Gjest Helen Parr Skrevet 13. april 2008 #88 Skrevet 13. april 2008 Ville du tatt fra dine egne barn maten mens de spiser? Nei, jeg behandler ikke hundene mine som mennesker. Og dette ser det vitterlig ut som du er enig i: Hunder som får være hunder har det langt bedre enn hunder som må lære å være mennesker.
Gjest TS Skrevet 3. juni 2008 #89 Skrevet 3. juni 2008 Datt over mitt gamle tema. Temkte bare og oppdatter dere. Hunden og gutten har det helt bra nå. Min mor valgte å omplassere hunden til en nabo dame hun kjenner godt. Dermed treffer hun hunden vær dag og passer den ofte. Hunden har det kjempe fint. Ikke den sin feil at det gikk litt galt, men den egner seg nok ikke så mye rundt små barn. Trenger litt mer rolige omgivelser og det har den fått nå
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #90 Skrevet 3. juni 2008 Det var en naturlig reaksjons fra hunden. Hunder har lært at ingen tar maten deres, det er noe valper lærer av hundemor. Dermed blir en hund redd og stresset når en kommer mot matskålen deres. De tror vi vil ta maten deres, og da forsvarer de maten sin. Foreldrene dine skulle passet på og holdt deg borte fra hundens matskål, da hadde ikke situasjonen oppstått. Jeg skjønner tankegangen din, men det er helt feil. Det er en "gammel" regel at valper skal være i fred når de spiser. Vi lærte av oppredter da vi fikk hund at det var ekstremt viktig at vi lærte hunden at det var OK at vi tok på den mens den spiste. Hvis man gjør dette helt fra den er liten så vil den ikke oppfatte dette som truende senere. En hund skal aldri bli aggressiv når det er mat til stedet. Dette også fordi det er fullstendig umulig å holde seg helt unna hunden når den spiser. Da kan du jo risikere at den glefser etter beina dine mens du vasker på kjøkkenet samtidig som den spiser...... Og hva med bein? Den kan jo aldri få bein i stuen for eksempel. Nei, venn til valpen at man er rundt den når den spiser, klapper den, og gjerne tar fra den matskålen innimellom for så og gi den tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå