Gå til innhold

Bikkja beit nevøen min

Fremhevede innlegg

Skrevet
I første innlegget ditt var det -pannen- hunden glefset etter... Hvordan kunne dere se at det ble et rødt merke om hunden nå glefset etter bakhodet? Med mindre ungen er skallet?

Grunnen er at jeg missforsto når de forklarte meg hva som hadde skjedde.

Jeg var der ikke selv, bare min familie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Grunnen er at jeg missforsto når de forklarte meg hva som hadde skjedde.

Jeg var der ikke selv, bare min familie.

Hva er poenget ditt med å lage tråd om det?

Skrevet

Prinsipielt synes jeg at både foreldre og barn har ansvar for å passe på begge parter. Jeg synes foreldre skal lære barn at de ikke skal gå bort til fremmede hunder. At de skal spørre eieren om de kan klappe den o.s.v. Og man skal selvsagt aldri akseptere at hverken barn eller voksne plager dyr.

Men hundeeieren har jo også et stort ansvar da. Barn er det ikke båndtvang på. De er ikke så "lette" å passe på hele tiden som hunder er. Og det er ikke alle mennesker, hverken barn eller voksne som er vant med hunder. Da kan man gjøre dumme ting uten å mene noe vondt med det. En hundeeier er den som kjenner hunden sin best og den som bør har greie på hunder. Da bør jo vedkommende også gjøre sitt for at ingen skal plage hunden.

Har man besøk av noen så herjer for mye med hunden/ikke lar hunden i fred. Ja så ha ut hunden da!! Hjelp hunden å få fred.

Gjest Gjest
Skrevet
Gutten og hunden var ikke alene. Alle satt i soffaen i stua da dette skjedde. Gutten satt å klappa bikja i toseteren mens foreldrene satt i treseteren vedsia.

Det er ingen tvil om at hunden var sint. Han knurret og kjefta i det han beit etter guttens bakhode. Heldigvis lå gutten med fjeset ned i soffaen i det bikja snappet han.

Bikja kommer ikke til å bli avlivet. Min mor har et vennepar som ikke har barn som kunne tenkt seg å ha han.

Hun er selvsagt trist over å måtte gi han bort men føler seg ikke trgg på bikja etter denne epsisoden.

Ville dere ha beholdt bikja, tatt sjangsen på at dette ikke skjedde igjen??

Eller gidd den bordt??

Hadde ikke avlivet, men holdt hunden og barnet grundig under oppsikt for å se hvem av de som behøvde opplæring i å omgås den andre arten. I utgangspunktet ville jeg mistenkt at det gjalt de begge i omtrent like stor grad.

Hadde jeg "eid" både barnet og hunden hadde omplassering blitt vurdert om det ikke var mulig å få de til å gå sammen på et fornuftig vis.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Stakars valpen, håper den ikke bøter med livet!

Den visste vel ikke hva den gjordet den så lenge det var en valp og utrent!

Må aldri tro at en valp og en unge går bra sammen bare fordi dem er søte og små begge to!

(innrømmer at jeg ikke har lest hele tråden)

Skrevet

Jeg hadde ikke avlivet hunden på grunn av dette!

Skrevet

Det er ingen grunn til å avlive en VALP fordi den glefset litt eller småbiter. Det er det valper gjør når de er små. Vi har en Jack Russel og den småbiter, glefser litt når den skal slikke oss på huden osv. Det er ingen grunn til bekymring når den er så liten, med mindre den virkelig går inn for å skade en person.

Det minner meg om en historie, hvor en liten jente stakk hånda inn i munnen på hunden til venninna mi mens den bjeffet. Hun stakk den inn i munnen på hunden, og selvfølgelig fikk hun noen røde merker på hånda. Foreldrene til den jenta krevde at hunden skulle avlives. Det var den mest patetiske avgjørelsen jeg har opplevd, helt ærlig.

Akkurat i dette tilfelle, det trenger ikke bety at den lille gutten gjorde noe mot hunden (men det kan være tilfelle siden barn drar ofte i pels osv), men hunden leker selvfølgelig med munnen, som nevnt over her. Munnen deres er hendene deres.

Skrevet
Det minner meg om en historie, hvor en liten jente stakk hånda inn i munnen på hunden til venninna mi mens den bjeffet. Hun stakk den inn i munnen på hunden, og selvfølgelig fikk hun noen røde merker på hånda. Foreldrene til den jenta krevde at hunden skulle avlives. Det var den mest patetiske avgjørelsen jeg har opplevd, helt ærlig.

Enig, det var ikke noe gjennomtenkt krav. Noen foreldre ser nok ikke alltid klart i en situasjon der barnet deres ble skadet. Hvordan gikk det med hunden, den ble vel ikke avlivet?

Gjest Laddy
Skrevet
synes man forlanger at hunder må tåle helt usakelig mye. en hund skal tåle å bli herjet med og plaget og føle seg trua av et barn uten å si fra, ellers er det rett til dyrlegen.

Synes det er på tide at barneforeldre passer på barna sine jeg, og forteller de at en hund ikke er et leketøy!

Hadde ikke avlivet hunden min på det grunnlaget, men fulgt nøye med fremover og forsøkt å gi den så mange positive opplevelser med barn som mulig.

Dette var fornuftig skrevet. Det virket som om noen mistet hodet litt lenger opp her.. :-) Det hender jeg også blir veldig engasjert. :-) Men, etter å ha lest igjennom alle innleggene forstår jeg godt alle og enhver, og er litt enig med alle. Uansett er nå barn barn, og de kan være litt uforsiktige. Har selv to barn og vet hvordan det kan være. Når vi er i kontakt med dyr passer vi alltid på så barna oppfører seg på en fin måte, og da går det alltid bra.

Hunden det er snakk om fortjener ikke å dø.

Gjest Laddy
Skrevet
Prinsipielt synes jeg at både foreldre og barn har ansvar for å passe på begge parter. Jeg synes foreldre skal lære barn at de ikke skal gå bort til fremmede hunder. At de skal spørre eieren om de kan klappe den o.s.v. Og man skal selvsagt aldri akseptere at hverken barn eller voksne plager dyr.

Men hundeeieren har jo også et stort ansvar da. Barn er det ikke båndtvang på. De er ikke så "lette" å passe på hele tiden som hunder er. Og det er ikke alle mennesker, hverken barn eller voksne som er vant med hunder. Da kan man gjøre dumme ting uten å mene noe vondt med det. En hundeeier er den som kjenner hunden sin best og den som bør har greie på hunder. Da bør jo vedkommende også gjøre sitt for at ingen skal plage hunden.

Har man besøk av noen så herjer for mye med hunden/ikke lar hunden i fred. Ja så ha ut hunden da!! Hjelp hunden å få fred.

Veldig bra skrevet, helt enig!!!!

Skrevet
Enig, det var ikke noe gjennomtenkt krav. Noen foreldre ser nok ikke alltid klart i en situasjon der barnet deres ble skadet. Hvordan gikk det med hunden, den ble vel ikke avlivet?

Den ble nok avlivet stakkars :gråte:

Og den var bare så vidt over ett år.

Skrevet
Den ble nok avlivet stakkars :gråte:

Og den var bare så vidt over ett år.

Helt utrolig. Det hadde jeg ikke godtatt uten kamp. Stakkars valpen og eieren :tristbla:

Skrevet
Helt utrolig. Det hadde jeg ikke godtatt uten kamp. Stakkars valpen og eieren :tristbla:

Hadde det vært min hund, hadde jeg nektet å avlive den.

Det var faktisk jenta selv som stakk hånda inn i munnen på hunden.

Hvis hun ikke har lært av foreldrene at man ikke skal gjøre det,

så får hun bare ta lærepengen med et par skrapemerker på hånda.

Verre er det ikke.

Gjest Lilleulv
Skrevet

what... herregud :(

Jeg har ei venninne som avlivde hunden sin da han var unghund. De kunne ingenting om hunder, skaffet seg en Border Collie. Og denne vanvittig understimulerte unghunden beit en mann i klærne en gang og ble avlivet. De hadde den med i skiløypa, og hunden som både var lite miljøtrent og understimulert begynte å jage skiløpere og endte med å bite i jakka til en mann så det ble en liten rift i jakka. Han var ikke nær huden. Mannen ville ha hunden avlivet, og eierne gjorde så.

Jeg har fortalt denne venninnen at hun ikke må snakke om dette til meg, for jeg blir så forbanna og rett og slett uvel av å høre om det. Min portis kunne strengt tatt ha gjort det samme. Hun har et sterkt jaktinstinkt, og jeg hadde henne ikke med i skiløypa før hun ble voksen. Er hun i tillegg litt dårlig stimulert akkurat da, og jeg har henne løs så kunne det samme ha skjedd. Derfor har jeg henne såklart alltid i bånd i skiløypa, og har forresten også jobbet sykt med henne de siste vintrene. uansett, hadde noe sånt skjedd så hadde jeg kjørt hunden min igjennom en adferdstest og lagt dette frem dersom jeg ble anmeldt. jeg hadde selvfølgelig lagt meg helt flat som hundeeier og tatt på meg all skyld, men min hund er tvers igjennom god og finnes ikke aggressiv. jeg hadde kjempet til siste stund....

huff vekker sterke følelser hos meg sånne ting :(

Skrevet

Selvfølgelig kan alle hunder "snappe" og bli onde, men spesielt når det er valper det er snakk om, så forstår alle at de småbiter for å leke :)

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Det er vel ikke foreldrens ansvar å pase på din hund? Dem blir unsett avlivet når de angriper, så det speller ingen rolle.

det er vel heller ikke snakk om en hund som har angrepet...Det er en valp. Å kreve/mene at denne hunden bør avlives er fullstendig idioti....

Uopplyste mennesker uten innsikt i hundehold påstår sånne ting. Hadde det vært en voksen hund, som hadde bitt, ja da hadee det vært en annen sak...

Men en valp som har vært borti opp en unge, nei, hjelpe meg, da hadde det snart ikke vært hunder igjen. Hunden kunne heller ikke ha bitt. Det er vanlig og naturlig at hunder sier fra på sin måte når ting blir for voldsomme/den ikke gidder mer. Hva annet skal de gjøre? dere som forlanger at hunden skulle vært avlivet forlanger vel at den skulle reist seg opp på to og sagt fra.

Nei, det er foreldrenes ansvar å holde ungene under oppsyn når de er sammen med hunder.

Skrevet
what... herregud :(

Jeg har ei venninne som avlivde hunden sin da han var unghund. De kunne ingenting om hunder, skaffet seg en Border Collie. Og denne vanvittig understimulerte unghunden beit en mann i klærne en gang og ble avlivet. De hadde den med i skiløypa, og hunden som både var lite miljøtrent og understimulert begynte å jage skiløpere og endte med å bite i jakka til en mann så det ble en liten rift i jakka. Han var ikke nær huden. Mannen ville ha hunden avlivet, og eierne gjorde så.

Jeg har fortalt denne venninnen at hun ikke må snakke om dette til meg, for jeg blir så forbanna og rett og slett uvel av å høre om det. Min portis kunne strengt tatt ha gjort det samme. Hun har et sterkt jaktinstinkt, og jeg hadde henne ikke med i skiløypa før hun ble voksen. Er hun i tillegg litt dårlig stimulert akkurat da, og jeg har henne løs så kunne det samme ha skjedd. Derfor har jeg henne såklart alltid i bånd i skiløypa, og har forresten også jobbet sykt med henne de siste vintrene. uansett, hadde noe sånt skjedd så hadde jeg kjørt hunden min igjennom en adferdstest og lagt dette frem dersom jeg ble anmeldt. jeg hadde selvfølgelig lagt meg helt flat som hundeeier og tatt på meg all skyld, men min hund er tvers igjennom god og finnes ikke aggressiv. jeg hadde kjempet til siste stund....

huff vekker sterke følelser hos meg sånne ting :(

Hadde jeg blitt bitt av en hund, så hadde jeg vel gitt faen i at hunden var understimulert pga dårlig eier. Liten rift? Ærlig talt.. Det er vel lite sannsynlig at denne mannen bare lot hunden bite, så hva ville skjedd hvis det var et lite barn som ikke kunne gjøre like mye motstand?

EKan man forlange at hunden får en bedre eier? :roll:

Gjest Lilleulv
Skrevet
EKan man forlange at hunden får en bedre eier? :roll:

Det skulle jeg ønske! :)

Mannen ble ikke bitt av hunden, jakka hans ble... Absolutt ikke bra nei!! :( men veldig eieren sin feil, og derfor jeg synes historien er så jævlig!

Skrevet

Å avlive en hund som biter en person i jakka, vel, den hadde kanskje intentions å bite mannen, men den var trossalt ikke nær mannen etter personens forklaring.

Jeg syns at alle hunder som andre "krever" at skal bli avlivet, burde gjennomgå en adferdskontroll som avgjør dette. Det er min mening, men jeg hadde aldri gitt opp uten kamp hvis noen krevde at min hund skulle avlives med mindre den hadde bitt et menneske, virkelig bitt, med tennene ned i huden og den personen blødde.

Gjest Gjest
Skrevet
Å avlive en hund som biter en person i jakka, vel, den hadde kanskje intentions å bite mannen, men den var trossalt ikke nær mannen etter personens forklaring.

Jeg syns at alle hunder som andre "krever" at skal bli avlivet, burde gjennomgå en adferdskontroll som avgjør dette. Det er min mening, men jeg hadde aldri gitt opp uten kamp hvis noen krevde at min hund skulle avlives med mindre den hadde bitt et menneske, virkelig bitt, med tennene ned i huden og den personen blødde.

Når jeg leser slike svar, så er jeg jaggu glad for at det er den som blir bitt som her mer bestemmelsesrett enn hundeeieren. Dere mangler jo totalt gangsyn..

Så hvis en hund "småbiter" en person, så skal en vente til den virkelig biter til blods. Gud bedre meg.

Jeg har selv blitt angrepet av en hund mens jeg jogget. Hunden fikk aldri bitt meg, men det er fordi jeg sparket og slo så hardt jeg kunne. Denne hunden ble avlivet. Jeg tror ikke noen av dere hundeeiere forstår hvor skremmende det er med en hund som åpenbart prøver å skade en.

Hadde hunden angrepet min datter, så hadde jeg ymtet om avliving av hundeeieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...