Gå til innhold

En magisk kur for å bli tynn


Malibulita

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ferdig grøt fra Quaker. Den inneholder epler, kanel og sukker, så jeg tilsetter ingenting. En ferdig porsjon er 129 kcal, er det mye? Den er ganske søt så jeg jo ev. bruke halve pakken og bytte ut resten med naturell havregryn.

Hvor mange kcal ca. er det i en brødskive med pålegg? (Vet jo at det varierer med type brød og pålegg, men vil gjerne høre et eksempel om noen har.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg lager havregrøt av havregryn m/kli (1 dl), kokt med 3 dl vann. Dette blir da 140 kcal. 1 dl havregryn er vel 40 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg bruker ferdig grøt fra Quaker. Den inneholder epler, kanel og sukker, så jeg tilsetter ingenting. En ferdig porsjon er 129 kcal, er det mye? Den er ganske søt så jeg jo ev. bruke halve pakken og bytte ut resten med naturell havregryn.

Hvor mange kcal ca. er det i en brødskive med pålegg? (Vet jo at det varierer med type brød og pålegg, men vil gjerne høre et eksempel om noen har.)

Hvis du lurer på ting som dette kan du registrere deg på nettsider som diett.no eller liknende. Der kan du skrive inn hva du spiser, og så regner den ut hvor mye kalorier det er. Vei skiven du spiser og skriv dette inne, og vei så pålegget og sett det inn også. Så får du opp hvor mye det er. Det er ikke alltid at kalkulatorene er HELT nøyaktig men de gir en veldig god pekepinn på om du er i underskudd.

Hvis du ikke vil registrere deg kan du sjekke på pakningen og veie maten, og så regne ut hvor mye kalorier du spiser :)

Grøten fra Quaker er veldig god, men jeg kan ikke spise den det er alt for mye kalorier i den til at det er noe vits for meg. Jeg lager heller havregrøt med vann, du kan gjøre det like lett som med ferdigposene. Havregryn og vann i en tallerken i mikroen. Ta så på kanel, rosiner eller epler senere :) Det er ikke noe vits med alt sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Hvordan er det for voksne nybegynnere, og hvordan blir man tatt inn i miljøet om man er litt eldre? Hvor i landet er det du bor? Hadde vært stas å være med på noe mer organisert, sånn at man "må" møte til faste tider, og kan få et samhold med resten av gruppa..

Jeg føler meg svært godt mottat, og det er sosial-hygge etter trening fast en gang i måneden. der er alle med, fra 16år-29år :) vi går på en av restaurantene i byen, finner et langbord og tar en brus\kaffe\mad-bit o.l.

jeg bor og trener i kristiansand, og sammholdet er kjempe bra!

edit: trykkleif

Endret av tjadama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Jeg syndet litt i går. Smågodt og popkorn til kinoen jeg var på. Jeg tok veldig lite smågodt, og kjøpte den minste popkorn-burken, men da jeg kom hjem etterpå og telte opp kaloriene ble jeg helt satt ut. Nesten 800 kcal til sammen, og det var ca 1 hg smågodt bare. ÆÆÆÆ. Det er ikke mye som skal til altså, og de få minuttene med søtt vippet hele gårsdagens diett av pinnen. Jeg ligger på jevnt 1500 kcal per dag nå (sånn ca), og i går kom jeg da opp i 2200, så det var nedtur!! :sur:

Menmen, da er det bare å fortsette med godt mot fra i dag av. Jeg skal ligge i parken og lese til eksamen, og etterpå skal jeg trene styrke og jogge litt. Det blir nok bra. Jeg hadde egentlig tenkt å trene boksing, men sparrepartneren min er opptatt så da blir det noe annet :)

Ha en fin dag jenter! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på jevnt 1500 kcal per dag nå (sånn ca), og i går kom jeg da opp i 2200, så det var nedtur!! :sur:

Jeg bare lurer jeg, hvor har du hentet de tallene fra? Jeg syns det høres ut som du spiser for lite, men det kommer sikkert an på mye, som vekt, høyde, aktivitetsnivå osv. Man skal iallefall ligge omtrent 500 kcal under dagsbehovet når man skal ned i vekt!

Ellers får jeg bare si at jeg har IKKE vært flink i helga, ikke i heletatt, men i dag har jeg vært og trent ialleall. Kjøpte inn frukt og grønnsaker, og skal ha fisk til middag. Nå ser jeg ingen grunn til å skeie ut i hytt og pine lenger!

Og gjett hva jeg gjorde! Jeg hadde dessert i kjøleskapet, fra jeg hadde besøk i helga. Nå er jeg nytrent og har ikke lyst på noe godt, men jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg kunne funnet på å bli fristet til å spise etter middagen. Jeg tømte hele greia i do, og trekte det ned. Så NÅ! Hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b
Jeg bare lurer jeg, hvor har du hentet de tallene fra? Jeg syns det høres ut som du spiser for lite, men det kommer sikkert an på mye, som vekt, høyde, aktivitetsnivå osv. Man skal iallefall ligge omtrent 500 kcal under dagsbehovet når man skal ned i vekt!

Jeg bruker diett.no, der jeg har plottet inn hva jeg ønsker å gå ned og over hvor lang tid. Jeg ligger ca 500-700 kcal under hva deres kalkulator regner som mitt vanlige dagsbehov, og da er fokuset på å ikke gå ned for fort og heller ende opp på en vekt som passer meg og bli der, istedet for å rase opp igjen fordi jeg fråtser når jeg endelig blir ferdig. Jeg går ikke sulten, og tror kanskje at jeg forbrenner litt mindre enn diett.no har beregnet ut fra høyde, vekt og aktivitetsnivå, men jeg syns at det er veldig praktisk å kunne plotte inn hva jeg spiser slik at jeg ikke går rundt og tror at jeg ikke er i kaloriunderskudd hvis jeg ikke er det.

Jeg har prøvd sultekurer før, og resultatet blir alltid at jeg er potte sur og har lite energi i løpet av kuren, og at jeg går opp igjen i vekt når jeg er ferdig.

Ut fra det jeg har lest om kalorier og hva jeg vet fra før ser jeg ingen grunn til at 1500 kcal er for lite, men hvis det er det, si gjerne ifra. Jeg tar utgangspunkt i hvordan kroppen min forbrenner og hvor mye energi jeg har. Jeg har tatt høyde for en sakte vektreduksjon med programmet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å ligge på rundt 1500 kcal. Går sakte men sikkert ned (1 kg i uka) og sulter meg ikke, så det funker bra for meg i hvert fall :)

Er møkklei av kalorimatematikk nå da, har begynt å ta det litt mer på gefühlen. Det var veldig lærerikt og motiverende å telle kalorier i begynnelsen, men føler nå at jeg har innarbeidet gode vaner og en viss peiling på kalori-innhold slik at det går litt av seg selv. Får heller gå kalori-inntaket nærmere i sømmene dersom det skulle oppstå problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er flinke som teller kalorier og sånn. Tar meg ikke stresset til det. Prøver heller å spise det jeg jeg tenker er litt mindre enn jeg bruker til vanlig. Synes det blir for slitsomt å telle kalorier, og tror jeg da ville bli litt for "opphengt" i slanking og sånn hvis jeg skulle begynne med det. Gikk ned 1,5 kg forrige uke, så det kan jo funke uten å telle kalorier også.

I går spiste jeg litt for mye til kveldsmat. Dårlig samvittighet :( Hadde vært på spinning, og var så sulten og lei når jeg kom hjem at jeg spiste hele 4 brødskiver. Veiedag på fredag. Spent på om det blir like mye vektnedgang denne uka som forrige. Tviler litt, fordi jeg grilla i helga, og drakk noen bokser cider til (sukkerfri riktignok, men er jo kalorier i det allikevel). spiste is en dag også....

Men jeg stresser ikke. Kroppen får bruke den tiden den trenger....Håper på å ha gått ned noen gram i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har et spørsmål til dere som allerede er slanke men fortsatt trenger å miste noen kilo. Hvordan klarer dere det? Hvordan går dere frem? fortell meg gjerne om deres metode! Det har seg nemlig slik at jeg har jobbet litt som modell før, og nå har jeg fått tilbud igjen, men må gå ned fra 61 kg til 50!! :| Noen tips? (er 1,74 høy)

Hei!!

Er du 1.74 og må ned i 50 kg.....!! jeg er en 163 og prøver å komme ned i 50 kg,,, men vet at det egentlig kanskje er litt for tynt til og med for meg som er så lav i forhold til deg!!

Men hvertfall jeg har aldri "slanket" meg,, men i de perioder jeg har gått ned ( veide før 67 kg.. nå veier jeg 57... og vil gjerne ned til 50-52) så har jeg:

-Spist hver 3. time. Da kommer forbrenningen ordentlig i gang.

-Til frokost har jeg spist enten:

havregrøt med litt cottage chees og litt lett syltetøy( Havre er kjempesunt.. og kjempe bra med cottage cheese for å få i seg proteiner.

eller 2 tynne brødskiver ( ikke loff men grovt brød) med kokt egg og tomater oppå- pluss en halv grapefrukt. Det er noe med blandingen av grapefrukt og egg som setter i gang forbrenningen og derfor er kjempe fint å starte dagen med:)

Etter ca 3 timer spise et mellommåltid eks : en neve mandler og et eple. Eller en banan og en yougert.

Når jeg begynner å bli sulten etter det ( 2.5-3 timer etter det) Spiser jeg en ordentlig lunsj. Prøver å holde meg unna brød:

En kyllingsalat

En omelett

3 knekkebrød med skinke ost og masse agurk eller paprika på.

etter ca 3 timer spise et lite mellommåltid f.eks. gullerøtter dyppet i kesam ( kesam er fint med mye proteiner.

Etter ca 2-3 timer spiser jeg middag.

Fisk er kjempefint. Kylling, Svinekjøtt. Gå inn på matprat.no så finner du faktisk masse fine retter. Vil du gå ned litt ekstra en uke kutter du ut potetene, pastaen eller risen. Men det er viktig å få i seg litt karbohydrater i løpet av dagen.

Er du sulten igjen etter sånn 2-3 timer etter dette så spis noe alla mellommåltidene over.

Dette høres mye ut... men belive me... det funker. Clue er at du ikke spiser deg mett til måltidene. På denne måten har forbrenninen din noe å jobbe med hele tiden og forbrenningen kommer i gang.

Jeg syntes i beynnelsen at dette hørtes så mye ut å spise.. så spiste ikke alt. og gikk ned veldig sakte. Så begynte jeg å spise sånn jeg har skrevet over... og jeg merket at forbrenningen bare spratt opp og jeg raste ned. Så å spise lite med ofte... det er det beste for å gå ned i vekt. i hvertfall for meg.

I tillegg er intervaller et kjempe bra treningstips... det får i gang forbrenningen det å. Gå lange turer. ta trapp i stede for heis. beveg på deg mye. Finn en sport som du liker og syns er gøy å holde på med.

Følger du dette lover jeg deg at du ser resultater etter 2 uker.....

håper noe av dette var interessant.. og lykke til uansett hvordan du velger å gå ned i vekt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjesten over her:

Du er inne på noe som sliter veldig inni meg, og jeg føler jeg drar meg selv mellom disse to.

"Jeg skal slanke meg, jeg må jo spise minimalt!" Denne tanken er innprentet i oss fra tidlig, og det har alltid blitt sagt at man må kutte ned, kutte ned, kutte ned.

"Jeg må spise nok til å holde forbrenningen i gang, kroppen må ikke begynne å spare på det lille jeg gir den!" Jada, dette er fornuftig, og jeg vet det.

Det blir iallefall sånn at uansett om jeg spiser lite, så tenker jeg at jeg burde spist mer, og spiser jeg mye, tenker jeg at jeg skulle spist mindre. Æsj, jeg får bare tenke at det er bra så lenge jeg trener og spiser mindre enn jeg ville gjort om jeg ikke prøvde å spise sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malibulita: Jeg har også grublet på det! Generelt ligger jeg gjerne "for lavt", men av og til spiser jeg mye mer kalorier enn vanlig (men fremdeles under dagsbehovet for stabil vekt). Dette er egentlig ganske tilfeldig, ikke en planlagt handling.

Men har lest mye om at det er bra å variere inntaket, slik at du lurer kroppen til å ikke tilpasse seg et ekstremt lavt kalori-inntak og dermed senke forbrenningen. Det høres jo ganske logisk ut, og jeg ser at det er et prinsipp som følges av mange med peiling. Føler derfor det er OK å ligge ganske lavt, så lenge man ikke gjør det hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda en ting som irriterer meg da, som gjør det vanskelig å gjøre "riktig". Det finnes så mange kurer, dietter, teorier og personer som vet hva som er rett, og det finnes like mange prinsipper man må følge! Det går jo ikke an høre på alt, for det vil si at man ikke kan spise verken fett eller karbohydrater, kanskje er det også noen som sverger til å holde seg unna proteiner(bare for å være heelt ekstreme). Hvis man i tillegg går på den at man bare skal spise råvarer som har samme farge, begynner man å begrense seg såpass mye at det letteste er å slutte å spise!

Problemet blir iallefall å høre på råd og tips fra (folk som henger med på) Fedon, Roede, Kløkstad, Jaqueson, den personlige treneren på treningssenteret, Sunn Fornuft og Ufornuft samtidig, og så sortere hva som er riktig for MEG. Noen av kostholdsekspertene anbefaler feks å holde seg unna en spesiell råvare, mens andre igjen mener man skal hive innpå så mye man makter av denne, fordi den er heldig feks i kombinasjon med en annen.

Dette er grunnen til at jeg ikke er medlem på vektklubben lenger, fordi Roedes prinsipper ikke stemmer helt med min oppfatning, og jeg blir bare forvirra.

Generelt tar jeg gjerne i mot tips om sunne matvarer/retter, men når det kommer til mer spesielle tips(særlig de heller tvilsomme) så prøver jeg å vurdere om det har noen hensikt for meg å følge opp.

Kanskje vi skal dele de prinsippene vi selv står for, sånn at vi er klar over det hvis noen av oss velger å gjøre det totalt forskjellig? Her er mine kjepphester:

- drikk mye vann.

- spis veldig grovt brød.

- spis så lite fett og sukker som mulig.

- spis variert, og velg helst rene proteiner og karbohydrater.

- fysisk aktivitet så mange dager i uka som mulig, trening 2-3 dager.

- ikke telle kcal, men være bevisst på å spise omtrent riktig mengde av de forskjellige næringsstoffene.

- pøse på med grønnsaker, men holde seg til to frukter om dagen, pga sukkeret.

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes dessverre ingen mirakelkurer. Man kan riktignok finne en kur som hjelper med å gå ned noen raske kilo, men målet må jo være å finne noe som skal vare livet ut. Det eneste man bør tenke på er at man må fa i seg færre kalorier enn det man forbrenner. Dersom man ønsker å øke forbrenningen er fysisk aktivitet det viktiske man kan gjøre.

Spis mindre og spis riktig! Vi vet hvorfor vi går opp i vekt! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre ingen mirakelkurer. Man kan riktignok finne en kur som hjelper med å gå ned noen raske kilo, men målet må jo være å finne noe som skal vare livet ut.

Med det innlegget tviler jeg på at du har lest noe som helst i denne tråden, for da hadde du visst hvilken "kur" overskriften viser til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresset også mye med å finne ut hvilken kostholdsfilosofi eller "guru" jeg skulle følge. Jo mer jeg leste, jo verre ble det å finne ut hva jeg skulle forholde meg til.. karbs, kalorier, fett? Eller blodtype-dietten, anyone?

Holder meg for tiden til tips fra sidene www.trim.no og www.iform.no. Veldig gode saklige artikler fra folk som har peiling, erfaring og vitenskapelig dokumentasjon!

Min "filosofi" nå går vel på å holde kalorinivået lavt, men spise variert og sammensatt. Prøver å få inn både proteiner, sunt fett og karbohydrater i måltidene. Drikker masse vann, samt trener hver dag jeg har tid! Sukker har jeg kuttet helt ut (får jo i meg litt gjennom vanlig kost såklart, men spiser aldri snop o.l.).

Dagens tips :): Fant denne geniale sprayen på Meny. Stekefett har jo ofte absurd mange kalorier, så hvis du vil spare inn litt er jo den helt genial. Kostet vel en 45kr, og fungerer kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dagens tips :): Fant denne geniale sprayen på Meny. Stekefett har jo ofte absurd mange kalorier, så hvis du vil spare inn litt er jo den helt genial. Kostet vel en 45kr, og fungerer kjempebra.

Noe sånt skulle man absolutt skaffet seg! Jeg bruker nå olje, som er mye sunnere enn smør, men det inneholder like mange kcal. Jeg får ikke SÅ god samvittighet av de sunne virkningene oljen har, når jeg vet at jeg blir like feit av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Lucy's retninglinjer:

- Hold øye med kaloriene så du er i underskudd, men ikke bli panisk opptatt av dem

- Tren minst 3 ganger i uken, intervall - jogging - styrke

- Senke alkoholinntaket

- Kutt ut mat med mye salt (som junkfood etc)

- Ikke bli lei seg hvis man spiser en is

- Ikke se på vekten men på klærne som eventuelt passer igjen (og det GJØR de).

:trene:

Jeg begynner å se resultater, men vekten går fryktelig sakte ned fordi jeg er så nærme min idealvekt. Så jeg må drite i å se på den, og heller se på musklene som blir mer definerte og klærne som passer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FROKOST er veldig viktig. Helst alle 5 (kalsium- som i melk og og bla. ost, kjøtt -feks skinke etc, fiber -som i knekkebrød eller grovbrød helst med korn, grønnsaker -som salat, paprika, agurk etc, og frukt.

MELLOMMÅLTIDER kan jo bestå av youghurt og nøtter og frukt og saftis(!)

Og middagen er jo sunn nok den, så lenge det er 2/3 grønt der. (alt innen sånt man anser som grønnsaker og frukt).

Kveldsmat er beste anbefalingen en suppe.

Men en skive/knekkebrød etc. pr 4 time, holder forbrenningen oppe.

Og kroppen SKAL ha fett og sukker og, så noe godt må man kunne spis. Men med MÅTE.

Og det beste av alt, visst man bare spiser når man er sulten, blir man faktisk sulten og, og man kjenner at forbrenningen tar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det sånn at jeg aldri finner tid/motivasjon til å trene?

har veldig lyst å begynne på treningssenter, fordi jeg liker saltimer..aerobic, step osv. det er veldig riktig trening for meg. men jeg syns det er flaut å være ny og være så "dårlig" som jeg er liksom.. :S

er det noen av dere som trener på sats osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...