Gå til innhold

Bikkja beit nevøen min

Anbefalte innlegg

Gjest Generer
Skrevet

I påsken var min søster på besøk hos min mor. Med seg hadde hun sine to gutter på 3 og ca 2år.

Min mor har en blandingsvalp ca8 mnd. Han er veldig snill og glad valp. Valpen har vært utrolig tolmodig med unga, og liker å leke masse.

Men når minsteman satt i sofaen med hunden, så skjedde det noe. Ingen så nøyaktig hva som utløste det hele. Men valpen glefset etter guttens panne. Han fikk ett rødt merke etter tennene.

Alle fikk sjokk selvsagt. Valpen er ikke så lydig av deg (mye energi) og denblir dullet med som et barn av min mor.

De bestemte at hunden ikke skal måtte bøte med live for dette. Midlertidig blir de nå satt veldig fokus på å klargjøre hvor hans plass på rangstigen er. Han får ikke ligge i sofaen mer og ikke sove i sengen osv. Da dette nok har vært uklart for bikkja før.

Bikkja og ungen var ikke aleine når dette skjedde. Høres dette trykt ut eller ikke. Hunden er ikke agresiv på noen måte.

Noe annet som kan gjøres i denne situasjonen for å forebygge??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valper og barn går som oftest ikke veldig bra sammen med mindre noen ser på hele tiden. Regner med at mest trolig gjorde han noe slik at valpen glefset, og for alt vi vet kan det hende valpen faktisk bare lekte.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg må si jeg synes mest synd på valpen, som utsettes for såpass små barn uten at de voksne har full kontroll.

Jeg synes ikke valpen skal avlives når hendelsesforløpet er såpass uklart. Mest sannsynlig var det et uhell. Valper bruker tennene når de leker.

Gjest Gjest
Skrevet
Min mor har en blandingsvalp ca8 mnd. Han er veldig snill og glad valp. Valpen har vært utrolig tolmodig med unga, og liker å leke masse.

Men når minsteman satt i sofaen med hunden, så skjedde det noe. Ingen så nøyaktig hva som utløste det hele. Men valpen glefset etter guttens panne. Han fikk ett rødt merke etter tennene.

Valper på 8 mnd er lekne og de kan bruke munnen og tennene når de leker. Et rødt merke er ikke et bitt. Hvis hunden biter slik at tennene går gjennom huden er det et bitt. Først da kan det bli aktuelt å vurdere avlivning, men det avhenger jo også av situasjonen. Hvis det var et uhell under lek trenger man ikke å avlive selv om tennene går gjennom huden. Hvis hunden biter uprovosert fordi den er agggressiv bør den avlives, men det virker ikke som det var årsaken her.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Den hunden bør holdes unna små barn i hvert fall.

Hadde det skjedd mine barn, så skulle jeg visst at ungen hadde provosert hunden skikkelig om jeg skulle godta at hunden fikk leve.

Gjest Sorte Orm
Skrevet

En hund angriper ikke uten grunn. Som regel noe utøser det det vil si ungen den bet.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Hadde det skjedd mine barn, så skulle jeg visst at ungen hadde provosert hunden skikkelig om jeg skulle godta at hunden fikk leve.

Uten voksne medfull kontroll til å passe på, skal alle barn holdes unna hunder, fram til de er så store at de har forutsetnigner for å lære å omgås dem.

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sagt det motsatte: ungen burde holdes unna hunder...

Små unger skal -ikke- få herje fritt med hunder.

Så små barn skjønner ikke at de ikke skal putte fingrene inn i øynene til hunden, at de ikke skal dra den i halen, osv. En -valp- som dette faktisk var, kan lett bli redd.

Valper har også en tendens til å lekebite. Om det bare ble et rødt merke i pannen så er jo ikke det særlig alvorlig.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Da bør vel eieren av hunden sørge for at ingen unger er i nærheten.

Det er sikkert mange som synes jeg er et horribelt menneske nå, men jeg hadde ikke nølt et sekund for å avlive hunden. Bedre det enn å vente og se om den biter en gang til.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Det er sikkert mange som synes jeg er et horribelt menneske nå, men jeg hadde ikke nølt et sekund for å avlive hunden. Bedre det enn å vente og se om den biter en gang til.

Som hundeeier sørger jeg for å holde småbarn unna hundene mine såfremt de ikke har foreldre som er oppegående nok til å forstå at de faktisk har et ansvar for å gjøre det selv.

Hundene mine finnes ikke farlige, men barn er uforutsigbare.

I startinnlegget står det ikke at valpen helt sikkert bet barnet. Det var røde merker etter tennene. Muligens har den streifet borti e.l. Ingen grunn til å avlive en valp som har blitt lekt med av et barn som i utgangspunktet ikke burde fått lov å røre den uten skikkelig tilsyn.

Endret av Bodillen
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Du har ikke fått med deg at det er en valp det er snakk om?

Og (2) det er foreldrenes ansvar å passe på ungene sine, ikke hundeeieren.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Du har ikke fått med deg at det er en valp det er snakk om?

Og (2) det er foreldrenes ansvar å passe på ungene sine, ikke hundeeieren.

Det er vel ikke veldig naturlig at gjester sier at vertskapets hund skal ut.

Denne hunden blir uansett ikke avlivet. Etter min mening burde den det, så jeg bare håper at noe liknende ikke skjer igjen.

Gjest Bodillen
Skrevet

Denne hunden blir uansett ikke avlivet. Etter min mening burde den det, så jeg bare håper at noe liknende ikke skjer igjen.

Nei, men det er kanskje naturlig at man passer på såpass små barn når de er sammen med en hund, og spesielt en liten valp? Håper foreldrene lærte noe, sånn at noe liknende ikke skjer igjen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og hvorfor skulle den det? Hva med å lære unger at man ikke skal herje med hunder? Det gjelder ikke bare her, jeg ser stadig unger som løper hylende bort til hunder mens foreldrene bare står og ser på.

I denne situasjonen ville jeg ha sendt både hunden og matmor på dressurkurs. Hvis valpen allerede nå er oppdratt til å være sjefen i huset, så blir det ikke noe vanskeligere å plukke av ham slike færer etterhvert som han blir eldre.

Gjest Gjest
Skrevet
Og hvorfor skulle den det? Hva med å lære unger at man ikke skal herje med hunder? Det gjelder ikke bare her, jeg ser stadig unger som løper hylende bort til hunder mens foreldrene bare står og ser på.

Det er vel ikke foreldrens ansvar å pase på din hund? Dem blir unsett avlivet når de angriper, så det speller ingen rolle.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel ikke foreldrens ansvar å pase på din hund? Dem blir unsett avlivet når de angriper, så det speller ingen rolle.

Det er foreldrenes ansvar å passe på at ungene ikke løper hylende bort til en hund. Det hjelper fint lite om jeg holder hunden min i bånd og gjør mitt beste for å beskytte den fra folk når det kommer unger løpende bort og -skal- bort til hunden uansett hvor mye jeg prøver å stoppe dem/gå imellom. Jeg har blitt skikkelig -fintet- av unger som -skal- pelle på bikkjen. En gang så jeg meg nødt til å ta tak i kragen på ungen, og si at om hunden ikke biter, så gjør jeg det!

Gjest Gjest
Skrevet

De vet jo ikke om hunden har bitt engang! De har bare sett at ungen har et rødt merke i pannen. Det kan være at hunden "susset" ham, det gjør min hund. Hun presser snuten mot deg, og da kan man få merke. Det er ikke i nærheten av biting engang.

Ingen ble skadet. Og da mener du likevel at en uskyldig liten valp skal måtte dø?

Gjest Lilleulv
Skrevet

synes man forlanger at hunder må tåle helt usakelig mye. en hund skal tåle å bli herjet med og plaget og føle seg trua av et barn uten å si fra, ellers er det rett til dyrlegen.

Synes det er på tide at barneforeldre passer på barna sine jeg, og forteller de at en hund ikke er et leketøy!

Hadde ikke avlivet hunden min på det grunnlaget, men fulgt nøye med fremover og forsøkt å gi den så mange positive opplevelser med barn som mulig.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det er foreldrenes ansvar å passe på at ungene ikke løper hylende bort til en hund. Det hjelper fint lite om jeg holder hunden min i bånd og gjør mitt beste for å beskytte den fra folk når det kommer unger løpende bort og -skal- bort til hunden uansett hvor mye jeg prøver å stoppe dem/gå imellom. Jeg har blitt skikkelig -fintet- av unger som -skal- pelle på bikkjen. En gang så jeg meg nødt til å ta tak i kragen på ungen, og si at om hunden ikke biter, så gjør jeg det!

samme her. jeg måtte slite løs en unge fra pelsen til min gamle hund. blir sint bare av å tenke på det :(

Gjest Thomas83
Skrevet
I påsken var min søster på besøk hos min mor. Med seg hadde hun sine to gutter på 3 og ca 2år.

Alle fikk sjokk selvsagt. Valpen er ikke så lydig av deg (mye energi) og denblir dullet med som et barn av min mor.

De bestemte at hunden ikke skal måtte bøte med live for dette. Midlertidig blir de nå satt veldig fokus på å klargjøre hvor hans plass på rangstigen er. Han får ikke ligge i sofaen mer og ikke sove i sengen osv. Da dette nok har vært uklart for bikkja før.

Bikkja og ungen var ikke aleine når dette skjedde. Høres dette trykt ut eller ikke. Hunden er ikke agresiv på noen måte.

Noe annet som kan gjøres i denne situasjonen for å forebygge??

Dersom de involverte har blitt enige seg i mellom, så kan ingen plutselig komme og kreve hunden avlivet.

Valper er unge og ofte ivrige. Hold eventuelle barn unna hunden med mindre eieren sier det er greit. Få også ordentlig dressur på hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...