Gå til innhold

Folk som kaller Norge for den siste Sovjet/Kommuniststat er komplett historieløse


Kjetil E

Anbefalte innlegg

Det vil si det finnes en ting hvor Norge har fulgt Sovjetunionen men det er faktisk en ting som ses på som positivt av folk flest. Nemmelig likestilling mellom kjønnene, eller som ledelsen i Sovjet sa svært tidlig nemmelig at mannen og kvinnen skal sidestilles. Faktisk mange tiår før dette ble vanlig her i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kenneth
(...)"Hva så om Norge har kommunistiske trekk?", spør Kenneth.

Vel, jeg vil jo si at det er relevant i en debatt som handler om kommunisme.

Ja, men du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvis man eksempelvis mener at det offentliges rolle i Norge er et kommunistisk trekk - hva så? Du finner positive og negative trekk ved de fleste styringsformer.

Det virker for meg som at mange henger seg på "kommunist-sporet" for å

1) uttrykke sin misnøye mot den rødgrønne regjeringen/venstresiden generelt eller

2) fordi de er "politisk deprimerte" og synes det meste med Norge er latterlig.

Jeg ville aldri ha kalt Thon for tilbakestående. En mann som har skapt så enorme verdier for seg selv og mange andre, inklusive den norske stat, fortjener mer heder enn som så. Thon er forretningsmann, ikke akademiker. Jeg har møtt mange hyggelige forretningsmenn. Jeg har tilgode å møte noen hyggelige forskere som ikke er grinebitere. Kanskje en vakker dag.
Du har møtt mange hyggelige forretningsmenn? Ja? Jeg trodde ikke det skulle bli nødvendig å understreke at jeg verken kjenner Thon eller Hagen personlig, og at jeg således har lite grunnlag for å uttale meg om de som personer. At vi plutselig er inne på trynefaktoren i en tråd som tok utgangspunkt i kommunismen, kan muligens underbygge min påstand om at noen er på bærtur.

Og hvor kom forskerne inn i bildet? Er det fordi du gjettet på at Rosalind var forsker at du plutselig ikke liker de?

Jeg synes du med fordel kan rydde opp i det kaos av inntrykk det siste avsnittet ditt etterlot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Folk som er så intellektuelt avstumpet at de må trekke paralleller til kommunistdiktaturer i forsøk på å sverte sine motstandere står nokså nakne og fjollete tilbake. De som mener Norge minner om tilstanden i Øst-Europa og Sovjetunionen burde du sporenstreks åpne en historiebok, snakke med personer som overlevde kommunismen, og høre og se om det minner om tilstanden i dagens Norge.

Verken politisk, økonomisk, ideologisk eller sosialt finner man likheter.

Man kan godt være uenig i måten ting blir gjort på her i landet, men ved å implisere at Norge er en kommuniststat gjør han ikke stort annet enn å latterliggjøre deg selv. Enten vet den som trekker den parallellen lite eller ingenting om hvordan ting er i Norge, noe man må anse som sannsynlig, eller så forherliger de tilstanden i kommuniststatene. En tredje mulighet er jo selvfølgelig at de rett og slett er for uinnvidde til å trekke logiske slutninger selv.

Ved å sette ting på spissen får en klarere frem budskapet. Etter som de fleste vet at Norge ikke er en kommunsstat sier det seg selv at dette er en overdrivelse, for å få frem et poeng: For de som ikke evner å forstå poenget, men henger seg opp i utrykksformen.... Poenget er at Norge har betydelig likhet med kommuniststater, er budskapet. Så kan en debatere om den påstanden stemmer.

Påstanden viser og noe mer, da reaksjon ofte forteller mer en svar som en person gir.

Her ser en nå hvem som forstår innholdet, og hvem som roter seg bort i formuleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Folk som kaller Norge for den siste Sovjet/Kommuniststat er komplett historieløse

Vel, vi har invadert Afghanistan vi og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, vi har invadert Afghanistan vi og.

Så sandt, men det finnes flere likhetstrekk, bla et byråkrati som ikke står i forhold til folketall, detaljregulering, tåpelige avgifter som knappt er selvfinansierende, sammenblanding mellom politikk, fagforeninger media og skole/undervisningsinstitusjoner.

For lite demokrati, det burde i større grad forgå valg på enkelt saker.

En bør heller ikke glemme fortiden, da statsmonopolene var enerådende på; strøm, telefon, landbruksprodukter, TV og radio sendinger.

Foruten kosnsesjon og løyve på allt fra kjøp av personbil til walkitalkie.

Mange vet kanskje ikke at før 1960 måtte en søke om tillatelse til å kjøpe personbil.

Det er noe av det andre europeere som f.eks dansker, franskmenn, tyskere og briter mfl. oppfatter som kommunsistik med Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fire flasker
Ved å sette ting på spissen får en klarere frem budskapet. Etter som de fleste vet at Norge ikke er en kommunsstat sier det seg selv at dette er en overdrivelse, for å få frem et poeng: For de som ikke evner å forstå poenget, men henger seg opp i utrykksformen.... Poenget er at Norge har betydelig likhet med kommuniststater, er budskapet. Så kan en debatere om den påstanden stemmer.

Påstanden viser og noe mer, da reaksjon ofte forteller mer en svar som en person gir.

Her ser en nå hvem som forstår innholdet, og hvem som roter seg bort i formuleringen.

Spissformuleringer er en ærlig sak. Men som sagt; folk som er så intellektuelt avstumpet at de må trekke paralleller til kommunistdiktaturer for å sverte sine motstandere, står nokså nakne og fjollete tilbake.

Og de som mener Norge minner om tilstanden i Øst-Europa og Sovjetunionen, bør sporenstreks åpne en historiebok, snakke med personer som overlevde kommunismen, og høre og se om det minner om tilstanden i dagens Norge.

Verken politisk, økonomisk, ideologisk eller sosialt finner man likheter.

Men ja... spissformuleringer er en ærlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...