Frey Skrevet 25. mars 2008 #21 Skrevet 25. mars 2008 synes man forlanger at hunder må tåle helt usakelig mye. en hund skal tåle å bli herjet med og plaget og føle seg trua av et barn uten å si fra, ellers er det rett til dyrlegen. Si fra skal den men da først med knurring og bjeffing, og den skal trekke seg unna. Men om det var jeg som eide denne valpen så vill jeg tatt den med til noen som kan adferd for å finne ut om "den er til å stole på".
Gjest Lilleulv Skrevet 25. mars 2008 #22 Skrevet 25. mars 2008 Si fra skal den men da først med knurring og bjeffing, og den skal trekke seg unna. Men om det var jeg som eide denne valpen så vill jeg tatt den med til noen som kan adferd for å finne ut om "den er til å stole på". ja, min hund ville nok ha hylt og knurra og kjempa seg unna lenge før det kunne ha skjedd noe mer for å si det sånn. men denne var bare en valp og... vanskelig å vite når man ikke så hele situasjonen da.
Cienna Skrevet 25. mars 2008 #23 Skrevet 25. mars 2008 Et merke er jo ikke et bitt...har blitt "bitt" under lek med hund, når vi f.eks har lekt dra leken med en leke...hunden prøver å få et bedre grep på leken, og ved et uhell så biter hunden fingeren min...sånt skjer av og til. Den bet verken fordi den ville bite meg eller var aggressiv, den så rett og slett ikke fingeren min der. Mannen pleier å albue meg en del når han sover...av og til sparker han meg i leggen...men vil ikke påstå at han mishandler meg... Alt må sees med skjønn....Men hunder og barn skal ikke herje sammen...barna må også lære hvordan de trygt kan leke med en hund...spesielt valper er distre og uforsiktige....
Frey Skrevet 25. mars 2008 #24 Skrevet 25. mars 2008 Et merke er jo ikke et bitt...har blitt "bitt" under lek med hund, når vi f.eks har lekt dra leken med en leke...hunden prøver å få et bedre grep på leken, og ved et uhell så biter hunden fingeren min...sånt skjer av og til. Den bet verken fordi den ville bite meg eller var aggressiv, den så rett og slett ikke fingeren min der. Mannen pleier å albue meg en del når han sover...av og til sparker han meg i leggen...men vil ikke påstå at han mishandler meg... Hva om den faktisk mente å bite men bommet?..
(¯`*Fanny*´¯) Skrevet 25. mars 2008 #25 Skrevet 25. mars 2008 Jeg syns ikke en valp skal utsettes for små barn uten tilsyn.
rangi Skrevet 25. mars 2008 #26 Skrevet 25. mars 2008 Dette er nok et eksempel på uansvarlig hundehold! Hva i all verden gjorde den valpen oppi sofaen alene sammen med et lite barn? Da jeg hadde valp hadde jeg røde merker hele tiden, etter valpens klør. Dere vet jo ikke om det er tenna som har laget merket engang. For å svare på spm, nei, hunden bør ikke avlives. Eieren bør heller slutte å dulle med valpen som et lite barn, og sette tydelige grenser for den.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #27 Skrevet 25. mars 2008 Dere kan vel heller ikke vite om barnet kanskje lugget hunden i pelsen. Hunden jeg hadde reagerte i alle fall da med å snu hodet fort mot meg, og det ble litt skalling. Jeg lugget den selvfølgelig ikke med vilje, dette skjedde av og til under pelsstell. Men et barn kan lugge. Særlig om det er bare tre år.
Ce'Nedra Skrevet 25. mars 2008 #28 Skrevet 25. mars 2008 Herregud.. Det er en valp, jo. De småbiter hele tiden. Men hunder skal ha faste grenser, ellers blir de usikre. Uansett skal aldri hunder og valper være alene sammen, unger kan være ganske uvørne og også ofte slemme med dyr. Man bør helt klart ikke avlive en valp pga. det her.. Jeg ble også "bitt" under lek en gang. Hunden skulle ha tak i en leke jeg holdt, bommet og jeg fikk raspet tennene nedover brystet. Sånne ting er jo helt klart uhell og skjer fort under lek.
2008brud Skrevet 25. mars 2008 #29 Skrevet 25. mars 2008 Ungen har gjort noe hunden ikke likte og da sa hunden i fra. Hva ellers skal den gjøre?
HomicidalPsychoJungleCat Skrevet 25. mars 2008 #30 Skrevet 25. mars 2008 Det er sikkert mange som synes jeg er et horribelt menneske nå, men jeg hadde ikke nølt et sekund for å avlive hunden. Bedre det enn å vente og se om den biter en gang til. Jeg på min side hadde ikke nølt et sekund med å avlive ungen.
Gjest Bodillen Skrevet 25. mars 2008 #31 Skrevet 25. mars 2008 Jeg på min side hadde ikke nølt et sekund med å avlive ungen.
Frey Skrevet 25. mars 2008 #32 Skrevet 25. mars 2008 Ungen har gjort noe hunden ikke likte og da sa hunden i fra. Hva ellers skal den gjøre? Det er dette som er spørsmålet. Hvis valpen nå "sa fra" så er det ikke god atferd fra en hund å si fra ved å bite, uten først å knurre og bjeffe. Da er ikke bikkja rett navla. Var det et uhell, at de f eks skallet eller det skjedde under lek, er det helt greit. Hvis man er sikker på at det var et uhell så lar man det være. Vet man ikke hva som ligger bak er det kanskje ikke det dummeste å la noen som kan atferd se på valpen.
Gjest Tigress Skrevet 25. mars 2008 #33 Skrevet 25. mars 2008 Det går vel kan hende an å sjå det heile an litt? Det går vel an å observere dyret for å sjå om det er noko som tyder på at bikkja er ustabil?
Gjest Lilleulv Skrevet 25. mars 2008 #34 Skrevet 25. mars 2008 Ungen har gjort noe hunden ikke likte og da sa hunden i fra. Hva ellers skal den gjøre? Jeg håper virkelig ikke det var dette som var tilfellet, for da ligger nok hunden tynt an. å si fra ved å glefse er ikke bra jeg håper den lekte og ble litt revet med... TS. det er vel ikke collie i den blandingen vel?
rangi Skrevet 25. mars 2008 #35 Skrevet 25. mars 2008 Jeg forstår ikke denne debatten. Man vet jo ikke om det er tennene som har lagd merket engang, så hvorfor i all verden skulle man avlive hunden? Hunden har jo heller ikke BITT barnet, den har kanskje markert med tennene ovenfor en adferd som valpen ikke likte. Jeg forstår ikke hvordan man kunne la et lite barn være i sofaen med valpen i utgangspunktet, uten oppsyn. Det hjelper jo ikke at de ikke er alene, så lenge ingen følger med. Dette har ingenting med hunden å gjøre, men med eieren til hunden og forelderene til barnet.
Bobeline Skrevet 26. mars 2008 #36 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Den hunden bør holdes unna små barn i hvert fall. Hadde det skjedd mine barn, så skulle jeg visst at ungen hadde provosert hunden skikkelig om jeg skulle godta at hunden fikk leve. Jeg forstår ikke hvordan folk kan godta at barn skal få lov til å provosere hunder (valper) litt, nok eller mye. Tankegangen om at en hund eller et annet dyr skal tåle et barns lek (som kan grense til mishandling og faktisk gå over grensen til mishandling) er for meg en gåte. Jeg synes også at det sier mye om mennesket som fremmer slike tanker. Det vitner også om ansvarsfraskrivelse til fordel for barn og foreldre som ikke har fulgt meg. At en hund (valp) skal få dette ansvaret og ta konsekvensene av andres dumskap er urimelig i seg selv. Det er menneskene som skal ha vettet i en slik situasjon, og da skal en bruke hodet. Da bør vel eieren av hunden sørge for at ingen unger er i nærheten. Det er sikkert mange som synes jeg er et horribelt menneske nå, men jeg hadde ikke nølt et sekund for å avlive hunden. Bedre det enn å vente og se om den biter en gang til. Foreldrene skal passe på sine barn, mens hundeeieren passer på sin hund. Foreldrene har ansvar for sine barn, og ansvar for å oppdra sine barn til å oppføre seg ordentlig mot andre mennesker og dyr. Det er hundeeierens ansvar å følge opp egen hund og oppdra hunden til å bli en trygg og god hund. Men dette betyr ikke at hundeeiere skal lære sine hunder å tåle mishandling og voldsom lek fra barn. Endret 26. mars 2008 av Bobeline
Bobeline Skrevet 26. mars 2008 #37 Skrevet 26. mars 2008 synes man forlanger at hunder må tåle helt usakelig mye. en hund skal tåle å bli herjet med og plaget og føle seg trua av et barn uten å si fra, ellers er det rett til dyrlegen. Synes det er på tide at barneforeldre passer på barna sine jeg, og forteller de at en hund ikke er et leketøy! Hadde ikke avlivet hunden min på det grunnlaget, men fulgt nøye med fremover og forsøkt å gi den så mange positive opplevelser med barn som mulig. Signerer denne. Synspunktene her synes jeg er godt formulert.
Jane F. Skrevet 26. mars 2008 #38 Skrevet 26. mars 2008 Regner med at den bare så en lekekamerat i gutten, hunder biter forsiktig når de leker, og ettersom du ikke nevner noen lyd som kom fra hunden tar jeg det for lek. Det kunne å være et tegn fra hunden til ungen at "du er under meg i rang" ettersom de var på besøk. Min erfaring er at man må vie hvem som er sjefen ovenfor en hund spes valp. om man er barn eller voksen.
Gjest ts Skrevet 28. mars 2008 #39 Skrevet 28. mars 2008 Gutten og hunden var ikke alene. Alle satt i soffaen i stua da dette skjedde. Gutten satt å klappa bikja i toseteren mens foreldrene satt i treseteren vedsia. Det er ingen tvil om at hunden var sint. Han knurret og kjefta i det han beit etter guttens bakhode. Heldigvis lå gutten med fjeset ned i soffaen i det bikja snappet han. Bikja kommer ikke til å bli avlivet. Min mor har et vennepar som ikke har barn som kunne tenkt seg å ha han. Hun er selvsagt trist over å måtte gi han bort men føler seg ikke trgg på bikja etter denne epsisoden. Ville dere ha beholdt bikja, tatt sjangsen på at dette ikke skjedde igjen?? Eller gidd den bordt??
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #40 Skrevet 28. mars 2008 Gutten og hunden var ikke alene. Alle satt i soffaen i stua da dette skjedde. Gutten satt å klappa bikja i toseteren mens foreldrene satt i treseteren vedsia. Det er ingen tvil om at hunden var sint. Han knurret og kjefta i det han beit etter guttens bakhode. Heldigvis lå gutten med fjeset ned i soffaen i det bikja snappet han. Bikja kommer ikke til å bli avlivet. Min mor har et vennepar som ikke har barn som kunne tenkt seg å ha han. Hun er selvsagt trist over å måtte gi han bort men føler seg ikke trgg på bikja etter denne epsisoden. Ville dere ha beholdt bikja, tatt sjangsen på at dette ikke skjedde igjen?? Eller gidd den bordt?? I første innlegget ditt var det -pannen- hunden glefset etter... Hvordan kunne dere se at det ble et rødt merke om hunden nå glefset etter bakhodet? Med mindre ungen er skallet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå